Saturday, October 6, 2012

The Devil Wears Pagoda


01082007 

Masa aku mula masuk kerja di sini, lebih kurang 5 bulan yang lalu, gerun jugak aku dengan keadaan di sekeliling. Iyalah kan, aku seekor aje burung punai, dikelilingi gaga-gagak di rimba. Memanglah menggerunkan. Dalam train subway, dalam bas, kat tempat kerja, di sekeliling aku, semuanya gagak. 

Dan aku memanglah boleh agak yang bila deal dengan para gagak nih, bukanlah suatu kerja yang mudah. Mulanya aku macam give up jugak dulu tuh, hampir setiap hari bertekak dengan diaorang. Kadang-kadang tuh sampai mencarut-carut, kadang tuh sampai fuck mengefuck. Pernah aku tunjuk middle finger, tapi kat budak-budak muda yang perempuan aje lah, kat budak-budak muda yang lelaki, tak berani lah pulak aku, kan? 

Dengan yang tua-tua, mana yang berlagak tuh, aku lawan aje bertekak biasanya. Kalau dah bengang sangat, dan diaorang pun dah bengang, baru lah aku talipun Daniel. Masa tuh diaorang tengah panas berapi, so Daniel lah jadi mangsa selanjutnya, kan? Pandai dak aku? 

Aku, sedari dulu lagi, ke mana-mana aku pergi, kalau ada orang yang aku tak suka, orang yang aku benci, hati aku jadi tak sedap aje. Walaupun cuma sorang yang berperangai begitu. Dan di tempat kerja aku nih, memanglah ramai customers yang aku tak suka. Yang bila aku nampak aje diaorang masuk bawak pakaian-pakaian yang nak dicuci, hati aku jadi berdebuk-berdebak. "Janganlah gagak sekor nih buat hal lagi kali inih", aku selalunya berdoa begitu. 

Biasanya, kalau dah jenis yang berlagak tuh, memang akan ada ajelah benda yang tak kena nya, yang nak dijadikan issue nya. Dan di sini, memanglah banyak gagak-gagak yang begitu, yang tak sedar diri dan perangai tuh yang hitam legam. 

So, aku pun akan mula lah cari jalan macamana nak kasi berbaik dengan gagak-gagak nih, macamana biar diaorang tuh tak berlagak dengan aku. Aku nih kan ker Melayu? Kalau kena marah, kena perli, sindir semuanya tuh, aku selalu simpan dalam hati. Itu yang lama-lama aku jadi tak sedap hati jer tuh, sebab banyak benda-benda kutukan, sindiran dan omelan gagak-gagak yang tersimpan di lubuk hati aku. 

Ada dua cara sebenarnya, it's either aku lawan balik, atau aku buat-buat mengalah dan cuba berbaik dengan diaorang. Bertekak dengan gagak nih sebenarnya, jangan simpan sangat dalam hati. Buat muka tebal aje. Tambah-tambah dengan gagak bermulut murai tuh. Lawan jer apa diaorang kata, kalau dah tak ada modal tuh, masuk kat office, then mencarut sorang-sorang. Aku selalunya buat gitu lah, aku api-api kan gagak tuh, then aku blah masuk office, then aku mengomel sorang-sorang. 

Kalau diaorang jeling-jeling kat aku, aku pun berDQ lah sikit, buat pura-pura bercakap kat talipun, sambil pandang-pandang diaorang. Biar diaorang ingat yang aku menalipun Boss. 

Dengan gagak nih, kalau bertekak tuh, akan habis di situ aje, diaorang tak ada pun terbawak-bawak kebengangan tuh, unlike aku yang kalau kena marah sikit aje, sampai tak lalu makan. Asyik mecebik bibir ajelah sepanjang hari, dan customers lain yang tak berdosa tuh lah yang jadi mangsa aku untuk melepaskan geram. 

So aku cuba-cuba jugaklah membuang sifat kemelayuan aku yang tebal tak bertempat nih, aku buat-buat tak ambik hati apa yang diaorang marah kan kat aku. Diaorang motherfucker kan aku, aku motherfuckerkan kat diaorang balik, diaorang "you-stupid-Chinese-go-back-to-your-country" kan aku, aku "you-stupid-idiot-do-I-look-like-a-Chinese-to-you?" kan diaorang balik. Tak pun aku "You bitch!" kan dulu kat diaorang tuh. Biar diaorang tau yang aku nih bukannya macam mamat-mamat Mexicans tuh yang selalunya dibuli gitu aje dek gagak-gagak nih. 

Lagi satu cara, kalau dengan gagak yang semulajadi sombongnya tuh, buat baik dengan dia. Walaupun baik tak ikhlas. Setakat baik-baik gitu aje, buat manis-manis muka gitu, so that diaorang tak ada lah buat perangai sangat dengan aku kan? Bagi aku senang jer tuh, iyalah kan, aku nih Melayu. Melayu memang suka bermuka-muka, kan? 

So kaedahnya, banyaklah gagak-gagak yang pada suatu ketika dulu, punyalah sombong, berlagak, kasar dengan aku, sekarang nih dah jadi macam baik sangat dah dengan aku. Macam kamcing gitu. Dulu, siap ada yang nak panggil polis lagi, siap menjerit-jerit lagi, siap ketuk-ketuk meja lagi, bertekak dengan aku. Tapi sekarang nih, Alhamdulillah, semua gagak-gagak tuh telah aku tawan. Semua dah jadi baik dengan aku. 

Dan itu jugak lah yang membuat aku terfikir, apa perlunya aku berhenti kerja sedangkan aku sekarang sudah dikenali ramai, diaorang dah baik dengan aku. Cuma yang datang sekali sekala, atau first time customers tuh aje yang selalu buat kacaunya. Tapi tak apa, aku dah tahu macamana nak handle diaorang nih. 

Ok, habis bab gagak hitam tuh. 

Ini bab gagak yang tak berhati hitam pulak. Gagak berhati putih. Gagak albino. 

Sebenarnya ada jugak a few repeat customers yang baik dengan aku sejak dari mula aku kerja di kedai Daniel tuh. Jenis yang kalau aku nampak diaorang datang, aku akan keluar sekejap nak greet diaorang, dan tolong diaorang apa-apa yang patutlah, sesambil sembang-sembang, buat lawak etc. 

Dan bila diaorang dah siap cuci pakaian, aku akan tolong diaorang angkat guni-guni pakaian diaorang tuh ke kereta. Ataupun kalau aku sibuk masa tuh, diaorang, sebelum blah, akan singgah sekejap kat office tuh, semata-mata nak berterima kasih dengan aku, nak ucapkan good bye, nak tanya aku, bila aku off nya so that diaorang tak terdatang masa aku off. 

Tambah-tambah jenis yang suka memuji tuh, yang kata aku nih hard working, yang selalu tanya aku, "do you ever get rest?". Ha, kalau yang gitu, suka sangat aku. Mencanak jer aku pikul beg-beg diaorang tuh ke kereta. Sambil cuba menahan dari tersengih, walaupun dalam hati aku kata, "terrer jugak aku nih rupanya, gagak pun boleh tersuka dengan aku". 

Diaorang inilah sebenarnya yang buat aku berjaya menahan diri aku daripada terberhenti kerja dulu-dulu tuh. Aku fikir, kalau dulu, masa mula-mula dulu tuh, aku boleh tahan dengan kerenah para-para gagak tuh, apa pasal sekarang nih bila banyak gagak yang telah aku jinakkan, aku nak blah pulak kan? 

Aku tahu lah yang aku nih cepat bosan orangnya, sukakan challenge orangnya, itu yang bila semuanya dah aman, dah macam teratur aje hidup aku, aku akan mula berfikir yang bukan-bukan. Nak mengubah nasib konon. Tak boleh ker aku berfikiran macam orang-orang biasa tuh, yang mudah berpuas hati dengan apa yang diaorang ada? Tak sedar ker, masih tak dapat terima hakikat ker yang aku nih Bangla jer? 

Then again, sebab Bangla lah aku boleh berfikir dan buat seperti apa yang aku fikir, kan? Kalau aku bukan Bangla, aku akan berfikir dan buat seperti orang kebanyakan kebanyakan orang, kan? 

Confused aku jadinya tau! 

Mungkin kadang tuh sebab out of boredom, aku tolong-tolong orang, tapi benda tuh dah jadi macam terbiasa pulak. Sampai ada a few customers yang ambik kesempatan dengan kebaikan aku nih. Suruh aku masukkan pakaian diaorang ke dalam dryers lah (so that diaorang boleh pergi ke mana-mana, tak payah nak tunggu kat kedai sampai pakaian siap dicuci baru masukkan dalam dryers, diaorang boleh suruh aku tolong masukkan pakaian tuh), ada yang mintak itu ini, yang kalaulah Daniel tahu, sure dia akan marah kat aku. Sure dia akan kata, "Ko ingat ini bapak ko punya kedai ker?". 

Most of the customers yang datang cuci pakaian, diaorang datang bawak anak-anak kecik. Aku nih memang suka sangat menyakat bebudak, lama-lama jadi rapat dengan aku masing-masing tuh. Sampaikan nak dukung-dukung bagai, nak panjat belakang aku lah, nak suruh aku sorong diaorang kat trolleylah. Nak free candy lah. Kalau masa aku tak sibuk oklah, tapi kalau malam for example, masa aku tengah kalut nak membersihkan mesin-mesin tuh, dan masa tu lah diaorang "Papi, I want a hug", "Papi, I want some candies", "Papi, I want to play". Itu yang buat aku tertension tuh. Kalau aku cubit diaorang, diaorang menangis, lepas tuh diaorang mengadu kat mak diaorang. Aku jugak yang susahnya. 

Aku nak cerita jugak nih, yang masa aku naik nas, naik subway, aku, sebab aku sorang jer yang kulit cerah sikit, aku tunduk aje. Macam tunduk orang bodoh gitu. Dan dalam bas especially, aku selalulah terserempak dengan a few yang selalu cuci pakaian kat kedai tuh. Aku jadi macam bangga jugak sebenarnya bila diaorang tegur aku, pangil-panggil aku ajak duduk satu seat. Siap ada yang datang kat aku nak sembang.

Ada sorang awek nih (dia kerja kat Police Station, tapi dia bukan polis), in her 30's gayanya, selalu buat aku termalu. Aku tak berkenan sangat dengan dia nih sebenarnya sebab banyak sangat cekadaknya kalau dia datang cuci pakaian kat kedai tuh. Nak itu lah, nak ini lah, selalu pulak pinjam talipun aku, banyaklah kerenahnya. Tapi aku terpaksa buat-buat baik dengan dia. 

So, kalau terjumpa dalam bas tuh, dia siap datang kat seat aku, atau dia beria-ia panggil aku ajak duduk sebelah dia. Dan yang buat tak tahannya, tiap kali dia nak turun bas, dia akan datang dekat aku, peluk aku, hug-hug aku, sambil kata, "Love you babe! Love you babe!" 

So itu lah, antara benda-benda yang buat aku terfikir yang apa perlunya aku berhenti dari terus bekerja di kedai Daniel nih? Why do I always look for a sledge hammer to crack a peanut? Itu yang aku tak fahamnya tuh.

Dalam ramai-ramai ex-musuh aku (yang sekarang dah jadi kamcing), ada satu perempuan nih yang kalau dia datang cuci pakaian, ambik masa lama sangat. Dalam 6 jam gitu. Biasanya dia datang Sunday morning tapi satu hari tuh, minggu lepas, dia datang petang. Sebab dia dah lama tak datang, banyaklah pakaian yang nak dicuci, so terpaksalah aku melayannya, tolong mana-mana yang patut.

Aku tolong tuh sebab aku takut terlambat balik nantinya, aku dah berkira-kira, pukul berapa lah selesainya makcik tuh. Hari tuh memang panas sangat, perempuan tuh macam marah aje sebab harga cuci pakaian dah Daniel naikkan a few cents. Memang for the past few days, aku selalu bertekak dengan customers pasal itu lah, pasal harga yang dah naik tuh. Diaorang memang mengomel kat aku, aku jadi bengang lah kan? 

So, perempuan nih pun mulalah pot pet pot pet, aku api-api kan lah dia jugak, sebab dia dah macam baik dengan aku kan? So dia kata dia nak datang jumpa Daniel pagi-pagi besoknya sebab dia nak komplen. Aku kata, lebih baik call dia aje, so aku kasi lah nombor cellphone Daniel. 

Aku tengah sibuk mengemop lantai masa perempuan tuh talipun Daniel. Sambil marah-marah. Betul-betul marah. Marah seekor gagak. Aku dengar-dengar gitu ajelah sesambil buat kerja. Tak berani jugak aku dekat sebab aku boleh dengar suara Daniel menjerit-jerit, perempuan tuh pulak selamba aje ugut itu ini, nak beritahu orang-orang di daerah itulah yang kononnya Daniel mencarut, halau dia, tak kasi dia datang lagi dah cuci pakaian di laundry tuh. Dia pun kata yang jangan haraplah dia nak datang lagi, dia nak pergi ke laundry lain. Aku masa tuh dah terbengang jugak sebab pakaian-pakain perempuan tuh semua dah kering, dan dia sibuk menalipun, dia nak lipat pakaian tuh sure ambik masa lama. 

"...he's the best man ever, you have to give him a raise every 2 months", aku terdengar perempuan tuh cakap gitu. 

"Macam dia cakap pasal aku aje", kata aku dalam hati. So aku pergi mengemop dekat-dekat dia. Memang betul pun, perempuan tuh cakap pasal aku kat Daniel, dan bila dia nampak aku datang dekat dia, apalah lagi kan? Terus-terusan lah dia puji aku, terus-terusanlah dia kata benda yang baik-baik pasal aku (walaupun dia exaggerate aje), sampaikan aku rasa termalu gitu. 

Tak payahlah aku tulis apa yang perempuan tuh kata, cukuplah kalau aku kata yang pujian-pujian dia tuh (kalau korang tahu) could very well be the best ever hadiah sempena Kemerdekaan Malaysia yang ke 50 tahun nanti. 

Bila aku dah tak tahan mendengar pujian demi pujian yang dilemparkan, aku pun pergi jauh sikit, kat celah-celah washing machines. Tak pernah-pernah aku mengemop kat situ, aku jadi terrajin, terbersemangat pulak. Dan thanks to telinga aku yang capang nih, aku masih dapat mendengar dengan jelas apa yang perempuan tuh kata seterusnya. 

Nasib baik lah aku sempat slow talk dengan perempuan tuh, aku kata yang aku nak catch the next bus, so tak ada lah dia melipat pakaian dia tuh. Dipodok-podokkan aje ke dalam guni-guni dia tuh, aku pun turut sama lah tolong. 

Daniel talipun aku just sebelum aku blah, belum sempat aku kata apa-apa, dia dah pesan dengan aku, jangan ambik hati sangat kalau customer marah. Daniel sure ingatkan yang aku nih dah teruk kena maki hamun dek perempuan tuh sebelumnya. Sebab biasanya, bila aku dah teruk kena, barulah aku talipun dia. Sure Daniel suspen sebab dulu kan ker aku kasi reason yang aku nak berhenti kerja tuh pasal tak tahan dengan perangai customers. Little did he know yang aku tahu what was going on.

Ok, habis bab tuh. 

Dan macam diplan-plan, almost the same thing terjadi besoknya. Macam diaorang nih tahu yang aku nak berhenti kerja, macam diaorang tahu yang aku perlukan kata-kata perangsang dan semangat untuk meneruskan kerja di kedai Daniel tuh. 

Aku, biasanya kalau ke tempat kerja, aku akan turun di bus stop yang agak jauh dari kedai Daniel tuh, then aku akan akan jalan kaki aje lah. There's one bus stop right infront of the laundromat tapi aku tak turun kat situ.  Motif aku turun agak jauh dari tempat yang dituju? Kalau aku turun right infront of that kedai Daniel tuh, aku rasa macam malu aje kalau ada customers yang nampak aku. So aku rather jalan kaki aje, daripada orang nampak aku turun bas. 

Entah lah, aku nih selalu sangat kemaluan tak bertempat, kan? Selalu salah "parking"?

Ooo lagi satu, kalau aku naik bas, aku tak turun sorang-sorang. Maksud aku, kalau dah sampai ke destinasi, dan tak ada orang lain yang turun, aku sangguplah tak turun. Aku tak akan picit loceng, aku akan hanya turun di next stop yang ada orang lain turun. Itu, kalau dalam bas tuh ramai orang lah kan? Kalau tak ada orang sangat, aku tak buat gitu]

Ok, so, hari besoknya tuh, masa aku jalan nak masuk ke kedai, aku ternampak this one perempuan (white, the only white yang selalu cuci pakaian di kedai tuh) yang biasnya tegur-tegur aku gitu aje lah. So aku lambai tangan, bila dah dekat pintu masuk (dan aku tahu Daniel nampak aku), aku berhenti lama lah, sembang-sembang dengan perempuan tuh. Tak pernah-pernah pun sembang lama gitu. 

Dua sebab sebenarnya, first sebab aku bersemangat pasal semalamnya tuh kena puji gila vavis itu yang macam happy jer gayanya tuh. Keduanya, since Daniel nampak aku, so aku pun apa lagi lah kan? Aku nak buktikanlah kat Daniel yang apa perempuan tuh cakap semalamnya tuh adalah benar belaka. Daniel suka kalau aku ramah dengan customers. 

Aku, kalau orang baik dengan aku, aku akan lebih baik dengan dia, so aku tolonglah perempuan tuh punggah pakaian-pakain dia dari dalam kereta. Dah tuh, baru lah aku masuk ke dalam office. Then aku terus ajelah buat apa yang patut, menyapu di bahagian car park, menyapu sana sini kat dalam kedai. Then Daniel pun blah. Aku nampaklah perempuan tuh bersembang dengan Daniel sekejap. Bila Daniel betul-betul dah blah, perempuan tuh panggil aku. 

"You know what?", dia tanya aku sambil senyum-senyum.

"What?", aku tanya dia. 

"I just told him that he should give you a raise", kata perempuan tuh.

"Oh no, not another one please", kata aku dalam hati. Aku jadi tak sedap hati sebab aku takut nanti Daniel fikir aku nih mengadu kat orang. Perempuan tuh katalah yang dia dah lama perhatikan aku, sampai aje tempat kerja, mencanaklah aku ke car park meyapu sampah, then terus aje buat kerja-kerja lain. Kalau orang lain tuh, kata dia, sure lah lepak-lepak dulu, minum kopi dulu, then baru lah terkemut-kemut mula buat kerja. 

Aku nak tergelak aje bila dia cakap gitu tuh. Sebab dia tak tahu. Aku buat semuanya tuh cepat-cepat sebab aku nak Daniel blah cepat. Dan, kalau siap semuanya, akan cepatlah aku dapat online. Memanglah, kalau tengok cara aku tuh, memang nampak rajin sangat, tapi sebenarnya aku ada agenda tersembunyi yang lain. Rela lah aku tak makan minum dulu, yang pentingnya, laptop aku tuh on awal-awal, lepas tuh barulah aku buat apa-apa yang patut. 

Macamana pun, aku tak fikir yang Daniel fikir macam apa yang perempuan tuh fikir. Ala, Daniel tuh kan ker orang Asia jugak, cara fikir dia lain, cara fikir dia jahat jugak, macam cara fikir orang-orang Asia yang lain. Tentu dia fikir, "ala, dia tuh gaya jer rajinnya. Sebab aku ada di sini. Kalau aku blah, terus dia online tuh. Bukannya aku tak tahu. Bukannya aku tak pernah tengok dia melalui CCTV, kan? Online jer kerja nya dia tuh"

Terralit pulak aku sembang dengan perempuan tuh. Bukanlah sebab aku suka sangat dengan pujian demi pujian yang dilontarkan untuk aku, tapi sebab, kalau tak salah aku lah, satu-satunya white yang datang ke kedai nih. Memanglah tak ada langsung white yang duduk di area-area berdekatan, so dia nih mungkin duduk kat luar-luar daerah tu lah agaknya. Aku terberitahu dia yang a few days sebelumnya aku ada cakap kat Daniel yang aku nak berhenti kerja. 

"He should give you a raise", kata perempuan tuh lagi. 

"This is not about money", aku kata gitu. Then aku katalah yang aku kerjanya 13 jam lebih sehari, 6 hari seminggu. Aku balik ke rumah pun hanya untuk tidur. Lama-lama sembang tuh, dia tanya lah aku, asal dari mana.

"Malaysia? My very best friend is from Malaysia as well. I even named my daughter, Malaya", kata perempuan tuh. 

"That's nice, is she a Chinese, or a Malay like me? What's her name?", aku tanya lagi.

"Siti, and she is from Sarawak", kata perempuan tuh. So, sahih lah Melayu kawan dia tuh, duduk di New York Upstates, dekat-dekat Buffalo sana tuh. 

Sebelum perempuan tuh blah, sempat dia bisik kat aku, "I know how you feel, my friend Siti, she was paid minimum wages and had to work 12 hours a day. She quit. Litsen, I'm going to call her first thing when I gt home", kata perempuan tuh.