Saturday, October 27, 2012

JumaatSabtuAhad262728962009


Jumaat
Aku bangun pagi, aku tengok kat luar, mendung aje. Eloklah tuh, ada alasan aku tak payah keluar ke mana-mana kan? Kalau cuaca elok, kalau aku tak ke mana-mana, aku rasa macam tensen aje, tapi kalau cuaca tak elok, hujan aje, aku tak ada lah pulak rasa tensen sangat. 
Semangat untuk memasak terus membara di dada aku, dalam minggu nih, dah tiga empat kali aku turun ke dapur. Bukan turun ke dapur untuk makan, tapi turun ke dapur untuk memasak. Semalam, aku masak sayur labu, then buat sambal ikan bilis sebagai gu dia. Best gila sayur labu tuh, rasa macam yang kat Restoran Seri Melayu kat Jalan Conlay aje.

So pagi tadi aku cadang nak buat nasi impit, sebab kacang tanah yang aku beli berbulan-bulan lepas dulu tuh, dah macam nak tumbuh akar. Sesambil goreng kacang tuh, aku buatlah kerja lain, membasuh pinggan mangkuk kotor. Kejap-kejap aku kacau kacang tuh. Sekali tuh terralitlah aku cuci itu ini, bila aku lari ke dapur, aku tengok kacang tuh dah hangus. Dah tak boleh diselamatkan lagi. Tengit bau nya sampaikan ke seluruh rumah berbau. Sampaikan tuan rumah aku terbangun tidur, terus dia semburkan air freshener kat dapur. Termalu aku sekejap. Terus aku masuk ke bilik, sambung tidur. 
Tak boleh lelap aku sebab tak puas hati, so tak lama tuh bila aku dengar yang tuanrumah aku keluar, aku ke dapur semula, aku nak buat jugak kuah kacang, now that nasi impit aku tuh macam menjadi aje, aku tindihkan bawah tilam, ekekekkee. Tapi, bila baru aje nak goreng kacang tuh, tiba-tiba aku jadi termalas, terus aku tutup api dapur, aku masuk bilik, aku sambung tidur. 
Bangun semula pun bila aku dah lapar sangat, dah dekat nak waktu sembahyang pun, so cepat-cepat aku bersiap then pergi makan omelette kat Cafe Mexican. Lepas tuh terus aje ke masjid. 
David ada dinner dengan kawan dia so dia tak ada di apartment masa aku kerja. Kitaorang,aku sama King Mongkut, tengok tv ajelah kerjanya, semuanya kisah Michael Jackson. Aku, macam orang lain jugak, malu nak mengaku peminat Michael Jackson tuh, tapi bila dia meninggal nih, rasa macam sedih lah jugak. Dari semalam lagi aku asyik terfikir yang how fragile our life is kan? Bila-bila masa aje Tuhan boleh ambik nyawa kita. 


Sabtu

Harinih birthday David, tak macam tahun lepas, tahun ini tak ada dibuat party besar-besaran pun. Twin dia aje yang kat Las Vegas yang akan buat big birthday party minggu depan, emak David, adik dia sama anak-anak dia aje yang akan ke sana. 


So David nak menyelebrate birhday dia dengan shopping aje lah. Kitaorang ke Roosevelt Field Mall awal-awal lagi. Sampai dekat pukul 3 kitaorang di mall tuh, yang buat lama nya masa diaorang kat kedai jam. Aku tak masuk pun sebab aku ingat lagi yang tahun lepas, diaorang suruh aku tunggu kat luar sebab diaorang nak bargain. Iyalah, harga jam yang dia nak beli tuh ribu-ribu. Tapi, aku tak lah expect sampai dekat dua jam diaorang kat kedai jam tuh, itu yang aku melepak kat luar kedai aje. Kalau aku tahu lama diaorang nak melepak kat situ, sure aku jalan-jalan ke tempat lain dulu.


Banyak kali aku menggeleng kepala tengok David tuh shopping harinih, iyalah, nak beli tie sehelai pun, punyalah lama memilih color, corak. Bukan mahal mana sangat pun tie tuh, itu yang aku tak faham nya tuh.


Kitaorang sampai aje kat apartment, terus lunch, tak sempat pun nak urut King Mongkut lepas buat catherter tuh pasal nak kena siapkan dia pulak sebab diaorang nak keluar for dinner (nak celebrate David punya birthday) sama keluarga diaorang.


Itupun pukul 6 jugak aku habis kerja, dan esok pun disuruh masuk pukul 10 pagi sebab salah satu dari baju yang David beli, tersalah saiz, dan dia nak pulangkan baju tuh, so esok kitaorang akan ke mall tuh lagi.

Aku tak turun kat 59th Street, instead aku ke Chelsea sebab cadangnya lepas tengok wayang aku nak dinner. Kat 59th Street tuh aku tak tahu nak makan kat mana, kat Chelsea nun banyak restoran Thai. Lagipun kat Chelsea ada show awal sikit dari panggung The Paris kat 59th Street tuh. Aku tengok film Cheri, lakunan Michelle Pfeiffer, Kathy Bates, Rupert Friend (boyfriend Keira Knightley).


It is turn of the century in Belle Epoque Paris and a scandalous romp is underfoot. The tale begins as the ravishing Lea (Pfeiffer) contemplates retirement from her renowned stature as Paris's most envied seductress to the rich and famous. Her plans are cut short when she is approached by a former courtesan and arch rival, the barb-throwing gossip Charlotte Peloux (Bates), who encourages Lea to teach her disaffected 19 year-old son a thing or two about women. The resulting escapades involve power struggles over sex, money, age and society -- and unexpectedly, love itself -- as a boy who refuses to grow up collides with a woman who realizes she cannot stay young forever.

Oklah film nya, cerita biasa-biasa aje di zaman 20an dulu. Lepas tengok wayang, aku merayau-rayau kat Chelsea sesambil cari restoran Thai tapi semua restoran penuh aje so aku decided nak balik aje lah. Sampai kat Chinatown, aku terturun kat situ, terus aje pergi Jaya Restaurant, yang walaupun penuh tapi aku masuk jugak sebab aku tak rasa kekok sangat pergi restoran Malaysia.

Ahad

Walaupun aku kurang tidur compared to semalam, tapi aku tak rasa mengantuk pun harinih. Semalam tuh aku punyalah mengantuk, masa dalam kereta masa pergi dan balik dari mall, aku tidur aje, tapi tadi aku segar bugar. Kitaorang sampai mall ngam-ngam pukul 11, baru bukak pun mall tuh. 

Ingatkan sekejap aje kat mall tuh sebab semalam dah puas ronda, tapi diaorang nak jalan-jalan lagi, so sampai pukul 2 lebih jugaklah kitaorang merempit. Tak faham aku diaorang nih, baju tuh harganya cuma USD39 tapi sanggup dia ke mall tuh lagi sebab nak pulangkan baju tuh. Bukannya dekat, dalam setengah jam perjalanan. Aku pernah jugak tersalah beli pakaian, tapi aku tak pernah pulangkan pakaian tuh, aku biarkan aje.


Laju aje aku buat kerja sementara King Mongkut kat atas throne. Aku vacuum, cuci itu ini, sediakan kopi dia untuk esok etc. 


Habis kerja terus aku ke 42nd Street/Fifth Avenue, aku jalan aje sampai ke West 4th Street. Aku nak ke IFC nak tengok filem Indo, Laskar Pelangi, sempena New York Asian Film Festival. Since film tuh mainnya pukul 8, aku melepak ajelah kat Washington Square. Harinih Pride Day rupanya kat New York, itu yang sepanjang jalan sesak dengan orang yang berbagai rupa dan perangai, sampai terralit aku dibuatnya. 



Best film Laskar Pelangi (Rainbow Troops) tuh, one of the best Indonesian films in recent years kata nya. 


Ini aku copy-paste aje: A major crowd-pleaser, RAINBOW TROOPS is based on the most successful Indonesian novel of all time and the film became a massive hit, and one of the biggest Indonesian blockbusters ever made. But maybe because it doesn’t fit into the arthouse straightjacket, or maybe because film festival programmers consider it too mainstream, it’s barely played outside of Indonesia. Even though the Asian Film Awards nominated it for “Best Film” last year, alongside critically-acclaimed movies like THE GOOD, THE BAD, THE WEIRD and TOKYO SONATA, it’s a movie that’s too popular and too mainstream to appeal to the snobs who have decided they’re our cultural gatekeepers. Their loss.

Set in the Seventies, on the Sumatran Island of Belitong, a rural, Muslim school is being closed down because it can’t meet the minimum enrollment requirement of ten students. But on the first day of school, miraculously, ten poor kids show up for class and the doors stay open. These little rug rats are a motley crew ranging from the incredibly poor Lintang to the musically gifted, and slightly less poor, Mahar. Their teachers, Bu Muslimah and Pak Harfan (Cut Mini and veteran Indonesian superstar Ikranagara) are relieved at narrowly dodging the axe and the movie follows their students over the next several years as life deals them one unexpected blow after another.

It sounds predictable, but director Riri Riza wisely chose to cast his young ensemble entirely from local Belitong kids with no acting experience, and the result is a series of performances that invest these characters, who could have been cliches, with a gritty, spontaneous authenticity. Scored by the husband and wife team of Aksan and Titi Sjuman and with an ironically bittersweet title pop song by Nidji (that’ll stick in your head for months), this flick becomes something truly stunning as it unfolds. With glossy, big budget production values, it’s amazing that no one in America has picked this movie up yet for distribution. But that’s okay, because you can still see it here. RAINBOW TROOPS is a warm-hearted delight that gives mainstream moviemaking a good name.