Saturday, October 27, 2012

Sabtu04072009


Mati-mati aku ingat diaorang tak nak keluar ke mana-mana inihari, hidup-hidup diaorang tipu aku. Aku punya lah malas keluar sebab aku dah tahu, balik-balik ke mall jugaklah pergi nya. Aku cadangkan pergi ke Millionaires' Row Americana di Manhasset sebab cuaca pun elok, tentu seronok meneglilingi deretan butik shops kat situ. Tak pun pergi tengok wayang, ke mana ajelah asalkan bukan ke Roosevelt Field Mall. Tapi itulah, ke situ jugak akhirnya diaorang pergi.

Lama pulak tuh kat dalam tuh, dari Bloomingdale's ke Macy's. Dari Macy's ke Nordstrom. Diaorang nak beli pakaian untuk King Mongkut untuk pesta kawin anak sedara dia nanti 1st August. David pulak, buat aku geleng kepala aje, nak beli dua helai ties sampai dekat sejam. Dari satu kedai ke satu kedai dimasuknya. Mengekor ajelah kitaorang berdua, aku sama King Mongkut. Satu persatu tie tuh diambik dan dipadankan dengan baju yang dia beli, semuanya tak kena. Pelik aku, aku langsunglah tak nampak apa yang tak kena nya tie tuh dengan kaler baju tapi dia tetap jugak pilih satu persatu. Memang dia tuh peculiar, pelik dan anih.

Aku punya lah lapar dan letih sebab dua jam lebih berjalan ke sana sini kat dalam mall tuh. Aku, kalau berjalan kat mana-mana, merempit kat Manhattan ker, aku tak mudah rasa letih, tak cepat termengah. Tak mudah bosan. Tapi kalau jenis jalan dari satu kedai ke satu kedai, dari satu department ke satu department, kat dalam mall, ha, itu aku cepat jadi letih. Aku cepat mengah, cepat bosan.

Pukul 3 baru kitaorang balik, serba salah dah aku nak makan lunch sebab kejap lagi balik kerja nanti, aku nak pergi makan sama Ramon. So makan roti selek butter jer sekeping, buat alas perut. Ingatkan bolehlah blah pukul 5 tapi King Mongkut nak memerut pulak, lepas tuh baru nak dibuat catherter kat dia.

Sebelum naik subway, aku talipun Ramon, dia dah di 23rd Street (Chelsea), so dia suruh aku turun kat situ aje sedangkan aku cadangnya nak turun kat 57th Street dan walk my way down ke 24th Street sebab kembang api akan dipancutkan dari barge-barge kat Hudson River dari 57th Street.

Bila aku sampai 23rd Street setengah jam kemudian, bila aku talipun dia, dia kata dia kat 34th Street. Geram aku orang Indo nih, kalau nak ke 34th Street tadi tuh, beritahulah aku kan, boleh aku turun kat situ aje. Dia sama kawan dia rupanya, apa tah nama mamat tuh. Sembang-sembang sekejap terus ajelah aku ajak pergi makan sebab cadangnya nak ke esplanade sebelum orang ramai.

So kitaorang meyusur ajelah kat 8th Avenue kat Chelsea tuh, nasib baik restoran Thai kegemaran aku Room Service tuh tak berapa ramai orang. Kitaorang dapat duduk depan sekali, best aje rasanya sebab ramai orang lalu lalang. Rasa macam kelas sangat, itu yang asyik duduk silang kaki aje sepanjang masa, ekekekeke. Tengah-tengah melepak, kawan pada kawannya Ramon talipun, dia kata dia pun nak ngelihat kembang api, tapi dia masih di Union Square (dalam 10 blocks aje dari restoran tuh) so kitaorang ke sana lah lepas tuh menunggu dia.Sama awek, mamat tuh, Cina Malaysia. Tapi aku tak mengaku aku orang Malaysia, bila Mamat tuh tanya aku. Mulanya dia ingatkan aku Spanish, tapi aku kata lah aku dari Belitung, dapat idea dari filem Laskar Pelangi ituhari.

Tak boleh ngam aku dengan mamat tuh gayanya sebab dia macam serba tahu, macam New York nih kampung laman dia. Aku senyapkan ajelah bila dia gelakkan aku bila aku ajak pergi ke esplanade sebelum orang ramai, sedangkan diaorang nak melepak kat park tuh sesambil tengok orang.

Lagipun diaorang bertiga Indo, aku sorang jer Malaysian, Minah awek dia tadi tuh dah blah. Pukul 9 barulah kitaorang bergerak nak ke 12th Avenue, naik bas. Memang betul pun, sendat dah sepanjang jalan. "Aku udah bilang...", itu aje yang aku kata kat diaorang bila masing-masing sedar apa yang aku cakap sebelum tuh betul, kat mana dibuka laluan, kat mana jalan ditutup, kat mana nak tengok fireworks.

Bila dah start pancutan bunga api, teruslah masing-masing terkejar-kejar, diaorang lari ke kana, aku ajak Ramon lari ke kiri, sajalah nak kasi biar terpisah dengan diaorang. Dalam sesepuluh minit tercegat, terpanjat-panjat, aku beritahu Ramon yang aku nak blah aje lah. Bukannya aku tak pernah tengok bunga api yang lebih meriah dari tuh, lagipun tak nampak apa pun, takat nampak asap aje. So aku terus blah, tinggalkan Ramon sorang-sorang. Rasa tak best kali nih, lain kali kalau dia ajak keluar merempit lagi, aku nak kasi excuse lah.




Nampak asap jer. Bila aku dah nak blah, dah jauh dari tempat kembang api, baru lah nampak jelas jugak.




Gambar yang aku ambik masa aku dah blah dari tempat ramai orang tuh.