Saturday, October 27, 2012

Rabu24062009



Ini lagu Spanish yang dah ditukar ke lagu Inggeris. Best lagu nih.
 
All Alone I Have Started My Journey
To The Darkness Of Darkness I Go
With A Reason,I Stopped For A Moment
IN This World Full Of Pleasure So Frail
Town After Town On I Travel
Pass Through Faces I Know And Know Not
Like A Bird In Flight,Sometimes I Topple
Time And Time Again,Just Farewells
Donde Voy,Donde Voy
Day By Day,My Story Unfolds
Solo Estoy,Solo Estoy
All Alone As The Day I Was Born
Till Your Eyes Rest In Mine,I Shall Wander
No More Darkness I Know And Know Not
For Your Sweetness I Traded My Freedom
Not Knowing A Farewell Awaits
You Know,Heaers Can Be Repeatedly Broken
Making Room For The Harrows To Come
Along With My Sorrows I Buried
My Tears,My Smiles,Your Name
Donde Voy,Donde Voy
Songs Of Lovetales I Sing Of No More
Solo Estoy,Solo Estoy
Once Again with My Shadows I Roam
Donde Voy,Donde Voy
All Alone As The Day I Was Born
Solo Estoy,Solo Estoy
Still Alone with My Shadows I Roam 

Wednesday, October 24, 2012

IsninSelasa2223062009


Isnin

Payah jugak summer-summer nih, tidur aku tak teratur jadinya sebab Subuh masuk awal, pukul 3 lebih dah Subuh, belum pukul 6 pagi dah terang benderang. Aku tak ada problem nak bangun pagi (sebab aku selalu terjaganya lah, dua tiga kali biasanya), cuma kalau dah bangun tuh, susah nak tidur semula. Dan bila dah pukul 7 gitu,masa aku sepatutnya bangun, masa tu lah aku nak tidur semula. Itu yang buat aku malas nak pergi jogging, ataupun nak keluar ke mana-mana tuh.

Pagi tadi pun macam tu lah, sampai dekat pukul 10 baru lah aku bangun. Itupun sebab aku plan nya nak ke Chinatown, nak beli labu, tah apa pasal aku termengidam nak makan masak lemak sayur labu. Semalam dah aku hafal cara-cara nak masak sayur tuh, itu yang aku cadangnya nak keluar cari labu, cari serai, cari udang kering, cari santan.

Aku nak ke bilikair, terserempak dengan tuan rumah aku yang tengah nak potong rambut boyfriend dia, so dia tanya aku kalau-kalau aku nak potong rambut. Dia nih dulunya hair-stylist, memang selalu dia tanya aku kalau-kalau aku nak suruh dia potong rambut aku. Terus aje lah aku setuju, memang rambut aku pun aku rasa dah panjang, dah dua minggu lebih dipotong. Rambut aku nih itulah, cepat panjangnya. Dan jugak, cepat gugurnya. Tiap-tiap pagi, aku kutip dalam sesepuluh helai rambut aku yang gugur masa tidur. Aku rasa nak tukar pakai bedsheet kaler gelap lah, biar tak nampak rambut yang gugur. Sebab bedsheet aku nih semuanya kaler cerah, tensen aku dibuatnya tengok rambut luruh nih.

Aku kasi tuan rumah aku $10 sebagai upah, mulanya dia tak nak ambik tapi aku berkeras jugak suruh dia ambik. Aku kata lah yang aku dah save dekat $10 jugak sebab kalau aku pergi potong rambut kat salon, sure terbang $18, $15 potong rambut, $3 untuk tips.

"Cara kamu persis orang Bule", kata tuan rumah aku. Maksud dia, aku punya style nih macam style Mat Salleh.

Tuan rumah aku offer nak masakkan aku sambal tumis petai/udang, aku anggukkan ajelah, terus aku batalkan niat nak keluar untuk beli barang nak memasak. Awal-awal lagi aku kasi dia $10 sebagai upah, walaupun udang nya memang dah lama aku beli, dia cuma guna petai yang memang sentiasa ada dalam fridge. Again dia tak nak ambik duit tuh tapi aku berkeras jugak suruh dia ambik. Aku memang style Mat Salleh kan, mana aku suka ambik kesempatan macam style orang-orang Asia nih kan?

Lama nya lah tuan rumah aku memasak, aku dah kelaparan, hampir aku keluar sebab nak cari makanan lain. Macam bebudak jer kan, tak sabar nak tunggu mak siap memasak, ekekekeke. Tapi berbaloi sangatlah penantian aku tuh, sebab sambal tumis udang/petai sama sayur kangkung yang dia buat tuh gilalah sedapnya. Terketar-ketar aku makan sebab sedap, siap bertambah lagi. 

Kekenyangan, aku pasang kipas, berlenggeng, aku sambung tidur, masih ada sejam sebelum aku pergi kerja. Macam kat kampung aje rasanya, lepas makan, melepak tidur kat buai kat bawah pokok pisang rasanya.

Train buat hal tadi, lama aje berhentinya kat 16th Street, so aku ambik keputusan nak jalan kaki aje ke 25th Street station, ambik train lain. So tak heranlah aku terlambat sampai ke Forest Hills, 5 minit aje terlambatnya sampai ke apartment diaorang. Itupun King Mongkut dah risau sangat dah. Iyalah, biasanya aku sampai dalam 4-20 pm gitu.

Balik kerja aku singgah kat satu restoran Mexico nih, beli aiskrim. Termengidam nak makan aiskrim lah pulak panas-panas gini nih. Aku kalau nak beli aiskrim, jarang aku beli aiskrim yang kat kedai biasa sebab bila tengok label nya, tertakut sebab ada tulis percentage cholestrol nya yang tinggi tuh. Kalau beli kat restoran tuh, diaorang taruk kat container yang tak ada label, so itu yang makan sampai habis sebaldi sekali harung pun aku tak rasa takut-takut pun.

Selasa

Laparnya lah perut aku, walaupun aku teguk apple juice banyak-banyak, aku tak dapat nak lelapkan mata nak sambung tidur lepas Subuh tadi. So pagi-pagi buta tuh aku perangatkan nasi, lauk, aku makan. Lepas tuh barulah nyenyak tidurnya sampai ke pukul 10 pagi.

Bangun tidur, aku rasa badan aku lemah aje, rasa mengantuk jer, so aku decided nak keluar awal sikitlah, nak merempit kasi badan berpeluh sikit. Kat dalam train aku tidur aje, sedar-sedar dah sampai 34th Street, so dari situ aku jalan-jalan ajelah sampai ke area Times Square.

Dalam sejam aku merempit, terus ke Jackson Heights, lepas makan terus ke masjid untuk Zohor. Aku sorang jer kat masjid masa tuh so lama gak melepaknya, cadangnyanak lelapkan mata sekejap tapi takut pulak aku kalau-kalau kena halau. Masjid di sini bukan macam masjid di Malaysia. Lagipun aku nih tak ada gaya Bangla sangat pun, kalau nak melepak-lepak kat masjid tuh.

Kat Secret Garden aku di Forest Hills, sempat aku melepak kat bench, tidur sekejap. Risau aku, puas aku fikir, apa pasal badan aku jadi lemah jer nih?

King Mongkut pergi jumpa Doktor dia pagi tadi, so biasanya balik dari jumpa Doktor, dia akan keletihan. Itu yang aku angkat aje dia ke katil untuk diurut, terus dia berdengkur. Kesian aku menengoknya sebab kat lengan, kat perut,banyak kesan cucukan jarum.

Nasib baik lah dia dinner awal sikit malam nih sebab tak lama lepas tuh dia terkemut-kemut memecut scooter ke bilikair. Dia terberak atas scooter. Memang selalu gitu, hari masa dia jumpa Doktor, dia selalu terberak kat atas scooter, walaupun kali ini aku agak sebab tadinya dia makan soup cendawan tuh banyak sangat, biasanya lima sudu aje tapi tadi tuh hampir setin soup tuh dibedalnya.

Punyalah busuknya bauk taik King Mongkut tuh, the moment aku angkat dia ke atas toilet bowl. Semerbak baunya, puas aku tahan nafas, sampaikan David yang masa tuh kat dapur pun lari keluar apartment sebab tak tahan bau busuk. Lawak David tuh, dramatik sangat kadangnya.

Walaupun busuk (jauhlah lebih busuknya dari taik aku yang ada bau petai tuh, ooppsss) tapi tak sampai hati aku nak tunjukkan yang aku tak tahan dengan aroma kat bilikair tuh. Aku buat selamba aje bantu King Mongkut apa yang patut, dia pun kelam kabut sebab masa tuh dah 7-30 pm sedangkan dia nak disiapkan untuk masuk tidur, nak buat catherter pun jugak. King Mongkut tuh gitulah, mudah panik.

Balik kerja aku turun kat Times Square jugak sebab tadi petang, masa aku jalan-jalan tuh, aku terperasan ada a few posters yang ditampal kat merata tiang, poster pasal ada shooting filem. Kat 52nd Street ada shooting film yang Harrison Ford berlakun, satu lagi yang Nicole Kidman. Tapi termalas pulak aku merayau-rayau sangat, satu round aje kat Times Square tuh, terus ajelah aku balik.

Tuesday, October 23, 2012

SbtuAhad2021062009


Sabtu
Banyak drama nya keluarga David tuh. Itu belum termasuk drama dari keluarga tiri dia, keluarga King Mongkut. Harinih sepatutnya ada lunch sempena birthday nenek dia yang ke 105 kan? Tapi itu lah, sejak pagi, berdering-dering talipun, mulanya kansel, then on balik, then dikansel balik. Nenek dia merajuk lah, mak sedara dia merajuk lah, mak David bengang lah, sorang-sorang jadi pelakun, menalipun sambil menangid-nangis, histerical. Semuanya gara-gara tak bersetuju dengan menu yang nak diorder. By noon barulah confirm betul-betul yang lunch tuh dipostpone ke hari esok. So, buang masa aje aku menyiapkan King Mongkut dengan pakaian yang ranggi sangat kononnya, colorful gitu. 
Lepas lunch, since King Mongkut masih berpakaian lawa, David decided nak pergi tengok wayang aje kat Midway Stadium/cinema kat Forrest Hills nih. Senang aje, tak ada fikir banyak-banyak sebab semuanya setuju nak pergi tengok The Proposal (Sandra Bullock sama Ryan Reynolds, laki Scarlett Johansson). Kitaorang suka jugak filem-filem rom-com, filem tergedik-gedik gitu tuh. Kitaorang tengok show pukul 2, best jugak filmnya, kisah di Sitka, Alaska walaupun shooting film tuh dibuat di Massachusets.



Aku habis kerja pukul 6 sebab malaslah tergesa-gesa nak buat catherter kat King Mongkut tuh walaupun sampai ke apartment dalam pukul 4 lebih. Minggu nih aku kerja lebih sikit sebab semalam sampai pukul 10 lebih aku kerja sebab diaorang ada dinner kat apartment di tingkat 6, rumah couple Thai/American tuh. Esok aku disuruh masuk pukul 10 jugak sebab nak pergi birthdayparty tu lah. Nak menyiapkan King Mongkut tuh berjam-jam, kan?
Aku tak ada tujuan lain dah habis kerja tuh, so aku ke Pinang Restaurant aje lah. Mamposlah minggu ini aku asyik makan kat luar aje kerja nya.
Ahad
Aku pening kepala the moment aku sampai Forrest Hills, so aku telan Tylenol 2 bijik. Yang non-drowsy.Biasanya kalau pening kepala, lepas telan ubat, aku akan lelapkan mata sekejap, tapi since aku kerja,payahlah.
David ke gym sekejap, so aku menyiapkan King Mongkut di bilikair. Lepas tuh dia nak aku urut dia lah pulak,so aku angkut dia ke katil. Dia perasan aku macam tak ada mood nak bercakap sebab bila dia tanya aku, aku jawab macam nak tak nak aje. So aku kata lah yang aku pening kepala. Mulanya dia kata tak payahlah urut dia kalau aku tak berapa sihat tapi aku kata aku ok aje. Bolehlah aku lena sekejap masa mengurut dia tuh kan?
Tapi dia asyik tanya-tanya aku, "Are you alright, Joe?". "Just be quiet, then I'll be alright", aku kata gitu.Terus tersenyap King Mongkut. Dia terlena masa aku urut dia, aku pun tersengguk-sengguk jugak. Dah siap tuh,Alhamdulillah, pening aku terus hilang.
Kitaorang ke apartment nenek David (nenek tiri King Mongkut) pukul 1, masa tuh semua orang belum datang. "Ha, 2 Jews and a Moslem", kata nenek David masa kitaorang sampai tuh. For a 105 year old woman, dia memang hebat,ingatan dia nih kuat. Walaupun frail tapi degil dia nih, pergi bilikair sorang-sorang aje.

Ada dalam 20 orang semuanya keluarga terdekat diaorang yang datang tuh. Sorang nih, sepupu David, Bonnie nama dia, dia nih umur dalam 30an gitu, retarded orangnya. Bukan terrencat akal sikit-sikit, tapi, nut-case punya style. The last time kitaorang jumpa dia tahun lepas, masa Thanksgiving Day ataupun Yom Kippur punya dinner kot.Dia nih, dalam retarded gitu tuh, selalu sangat bertukar pasangan (tapi pasangan dia semuanya yang sewaktu dengan dia lah, satu wavelength gitu tuh). Satu lagi, dia nih, kemana-mana pergi, pasti dikeleknya Bible. Lawaklah kan, Jews tapi kelek Bible ekekekke.

So, nak dijadikan cerita, Bonnie nih asyik tegur aku aje, "Hello Mister, what's your name? Hello Mister, can I sit next to you?", "Mister, can I get you something?". Sampaikan termalu aku, terbengang jadinya. Sebab orang lain asyik gelak kat aku, sambil bisik-bisik, "She likes you, Joe", "You are next, Joe".Tapi aku nih memang baik orang nya kan, aku tak kira sapa, aku layan aje.
Habis kerja, aku terus ke Chelsea, tak ada tujuan apa-apa pun cuma nak jalan-jalan kat area tuh sama Meatpacking District. Bosan lah pergi Times Square sama Rockerfeler Center aje kerjanya, aku bukannya tourist kan? Aku nih New Yorker ekekekeke.Lepas dinner kat Room Service (Thai) kat Chelsea, terus aku blah aje lah.

KhamisJumaat1819062009


Khamis061809
Harinih hujan seharian, dari pagi sampai malam. Lebat pulak tuh. So, memang tak ke mana-mana lah aku seharian, melepak kat bilik aje. Lagipun aku keletihan sebab banyak berjalan semalam tuh. Sempat lunch kat Jackson Heights aje. So, tak ada apa yang menarik yang aku nak tulis kat entry harinih.  
Jumaat061909Cadangnya tak nak ke mana-mana sampai Sembahyang Jumaat tapi sebab aku bangun pagi, dan tidur, dan bangun, dan tidur, dan bangun, so aku decided nak merempit. Nak sambung rempitan aku Rabu lepas. Aku turun kat Canal Street di Chinatown, terus aje ke South Street Seaport.

Dari Seaport aku jalan melalui Financial District, terus ke Battery Park. Ramai sangat orang kat promenade di sepanjang ferry terminal yang nak ke Statue Liberty.

Gambar-gambar di sepanjang promenade di Hudson River Park, dari Battery City ke Chelsea Piers di West20th Street.

SelasaRabu1617062009


Selasa
Bagus aku pagi ni tadi, lepas aje breakfast terus aku pergi jogging kat playground. Cadangnya nak ke 40th Street tapi memandangkan aku selebet aje, tak jadi lah nak jogging kat situ. Aku tak mandi, tak basuh muka pun, cuma cuci muka masa ambik air sembahyang sebelum sambung balik tidur aje tadi tuh. Track bottom aku pun berbulu-bulu, t-shirt aku pakai pun yang ada kesan kena bleach, walaupun t-shirt perbuatan Calvin Klein.

Aku kena pastikan yang kalau nak jogging kat 40th Street park tuh, aku kena lawa-lawa lah sikit sebab kat situ ramai orang. Dapatlah sejam lebih sikit aku buat exercise tadi tuh, larinya dalam dua tiga belas rounds aje, selebihnya aku jalan aje pusing playground tuh.

Balik jogging, biasalah, tidur sekejap. Keletihan. Lepas aje Zohor, terus aku keluar, since tak ada tempat nak dituju, aku terus ajelah ke Forest Hills. Terlapar lah pulak, terus aje lah aku masuk restoran Thai yang dah lama sangat aku tak pergi tuh. Termakan kat luar jugak aku akhirnya.

Harinih aku kerja mood baik aje, aku jaga King Mongkut pun baik aje, buat semuanya beralus aje. Senang hati King Mongkut agaknya, bila dia tanya aku itu ini, aku jawab pun baik aje. Tak ada pun buat style, ditanya berjela-jela, aku jawab sepatah. Tak ada pun bila dia cuba buat lawak, aku buat muka serious. Tadi tuh, dia tanya aku, aku jawab panjang lebar. Dia buat lawak (yang bagi aku tak lawak langsung, aku ukirkan senyuman, aku gelak (walaupun meluatnya lah aku dengar lawak dia yang tak lawak tuh).

Tadi David beritahu yang minggu ini akan sibuk sikit kitaorang. Malam esok kawan diaorang nak datang dinner. Jumaat pulak ada jemputan dinner kat apartment di tingkat bawah. Sabtu pulak ada lunch dengan sedara-mara dia kat apartment nenek dia, sempena harijadi nenek dia yang ke 105.

Dah dekat 2 minggu aku tak ke Pinang Restaurant, so tadi aku ke sana, tapau mee goreng India. Alang-alang tadi dah termakan kat luar kan? Lagipun, korma mango aku yang aku masak ituhari entah-entah dah basi. Nak harapkan aku memasak malam-malam, sorry lah.

Semenjak dua menjak nih, masa balik kerja, aku naik train yang lain-lain. Tak naik train yang sama aje macam selalu. Saja aje nak kasi lain sikit. Kadang tuh aku turun kat station lain untuk ambik connecting train ke rumah. Tak adalah rasa bosan sangat buat macam tuh. Dulu tuh naik train yang sama, berhenti di station yang sama, itu yang buat aku rasa jenuh sangat tuh.

Tuan rumah aku, perempuan Indo tuh, tak ada kat rumah gayanya seseminggu nih. Mamat Turki di bilik sebelah tu pun lama dah tak nampaknya, dia nih selalu melepak kat rumah kawan dia kot. So I have the whole house to myself lah seseminggu nih, itu yang rasa macam best aje. Biasanya aku melepak kat bilik aku aje tapi sekarang nih aku selalu melepak kat either ruang tamu atau kat dapur.

Rabu
Semalam rajin, harinih jadi malas lah pulak. Tiga empat kali aku sambung tidur, lepas breakfast, lepas chatting kat tagboard, aku decided nak keluar merempit. Pukul 11 aku keluar, turun kat Canal Street. Mulanya cadang nak jalan-jalan kat Chinatown tu aje tapi aku terpergi ke dalam sikit, ke kawasan yang banyak bangunan-bangunan kerajaan, City Hall etc.



Aku patah balik ke Chinatown, cadangnya nak pergi cari restoran Malaysia, tapi rasa macam membazir sangat lah pulak kan, asyik nak makan kat luar aje. So aku beli tuna sandwich, beli air (itu tak diklasifikasikan sebagai makan kat luar tuh), dan aku cadang nak merempit kat East River Park. So aku terus aje jalan kaki ke South Seaport.






Gambar kat atas nih Financial District. Biasanya aku pergi ke arah situ tapi harinih aku nak ke sebelah timur pulak lah. Aku pernah dua tiga kali merayau-rayau kat East River Park Promenade tapi harinih aku nak jalan sejauh yang mampu. Tak ada lah lawa sangat pemandangannya sebab kat sebelah kiri banyak bangunan-bangunan pre-war, di seberang sungai pulak, Brooklyn, yang tak lah selawa Manhattan, kan?



Tengok tuh, berderet bas-bas kat bawah jambatan. Ini lah rupa nya bas-bas Cina yang selalu jadi kenderaan rasmi aku dulu tuh. Sekarang nih aku tak main dah bas-bas Cina nih kan? Aku naik Amtrak aje ekekekeke. Yang kecik tuh untuk long-distance, ke bandar dan States yang jauh-jauh (sebab tak ramai passengers), yang besar-besar tuh untuk ke bandar-bandar besar yang perjalanannya less than 10 hours dari New York, macam Boston, Washington DC, Baltimore, Philadelphia, Pittsburgh etc.






Bila dah sampai ke East 23rd Street, baru lah nampak lawa sikit, so aku terus aje lah jalan sebab aku belum pernah sampai ke kawasan tuh. Bila lapar dan letih, aku berhenti sekejap, makan. Then sambung semula jalan.



Bangunan ke3 dari kanan tuh Bangunan United Nation. Itu kat East 43rd Street.



Baru aku terperasan yang ada ferry ke certain parts of New Jersey rupanya, tambangnya dalam $40 return trip. Aku ada lah tengok schedule nya, hmmm, macam boleh pergi balik hari jer nih.



Lama dah aku mengidam nak ikut tour naik heli tapi kena ada Government-issued photo IDs. Tapi rasanya boleh diauta jugak kot kalau berani. Tengoklah nanti macamana.




Sampai kat UN, aku dah tak terus jalan kat promenade, aku terus ke darat, then aku jalan lagi for another 20 blocks or so. Aku ke 63rd Street sebab nak naik cable car ke Roosevelt Island, aku ambik subway ke Forest Hills dari situ.
Gila lah jauhnya aku berjalan harinih, 5 kali singgah kencing, kaki aku jadi keras gitu, rasa nak luruh telor aku. Tak kurang dari 5 miles aku jalan keseluruhannya, aku rasa ini lah paling jauh aku pernah berjalan kaki dalam sehari.
Akan datang aku nak sambung lagi menjalar kat promenade, nak ikut Hudson River Park lah pulak kot, dari Battery Park sampai ke Columbia Uni.
[Yang tanda merah tuh aku punya route perjalankakian tadi tuh.