Saturday, October 6, 2012

After All Is Said And Done.....


Minggu lepas, towards the end of July, aku tak ada lah rasa macam tension sangat untuk pergi kerja, di waktu kerja, dan di hari-hari seterusnya. Aku lebih relaxed rasanya, aku macam rasa lega yang aku sebenarnya masih ada masa untuk membuat keputusan. 

Daniel tahu aku ada hajat untuk berhenti kerja, member-member aku tahu aku ada niat untuk blah, dan a few of the customers pun sedia maklum yang aku tak berapa suka dah kerja di kedai Daniel tuh. Meaning to say, aku boleh keluar bila-bila masa aje dah, selepas aku dapat gaji. Sekiranya aku berkeputusan untuk berhenti. 

Dan kalau aku nak teruskan kerja for another month or two, pun aku dah tak kisah sangat dah. Aku rasa macam aku tak ada hutang pun dengan Daniel tuh, aku rasa sepatutnya Daniel lah pulak yang kena berusaha kuat sikit kalau dia nak aku terus kerja di situ. Bagi diri aku pulak, aku pun kena kerja kuat sikit lah, kena kuatkan mental sikit, jangan ikutkan hati sangat. 

As of writing this, keputusan yang aku buat, aku nak teruskan bekerja di kedai Daniel nih. For another month. Bulan depan tuh lain cerita, kalau aku teruskan jugak kerja di sini, itu lebih baik kot. Tak nak lah aku fikir dan pandang jauh ke depan sangat, tak termampu otak aku nak berfikir sejauh gitu. Banyak sebabnya apa pasal aku ambil keputusan untuk tidak berhenti kerja buat masa ini. Tapi semuanya sebab aku tak nak susah. Biar aku kupas satu persatu apa susahnya kalau aku berhenti kerja di sini. 

Aku tak nak bersusah payah cari kerja lain dah sebenarnya. I have to start all over again di tempat baru, kan? Malas lah dulu buat masa ni nih. Dan aku pun percaya yang kalaulah aku berhenti, aku surenya akan terlepak lama, lebih dari seminggu. Semuanya tuh bergantung pada kerja yang aku terpaksa cari tuh. Kalau tak ada kerja yang sesuai, akan lama lah aku melepaknya. Aku faham sangat dah tuh, aku akan sengaja membanyakkan cekadak aku nanti tuh, sedangkan yang benarnya aku nak lepak lama-lama. So, lebih baik aku teruskan kerja di kedai Daniel nih untuk sementara waktu. 

Kalau aku kerja di tempat lain, mungkin keadaannya lebih parah lagi. Sebagai seorang yang gelap, aku tak ada pilihan sangat sebenarnya. Rata-rata kerjanya 12 jam, so that gajinya akan dekat-dekat sama dengan gaji orang-orang yang legal, yang kerja kuli tuh. Yang hanya kerja 8 jam sehari, 5 jam seminggu. So basically, kalau aku keluar dari tong taik di sini, aku akan masuk ke tong taik di tempat lain. Might as well lah aku lepak kat tong taik sekarang ini, tak adalah busuk sangat pun baunya. 

Walaupun tak jauh sangat aku fikir, adalah aku terbayangkan yang katalah aku berhenti sekarang, akan tak teratur semula lah hidup aku. As`if hidup aku sekarang nih teratur, kan? Sebenarnya hidup aku nih, tak ada benda yang nak diatur. Semuanya sama aje, pergi kerja balik kerja, pergi kerja balik kerja. Apa yang nak diaturnya kan? 

Aku pun ada terfikir yang Puasa pun dah dekat, buatnya aku tak dapat cari kerja dalam masa seseminggu dua dan by the time aku dapat kerja baru, Puasa dah nak mula, sure lah harunya kan? Buatnya susah nak cari makan minum nanti tuh? Kalau kat sini sekarang nih, aku tak ada masalah pasal makan minum. Pendek kata, tak ada masalah lain dah, sehinggakan aku naik bosan sebab tak ada masalah-masalah, yang boleh buat aku berfikir. 

Tapi, yang pentingnya, yang buat aku nak stay kat sini a lilttle longer, pasal aku boleh online. Itu mengatasi segalanya. Kat mana lagi aku boleh online masa kerja? Kat mana lagi kalau bukan di kedai Daniel nih? Kat mana lagi aku boleh tangguhkan dulu kerja aku sebab nak chatting dengan member? 

Dan walaupun aku, especially pukul 1 onwards tuh, lebih banyak menyetare screen laptop aje (sebab tak ada member online, dan aku dah tak tahu nak surf mana), bagi aku itu tak apa tuh. Yang pentingnya aku boleh online di setiap waktu dan ketika. 

Lagi satu, aku rasa macam pelik jugak bila fikirkan yang Daniel nih percayakan sangat kat aku nih. Tak terfikir ker dia, yang macamana kalau aku bawak lari aje duiat dia tiga ribu yang disorok kat merata-rata dalam kedai tuh? Then aku tak datang kerja dah esoknya? Tak takut ker dia? Dia tak tahu pun kat mana aku tinggal, yang dia tahu, hanyalah nombor talipun aku, itupun talipun yang atas nama Mus (yang sekarang di Indo) dan alamat bill tu pun tah alamat mana? Tak takut ker dia? Ker sebab dia percaya sangat kat aku? Dan sebab aku rasa dia percaya kat aku itulah yang buatkan aku rasa berat sikit nak blah nih. Buat masa ini lah kan? 

Oklah, aku tak ada masa nak tulis panjang-panjang nih, keputusan aku, aku akan cuba bekerja di kedai Daniel nih untuk sebulan lagi. Bulan depan tuh lain cerita, tengok keadaan macamana. Kalau aku dapat terus kerja di sini selama mungkin, itu lebih bagus tapi I doubt it yang aku akan bertahan lama di sini. Untuk sementara ini biarlah aku aku kerja di sini, doing what I know best. Melipat bra dan spenda orang. 

Ataupun aku nak anggap yang aku nih macam kerja di cyber cafe aje lah, sambil kerja sambil online. Mudah-mudahan itu akan mengurangkan ketensenan aku. 

Lagipun, everytime aku kata, "ok lah, aku berenti kerja aje lah", kata-kata kawan aku dulu tuh yang, "Joe, you can't have everything you want lah", sentiasa terngiang-ngiang di telinga aku. 

[Disclaimer:

Having said all that yang kat atas tuh, tak lah bermakna aku berjanji akan terus bekerja di sini. Sikit pun aku tak janji tuh. Korang tau lah aku kan? Wakakakakakaka Silap-silap esok aku berhenti. Kita tengok aje lah. Kita tengok aje........]