Tuesday, October 23, 2012

Ahad31052009

Aku sama David tak nak keluar harinih tapi King Mongkut beria-ia sangat kata, "let's go for a ride", terkesian kitaorang menengoknya. Puas kitaorang kasi alasan, hari nak hujan lah, tak ada tempat nak pergi kecuali mall lah, jalan sure jam sebab cuaca panas lah, alasan-alasan gitu. Tapi King Mongkut buat tak faham aje, merengek-rengek dia kata nak keluar jugak. 

Juice yang aku kasi kat dia, kejap aje habis disedutnya, kalau hari-hari biasa tuh, dia minum macam main-main aje, sampaikan aku rasa nak simbah air tuh ke muka dia sebab letih aku tukar-tukar tangan pegang gelas, dia selamba aje sedut air tuh sikit-sikit. 

Aku yang malas nak keluar tuh bukan apa, leceh nak memakaikan dia pakaian, nak bergaya sangat kononnya. Lagi, nak memunggah dia naik turun scooter/kereta. Kitaorang ke Lord & Taylor kat Garden City, Long Island. Biasalah, pusing sana pusing sini tengok-tengok pakaian, rimas aku dibuatnya. Yang aku tak daya nya, kat aisles yang sempit-sempit tuh pun King Mongkut nak pergi jugak, last-last aku tengok dari jauh aje lah, sambil buat pura-pura tengok pakaian. 

Masa dia nak undurkan scooter dia, tersangkut lah one of the tyres kat rak baju, dari kejauhan tuh aku tengok aje, terkapai-kapai dia. "Padan muka!", kata aku dalam hati. Terus dia jerit nama aku, nama David. Mulanya aku buat-buat tak dengar aje tapi bila dah lama baru lah aku pergi dekat dia. Bila aku tanya pasal apa, dia pun terus pura-pura pegang jeans yang kat hangers, pura-pura belek jeans tu lah kononnya. Kuat auta nya King Mongkut tuh, ada aje alasan dia. Macam lah aku tak peratikan kelaku dia tadi nya tuh. Last sekali diaorang ke bahagian "clearance sale", kat situ ajelah pakaian berbranded yang dijual murah. Murah gila, harga asal $150, dijual $14-99 aje. 

So David ambik dua helai seluar untuk King Mongkut. Then dia tunjukkan aku satu baju nih, baju kotak-kotak kaler biru gelap yang terus aku kata, "ha, that's my kind of shirt". Bila dia suruh aku beli, aku kata aku tak nak. Selama aku shopping dengan diaorang, rasanya baru sekali aku beli pakaian sama-sama. Aku tak suka nak shopping sama-sama diaorang, iyalah, aku nih kuli diaorang kan? Lagipun diaorang tuh jenis cerewet, takut digelakkan aje kalau beli pakaian yang tak match, tak ikut citarasa diaorang. 

Bosan jer aku menengoknya bila David ambik baju tuh, sure untuk King Mongkut sebab King Mongkut pakai saiz tuh, sama saiz dengan aku. Bosan lah kalau King Mongkut nak pakai baju kaler gitu tuh, sebab baju tuh sesuai dengan aku aje, kaler dan coraknya. Bila David tanya nak lunch kat mana, terus King Mongkut kata makan kat rumah ajelah. Bengang aje David sebab tadi tuh King Mongkut yang beria-ia sangat nak keluar, ini dah keluar jalan-jalan, dia nak cepat balik aje. 

So kitaorang terus balik, lunch kat apartment aje lah. David keluar jalan-jalan lepas tuh, tinggallah aku kena mengurut King Mongkut sebelum buat catherter. Ya ampun, punya lah malas nya aku, itu pun sesambil sebelah tangan main cellphone. Ada sms dari Ramon, dia tanya kalau-kalau aku nak merempit, so aku kata ok aje. Ayooo, aku dah plan tak nak ke mana-mana petang nih sebab nak buat homeworks Spanish aku, tapi nampak gayanya terpaksa tolak ke tepilah dulu pasal homeworks tuh. 

"Don't forget your shirt, Joe", kata David bila aku dah bersiap-siap nak balik. Bila aku macam pelik nak fahamkan apa maksud dia tuh, terus dia kata yang baju yang diaorang beli tadi tuh, sebenarnya untuk aku. Pandai diaorang nih, diaorang tahu aku tak akan setuju kalau diaorang kata nak beli untuk aku, so diaorang beli baju tuh senyap-senyap, kononnya untuk King Mongkut. Diaorang dah beli, sure aku terima aje lah kan? Rupanya diaorang beli tuh sebab macam nak gantikan duit yang aku keluarkan sebab beli seluar semalam tuh.

"Bagus juragan kamu, beliin kamu pakaian", kata Ramon, macam jeles jer, bila dia nampak aku bawak beg Lord & Taylor tuh. Aku tak cakap pun kat dia yang harga baju tuh berapa sangat lah. Kitaorang ke satu restoran yang baru bukak, restoran Greek, sebab Ramon nak mintak kerja kat situ. Dekat aje dengan apartment David, kalaulah dia dapat kerja tuh nanti, sure akan selalu terserempak dengan aku punya lah. Macam semalam jugak, aku kata aku tak ada plan nak ke mana-mana, aku ikut aje ke mana dia nak pergi. So kitaorang turun kat 5th Avenue, harinih ada Israel Parade (one of the most popular parades kat New York. Kat New York, kat US nih, memang ramai sangat Yahudi) tapi nasib baiklah parade tuh dah selesai. Aku ingat lagi last year, sesak gila Fifth Avenue kalau masa parade Israel laanat tuh.

Kitaorang melepak kat Central Park dalam sesejam, Ramon bukannya kuat berjalan, kejap-kejap nak melepak, kejap-kejap nak cari tempat duduk. Aku dah takut nak melepak kat atas tanah, atas bukit-bukit, takut jadi macam dulu, bengkak tangan. Kang kote kena gigit tungau pulak kang kalau melepak atas tanah sambil baring-baring macam Mat Salleh tuh. Tungau nih suka gigit kote Melayu aje rupanya. 

Ramon nak ajak pergi arah Time Square tapi aku nak ke Upper West Side. Saja jer lah aku nak tunjukkan dia kat mana Lincoln Plaza cinema, tempat aku selalu tengok wayang sorang-sorang dulu tuh, now that aku selalu keluar dengan dia, terpaksalah aku lupakan nak tengok my kind of movies kan? Dari situ, kitaorang menapak lagi ke Lincoln Cinema pulak, tak ada dah filem yang nak ditengok, yang ada pun semuanya main dalam sesejam lagi. Aku ajak dia pusing kat area Lincoln Theatre, dan sekitar Central Park West.

"Grand banget apartment di sini sih, serem ngelihatnya", kata Ramon bila aku tunjukkan bangunan apartment Madonna duduk. Aku cadangnya nak ke Fatty Crab Restaurant yang dah tak berapa jauh dah tapi dia macam letih aje, so aku terus ajak dia ke Penang Restaurant (yang aku ingatkan dah ditutup). Masuk aje restoran tuh, terus dia kata dia suka kat situ sebab macam kelas aje, pekerjanya semua Mat Salleh dan Spanish. "Iya, kamu lihatlah harga makanannya, roti cane di sini enem dollar, di restoran kamu kerja dulu cuma tiga dollar", aku kata gitu. "Waduh, mahal bangat sih. Pantasan", kata dia sambil belek-belek menu. Since aku tak lapar sangat, aku order mee goreng aje. Lama jugak kitaorang melepak kat situ, bukannya makan kat gerai mamak kan nak cepat-cepat blah? Aku tak nak ke mana-mana dah lepas tuh, terus aje nak balik. Dekat pukul 11 baru sampai rumah, lantaklah, homeworks aku tak disentuh pun lagi sedangkan esok ada kelas. Hmmm, apa kata aku ponteng aje?........... 

Sabtu30052009


Aku blah pergi kerja awal pagi sebab nak ke kedai, jugak nak breakfast. Aku beli seluar yang macam nurse pakai tuh (aku beli 2 helai) sebab seluar aku dah koyak rabak, dan banyak kesan kotor, tompokan bleach. Ituhari David sama King Mongkut ada tegur aku pasal tuh, diaorang suruh aku pakai seluar King Mongkut yang lama-lama, tapi malas lah aku pakai seluar bekas orang pakai. King Mongkut punya pulak, kan? Tah-tah kat seluar dia tuh dia pernah terberak, lagipun the thought yang pakai seluar bekas sarung kote orang pun dah buat aku geli. So aku beli seluar yang murah aje lah, tak sampai $10 pun sepasang. 

Diaorang nak bayar aku harga seluar-seluar tuh tapi aku nih memang jenis degil, aku tak nak ambik pun duit tuh. Ala, berapa dollars sangat pun kan? Tak akan kaya, dan tak akan jadi miskin pun dengan duit sebanyak tu tuh, itu yang aku kata kat diaorang. Diaorang nih jenis Mat Salleh yang kalau hutang 10 cent pun akan dituntut dan dibayar. Aku pulak, jenis cincai gitu. Jenis cincai yang baik lah kan?

Sebelum dia ke gym, David suruh aku ke Walgreens punya pharmacy, suruh belikan ubat untuk King Mongkut yang beraknya tak henti-henti. David kata yang pagi tadi, puas dia membersihkan King Mongkut tapi taik tetap keluar. Tapi, bila aku beli ubat tuh, David tak kasi pulak King Mongkut makan (ubat tuh) pasal dia takut nanti akan jadi big mess pulak sebab malam nanti diaorang nak keluar makan dengan 4 orang kawan diaorang. 

So, masa David ke gym, King Mongkut duduk bertakhta kat throne aje lah, siap aku pesan/sindir kat dia, suruh berak puas-puas, jangan asyik nak tanya waktu aje, tak ada apa yang nak dikejar nya harini nih. Sementara tuh aku buatlah kerja mana yang patut, since kawan diaorang tuh akan datang ke apartment diaorang for dessert, itu yang aku lap kan semua perkakas antik diaorang, vacuum lantai, bersihkan apa-apa yang patut. Bukannya buat apa pun sangat, aku online aje yang lebih, ekekekkee.

Geram aku kat King Mongkut sebab dia tuh degil, dia kata dia dah tak ada apa yang nak diberakkan tapi bila aku bersihkan dia, ada aje taik yang keluar. Dia macam tak percaya cakap aku, sampaikan aku kata yang kalau boleh aku nak taruk cermin kat bontot dia, biar dia tengok sendiri. Sampai satu roll toilet paper aku gunakan, taik nya tetap tersembul jua, ekekeke.

Pelik aku, tadi nya ada aku tanya David, aku kata aku heran apa pasal banyak sangat King Mongkut berak sedangkan dia makan sikit aje. Last-last, bila King Mongkut berkeras kata dia dah siap berak, aku dengar aje lah cakap dia. Aku tahu, dia nak suruh aku angkat dia ke katil sebab dia nak diurut, sebelum David balik dari gym. Aku tau lah muslihat dia tuh. Sebab aku pun ada muslihat jugak, kalau boleh aku nak dia lepak lama-lama kat throne, so that aku tak payah lah kena urut dia, kan? Masing-masing ada muslihat kaedahnya. 

Sebab tak nak kalah, lepas aku angkat dia ke katil, lama aje aku pura-pura bersihkan kaki/peha/bontot dia, yang kononnya ada kesan taik tuh. Sikit jer sebenarnya tapi saja aje lah aku buat riuh, sambil kata, "I told you so!". 

David balik aje, terus bertekak dengan King Mongkut. Samada nak kansel plan diaorang untuk keluar dinner. King Mongkut kata dia ok tapi David kata dia tak nak nanti King Mongkut buat malu, terberak kat restoran. 

"I'm running away, Joe. You take the keys, you take care of him. I can't stand it, I just can't.....", kata David kat aku masa kitaorang di dapur sambil sembang-sembang pasal King Mongkut. 

Lepas lunch kitaorang tengok dvd filem American Fusion, kisah keluarga Cina di California. Aku dah beritahu yang David nih suka sangat tengok cerita Asia, kan? Dalam list his all-time favorite movies, semuanya cerita Cina yang bodoh-bodoh (yang kebanyakannya made-for-tv) aje yang dia suka.Aku ingatkan boleh balik kerja pukul 5 tapi sebab nak habiskan tengok filem tuh, lambat sikit kena buat catherter kat King Mongkut. Bertalu-talu Ramon menalipun aku, asyik bergetar aje cellphone aku yang aku taruk kat poket seluar. Resah gila aku dibuatnya.

Ramon tunggu aku kat park di Forrest Hills, dia nak tengok wayang tapi aku tau memang dah tak ada wayang yang best yang aku nak tengok. (Ada dua filem yang aku nak tengok sebenarnya tapi filem-filem indy tu lah kan, yang main nya kat Lincoln Plaza, filem yang tak termasuk kat akal orang-orang macam Ramon tuh) Nasib baik lah filem yang Ramon ajak tengok tuh, filem seram Drag Me To Hell, main nya pukul 7 lebih so kitaorang ada sejam lebih untuk merayau-rayau dulu. Aku cari alasan aje untuk melambatkan masa so aku ajak dia pergi makan dulu kat restoran Indo di Elmhurst. 

Aku makan Udang Balado sama sayur daun singkong, dia order nasi rames. Aku minum es teler, dia minum es pokat. By the time kitaorang habis makan, dah tak sempat dah kalau nak ke Forest Hills nak tengok wayang. Aku cadangnya nak balik aje dah tapi Ramon nak melepak lagi kat Manhattan, hari pun masih cerah. So kitaorang decided nak melepak kat Times Square aje.

Banyak kali pengumuman kata trains lambat sebab ada pemeriksaan polis kat 34th dan 42nd Street, so kitaorang naik 7 train aje lah (7 train nih diaorang kata Orient Express sebab train nih ke Flushing, kat kawasan orang Asia semuanya).Turun di 42nd Street/Times Square, memang betul pun, banyak polis di kiri kanan jalan. Rupanya President Obama tengok Broadway show malam nih, tu pasal kelam kabut traffic tuh. Aku ikut aje ke mana Ramon nak pergi, aku tak kisah sangat pun sebab aku dah biasa sangat kat area tuh, aku nak tengok ke mana dia nak pergi.

"Koq kamu persis orang gak punya tujuan sih?", kata Ramon, bila aku kata aku ikut aje ke mana dia nak pergi. 

"Memang hidup aku gak punya tujuan", aku kata gitu. 

"Gak ada keghairahannya hidup kamu kalo gak punya tujuan", dia kata gitu. 

Bosan jugak aku jalan dengan Ramon tuh sebab dia nih bukannya kuat berjalan, kejap-kejap nak cari tempat nak duduk sebab letih. Jalan dua tiga blocks pun dah letih, itu ker nak kata orang New York? Buat malu aje kan? So aku ajak dia melepak kat Bryant Park aje lah. So kitaorang melepak di park tuh, sambil sembang-sembang. 

"Aku serem kalo kamu diem aja", kata Ramon. Mulanya aku kata, jangan ambik hati kalau aku tak banyak cakap sebab aku nih memang gitu orangnya, kurang bercakap. Dah lama tuh bila aku bosan sebab melepak tak bercakap sangat, aku sembanglah dengan dia, dan dia pun cerita kat aku (sesambil aku kasi pendapat aku) pasal usaha-usaha dia nak cari kerja. Dia banyak cari kerja yang kat Hamptons, yang aku sendiri tak berani nak apply sebab situ kawasan billionaires, kawasan orang kaya-kaya. 

Dekat pukul 11 baru kitaorang blah, aku tak cadang nak keluar merempit dah esok, lain kali lah pulak kot.

KhamisJumaat2829052009


Khamis 

Walaupun hujan renyai-renyai tapi aku berjaya merajinkan diri aku pagi nih. Lepas Subuh, terus aku tak tidur dah, dan aku ke playground di kawasan yang ramai Cina tuh, aku jogging. Sebab dah lama tak jogging, cepatlah semputnya, itu yang aku dapat 10 pusingan aje lari, then 10 pusingan jalan perlahan-lahan, then 10 pusingan lari, terakhirnya dalam 20 pusingan aku jalan laju-laju. Dalam sejam aku kat situ, sempatlah peluh keluar barang setitik dua. 

Lepas tuh aku ke kedai di Chinatown tuh, beli sayur (peria sama taugeh), sebab cadangnya nak memasak lepas tuh. Tapi, lepas breakfast, termengantuk pulak jadinya, so aku lelapkan mata sekejap. Sedar-sedar dah 12 lebih, sisa-sisa rajin masih ada, so aku memasak. Buat sambal tumis ayam campur peria, yang mula gayanya nampak macam tak jadi aje, macam tak sedap aje. Tapi bila dimakan, boleh tahanlah rasanya, aku pakat taruk aje serai, halia semua tuh, jugak serunding ikan bilis yangmember hantar dulu tuh. 

Mungkin jugak sebab mood aku baik harinih, jugak sebab aku ada terchat dengan sapa tah kat tag sebelum pergi kerja, dia kata yang aku patut bersyukur blah blah blah (itu yang aku macam terinsaf sekejap tuh), harinih aku baik aje masa melayan King Mongkut. 

Biasanya kalau masa aku tengah mengurut dia (dia meniarap/tidur), aku selalu fikir benda yang tak baik aje pasal dia, aku selalu fikir yang apa pasal lah dia nih macam tak sedar diri, dah lah cacat, banyak sangat pulak cekadaknya, banyak sangat songehnya, mengalahkan orang yang berupaya.

Tapi tadi, masa aku mengurut dia tuh, aku rasa kesian sangat menegok dan memikirkan dia yang macam lumpuh seluruh badan tuh. Nasib baik lah ada orang yang baik macam aku nih, kata aku dalam hati. Itu yang aku urut dia betul-betul, aku tarik urat-urat dia, aku kepal-kepal kan bontot dia sebab aku tahu yang bahagian bontot dia tuh selalu sakit sebab lama sangat duduk kat atas wheelchair/scooter. 

Aku sapukan lotion kat seluruh badan dia, walaupun aku tahu itu akan menyusahkan aku masa nak mengangkat dia, licin badan dia dan selalu termenggelongsor dia dari wheelchair walaupun diikat kaki dan pinggang. Aku sapu ubat kat bahagian badan dia yang merah-merah dan merekah tuh. Aku tiup ubat tuh sebab nak kasi kering, aku tak kipas-kipas guna towel pun. Sebab aku rasa aku nak buat humble gitu lah.

Masa buat catherter pun aku buat elok-elok aje. Biasanya masa buat catherterlah yang paling aku malas. Selalunya, untuk menghiburkan hati aku, untuk menyedapkan hati aku, aku selalu kata dalam hati, "nasib baik lah King Mongkut nih Jews, nasib baiklah kote dia bersunat. Katalah kote dia tak bersunat, lagi lah haru nya, sure busuk bau taik palat dia" Ekekekkeke, memang aku selalu kata gitu dalam hati, saja lah nak kasi aku tersengih sorang-sorang, sebab it could be worse kan? Itu yang aku tekan perut dia betul-betul, kasi keluar kencing dia sampai ketitisan yang terakhir. 

Aku buat slow-slow, beralus aje, sambil fikir yang bukan dia mintak dijadikan macam tuh. Jugak aku fikir, janganlah aku jadi macam dia, atau nanti kalaulah dipanjangkan umur, ada ker orang yang akan menjaga dan mengambik tahu hal aku macam aku menjaga dia tuh. Macam-macam lah yang buat aku berfikir tadi tuh, so itu yang aku insaf gila aku tadi tuh. Sumpah!

Jumaat

Hujan renyai jugak pagi tadi tapi aku, for the second day, jogging dalam hujan rintik-rintik tuh. Balik aje, lepas breakfast, aku sambung tidur. Terlama pulak aku tidurnya, sampaikan dekat nak Jumaat dah. 1-30 baru aku pergi Masjid, sebab aku tahu yang sembahyang nya lambat. 

Aku sampai Forest Hills, terus mengopi seround sebab aku tak makan pun tadi tuh, makan sekali aje dah bosan masakan aku semalam tuh. Ramon ada talipun tanya kalau-kalau nak merempit esok. Aku cadangnya semalam tuh (remember, semalam aku tengah rajin dan bila rajin tuh banyaklah janji-janji manis yang dibuat dengan diri sendiri,kan?) yang weekend nih aku tak nak ke mana-mana sebab aku nak pulun belajar Spanish, nak habiskan kedua-dua buku aku tuh, jugak nak habiskan Online Lesson Part 3 (yang aku tak sentuh pun lagi walaupun 1.3 aku dah nak selesai nih). Sebabnya, minggu depan nih minggu terakhir aku ke kelas, nanti aku cuti 5 hari tuh aku nak tuang kelas (aku nak ke New Haven, Connecticut dan Philadelphia, Pennsylvania) dan hanya akan datang untuk exam, so aku cuma ada masa seminggu aje lagi untuk buat preparation for the coming exam. Kalau aku tak mula belajar dari sekarang, nampak gayanya aku tak berani nak sit for the exam tu nanti. 

Tapi, aku terkesian pulak kat Ramon yang ajak aku keluar merempit sebab dia pun bosan (dia masih belum dapat kerja) tak ke mana-mana. Aku jugak dulu yang selalu kata bosan nak merempit kat New York nih sorang-sorang, kan? Ini Tuhan dah kasi ada kawan kan? Nanti dia dah kerja, sure dah tak dapat nak keluar sama-sama lagi. Serba salah jugak aku nih. Macamana pun aku setuju nak keluar esok lepas kerja. 

David balik lambat harinih, so macam biasa, aku sama King Mongkut aje semalaman. Aku tak sebagus semalam, tah pasal apa tah, walaupun aku cuba nak buat sebagus semalam, tapi aku jadi terbengang jugak kat dia. Banyak songeh tu lah, itu yang hilang sabar aku tadi tuh, aku kasi dia sedas dua, terus dia tersenyap. 

Masa nak mengangkat dia dari katil ke scooter, sebab dia nak perfect sangat towel yang mengalas dia tuh, dia tak pegang handle scooter tuh, so terus ajelah dia termenggelongsor, terjelepuk kat celah-celah seat/handle. Berpeluh-peluh aku mengangkat dia, tercungap-cungap aku jadinya.

IsninSelasaRabu252627052009


Isnin

Harinih Memorial Day (whatever that means lah kan?) so kelas Spanish kitaorang tak ada, diganti dengan hari esok. Since dah beberapa minggu aku tak dapat melepak kat rumah di pagi Isnin (sebab pergi kelas) so tadi aku seharian aje lah kat rumah. Semalam tuh beria-ia cadang nak keluar since cuaca pun panas, tapi panggilan katil mengatasi segalanya. 

Yang lain-lain tuh sama aje lah macam hari-hari lain. Kan ker aku kerja setiap hari, so sama ajelah rutin aku *mode malas nak tulis update pepanjang*

Selasa sama Rabu pun sama aktiviti nya. Pagi pergi kelas, sebelum tuh breakfast dulu kat Indus Cafe di sebelah Rockerfeler Center. Makan benda yang sama kedua-dua hari, oats sama strawberry dan brown sugar dan pisang. Pelik aku, boleh terhabis pulak aku makan oats tuh, sedangkan kalau aku prepare sendiri kat rumah, termonyeh-monyeh nak habiskan semangkuk yang cuma empat lima sudu oats tuh. 

Aku seriously have to do something lah pasal Spanish aku nih, aku rasa CikGu Anna tuh meluat menengok aku sebab tergagap-gagap aje bila ditanya, biasanya aku senyap aje tak bersuara langsung. Orang lain petah aje bercakap in Spanish. Lagi dua minggu ada exam, minggu yang aku cuti tuh, entahlah, aku tengah debating sekarang nih samada nak datang kelas Isnin dan kelas exam Rabu minggu tuh. Tapi aku dah plan nak keluar dari New York nih for a few days, itu masalahnya. Mungkin aku ponteng kelas Isnin, dan cuma datang untuk exam aje, tapi takut pulak aku sebab ituhari dah ponteng, Isnin minggu depan nak ponteng lagi, then nak sit for the exam? Harus lah banyak tak berjawab tuh nanti, daripada malu tak reti jawab, lebih baik tak payah datang langsung, kan? Tengoklah macamana nanti. 

Yuran untuk term akan datang (1.4) pun aku tak berkira-kira nak bayar pun lagi nih (kalau bayar awal dapat 25% diskaun), gayanya kelas tuh dikansel sebab tak cukup students kot. Setahu aku, Minah Congo tuh nak balik negeri, awek American sorang tuh nak pindah Weschester. Yang sorang lagi tuh dah dua kali berturut-turut tak masuk kelas, sure tak nak sambung dah tuh gayanya. So, tinggallah kitaorang bertiga, aku, makCik Jepun, dan Mamat French. Unless ada students lain dari kelas lain yang nak join, then barulah cukup students kot. 

Lunch pun benda dan kat tempat yang sama both Selasa dan Rabu. Lepas kelas, aku terus ke Jackson Heights, makan beriyani ayam. Tak pernah aku makan beriyani dua hari berturut-turut, bau kari semalam (Selasa) tuh belum hilang, dah makan kari lagi harinih (Rabu)

Dari Jackson Heights aku ke Forest Hills, sama macam semalam jugak, aku melepak kat internet cafe selama sejam setengah. Tak buat apa pun, sebab aku mengantuk dan letih. 

Dan kedua-dua hari jugak, aku rasa mengantuk dan letih yang teramat sangat. David kata, mungkin sebab aku minum NightQuils Isnin (malam Selasa) tuh, so itu yang buat aku mengantuk tuh. Tapi, aku tak rasa itu sebab nya pasal tadi pun (Rabu) aku tetap mengantuk macam petang semalam jugak. Masa mengurut King Mongkut, tersengguk-sengguk aku, dia berdengkur, aku pun mengurut sambil pejam mata. Lama tangan aku tak bergerak-gerak, ekekekeke.

Ker sebab aku letih kot? Puas aku tanya orang (tanya member kat kelas, tanya doormen kat apartment tuh), diaorang kata aku letih sebab kerja tiap-tiap hari. Dah setahun lebih aku kerja tak henti-henti, itu pasal aku keletihan tuh, muka pun kelat aje. Aku rasa pun itu sebab nya. 

Tak apa lah, dalam masa 2 minggu lagi aku akan dapat 5 hari cuti, dapatlah aku rileks nanti. Tapi, alaaaaaaaaaaaa, aku kan ker nak jalan-jalan, sure tak rileks nya lah nanti tuh.

Dan kedua-dua hari nih jugak, masa aku buat catherter kat King Mongkut, elok aje kencing dia, tak ada pun dah keluarnya cecair likat yang macam cream of mushroom soup tuh. Mintak-mintak terus elok gitu lah sebab aku bosan dengan King Mongkut nih, kalau ada silap sikit, dia mulalah nak menyalahkan aku (siapa lagi dia nak salahkan kalau bukan aku, sebab aku yang buat semua kerja tuh). Aku tekan kuat sangat perut dia lah, aku tak tekan perut dia masa cecair tuh keluar lah, aku taruk sikit sangat lube kat tube catherter tu lah, aku cepat sangat cabut tube tuh dari kote dia lah, semua tuh, macam-macamlah)

Eh, dah lah, aku tulis entry nih takat buat syarat aje nih benarnya. Esok dan hari-hari seterusnya aku kena buat rajin sikit lah, tak boleh jadi kalau macam ini nih. Weekend nih pun aku (kalau Ramon tak ajak keluar) nak melepak kat rumah ajelah.

Ahad24052009


Aku sampai aje apartment diaorang terus David suruh aku siapkan King Mongkut, sebab kitaorang nak keluar jalan-jalan ke mall. Mall yang satu tu lah, Roosevelt Field Mall kat Long Island. Cuaca pun elok, King Mongkut pun tak nak mengalah, pakai shorts aje. Yang match dengan kaler stokin. Yang match dengan kaler kasut. Baju pulak, kaler sedondong dengan kaler topi.

Tak beli apa pun kat mall, macam biasalah dari Macy's masuk Bloomingdale's, then masuk Nordstrom. Pukul 1 lebih sikit kitaorang dah balik sebab David ada appointment untuk potong rambut dan King Mongkut pulak nak naik throne sebelum buat catherter. Lama aku kena mengurut King Mongkut tadi tuh sebab dia sekejap aje kat bilikair, berak dia lawas pulak kali nih gamaknya.

Tapi oklah sebab aku ada standby kan cellphone aku, bolehlah aku online sesambil mengurut King Mongkut tuh. Dalam pukul 4 aku dapat sms dari Ramon, dia kata dia tak dapat nak join aku petang nih pasal dia nak keluar jalan-jalan sama jiran dia, orang Indo jugak. Walaupun aku nih elegant dan classy orang nya, ekekekeke, aku tak kisah pun tapi aku peliklah jugak sebab dia kan ker dah buat janji dengan aku semalam tuh? Orang Indo gini lah, kata aku dalam hati, diaorang buat sesuatu ikut sedap hati aje.

So aku terpaksa tukar plan aku lah, habis kerja aku turun kat 42nd Street pasal nak jalan kaki aje ke 34th Street/Herald Square. Harinih, for the very first time, dari 34th ke 42nd Street, jalan ditutup untuk kenderaan, cuma dibuka untuk pedestrians aje.

Aku masuk Macy's sebab nak beli cologne. Cologne aku dah habis, aku guna kan sehingga ke semburan yang terakhir ituhari, dan sebab sekarang pun dah panas, tak selesa rasanya tak pakai cologne. Walaupun aku Bangla aje tapi ketiak aku, badan aku, tak ada lah setengik macam bau ketiak dan badan Bangla yang kat Malaysia tuh. Aku tak kisah sangat brand apa pun sebab brand yang aku pakai memang tak ada dijual di situ, memang susah nak cari. So aku redha ajelah beli apa-apa brand sekali pun. Cuma aku nak cari yang ada kasi gift, biasanya beg. Ada satu nih, lawa gila beg tuh, kaler nya pun lawa, tapi cologne tuh cap Guess AJE, aku rasa macam akan jatuh darjat aku kalau pakai cologne Guess tuh.

Last-last aku ambik Hugo sebab aku suka bag dia, dan lagipun tak ada dah offers lain yang best. Bolehlah aku pergi kelas Spanish nanti sambil melaram bawak beg Hugo tuh kan?



Tak adil lah kalau masuk Macy's dan tak masuk Daffy's pulak kan, sebab diaorang tuh sebelah menyebelah aje. So aku masuk Daffy's sekejap, ada dua helai t-shirts yang aku dah terambil, tapi nasib baik masa tuh Ramon talipun, so terus aku keluar dari Daffy's sebelum sempat bayar. Selamat duit aku. Ramon talipun tuh pasal dia nak join aku. Aku tipu dia, aku kata aku dah nak balik. Malaslah aku buat plan lain sebab tadi dia jugak yang ada rancangan dia sendiri, apa nak cari aku pulak kan?

So aku balik rumah aje lah, sempat masak-masak lagi tuh sementara tunggu Isyak masuk. Kebetulan esok tak ada kelas sebab cuti Memorial Day, cuma masalahnya pulak, Selasa sama Rabu ada kelas berturut-turut.

Sabtu23052009


Pagi-pagi lagi David dah hantar kereta untuk diservis, sebab lagi dua minggu diaorang nak berjalan jauh. Ingatkan boleh lah siap kereta tuh dalam masa sesejam dua, tapi sampai ke petang masih belum siap. Itu yang kitaorang tak keluar ke mana-mana tuh walaupun cuaca kat luar panas. Kesian kat King Mongkut yang berkeras suruh aku siapkan dia berpakaian, sedangkan aku tahu yang memang tak sempat nak ke mana-mana dah.

So petang tuh, lepas lunch, kitaorang tengok dvd cerita Ping Pong Playa, kisah keluarga Cina di California. Oklah ceritanya tapi David suka sangat. David nih memang suka sangat cerita-cerita Cina/Asia, terutama kalau kisah budak-budak kolej yang tengah tergedik-gedik.

Aku habis kerja pukul 5 walaupun King Mongkut suruh aku balik pukul 6 sebab bolehlah buat catherter lambat sikit. Tapi, aku selamba aje kata yang aku dah janji dengan kawan. Besok disuruh masuk pukul 10 sebab diaorang plan nak ke mall.

Ramon ada sms-ed aku, beritahu yang dia ada kat Central Park, so dia suruh aku terus ke sana ajelah. Aku ajak dia tengok wayang kat Lincoln Square aje sebab dekat tapi dia nak ke Regal Cinema pasal dia ada membership card, nak kasi tambah points, bolehlah nanti dapat free pop corn kot. Nak tergelak aku mendengarnya, memang ada orang yang jenis gitu, kan?

So kitaorang ke Times Square. Dia nak tengok cerita Night At The Museum tapi aku tak nak, aku kata, "Itu filem anak-anak". So kitaorang tengok Terminator Salvation, sebab aku ingatkan filem tuh macam filem Terminator yang aku pernah tengok masa kecik-kecik dulu, zaman-zaman Arnold SusahNakEja dulu tuh.



[Ramn tengah beli tiket]


"Nonton filem gini enak sih, gak perlu mikir-mikir", kata Ramon. Tak payah nak fikir-fikir? Sepanjang aku dalam panggung, puas aku memikir, apa pasal penuh satu panggung (tahu lah long Memorial Day weekend) penonton nak menonton filem yang tah apa-apa yang aku tak sabar-sabar nak tunggu filem tuh habis. Punyalah bosan nya, sikit pun tak masuk kat akal aku.

Sampaikan aku marah-marah kat budak-budak sebelah kitaorang tuh yang buat bising aje kerjanya, "Be quiet, boys!", aku kata gitu sambil pandang diaorang lama-lama. Terus tersenyap budak tuh, lama tuh diaorang bising lagi. Panas jer aku jadinya.

Lepas tengok wayang, kitaorang ke Hell's Kitchen, pergi restoran Indo yang aku pernah pergi sekali dulu tuh, Bali Nusa Indah kalau tak silap aku nama nya. Kitaorang makan otak-otak sama nasi goreng. Ramon cerita kat aku yang dalam seminggu nih dia dah pergi interview kat a few places, dah pernah kerja kat restoran Itali pun dah sehari tuh. Tapi semuanya tak best, ada aje yang buat dia tak sanggup nak kerja.

Aku asyik menguap aje, so pukul 10 lebih sikit kitaorang blah, esok aku kena kerja pagi pulak tuh. Ramon suruh aku talipun dia petang esok lepas habis kerja, dia kata nak keluar jalan-jalan lagi. Aku ok kan aje sebab Monday nanti aku tak ada kelas, so bolehlah melepak sampai lewat malam pun esok tuh.

RabuKhamisJumaat202122052009


Rabu

Aku bangun awal tadi, lepas Subuh aku dah tak tidur dah. Sebab aku cuba nak buat revision sikit, buat homeworks Spanish aku pun jugak. Tapi, bila tiba aje masa aku patut bersiap untuk pergi kelas, aku jadi termalas gitu. Aku kata dalam hati, apa kata kalau aku ponteng kelas harinih? Belum pernah aku ponteng kelas, infact, setiap kali kelas, aku lah orang yang mula-mula tiba, sampaikan kadang tuh malu kat pekerja-pekerja Cervantes Instituto tuh yang nak mop lantai kelas. 

Aku, yang selalu ikut kata hati nih kan, apa lagi, terus aje aku buat keputusan tak nak ke kelas. So aku sambung tidur balik. Sedar-sedar dah pukul 10 lebih, then baru aku teringat yang minggu depan Isnin tuh, Memorial Day, sure tak ada kelas, dan sure CikGu Anna akan kasi tahu harinih, bila kelas ganti. Alaaaa, aku terlupa langsung pasal tuh. Tak apa lah, aku akan talipun lah nanti Institute tuh walaupun I doubt it diaorang akan tahu sebab kelas lain banyak, dan arrangement pasal kelas nih antara students dengan CikGu nya aje, orang admin tak tahu menahu.

Aku yang sememangnya bodoh nih, jadi bodoh gitu lah bila tak tahu nak buat apa, now that aku ponteng kelas. Malas, itu satu hal. Aku tak buat apa pun, nak lunch pun malas, aku beli buah aje kat Mamat Mexican depan rumah aku tuh. 

Masa kerja pun sama, aku tak bersemangat, tak ada mood, malas, mengantuk. Semualah benda-benda yang tak best. Dan aku tak bercakap pun. Aku buat muka bodoh aku tu lah. Sampaikan King Mongkut beria tanya aku kalau-kalau aku tak sihat. Apa tak nya, aku tak bercakap sepatah haram pun, bila dia tanya aku soalan-soalan lazim dia tuh (How was your day? What did you do today? How was your Spanish class, soalans like that), aku buat muka bodoh jer.

Sampaikan aku terfikir, sure meluat King Mongkut menengok aku. Sampaikan aku terfikir, ya ampun, macam bapok nya perangai aku nih. Pundeks betul lah, apa pasal aku macam orang tengah PMS aje aku pun tak tahu. Alaaa, lagi lah macam bapok nya aku nih sebab bapok memang kuat mencarut, kan? Ekekekekeke

Mungkin sebab aku masih bengang dengan King Mongkut pasal semalam tu lah kot. Aku rasa itu sebab nya kot. Memang, memang aku bengang kat King Mongkut semalam tuh. 

Masa diaorang dinner aje baru lah aku mula bersuara, itu pun bila David tanya aku pasal kelas aku, dan apa plan aku cuti nanti, masa diaorang ke Cape Cod. Aku katalah yang rancangan aku nak ke Philadelphia, dan mungkin jugak aku ke New Haven dan Bridgeport, Connecticut, aku nak ke sana nak cari dua restoran yang tokay nya Melayu. Kalau tak salah aku, dua restoran tu aje lah kat Amerika nih yang dikendalikan oleh Malays, yang lain tuh, semuanya restoran Malaysia yang tokay nya Cina.

Khamis

Kalau semalam aku termalas sangat, harinih aku terrajin pulak. Aku memasak! Ekekekeke, lama dah tak turun ke dapur. Aku masak Ayam Masak Kicap. Tapi, dukacita dimaklumkan, masin sangat masakan aku tuh. Kaler dia pulak tak hitam sangat. Aku tertaruk banyak kicap, garlic paste, chilli paste, itu yang jadi gitu tuh. Macamana pun aku makanlah jugak, walaupun kemasinan nya menusuk-nusuk masuk ke ayam, ke kentang. 

Masa buat catherter kat King Mongkut tadi, aku tunjukkan kat dia tube catherter tuh yang penuh dengan cecair yang macam nanah, tapi bukan nanah. Macam pea soup aje kalernya, kelikatannya. Pelik aku, apa kejadah benda tuh sebab selama ini tak adalah selikat dan sebanyak itu keluarnya. Biasanya, bila kencing dia dah nak habis, akan keluarlah liquid tuh, kadangnya cair, kadangnya pekat.

Memang selalu aku beritahu dia tapi dia buat macam tak kisah aje, dan dia pun pelik apa pasal bila aku yang buat catherter kat dia, benda tuh keluar. Kalau masa caregiver yang sorang lagi tuh buat, tak ada pulak Mamat tuh beritahu dia pasal benda kaler kuning hijau tuh. Dulu, aku ingtakan cecair tuh air kencing + KY gel yang ditaruk kat tube tuh sebelum aku masukkan catherter ke lubang kote King Mongkut tuh, tapi bila difikir-fikir balik, tak menasabah pulak sebab gel tuh aku taruk sikit aje, setakat nak melincirkan tube tu aje. 

So bila aku tekan perut dia (antara pusat dan kote dia), makin banyak keluarnya. Dia mula menyalahkan aku, dia kata sebab aku tekan kuat sangat perut dia tuh, itu pasal benda tuh keluar. Tiba-tiba bila aku nak tarik tube catherter tuh dari kote dia (dah tak ada kencing yang keluar), memancut keluar darah. Macam dulu sekali tuh gayanya, sampai ke tangan-tangan aku darah tuh memancut. 

Terpanik kitaorang lepas tuh tapi sebab dulu pernah jadi sekali, so tak adalah kitaorang gelabah sangat. Cuma kitaorang tak tahu apa puncanya, bladder dia pecah ker, atau kidney dia rosak? The rest of the evening tuh kelam kabut gitu lah, membersihkan kesan darah, menalipun Doktor, pergi ambik ubat kat Walgreens. 

Jumaat

Kalau Rabu aku termalas, semalam terrajin, hari nih tersangatlah rajin nya aku. Aku tidur kejap aje lepas Subuh, dalam pukul 7 tuh aku bangun semula. Aku pergi hantar pakaian buat laundry, walaupun cuma sikit aje pakaian yang nak dicuci. Then aku ke kedai beli barang-barang perlu. Then aku membersih bilik, jugak membersih peti ais (buang benda-benda yang dah busuk sebab tak dimakan). Sampai tak cukup tangan aku buat kerja tadi tuh, syok pulak rasanya, jadi terrajin tiba-tiba gitu tuh. 

Sementara tunggu pakaian kering, aku sempat goreng meehon, Meehon Asyura, taruk segala macam benda yang boleh dimakan. Best jadinya meehon tuh. Lepas lepak sekejap pasal keletihan, aku memasak lagi! Apa kena nya dengan aku nih, aku pun tak tahu. Kerajinan datang mendadak-dadak. Aku masak kari ikan, sempat lari sekejap tuh ke kedai India dua bloks dari rumah aku nih, sebab nak beli perencah kari sama kacang bendi. Menjadi kali ini kari ikan aku, ikan nya rasa ikan, kuah nya rasa kari, bendi nya rasa bendi. Cuma satu aje, ikan tuh bertulang, aku nih kan ker kurang sabar orangnya, aku tak suka makan ikan yang ada tulang. 

Aku sembahyang Jumaat kat Masjid Turki yang kat area rumah sewa aku nih, Zohor masuknya pukul 12-50 tapi sembahyang nya pukul 2 lebih. Terkebil-kebil aku menahan ngantuk, dah lah tak faham ceramah diaorang yang dalam bahasa Turki tuh (Nasib baik khutbah nya ditranslatekan ke dalam bahasa Inggeris). Dah tua aku nih, kat masjid tuh aku bersandar kat tiang aje, nak bersila, nak duduk antara dua sujud, pinggang aku sakit. 

David ada dinner sama kawan dia malam nih so dia balik lewat, aku sama King Mongkut aje lah di apartment. Aku kalau dengan King Mongkut nih memang jarang sangat bercakap. Bercakap takat yang perlu aje walaupun dia cuba nak strike a conversation dengan aku, biasanya aku layan tak layan aje. Sebab apa tak tahu, sebab aku tak suka kat dia tu lah puncanya, dia tuh pretentious, walaupun baik orangnya. Sampe kapan pun aku ama dia gak bisa connected sih.

IsninSelasa1819052009


Isnin

Lepas Subuh aku tak tidur dah, aku buat homeworks aku yang salah satu nya, menghafal resipi masakan Latin America. Puas aku cari kat internet, resipi yang mudah-mudah, sebab kena buat presentation. Akhirnya aku pilih resipi dari Mexico.

Kat kelas Spanish tadi, sebelum presentation tuh, ditanya macam-macam pasal apa yang kitaorang buat last weekend. Cerita-cerita, rupanya Anna, CikGu kitaorang tuh, dia pun ada kat area Union Square malam Sabtu lepas. Dan cerita-cerita lagi, dia kata dia selalu makan kat satu restoran India kat Jackson Heights (kat sebelah restoran yang aku selalu pergi tuh). Cerita-cerita lagi, kitaorang dulu rupanya tengok wayang sama-sama, masa filem Sin Nombre. Ish, banyak pulak terkebetulannya, sampaikan Anna pandang aku sambil kerut-kerutkan dahi.

Aku rasa, diaorang yang kat kelas aku, pandang aku macam memboringkan aje. Sebab diaorang baru tahu yang aku tak minum, tak makan babi, aku tak cerita pun yang aku tak makan daging tak sembelih. Kalau aku cerita sure akan lebih boring nya aku di mata diaorang, kan? 

Aku tak tahu pun yang David off hari nih, masa aku sampai kat apartment diaorang, dia ada. So tak lah lama aku mengurut King Mongkut sebab dia nih kalau adik dia tuh ada di rumah, dia nak berkepit dengan adik dia aje lah kerja nya. Memang aku suka macam tuh, aku boleh lah melepak sorang-sorang sambil tengok tv kat dapur. 

Selasa

Kemalasan aku berbalik semula, aku melepak aje seharian, lepas tidur, tidur. Ada jugak aku bangun untuk pergi breakfast (see, punya lah malas nak buat breakfast sendiri, sampai terrajin pulak bersiap-siap untuk breakfast kat luar), jalan kejap seround kat Chinatown, lepas tuh balik rumah, sambung tidur semula. 

Lunch pulak, kat Pinang Restaurant, itu pun aku sampai awal sebab aku lunch special diaorang sampai pukul 3 aje. Makan lunch special nih dah lah murah, dia punya portion pun sikit. Aku kan ker makan nya sikit aje?

Awek Indo tuh beritahu aku, dia kata Ramon dah berhenti kerja. Terkejut dia bila aku kata aku tahu, Sabtu dan Ahad lepas kitaorang pergi makan dan tengok wayang sama-sama.

Tadi, masa dinner, kitaorang sembang pasal swine flu, pasal ubat. Aku katalah yang antibiotik yang Doktor kasi tuh aku dah tak makan sangat dah (makan masa ingat aje), diaorang yang hidupnya asyik makan ubat aje kerjanya, apa lagi, dilecture nya aku. Lepas tuh David siap print kan a few pages articles pasal antibiotik. 

Masa tuh aku tengah nak mengangkat King Mongkut ke atas katil. Then King Mongkut, yang mulut taruk kat kote, yang akal taruk kat bontot tuh, mulalah buat hal. Dia kata yang from now on, aku kena make sure aku nih kena bersihkan anggota badan aku lebih-lebih, sebelum sentuh dia, sebelum buat catherter kat dia. Terbakar lah aku kan? Aku tanya dia, sebersih mana lagi dia nak aku buat? Aku tanya dia, selama ini aku tak cuci tangan ker the moment aku sampai aje apartment diaorang, bila dia kata aku kena bersihkan tangan aku. Dan bila dia kata masa buat catherter aku kena sanitize tangan dan kote dia, aku tanyalah dia yang selama ini aku tak buat macam yang dia kata tu ker? Selama ini aku tak pakai gloves ker? Dia cakap aje, aku smash dia, aku bantai dia balik.

Sampaikan David terkejut, dia pandang jer aku yang masa tuh dah tak peduli apa dah. Walaupun aku ada terfikir yang selama ini aku tak pernah berkasar/marah di depan David, tapi aku nak dia tahu yang aku memang marah masa tuh. Dia pun senyapkan aje masa aku marah/melawan cakap King Mongkut tuh. He knows very well yang abang dia tuh memang banyak sangat taik palat nya. 

"Just don't drop me on the floor, Joe", kata King Mongkut, masa aku mengangkat dia naik ke katil. Ha, tau pun takut, tau pun dia yang aku marah. Itulah, bercakap tuh tak ikut otak, ikut suka aje. Dia tak tahu ker yang aku meluat sangat menengok dia, menjaga dia, merawat dia. Aku meluat sangat dengan cekadak dia, dengan songehan dia. Tak kadar diri langsung yang dia tuh cacat, sampaikan orang yang lembut hati macam aku nih pun boleh jadi meluat menengoknya.

Jadi bodoh aje aku sepanjang malam, jadi tak sedap hati gitu. Bengang aje.......

Ahad17052009


Saja jer aku rasa nak pakai glasses baru hari nih, selama aku kerja kat apartment David/King Mongkut tuh, belum pernah aku pergi kerja pakai cermin mata. Sure diaorang akan gelak tengok aku kot? Tapi, cermin mata baru aku tuh macam lawa jer, lama jugak aku tengok kat cermin, dari dekat, dari jauh, dari sisi kanan, dari sisi kiri, rasa macam lawa jer, itu yang aku decided nak pakai glasses ajelah sekarang nih. Nak rihat kejap dari pakai contacts.

Walaupun masuk kerja pukul 11, tapi aku keluar awal jugak, as if nak kerja pukul 10. Nak dijadikan cerita, aku tertidur dalam train, sedar-sedar dah ke tempat lain. Terpaksa tukar train, weekend pulak tuh, train tak banyak. Aku terpaksa naik 7 train, dan turun di Jackson Heights. Itulah, nasib baik sesangat aku keluar awal.

Mulanya David nak keluar round-round tapi hari gaya macam nak hujan aje, dan kalau nak keluar pun terpaksa balik awal sikit sebab King Mongkut harinih harus naik throne (berak) dan aku pun kerja sampai pukul 5 aje. So tak ke mana-mana lah kitaorang, lepas lunch kitaorang tengok dvd filem Tagalog, filem apa tah, kisah budak-budak muda yang tergedek-gedek tu lah.

Aku naik R train dari Forest Hills, turun kat Grand Avenue Station, tak lama tuh Ramon pun sampai. Kitaorang jalan aje ke arah Elmhurst, nak ke restoran Indo, lalu depan Elmhurst Hospital tempat dua orang yang mati pasal swine flu baru nih. Masa tengah jalan-jalan tuh aku tengok-tengok lah kat kaki lima yang banyak kedai jual barangan Asia tuh, termenjerit aku bila nampak rambutan pun ada dijual. Manggis memang selalu aku nampak tapi rambutan memang tak pernah, kali kedua rasanya aku tengok orang jual rambutan. Hampir aku terbeli walaupun harganya $6-99/lb, walaupun kecut-mecut rambutan tuh.




Boleh tahan lah makanan kat restoran Indo yang nama nya Upi Jaya tuh, kat ceruk tempatnya tapi masa kitaorang sampai tuh ada tujuh lapan orang. Lama jugak kitaorang melepak kat situ, terbersembang pulak dengan satu lesbian couple nih, gagak sama Indon yang lahir di Amsterdam, keluarga asal dari Bukit Tinggi, Indo dan sekarang semuanya tinggal di Sydney. Mengerikan tengok Indo tuh, rosak habis gayanya. Takut aku menengoknya, sambil dalam hati aku menggeleng kepala aje mulanya, tapi lepas diaorang tertegur kitaorang (sebelah meja kitaorang) terjadi open sikit aku, terus laju aje sembangnya. 






Aku cadang nak terus balik aje sebab aku tak sentuh lagi pun homeworks Spanish aku untuk kelas pagi esok tapi Ramon ajak merempit kat Central Park.So kitaorang turun kat Fifth Avenue, aku jadi macam dia punya tourist guide, tunjukkan yang mana Trump Tower, Plaza Hotel, Apple Mecca, semua tu lah. Then kitaorang jalan kat tepi-tepi Central Park, sampailah ke Columbus Circle. Ramon nih kan ker tak kuat berjalan orang nya, so banyak melepak aje.

Sambil mengopi, sesambil menengok orang, sesambil bersembang kat bangku. Aku dengar aje cerita dia, pasal itulah, pasal dia rindu nak balik Indo, pasal dia tak kerja, semuanya. Dia nih dulunya kerja kat Citibank di Jakarta, pernah dihantar ke Europe untuk kursus. 

Aku dengar aje, tak kasi pendapat aku pun, dan sikit pun aku tak cerita pasal aku kat dia. Saja jer malas. Lagipun aku takut nanti jadi kawan rapat pulak dengan dia. Susah nanti, tentu nanti jadi macam Mus, macam Bayou, macam Nadi, diaorang semua balik Indo tinggalkan aku sorang-sorang.

Since Columbus Plaza tuh dekat dengan Lincoln Plaza, keinginan aku nak tengok wayang terus mengharum. Tapi, Ramon sure tak suka film yang aku nak tengok tuh, lagipun sure dia kata gila sebab semalam dah tengok wayang, tak kan malam nih nak tengok wayang lagi, kan? So aku kata lah yang aku nak balik aje, so we parted ways lepas tuh, dia ke kiri aku ke kanan, ke arah subway station. Tapi aku terus aje ke Lincoln Plaza, ngam-ngam filem Summer Hours nak start. 

Cerita biasa aje, in French, tak ada apa yang menariknya pun. Tapi, walaupun aku letih dan mengantuk, aku tak tidur pun kat panggung. Pelik gak kan, semalam tuh walaupun aku tak letih dan tak mengantuk, tapi aku boleh tertidur masa tengok Star Trek. 


Sabtu16052009



Masa breakfast, sempat aku sms Ramon, tanya dia kalau-kalau dia nak keluar merempit petang nanti, lepas aku habis kerja. Dia setuju nak pergi makan/tengok wayang, so dia suruh aku talipun dia the moment aku blah dari apartment David. 

Sampai aje apartment diaorang, David kasi 3 pilihan, samada nak pergi tengok wayang Star Trek kat panggung wayang di Forest Hills, atau nak ke Roosevelt Field Mall, atau nak ke Garden City. Terus aku kata aku pilih yang kesatu, walaupun aku tak suka Star Trek. Malaslah nak ke mall, atau Garden City, nak memunggah King Mongkut turun naik kereta tuh satu hal. Lagipun dah lama kitaorang tak pergi tengok wayang sama-sama. 

Nasib baik King Mongkut pun kata nak tengok wayang, so semuanya setuju. Plannya nak tengok show pukul 2-40 pm, ala, aku cadangnya nak balik kerja pukul 5, mana sempat karang tuh kalau tengok show tuh. Terpaksa kerja sampai pukul 6 lah nampak gayanya. 

Sementara David ke gym, aku buat kerja-kerja yang patut, jugak buat catherter kat King Mongkut. Sejam lebih kena mengurut dia, tak lama lepas dia suruh aku berhenti mengurut, David pun balik, dalam 12-30 masa tuh. Aku kata lah, sempat rasanya kalau kitaorang tengok show yang lebih awal, show pukul 1-40 pm, so cepat-cepat aku siapkan King Mongkut. Lunch pun kitaorang cepat-cepat. 

Macam yang aku kata, aku tak suka cerita-cerita Star Trek, so tak heranlah aku dua tiga kali tertidur masa tengok wayang tuh. Tak ada apa yang menariknya, benda yang tak masuk akal, kan? 

Habis tengok wayang tuh cepat-cepat kitaorang blah sebab nak kejar waktu, ternampak pulak mak David tengah tunggu bas, so habis masa lah pulak bersembang dengan dia. Lima lebih sikit baru aku dapat blah, lepas buat catherter, itupun diaorang suruh aku tunggu sampai pukul 6 tapi aku kata aku ada janji dengan kawan. 

Tak ada jawab pulak masa aku talipun Ramon, nak sentapz dah aku, nak terus balik aje dah cadangnya tapi bila difikir balik, mungkin dia on the way ke Manhattan, teruslah aku naik subway. Aku turun kat 42nd Street, memang betul pun, bila aku talipun balik dia, rupanya dia dah di Chelsea. Aku cadangnya nak jalan aje ke 23rd Street tapi half way, aku patah balik ke subway station, dua stops lepas tuh sampailah kat Chelsea. 

Kemain kitaorang, jumpanya kat Chelsea, tak terper-peri lah kekelasan kitaorang, kan? 

Ramon kata nak tengok wayang dulu baru dinner, dan dia nak tengok Angels & Demons, kat Union Square. So kitaorang menapak kat Union Square, melalui Chelsea dan Meatpacking District. Best rasanya, macam yang Ramon kata, "Waduh, grand banget sih", macam itu lah yang aku rasa. Best kalau dapat spend Saturday nights macam ini selalu, kata aku dalam hati. 

Tak sangka sedap pulak filem Angels & Demons (Tom Hanks, Ewan McGregor) tuh, walaupun aku mulanya cuak jugak nak tengok sebab aku tak tengok pun Da Vinci Code dulu tuh, takut jugak tak faham jalan cerita. Dalam pukul 9-30 habis filem tuh, terus aje lah kitaorang ke Restoran Laut, sebab restoran-restoran Thai yang lain yang kitaorang pergi, semuanya penuh. Saturday night, kan? Saturday night in the heart of New York City, kan? 

Since aku nih orang kenamaan kat Restoran Laut tuh, walaupun penuh tapi bila diaorang nampak aje aku, terus dipanggil masuk, sampaikan Mat Salleh yang beratur tuh semuanya pandang kat kitaorang. "Kapan lagi bisa dapat layanan segini?", aku kata kat Ramon. 

Lama jugak kitaorang melepak makan kat situ, sembang-sembang dengan waiter Indo sama waitress China Malaysia tu aje, yang Manager tuh dah malu-malu gayanya nak sembang dengan aku. Sampai restoran dah nak tutup baru lah kitaorang blah. 

"Ada kerjaan gak? Aku udah capek kerja di sini", kata Tanto, waiter Indo tuh sambil hulurkan kitaorang nombor talipun dia. 

"Besok kamu liburan, mahu keluar gak?", aku tanya dia. 

"Waduh, keluar melulu, enak banget sih", kata Ramon. 

Dekat pukul 12 malam baru aku sampai ke rumah, lepas Isyak, terus aje tidur. Nasib baik esok masuk kerja pukul 11 pagi.

Isnin-Jumaat11-15052009


Isnin


Rasa macam tak best aje pergi kelas tadi sebab aku tak sempat nak buat revision sangat pun, dua tiga topics jer yang aku baca pun. Sepatutnya ada 6 students tapi cuma 4 orang aje yang kat kelas harinih. Rupanya Anna yang mengajar kitaorang, CikGu yang masa aku kat level 1.2 dulu tuh.

Best, aku suka dia mengajar sebab dia nih aktif, mengajar pun cepat. Dengan aku nih, kalau CikGu nya lembab, aku pun jadi lembab. Kalau CikGu nya aktif, aku terpaksalah aktif jugak. Ada Makcik Jepun, Minah Congo dan Mamat French, yang dua lagi tuh rasanya Americans. Sebelum kelas mula, aku dah mintak maaf sama Anna sebab aku kata aku dah lupa semua yang dia ajar, dan I was dissapointed pasal ituhari tak ada kelas, so teruslah aku langsung tak sentuh buku-buku Spanish aku selama 5 minggu.

Harinih kitaorang buat revision aje, dari first chapter sampailah 7th, itupun tercungap-cungap aku dibuatnya sebab banyak yang aku dah lupa, sampaikan Anna pun macam bengang kat aku. Macamana pun aku puas hati lah sebab at least aku tak berhenti di tengah jalan, dan walaupun aku masih di tahap beginner tapi alon-alon, aku akan terus belajar Spanish nih. So akan datang nih, for the next 5 weeks, aku akan kembali macam dulu lagi lah, every Monday dan Wednesday, akan ke kelas Spanish, sampai pukul 1 tengahari.

Masa aku sampai kat Forest Hills, sebab masih awal lagi, aku merayap-rayap sekejap, nak cari kalau-kalau ada tabib Cina, atau tempat-tempat yang buat acupuncture. Ada dua salon kesihatan yang aku tahu, dua-dua nya tak ada buat acupuncture treatment, setakat acupressure dan urut badan aje. So aku ke satu salon nih yang dulu aku pernah buat facial, kat situ ada urut untuk backpain, ada foot refleksology jugak. Bila aku terangkan pada tukang urut tuh, dia katalah yang aku patut buat massage, untuk back pain. $65 sejam. Terus lah aku setuju, walaupun ada aku terfikir yang aku nih menghabiskan duit aje, dah lah Sabtu lepas dah buat Shaitsu, apa nak buat massage lagi harinih kan? Tapi itulah, belakang aku masih sakit, rasa macam tak ada tulang kat belakang aku tuh, itu yang aku terpaksa berusaha cara lain pulak tuh.

Entah, aku macam terkejut, terpanik bila perempuan tuh suruh aku bukak baju, seluar (tinggalkan spenda aje), sampai dua kali dia dia suruh aku tanggalkan pakaian aku, sementara dia keluar dari bilik. Teruslah aku tanggalkan pakaian mana yang patut, terus aku meniarap kat massage table, terus aku tutup bahagian bontot aku dengan towel yang ada disediakan tuh. Hehehee, malu lah aku berdua-duaan dengan perempuan with my pants down kan?

Pandai tukang urut tuh, aku suruh dia urut kuat-kuat, kat pinggang aku. Mengerang-ngerang aku menahan sakit. Masa dia berdiri di depan aku (sambil muka aku dipekupkan kat lubang massage table tuh), dia panjat massage table tuh, diurutnya aku dari bahu sampai ke pinggang. Sampai terpanik aku jadinya, sebab badan dia mencecah badan aku. Entah-entah dia nih nak buat style urut Siam, kata aku dalam hati, urut Siam tuh urut guna tetek, ekekkeke. Nasib baiklah dia berbaju. Lagi satu, kedudukan kepala aku, betul-betul kat celah kelangkang dia, nasib baiklah dia berseluar, itu yang aku takut nak gerak-gerakkan kepala aku. Macamana pun memang best urutannya, hilang segala sengal sendi aku, dan yang akhirnya dia urut aku guna lutut. Dia duduk atas belakang aku, lepas tuh dia jalan-jalan guna lutut, sampailah ke bahu aku. Siksa jadinya aku didera dek perempuan tuh.

David beritahu aku yang diaorang jadi nak ke Cape Code bulan depan, second week of June. Selama 5 hari. Lega aku mendengarnya, maknanya aku dapatlah cuti dari Ahad sampai Khamis. Cuma yang tak bestnya, itu minggu kedua terakhir sebelum kelas Spanish aku (yang surenya ada exam). Aku pun plan-plan yang aku nak ponteng one of the classes, tak pun ponteng kedua-duanya lah. Aku bercadang nak keluar dari New York ni lah for a few days kot, ini aje peluang aku kan? Tengoklah macamana nanti.

Again, mungkin sebab lepas kena urut tadi, aku asyik menguap dan kentut aje jadinya. Menguap, kentut. Menguap, kentut. Sampai puas aku fikir, dari mana lah datangnya kentut-kentut aku tuh.

SelasaAku tak ke mana sangat pagi nih, melepak aje kat rumah, what a long weekend minggu lepas, kan? Aku cuma pergi potong rambut aje tadi, dan on the way tuh aku singgah kat kedai cermin mata. Aku nak tempah kontek lens sebab dah kehabisan bekalan. Sementara tunggu pekerja tuh cari file aku, tertengoklah pulak frame-frame cermin mata, ada satu nih aku macam terberkenan aje, yang aku rasa, kalau aku pakai, sure aku akan nampak macam lawa aje.

Then aku terfikir, baik aku buat cermin mata sebab aku memang tak ada glasses, selama ini aku pakai contacts aje. Lagipun, test mata yang aku buat dulu tuh dah nak tamat tempohnya (setahun aje), nanti kalau nak buat glasses sure kena buat test lagi (kena keluar duit lagi), might as well buat sekarang, tak payah nak kena buat test nanti tuh. $500 lebih harga frame tuh, patutlah aku rasa lawa aje, rupanya harga pun lawa jugak. Aku kuatkan iman aku (duit kat wallet pun tak ada sebanyak itu sebenarnya), aku cuma ambik frame yang harga dua ratus lebih aje. Both glasses sama contacts aku akan siap Friday nih.

King Mongkut macam tak sihat aje malam nih, makan pun tak lalu. Makan putih telur (sebijik) sama roti setengah keping. Anggur 10 bijik. Itu aje. Aku siapkan dia awal sikit sebab diaorang bersemangat nak tengok American Idols.

Rabu051309Homeworks yang Anna suruh buat Isnin lepas, haram aku sentuh, itu yang sejak semalam aku rasa tak sedap hati aje. Aku tidur awal semalam tuh sebab masih rasa macam kurang sihat. So tadi, masa breakfast kat deli kat 49th Street, aku terdapat baik punya idea. Aku suruh minah Spanish yang jaga counter tuh tolong buat homeworks aku, yang bahagian fill in the blanks, sebab yang tu susah sikit. Yang lain tuh aku boleh agak-agak, ataupun boleh tiru yang Minah Congo classmate aku tuh. So, selamba aje lah aku breakfast, Minah tuh sesambil melayan orang, dia belek-belek kertas homework aku. Terrer aku kan, ada aje jalan mudah. Sebagai upah, aku masukkan a few dollars kat tabung tips.

Lesson harinih pun ok jugak, tengok short film dari Argentina, pasal carpe diem (seize the day). Masuk sangat kat akal aku kalau pasal-pasal benda macam tuh, itu yang rasa macam terinsaf sikit tuh.

Best lah jugak kelas Spanish harinih sebab ada 6 orang semuanya. Kalau mengikut pemerhatian aku, aku nih kat tengah-tengah, ada yang terrer dan ada yang lemah dari aku. Dua orang tuh memang terrer habis, berabuk aje cakapnya. Yang Makcik Jepun tu pulak, tergagap-gagap bila nak buat ayat, lebih gagap dari aku.

David akan balik lambat harinih, dia ada beritahu semalam, dia nak keluar minum dengan member dia. So bila aku sampai apartment diaorang, King Mongkut teruslah beritahu aku apa yang harus dibuat dulu. Iyalah, since David akan balik lewat, so dia tak payahlah nak tergesa-gesa sangat nak kena buat catherter dulu etc. So dia kata yang dia nak berak, nak diurut, nak dinner dan nak buat catherter lepas makan. Ececececce, nak bermaharajalela lah kononnya King Mongkut tuh.

Pantang sangatlah aku kalau orang nak mengambil kesempatan kan? Sebab aku memang dah plan nak ambik kesempatan jugak, ekekkekeke. Itu yang lepas taruk enema kat King Mongkut, aku kata dia masih belum selesai berak, masih ada taik. Walaupun kena empat lima kali kena ulang alik membersihkan dia, tapi dapatlah aku "menawan" King Mongkut tuh kat bilik air selama dua jam. Aku yang bermaharajalela kat dapur sesambil tengok Cash Cab. Itulah, King Mongkut tuh tak tahu, aku pun keturunan raja jugak, Sooltan Bangla Shah, ekekekeke

KhamisAku cadangnya nak melepak aje, nak keluar pergi kerja lepas Zohor. Tapi, tengah sedap-sedap sambung tidur, Ramon talipun. Dia ajak keluar makan sebab dia dah ada di Chelsea. Semalam dia ada sms-ed aku, dia dah balik dari Florida.

Cepat-cepat aku bersiap, tak sampai sejam lepas tuh aku dah sampai kat 23rd Street/7th Avenue. Kitaorang ke 18th Street/8th Avenue, ke restoran Thai, Room Service nama restoran tuh, one of the best Thai restaurants kat New York City nih, menurut Zagat lah kan?. Rasa seronok aje sebab macam tak sangka aje yang sekodi-kodi aku nih, dapat jugak menjejakkan kaki ke restoran-restoran ternama gitu tuh. Aku makan Shrimp Panag, Ramon makan apa tah, harga minuman dia lebih mahal dari harga makanan.

Aku bukan sakit perut tapi sampai 3 kali aku terberak masa makan kat restoran tuh. Taik pun hitam aje. Antibiotik aku tu punya hal lah kot sebab aku perasan yang kalau King Mongkut makan antibiotik, dia pun akan selalu berak, dan taik pun hitam aje.

Ramon suruh aku tunjukkan dia kat mana Restoran Laut so aku ajak dia jalan aje dari Chelsea ke Union Square yang dalam 10 blocks jauhnya tuh. Mulanya aku cadang nak tunjukkan dia dari jauh aje sebab aku kan ker macam dah janji yang tak nak masuk restoran tu dah, lepas kena kutuk dek Manager dulu tuh. Tapi, aku menyurprisedkan diri aku, aku kata, masuk ajelah, biar diaorang terkejut tengok aku. Diaorang sure ingatkan yang aku tak akan ke situ lagi dah lepas insiden dulu tuh. So kitaorang masuk aje lah, betul aku kata, diaorang macam terkejut tengok aku. Since kitaorang dah makan, kitaorang ordered dessert aje lah. Tu dia kan, berlarutan kekelasan kitaorang, lunch kat restoran lain, dessert kat restoran lain.

Harinih aku rasa pinggang aku macam dah kurang sakitnya, walaupun masih rasa sengal-sengal. Masa nak mengangkat King Mongkut turun naik ke katil/scooter, aku tak rasa sakit sangat pun dah. Cuma masalahnya, aku tak daya, rasa tak bertenaga nak angkat dia. Kalau dulu aku selamba aje angkat dia sesambil tunduk, sekarang nih aku kena guna lutut aku sebagai tongkat, kalau tak, tak larat aku. Ish, semakin tua aku nih, hilang dah kederat aku.

JumaatAku cadangnya nak memasak pagi nih sebelum ke masjid, tapi the moment aku ke dapur, tuan rumah aku pun nak memasak. Terus tak jadi aku nak memasak. Then dia offered untuk masakkan untuk aku, dengan senang hati aku kasi dia sepuluh dollars sebagai upah, jugak dia terpaksa guna bahan-bahan dia sendiri sebab aku cuma ada udang dan sotong aje. Tak sampai sejam lepas tuh siap, mee soto sama sambal tumis sotong/petai. Terus jadi serba salah mana satu nak makan dulu sebab kedua-duanya macam sedap aje gayanya. Berpeluh-peluh aku makan mee soto yang panas dan pedas tuh.

Aku sembahyang Jumaat kat Jackson Heights sebab waktu sembahyang sekarang dah semakin lewat, pukul 2 lebih baru selesai. Sementara menunggu masa nak masuk kerja, aku melepak sekejap kat library. David balik lambat lagi malam nih pasal dia nak keluar dinner sama kawan dia. King Mongkut suruh aku siapkan dia awal sikit sebab dia kata dia letih, harinih dia keluar sepagian. Itu yang sebelum 7 petang dia dah suruh aku angkat dia ke katil. Biasanya pukul 7 baru dinner.

Tapi oklah, dapatlah aku lepak-lepak kat dapur sesambil tengok tv. Tapi, bukan King Mongkut lah kan kalau tak menyusahkan aku. Kejap-kejap panggil aku, kejap-kejap panggil aku. Ada ajelah benda nya, remote control tak ada battery lah, talipun jauh sangat dari tangan dia lah, dia suruh aku makan cookies lah, suruh aku makan grapes lah (tiap malam memang kitaorang makan cookies sama grapes - dia tak tahu pun yang aku boleh makan semua benda kat fridge tuh tanpa disuruh-suruh).

Ahad10052009


Walaupun dah agak surut bengkak tangan aku tapi masih merah dan gatal-gatal, sebeban ubat dan antibiotik aku bawak bekal kerja harinih. Tak sedar aje, beratus dollars duit aku habis untuk beli ubat aje. 

Kitaorang tak ke mana-mana harinih sebab petang nanti diaorang nak ke apartment nenek David untuk dinner sempena Mother's Day. Puas diaorang ajak aku pergi tapi aku tipu lah, aku kata aku dah ada plan nak buat acupuncture treatment. Tah mana aku dapat idea tuh aku pun tak tahu. Sebenarnya memang aku ada plan nak buat acupuncture sebab sakit belakang aku masih belum reda, masa baring aku tak rasa sakit tapi kalau masa berjalan, masa tuh yang sakit sangat tuh. 

Lepas lunch, sebelum buat catherter kat King Mongkut, kitaorang tengok dvd, filem IronMan. Not at all my cup of tea kalau filem-filem gitu tapi aku layan jugaklah. 

Habis kerja aku ke Pinang Restaurant, on the way tuh aku talipun Ramon kalau-kalau dia free, boleh pergi makan kat tempat lain, atau bolehlah pergi tengok wayang, etc. Rupanya dia di Florida kat rumah sepupu dia, dia dah berhenti kerja kat Pinang dan cadangnya dia nak melepak di Florida sebulan tapi gayanya minggu depan dia balik semula ke New York. Resah aje Ramon tuh, dia kata yang dia dah nekad nak balik Indo aje lah nanti bila dah ada duit, dah letih duduk Amerika nih. Pelik jugak sebab dia tuh ada green card, pun boleh letih. Aku yang apa lancau pun tak ada nih, sure lah lebih letih dari dia, kan?

Aku tapau Nasi Goreng Ikan Masin, yang masa dalam subway baru aku teringat yang tangan aku gatal-gatal, apa ker jadah nya nak makan makanan gatal pulak kan? Sampai kat rumah aku melepak sekejap, then baru lah bukak buku-buku Spanish aku sebab esok ada kelas. Macam tak percaya aje yang aku lupa banyak benda, even yang basic-basic pun aku lupa. Pukul 10 aku dah tidur, aku setkan alarm pukul 5 pagi, nak sambung baca sesikit lepas Subuh esok lah.

Sabtu09052009


Pagi tadi mulanya aku cadang nak talipun David, nak beritahu dia yang aku tak nak datang kerja sebab aku nak ke klinik, nak cari penyelesaian masalah jari aku yang semakin membengkak tuh. 

Tapi sebab harinih dia nak keluar sama kawan dia, tak sedap hati lah aku nak ponteng kerja. Lagipun, entah-entah dia ada cadangan lain macamana nak menangani masalah aku tuh. Iyalah, diaorang kalau pasal benda-benda berubat nih, semua diaorang tahu. Biar dia tengok sendiri macamana serious nya keadaan tangan aku, yang bengkaknya dah sampai ke pergelangan tangan. Berdenyut-denyut aje sejak pagi tadi. Parah jadinya kalau aku tak cepat-cepat pergi berubat. 

Aku sampai apartment diaorang awal jugak, sebab aku tak breakfast pun. Lagipun aku sure yang diaorang akan suruh aku pergi berubat, atau pergi hospital, atau cari idea macamana nak tanggalkan cincin kat jari aku tuh. Terus aje David suruh aku ke Wallgreens punya Pharmacy. The moment mamat kat pharmacy tuh tengok tangan aku, terus dia kata, "Wow, this is serious, man". Dia tunjukkan aku ubat apa yang patut aku ambik, lotion gatal dan ubat allergy. 

Masa nak bayar harga ubat-ubat tuh, cashier (perempuan India. Kat Forest Hills nih ramai orang Asia) nih asyik jeling-jeling aje tangan aku. Then dia tanya, apa pasal boleh jadi macam tuh. Selamba jer aku kata, aku allegic kat makanan India, semalam tuh aku termakan kari kambing. Saja jer lah aku jawab gitu, nak kasi dia sentapz sikit, biar dia tahu yang makanan India nih boleh meyebabkan orang jadi sakit. Biar dia rasa hina sangat jadi orang India. Jahat aku kan? Aku sakit, so aku menyalahkan benda lain, dan aku rasa puas hati buat orang rasa tak sedap hati. "You never eat curry before? You from Bangladesh?", dia tanya aku, sambil geleng-geleng kepala. Pundeks, aku yang sentapz nya, dia ingat aku Bangla! 

Dia suruh aku cepat-cepat pergi hospital, dan bila aku kata yang aku kerja dan petang aje aku baru boleh pergi, terus dia kata, "You go now, this is your life..." Tertakut aku jadinya. 

Masa aku sampai semula kat apartment diaorang, David dah pun blah, bengang aje aku sebab aku ingatkan bolehlah aku off harinih. Rupanya diaorang nak aku kerja jugak. Lepas makan ubat, mula lah aku rasa drowsy jer, sesambil mengurut King Mongkut, tersengguk-sengguk aku. Nasib baik lah King Mongkut pun lena aje tidurnya. Lepas kasi dia lunch, sesambil melepak temankan dia tengok tv, aku asyik belek-belek tangan aku ajelah. Aku buat-buat resah tanya bila David akan balik sebab aku nak ke klinik, dan sebab hari nih Sabtu, tentunya klinik tutup awal.

Teruslah King Mongkut suruh aku talipun David, dia janji akan sampai ke apartment dalam pukul 3 petang. Yang aku kata, sure nya klinik yang aku nak pergi tuh (klinik yang dekat rumah sewa aku, yang aku pergi buat blood test tahun lepas tuh) dah tutup. Terus aje lah dia suruh aku blah bila dah siapkan buat catherter kat King Mongkut.

Aku tak terus balik, instead aku turun kat Jackson Heights (lagipun, kalau aku balik, sure tak sempat, dan pukul 7 nanti aku nak pergi buat shiatsu pulak, kan? Memang cadangnya nak kansel aje tapi sebab dah janji dengan mamat Jepun tuh) sebab kat situ banyak klinik-klinik pakar. Aku pusing-pusing kat area Little India tuh, then aku masuk this one clinic. Doktornya pulak tak ada, hanya after 5 Doktor akan masuk.

Since aku ada masa free dalam sejam gitu, aku masuk internet cafe. Sempatlah aku googlekan macamana cara nak menanggalkan cincin yang terstuck kat jari. Most of the posts tuh kata, guna Windex, cecair pencuci serbaguna. Kalau teruk sangat, tak ada jalan lain, pergi Fire Department ajelah. Atau pergi kedai emas, diaorang ada alat pemotong khas. Terus aku ke kedai, beli Windex. Aku sembur-sembur kat jari, masih tak bergerak cincin tuh, walaupun puas aku cuba pusing-pusingkan. Then aku teringat yang kat sebelah Pinang Restaurant kat Forest Hills ada NYFD, aku sure diaorang boleh tolong. Susah-susah aku akan suruh tokay restoran tuh bawak aku ke situ.

Dalam tengah-tengah fikir tuh terlintas kat kepala aku, baik aku cuba kat jewelry store yang banyak kat Little India tuh. So dari satu kedai emas ke satu kedai, aku masuk. Ketiga-tiganya tak nak tolong, walaupun aku macam begging diaorang, siap keluarkan wallet nak kasi duit. Kat kedai yang keempat tuh pun tak nak tolong tapi dia tunjukkan aku satu kedai nih yang dia kata mungkin diaorang boleh tolong potong cincin-cincin di jari aku tuh.

Terus aje lah aku ke kedai emas tuh, sibuk pulak kat dalamnya tapi nasib baik ramai pekerja, so aku tanya lah perempuan India tuh. Dia kata boleh. Lega rasanya. Then dia masuk ke bilik Boss dia, tak lama tuh dia suruh aku tunggu sebab Boss dia tengah sibuk.

Sorang-sorang tengok jari aku, dari pekerja sampailah ke pembeli di kedai tuh. Ada lah dekat 10 minit aku menunggunya, Boss kedai tuh asyik keluar masuk aje, sesambil jeling tangan aku. Tapi dia kasi signal yang dia suruh aku tunggu. Aku akan tunggu. 

Sesambil tuh aku bersandar aje lah kat counter, ada lah sorang India (Bangla gayanya) pekerja kedai tuh yang tak reti sepatah haram Inggeris, asyik tanya aku dalam bahasa ibundia dia. Then dia pegang tangan aku, dia jentik-jentik jari aku, kesemua jari, jari tangan kanan dan kiri. Dengan bahasa isyarat, dia gayanya nak cuba potong cincin-cincin aku tuh, sebab dia masuk ke office, tak lama tuh dia bawak keluar alat pemotong cincin, macam pliers, bermacam-macam saiz. Tak konfiden aku menengoknya tapi aku biar aje dia cuba. 

Dipotongnya satu, lepas tuh dibalut jari aku dengan tisu yang lembab. Then dicuba potong yang lagi satu. So tinggallah lagi satu, yang paling ketat, yang tak ada ruang langsung dia nak masukkan hujung plier tuh, dan nak dipotong. Nak melolong rasanya bila dia cuba nak potong, dia tonyoh gitu aje kat jari aku. Tak dapat. So dia cuba nak potong sikit-sikit. Seram aku menengoknya, mana tahu kalau-kalau terpotong jari aku nanti tuh, so aku pejamkan mata, sambil dalam hati kata, "pain is just weakness leaving the body, pain is just weakness leaving the body". Last-last dapat jugak dia potong cincin yang terakhir tuh, dan bila aku bukak aje mata, aku terperasan yang bulu mata aku berembun. Sakit siot! Macamana pun aku lega selega-leganya, aku tepuk-tepuk bahu mamat tuh, berkali-kali aku ucapkan terima kasih kat dia. 

Aku teruslah tanya berapa diaorang charge aku, lama tuh perempuan yang aku tanya mula-mula tadi tuh terus tanya Boss dia. Boss dia kata dia tak charge apa-apa. 

"No, no, no, no, I have to pay, I have to pay you something", aku kata gitu. Dua tiga kali diaorang kata tak payah bayar apa-apa, tapi aku berkeras jugak nak bayar. Then aku katalah yang at least aku nak kasi mamat tuh duit. Terus aku seluk poket (guna tangan kiri sebab tangan kanan masih bengkak dan sakit), aku keluarkan gumpalan duit, yang aku tengok, adalah dalam 50 dollars. Sekeping duit $20, sekeping duit $10, dua keping duit $5 dan selebihnya one dollar notes. 

Mamat tuh macam terkejut, tapi dari riak muka dia, aku tahu yang dia macam happy aje yang aku nak kasi dia duit, walaupun dia geleng-geleng kepala. Perempuan-perempuan lain pun geleng-geleng kepala sambil kata, "No, no, no", tapi aku tahu yang diaorang jeles yang mamat tuh akan dapat duit. Boss tuh geleng kepala, tapi bila aku kasi isyarat nak kasi duit kat mamat tuh aje, dia pun setuju. Mamat tuh tetap tak nak ambik duit tuh, dia macam takut-takut gitu, so aku susun duit-duit tuh. Banyak jugak $50 tuh, so aku ambik semua duit yang sedollar-sedollar tuh, aku tinggalkan $20 dan $10 aje.

[Ok, ada dua benda yang aku perasan kat sini. Satu, orang yang boros (walaupun tak ada duit) memang gitu style dia. Duit bergumpal-gumpal aje. Aku dah lama dah perasannya yang aku nih memang jenis yang tak reti susun duit, pakai taruk aje dalam poket, bergumpal-gumpal gitu. Kalau nak guna duit, seluk aje poket. Kadang tuh sampai malu kalau nak bayar duit masa beli barang, bergumpal-gumpal duit. Itu memang style orang boros sangat tuh.

Keduanya, korang perasan dak yang aku ambik balik duit sedollar-sedollar, instead of kasi duit $10 atau $20 tuh? Sebab apa? Sebab aku fikir, katalah aku ambik duit yang bernotes besar, sure mamat tuh akan perasan yang aku macam tak ikhlas aje nak kasi dia duit. Itu yang aku kasi dia $20 dan $ 10 tuh. Biar dia tahu yang aku ikhlas nak kasi dia duit. memang aku ikhlas pun. Dan katalah diaorang akan charge aku lebih dari itu, itupun aku sanggup bayar. Sebab diaorang dah menyelesaikan satu masalah aku, masalah besar. See, aku, dalam keadaan gitu pun masih sempat fikir untuk jaga hati orang, kan?]

Aku masukkan duit $30 tuh ke poket mamat tuh sambil tepuk-tepuk bahu dia lagi. Best aje jadi dia rasanya sebab sure dia rasa bangga yang dia dapat menolong aku. 

Aku terus aje ke klinik, now that cincin-cincin tuh dah dapat ditanggalkan, aku nak berubat untuk hilangkan bengkak di tangan aku tu aje lah. Mulanya aku tak nak pergi klinik tuh sebab aku dah ada ubat (yang dibeli kat Walgreens, lagipun sure nak kena keluar duit lagi nanti tuh) tapi sebab dah aku dah buat appointment, terpaksalah aku tunaikan janji aku. Doktor tuh kata nasib baiklah aku cepat-cepat dapat tanggalkan cincin-cincin tuh sebab darah dah beku kat one of my jaris, dekat buku lima aku pun dah hitam kalernya. 

Doktor tuh tanya aku kalau ada apa-apa sakit lain, kejap aje dia berjaya convinced aku suruh buat complete body check up, manalah tahu kalau-kalau ada penyakit dalaman yang lain. Since aku tak ada masa, aku kata yang aku nak buat minggu lain aje lah. Doktor-doktor nih, menakutkan orang aje kerjanya kan?Then dia kasi prescriptions, suruh aku pergi pharmacy ambik/bayar ubat. Masa kat pharmacy tuh baru aku terperasan yang ubat aku tertinggal kat klinik tuh tapi sebab malas dah nak patah balik (sebab aku dah tak ada masa sangat dah, nak berkejar buat shiatsu pulak), aku beli kat pharmacy tu ajelah.

Berkepul-kepul duit keluar harinih, tadi dah keluarkan duit dari bank pun rasa tak cukup aje lagi nih. Orang lain, kalau telapak tangan gatal, dapat duit. Tapi aku, tangan gatal, duit yang habis.

Terus ajelah aku ke Inwood ke apartment tukang buat shiatsu tuh, jauh tempatnya, kat kawasan orang Spanish. Seram jugak aku lalu kat kawasan tuh sebab rasa macam kat mana-mana negara di Amerika Selatan aje kaedahnya, macam dalam filem Sin Nombre yang aku tengok dulu tuh. Sampai pun lewat 15 minit. 

Senang jadi hati aku bila masuk studio Jee mamat Jepun tuh. Dia nih (according to his website) Master, segala macam healing punya style. Terus aku kasi dia $120, termasuk tips lah tuh, dan aku kasi tahu dia yang aku sakit pinggang. Mulanya aku macam tak puas hati aje cara shiatsu dia tuh sebab dia cuma letak tangan kat badan aku, lepas tuh macam baca mentera apa tah, then guna telapak tangan, dia tekan-tekan badan aku. Semua orang boleh buat gitu, kata aku dalam hati. 

Tapi, lama kelamaan, best lah pulak, sebab dia macam urai semua urat-urat yang bersimpang siur kat badan aku tuh. Sekejap aje rasanya, sedar tak sedar dua jam dia mengurut aku. Walaupun pinggang aku tetap sakit tapi badan aku rasa macam ringan aje, aku rasa puas hati gitu. Aku janji dengan dia yang aku akan datang lagi untuk berurut dengan dia nanti. 

Seharian tak makan, aku singgah sekejap kat satu kedai fast food yang halal, orang Arab yang punya. Sebab ada perkataan halal, itu yang aku makan kat situ tuh. On the way balik, masa dalam train, aku rasa lega, walaupun banyak habis duit harinih tapi kesihatan punya pasal, kan? 

Masa dalam train, agaknya sebab baru lepas kena urut, asyik nak terkentut aje lah kerjanya. Nasib baik aku duduk kat seat belakang. Puas aku membuang angin. Buang angin, bukan kentut, panjang-panjang bunyinya, menjalar-jalar aje kentutnya. Semenjalar train tuh.