Saturday, October 6, 2012

And The Devil Wears Nothing..


Nih aku nak cerita pasal hari off aku last week tuh, hari Jumaat lepas. 

Dah tak ikut schedule dah bila off nya aku nih, ada aje perubahannya. Aku tak ada lah kisah sangat hari apa pun Daniel nak suruh aku off cuma aku tak berapa suka kalau dia suruh aku off besoknya, dan tiba-tiba malam tuh dia talipun aku suruh off hari lain. Selalu sangat terjadi gitu tuh, almost every week gitu. 

So macam biasalah, aku manghambakan diri chatting kat tagboard sepanjang malam. Sesambil tuh buat lah apa-apa yang patut. Lepas Subuh baru aku tidur. Cadangnya nak tidur sampai tengahari, cadangnya lepas Sembahyang Jumaat, aku nak pergi tengok wayang filem Cashback, cadangnya aku nak pergi beli barang sikit nak hantar kat kawan-kawan kat Malaysia.

Tapi cadangan-cadangan aku tuh, plan-plan aku tuh hanya tinggal begitu sahaja. Bilamana aku mendapat panggilan talipun dari Mak Nila. 

"Koq kamu udah lama nggak bersihin kamar mandi, dapur segala", kata Mak Nila. Nasib baik jugak dia talipun aje, tak ketuk pintu bilik. Kalau tidak, sahih dah aku hamputkan aje. Sebab masa tuh pagi amat lagi, belum pun pukul 7. 

"Ok, ok, ok", aku kata gitu. Langsung aku matiin telpon. Dasar! 

Aku sambung tidur balik, sampai sebelas lebih. Then barulah aku mandi. Lepas mandi barulah aku nak menggenyeh lantai dan dinding bilik air tuh. Then barulah mandi lagi sekali. Tak sempat pun aku nak menyanyi-nyanyi sambil mandi tuh, pintu bilik air diketuk. 

"Yaaaa, saya lagi mandi!!!", aku kata gitu. Sapa pulak yang tak menyempat-nyempat tuh? Aku teruskan mandi. Pintu diketuk lagi, then aku terdengar suara Mak Nila. Tak lah aku dengar apa yang dia cakap, so aku matikan shower. 

"Benter Bu, saya lagi mandi nih. Ya ampuuuuuunnnn!!!", aku kata gitu. 

Mak Nila tuh memanglah degil orangnya, dia terus jugak ketuk pintu sambil cakap-cakap, yang aku pun tak tahu buah butirnya. Dan aku pun jadi terberbulu ,jadi terbakar gitu. Hangatlah hati aku kan? Dan aku pun berada dalam dilema. 

Apakah harus aku terus sahaja membuka pintu kamar mandi dengan keadaan aku sebegitu, yang tanpa seurat benang pun menutupi tubuh ku? [Biasanya aku mandi berkemban tapi hari tu tuh, kain basahan aku basah hehehe] Atau, apa haruskah aku membiarkan sahaja dia menggebukin pintu kamar mandi ku, persis seorang janda yang kegersangan sebegitu? 

Aku capai towel, aku bukak pintu. 

"Udah lah, saya pindah aja lah kalo gini kayak nya. Kok repot amat sih, apa gak bisa tunggu saya selesei mandi?", tersentaplah Mak Nila kena hamputan aku tuh. 

Terus dia hulurkan towel kecil untuk aku guna buat membersihkan bilik air tuh. "Waduuuuuuuh, Ibu kira kamu lagi bersihin kamar mandi, justru Ibu mau kasi kamu guna anduk ini sih", kata Mak Nila. Muka seposen jer aku tengok. 

"Iya, tapi masa gak bisa tunggu sih, kan saya udah bilang saya lagi mandi?", aku dah cool sikit. Lepas tuh aku terus ajelah mandi semula, then baru lah aku mula bersihkan bilik air. Aku bersihkan betul-betul, malaslah aku kalau diaorang komplen tak bersih pulak nanti. 

Aku jadi terbengang lagi bila aku dah siap cuci lantai, masa itu lah Mak Nila nak kencing bagai. Bukan sekali dia buat gitu, sampai 4 kali. Nak ambil baju dia lah kat bilik air tuh, nak cari cermin mata dia lah. Hangin jer aku jadinya. 

"Gapapa, kamu udah ga perlu bersihin lagi, nanti Ibu suruh Nila aja bersihin setiap minggu", kata dia kat aku. 

"Bukaaaannnn. Bukan gitu sih, bukan saya ga mahu bersihin dapur, kamar mandi segala, cuma saya kesel, kenapa waktu saya lagi di kamar mandi, waktu itu pintu digebukkin. Apa ga bisa tunggu saya selesei mandi dulu?", aku kata gitu. 

"Ya udah", kata Mak Nila. 

Sambil merengus-rengus, terus aku capai ember (baldi) yang penuh berisi air tuh, aku nak bawak ke dapur. 

Prakkkkkkkkkkkkkk!!!!!! 

Tulang belakang aku patah. Entah, tak tahu aku. Rasa macam urat belakang aku tuh putus. Rasa macam kat belakang aku, kat pinggang aku, dah tak ada penyambung, tak ada tulang dan tak ada urat. Sakit siot. 

Macamana pun aku maintain macho, aku buat macam tak tahu ajelah pasal Mak Nila ada di situ. Walaupun aku punyalah sakitnya, rasa nak duduk aje. [Aku pernah putus urat gitu tuh, masa kat Malaysia dulu. Pernah sekali. Masa cuba angkat bag Portland Cement. Seminggu lebih aku mengidapnya] 

Punyalah siksa nak membersihkan bahagian dapur dengan keadaan aku yang susah nak membongkok tuh. Bergerak sikit aje, sakit. Bergerak sikit aje, sakit. Ish ,dah tua aku nih rupanya, urat dan tulang pun dah reput. Ker itu balasan sebab aku menyumpah seranah Mak Nila tadinya? Mungkin jugak kot. 

"Lorrr, kamu bilangnya kok mahu terus-terang, supaya nggak ada salah faham. Kenapa harus marah-marah?", Mak Nila tanya aku lagi,masa aku tengah bersihkan lantai dapur. 

Elok sangatlah tuh, aku tengah sakit, dia cari jalan aje kasi aku marah. 

"Bukan begitu Bu, saya udah nggak senang kalo terus-terusan begini. Dulu, saya beli makanan, dibilangnya kulkas (peti ais) kepenuhan gara-gara makanan saya. Tapi saya cuma beli dua tiga pack aja", aku kata gitu. "Itu saya belum masak, saya gak guna kompor (cooker). Kalau saya masak sendiri, pasti saya disalahin kerna udah la punya ruangan dalam kulkas", aku kata lagi."Lagi, kenapa kek saya sering ditelponin? Waktu saya lagi kerja, waktu saya dalam bis (bas). Saya nyampei aja di rumah, lalu pintu kamar digebukkin, saya capek sih!", aku mula berleter. 

"Ya udah", kata Mak Nila. Terus aje dia masuk ke bilik dia. 

Aku lepak-lepak kat tempat pembaringan, sambil meniarap, kejap-kejap buat ala-ala kuak kupu-kupu, nak kasi urat aku kendur sikit. Kalau dok diam tak rasa sakit tapi kalau nak bergerak sikit aje, mulalah terasa sakitnya. Masa nak pergi Sembahyang Jumaat tuh punyalah siksanya, nak turun dari tilam tuh sebijik macam orang bunting yang nak beranak. Teresot-esot. Sambil tangan taruk di pinggang. Masa nak pakai underwear lagi lah siksanya sebab aku tak boleh tunduk langsung. Itu yang terkuis-kuis aje tuh, guna kaki. 

Aku jalan kaki aje ke masjid yang lebihkurang setengah jam perjalanan tuh. Jalan pelan-pelan. Adeh, sakitnya masa sembahyang tuh, masa rukuk, masa sujud. On the way balik tuh aku talipun Mamat Indo yang mengurut aku dulu tuh tapi dia sibuk mengurut orang lain so dia kasi this one number yang bila aku call, terus dia kata dia akan sampai ke apartment aku dalam masa setengah jam lagi. Kira oklah tuh, ngam sangatlah.

Bambang nama tukang urut tuh, Jawa Totok, baya-baya aku jer gamaknya. Dia picit-picit belakang aku bila aku kata pinggang aku sakit sangat. Then dia suruh aku duduk di kerusi sambil dia urut-urut,tumbuk-tumbuk pinggang aku. Terketar-ketar aku menahan sakit. 

"Sumatera nya di mana Mas?", dia tanya aku. Mati-mati dia tak percaya bila aku kata aku orang Malaysia. Tapi akhirnya dia percaya bila ada a few words dia tuh yang aku tak faham, dan aku tanya dia, apa maksdunya. 

"Minta baring, celana dilepasin", kata dia. Dia suruh aku tanggal seluar. Laaaa... dia nih ingatkan aku pakai underwear ker? Aku dah bersedia dah sebenarnya, aku fakai shorts aje, dalamnya tak fakai afe-afe. Takkan nak fakai sfenda masa hurut, kan? Itu yang aku fakai shorts jer tuh. Bukan seluar kancut, tapi shorts yang ada tulis Dockers kat focket belakangnya. 

"Aku pakei sarung aja lebih gampang kok?", aku tanya gitu. 

"Terserah", kata Bambang. 

So aku pakai kain pelikat. 

"Gimana aku mahu mijat (picit) sih, sarung kamu harus dicopotin", kata Bambang. For a moment aku jadi confused kejap. Dilepasin? Dicopotin? Dilepasin tuh makna dia ditanggalkan. Dicopotin tuh maksud dia di tanggal, dicabut. Kalau tak salah aku lah. Apa pasal nak suruh aku copotin sarung, tak boleh dilondehkan sesikit aje ker? 

Aku longgarkan kain aku, biar dia senang nak urut, seterusnya tuh terpulang kat dia lah kan, kalau dia rasa dia perlu menelanjangi aku, sebab nak urut aku, then aku akan pasrah aje lah. 

"Bawah dikit, bawah dikit", aku suruh Bambang urut kat bawah pinggang aku, sebab kat situ yang terasa sakit sangat tuh. Dia tarik kain aku, kasi jojolkan kepala bontot aku (ada ker term kepala bontot hah?), aku dapat rasa tuh, rasa dingin aje kepala bontot aku kena air-cond. 

Aku tak faham apa yang dia tanya aku sampai dua kali dan aku tak jawab apa-apa, so aku tanya, "Apa maksud kamu, aku nggak ngerti sih". 

Bambang gelak. Aku pun gelak. Ingatkan dia gelak sebab aku tak faham. 

"Kamu ke kamar mandi, kamu berak, pantat (bontot) kamu cuci gak?", dia tanya aku. Sambil gelak-gelak. 

"Sialan kamu, aku orang Melayu lah, orang Islam, pasti berak cuci pantat (bontot) sih", aku macam terbengang jugak tapi aku jawab sambil gelak-gelak gitu. Iyalah, apa tak bengang nya kan? Nak urut pinggang aje, apa ke jadah nya sampai tanya pasal lubang jubur orang pulak kan? 

Aku tak ada lah puas hati sangat dengan urutan Bambang tuh sebab dia banyak ajak bercakap. Macam-macam aku ditanyanya. Tapi ada lah yang bab sedapnya sebab dia urut tuh guna tangan , tak macam Mamat yang dulu tuh, pakai tonyoh-tonyoh guna vibrator yang dah dimodified tuh. 

"Kamu ni kurus aja orangnya tapi badannya kuat" dia kata kat aku. Mungkin sebab dia letih mengurut aku, tapi aku buat selamba aje, tak ada pun kata sakit ker apa ker. Infact, aku suruh dia urut kasi kuat-kuat sikit. "Kamu ini kalo ngentot, pasti lama", kata Bambang. Sialan! Sentap kejap aku dengar statement dia tuh. 

Sesekali, Ku Rasa Teringin....... 

"Badan kamu ini kureng air sih", kata Bambang sambil dia toreh-toreh bahagian bawah pinggang aku guna coin. Rasa macam nak tanya aje dia, apa maksudnya statement dia tuh. Kurang minum air ker atau kurang air sebab banyak buang air. Any kind of air lah kan? Macam tak sedap aje statement dia tuh, ada bunyi-bunyi sindiran sikit kot? 

"Kamu sering cari "jajan"?, Bambang tanya aku lagi. 

"Sering, sekarang aku sering makan jajan", aku innocently jawab gitu.

Dia senyap. 

"Jajan segitu?", aku tanya dia sambil tunjukkan kacang, candies, jeruk kering yang kebetulan ada aku beli minggu lepas. 

"Bukan itu. Bahasa slang orang Jawa, jajan tu "cewek", kata Bambang. "Jadi, kalo kamu ke Surabaya nanti, hati-hati dikit, kalo kamu bilang kamu mau cari jajan, mereka kira kamu mahu cari perempuan", kata Bambang lagi. 

Ooooooooo 

Sepanjang pengurutan tuh aku adalah saspen jugak sebenarnya. Tapi nasib baiklah urut di bahagian belakang aje, aku tak kisah sangat dia ramas-ramas (urut) bontot aku, asalkan dia tak suruh menelentang pulak, untuk urut di bahagian depan, macam kebanyakan tukang urut lain buat tuh. 

Iyalah, aku dah lama tak turun menebas di ladang jagung aku, dah semak samun sangat dah gayanya tuh. 

So itulah, seharian tuh aku di bilik ajelah kerjanya, langsung tak keluar ke mana-mana. Takat beli makanan kat kedai Indo aje untuk bekalan seminggu. Besoknya, aku rasa macam tak boleh bernafas, badan aku sakit sana sini, dan sebab panas yang teramat kat dalam laundry tuh, aku rasa macam nak pitam. 

Nasib baiklah hari tuh tak sibuk sangat, dan tak ada pun orang yang hantar pakaian untuk aku bersihkan. Dan masa itu jugaklah aku rasa aku macam nak berhenti kerja aje lah, nak berihat-rihat, macam ambil annual leave gitu, untuk seseminggu dua.