Saturday, October 6, 2012

Apa Motif Daniel Nih?......


Nak tergelak pulak aku bila mengenangkan yang Daniel macam takut-takut, tahu-tahu aje yang aku nak berhenti. Itu yang dia lambatkan bayar gaji aku. Biasanya, kalau kitaorang nak berhenti kerja, orang gelap macam aku nih, bila dapat gaji, masa tu lah boleh blah, boleh berhenti. Iyalah kan, mana ada term "kasi notis" dalam diary kehidupan orang-orang gelap ni kan? 

Yang aku kasi warning kat dia dulu tuh, itu macam signal dari aku aje. Biasanya, kalau orang lain lah, itu signal untuk mintak naik gaji. Biasanya lah. Tapi bagi aku tak. Itu memang signal yang aku memang betul-betul nak berhenti kerja. 

So, Daniel nih, mungkin sebab dia dah sedia maklum yang aku mungkin akan berhenti kerja bila dah dapat gaji, dia lambat-lambatkanlah bayar gaji bulan July aku. Aku sikit pun tak kisah sebenarnya sebab masa tuh aku dah set kan my mind yang aku akan cuba terus aje kerja di kedai Daniel tuh untuk another month at least. 

"That's alright, I still have some money", aku kata gitu bila dia beberapa kali mintak maaf dengan aku bila awal Ogos pun dia masih belum bayar gaji aku. Dulu, hari pertama bulan baru, itulah hari gajian. 

2 haribulan ituhari, hari Khamis, Daniel ada kasi aku part of my gaji. Sebab besoknya, Jumaat, dia suruh aku ambil off. Motif dia tak kasi semua gaji aku? Manalah aku tahu kan, walaupun dia kata dia lupa nak bawak duit gaji aku, dan dia kasi separuh tuh sebab esoknya aku nak off. Mungkin aku nak guna duit on my day off tu kan? Ada jugak aku terfikir yang Daniel nih takut aku blah ker? Iyalah kan, kalau pun terlupa, tak boleh ker pergi balik sekejap ambil duit tuh? Rumah dia bukannya jauh pun dari kedai. Cuma sekangkang kera bunting jer jaraknya dari kedai tuh. 

Tapi aku senyapkan ajelah, aku nak tersenyum pun iya, kalaulah betul itu sebabnya pasal apa dia tak bayar aku gaji semuanya sekali. Ala, lagipun aku bukannya nak pakai duit pun, sewa bilik, bill talipun, semuanya tuh aku dah bayar awak-awal. 

So besoknya, Friday, aku off.