Sunday, October 7, 2012

The Final Countdown

09082007


So kaedahnya Friday minggu lepas aku off. Tak ada apa sangat yang aku buat, walaupun berbakul plans yang aku rancang malam sebelumnya tuh. Aku lebih banyak rileks dan tidur aje sepanjang hari. Yang aku sempat buat, aku pergi cuci pakaian kat laundromat yang a few blocks away daripada apartment aku nih. 

Punyalah malas aku nak on off on off kan laptop, aku tatang aje laptop tuh sepanjang aku jalan ke laundromat tuh, so save lah masa sesikit kan? Sesambil tunggu pakaian bersih dan kering, aku chat aje lah kat tagboard. Dan itulah tak dayanya kalau nampak macam kelas sikitnya aku nih, ada lah a few muka-muka tak malu yang datang tengok aku guna laptop tuh. Aku tak adalah tayang sana tayang sini pun, aku duduk kat ceruk aje. Ada budak kecik lah yang datang, ada Mamat Indo lah yang nak cuba access a few websites yang serversnya di Indo, yang of course lah slow kan? Tapi sebab aku pakai 3G, laju jugaklah, so Mamat tuh sibuklah tanya aku itu ini itu ini. Kacau aku aje.

Balik rumah aku terlepak lagi, aku tertidur semula. Bangun pun sebab nak ke city center nak beli barang sikit. Aku cadang nak pergi tengok wayang aje, show pukul 5, tapi aku berbelah bagi. Nak tengok Becoming Jane kat Ritz@The Bourse, tapi hati aku berat kepada nak pergi Riverview Stadium, nak tengok Bourne Ultimatum. Dah sampai masanya aku tengok contemporary film, filem semasa pulak lah kan? Selama ini aku layan filem-filem artistik, filem-filem yang akan digelakkan aje oleh orang-orang tak ada sekelumit seni di dirinya. Lagipun, aku dah tengok kedua-dua siri Bourne tuh, Bourne Identity sama Bourne Supremacy, so memang patut sangatlah aku tengok Bourne Ultimatum tuh. Aku minat Bourne series nih sejak dulu lagi, sejak zaman Richard Chamberlain main lagi dulu tuh. Itu semua gara-gara kakak aku lah, masa kecik-kecik dulu, berkali-kali dia bacakan buku cerita Bourne Identity (sama Thornbird) kat kitaorang. 

Sementara tunggu nak pergi tengok wayang tuh, aku berkeliaran kat kawasan apartment aku tinggal nih, pergi kedai Vietnam beli cendol sama nenas. Masuk kedai Indo, beli bubur pulut hitam sama kuih apa tah. Then aku pergi Walgreens, nak beli bekalan Frosted Flakes buat seseminggu. Itu ajelah yang aku boleh makan for breakfast, tak jemu-jemu. Ker memang aku nih memang ada pembawakan Mat Salleh? 

On the way balik ke apartment tuh, entah macamana pulak, aku jadi ter-emo sengsorang. Aku rasa sedih jer. Aku terasa sangat, aku tersedar sangat, yang aku nih ke mana-mana pun, sendirian aje.

Mula dah...... Mula dah......

Kawan yang aku ada pun, yang aku kenal, yang aku kira rapat dengan aku, semuanya kawan online aje, semuanya tengah lena diulit mimpi. Aku? Aku jugaklah sorang-sorang, terhenjut ke sana terhenjut ke sini. Kehappyan aku nih di tangan orang rupanya. Yang buat lebih sadisnya, entah-entah diaorang tak sedar pun diaorang tengah menggenggam kehappyan aku. 

"Tak boleh jadilah kalau gini, aku tak boleh depend sangat kat orang lain lah.  Sambil menjinjing bag-bag plastik tuh, sambil jalan perlahan-lahan, aku buat keputusan yang aku nak cuba tak nak rapat sangat lah dengan sesiapa online. Aku nak buat baik dengan selected few aje. Baik yang betul-betul baik. Itupun aku kena hati-hati jugak, iyalah kan, online friends nih come and go kan? Mana tahu nanti, diaorang dapat kawan baru, nama aku dicampak dihumban begitu aje, sampai aku yang makan hati kan? *Mamposlah statement apalah daya orang tak suka*

Hilang mood aku nak pergi tengok wayang akhirnya, so aku lepak aje di ranjang sepanjang awal malam. Aku tak on kan pun laptop, not until selepas Isyak. Aku cadangnya nak tidur awal tapi sebelum tidur tuh aku ter-on kan jugak laptop. Kebetulan ramai pulak orang kat tagboard walaupun weekend. Terralit aku jadinya. Terhappy aku jadinya. Terlupa aku jadinya pada janji-janji aku untuk tak nak berpeleseran sesangat online

Tak apalah, itu janji dengan diri sendiri, bukan janji dengan orang lain, kan?

---------------------------------

Sabtu memang hari yang sibuk, memang hari yang paling aku menyampah. Sunday pun sama. Memang tak aman sangatlah kalau aku nak online, especially pagi dan petang, membawak ke malam. Kalau aku boleh rileks pun, dalam pukul 2 onwards. Kebetulan pulak last Saturday tuh ramai orang hantar pakaian untuk aku bersihkan. Lepas satu, satu yang datang. 

Ok, for the last few weeks, banyak mesin-mesin, washers dan dryers, yang rosak. Bukanlah rosak apa sangat tapi adalah benda yang tak betulnya. Slow, tak spin betul-betul, tak rinse, tak kering, semuanya lah. So aku kena handle semua tu lah. Kadang aku tengah nak betulkan this machine, ada pulak gagak lain yang terpekik terlolong menyumpah seranah pasal mesin yang dia guna tuh tak functioning well. 

Itu yang paling aku benci tuh. Dah lah aku tengah hangat hati pasal kena marah dengan this customer, kat sana tuh pulak aku kena marah jugak. Dan biasanya benda tuh akan berlarut-larutan, berulang-ulang. Kalau dah bosan sangat, aku akan talipun Daniel, aku akan beritahu dia yang aku akan tutup a few machines yang selalu rosak tuh. Aku akan tampal out-of-order sign kat machines tuh semua.

Daniel tak suka sebenarnya aku buat gitu sebab machines tuh bukanlah rosak sangat pun, cuma ada sesikit yang tak betulnya. Kalau customers tengok banyak mesin yang rosak, that's bad for business lah gitu maksud dia. So kalau boleh, Daniel nak sorokkan dari pengetahuan customers yang ada a few machines yang tak berapa elok. Customers mana lah nak ambik tahu pasal itu semua, kan? Kalau mesin yang diaorang guna tuh nampak macam tak betul aje, diaorang akan memekak. Dan dengan siapakah yang akan dipekakkan kalau bukan dengan aku, kan? Biasanya aku akan pekakkan telinga aje kalau ada yang memekak gitu tuh, aku buat tak dengar jer apa yang diorang marahkan, aku akan either tukar mesin lain atau kasi refunds.

Dan setiap pagi, masa aku masuk kerja, aku akan jeling-jeling, tengok-tengok mana-mana mesin yang semalamnya aku tutup, yang aku tampalkan sign out of order tuh. Biasanya Daniel akan buang semua signs tuh, dia akan cakap kat aku yang mesin tuh semua dah ok. Memanglah, kadang-kadang ok, kadang-kadang tak ok. 

Daniel tuh tak fikir, kalau dalam sehari, 5 kali (say out of 10 times orang guna mesin tuh) rosak, macamana kalau kelima-lima mesin yang selalu rosak tuh buat hal? Bererti 25 kali lah aku akan bertekak dengan customers kan? Ok, mungkin ada customers yang faham, say ada 5 orang yang jenis tak marah, yang dengar kata aku. Tapi how about that 20? Dan dari 20 orang tuh, sure ada yang marahnya jenis yang menusuk jantung kalbu aku kan? Ha, itu yang aku paling tak daya sekali tuh. Korang tau lah gagak, diaorang nih, sedangkan diaorang tak ada buat palat pun diaorang memang jenis yang cakap banyak kan? Inikan pulak kalau memang diaorang rasa diaorang tertipu, sebab mesin tuh rosak. Memang nak cari penyakit aje lah kalau gitu tuh. 

So kaedahnya Sabtu tuh was not my day. Bertubi-tubi aku kena dengan gagak. Nasib baiklah masa tuh aku baru bersemangat balik untuk terus kerja di kedai Daniel tuh kan? Kalau tidak, harus aku tinggalkan begitu aje. Lebih sadisnya lagi, malam tuh, aku, walaupun siap cepat menyapu sampah, mengemop semuanya, ada pulak gagak yang tersesat, yang datang nak keringkan a few spendas dia. Bertekak lagi dengan aku sebab dia kata aku tak ada hak tutup kedai tuh selagi dia tak siap keringkan pakaian dia. Sabar aje lah.

Agaknya sebab bengang sangat bila aku nak tutup aje kedai, bas pun lalu dan aku terpaksa tunggu bas seterusnya, aku jalan kaki ajelah dari kedai tuh ke subway station. Sepanjang jalan tuh aku tetap fikir, kalaulah Daniel kasi aku gaji on the first day of August dulu tuh, aku tak akan jalan kaki dah memalam buta gitu tuh. Aku dah berhenti kerja dah sepatutnya. 

Memanglah menyeramkan lalu di kawasan sarang gagak di malam-malam musim panas gitu tuh. Di sana sini gagak-gagak berkeliaran. 

Sunday lagi lah teruknya sebab ramai orang yang datang dari siang sampai awal malam. Dan aku terlepas bas lagi sekali. Terpaksalah aku tunggu bas seterusnya, 45 minit kemudian. Basah bojot pakaian aku sebab hujan turun rintik-rintik.

Laaa, lupa nak tulis yang Sunday tuh Daniel kasi baki gaji aku, berkali-kali dia mintak maaf dengan aku, dia kata dia sibuk, lupa. Aku selamba aje, tak ada pun aku rasa marah ker apa ker. Bagi aku, as long as dia bayar, tak ada hal punya lah, cepat atau lambat. Sebab aku masih ada duit lah kan? Kalau tak ada duit tuh, harus lah aku dah mengamuk, kan?

Sebelum Daniel blah, aku macam happylah jugak sebab Daniel kata semua machines kat kedai tuh dah ok sebab dia dah repair mana-mana yang patut, itupun sementara tunggu spare parts yang dia order tuh tiba. Untuk sementara, semua machines tuh boleh diguna. So, tak akan ada masalah customers nak komplen lagi.

I was a little busy in the morning sebab ada dua orang hantar pakaian untuk dicuci. Terbengang kat this one guy sebab dia kata stokin dia banyak yang tak match, last time dia hantar untuk dicuci. Aku sound dia, aku kata bukan aku sorang kerja di situ, mungkin yang bersihkan pakaian dia tuh, Daniel, di hari aku off ituhari. Walaupun aku rasa it was me yang cuci pakaian dia tuh. Biasalah kan, aku kena lah kasi alasan, aku kena lah tegakkan benang yang basah, bila keadaan memerlukan. 

Tengah melipat pakaian tuh, ada sorang perempuan nih panggil aku, menjerit-jerit, kata mesin rosak. Bocorlah kononnya. Mesin tuh tak bocor sebenrnya tapi pakaian dia yang tersangkut kat pintu washer tuh, so air keluar. Sambil mengemop tuh aku mengomel ajelah. Ada pulak gagak lain terjerit-jerit panggil aku, nak beli itu ini, so aku lari kejap ke bahagian jajan. Belum sempat aku nak sambung mop, ada sorang lagi terjerit-jerit marah pasal pakaian dia tak cuci sebab mesin tuh tersangkut-sangkut. 

"I'll be right back Ma'am", aku kata gitu. Then adalah gagak jantan nih, dia hoi kan aje kat aku, then kasi signal suruh aku tengok-tengok kan mesin yang dia guna. La, mesin tuh pun tak berapa betul. Sambil-sambil tuh, gagak tuh dah mula membebel, aku yang masa tuh dah panas hati, membebel lah jugak. Macamana pun, aku dapat settlekan semuanya.

Baru aje aku nak buat kopi untuk breakfast, ada lagi gagak buat hal. Rupanya diaorang nih pun dahagakan belaian kasih sayang aku jugak gamaknya. Semuanya nak mintak aku yang uruskan, semuanya nak mintak aku yang tunjukkan. Jenis yang tak reti dan tak nak mencuba, jenis yang manja tuh. Bukannya bebudak, tapi orang dah berumur. Apa tak cukup ker life experience diaorang selama hidup di muka bumi ini yang sepatutnya boleh mengajar dia erti berdikari, sampaikan nak masukkan coins ke dalam washer itu pun, memerlukan tunjuk ajar dari aku insan yang hina ini? 

Kehangatan hati aku semakin manjadi-jadi bila lepas satu, satu, ada aje mesin yang buat hal. Kejap-kejap aku talipun Daniel, kejap-kejap aku talipun Daniel, nak beritahu yang mesin number sekian nih rosak, not spinning, mesin yang nombor itu tak bergerak-gerak, mesin yang lagi satu tak keluar air. Daniel suruh aku kasi refunds aje, dia kata dia akan datang within an hour or so nak repair some of the machines. Belum sempat aku lepak, ada masalah lain pulak. Dan tak habis pun masalah tuh, ada gagak lain pulak yang terlolong. Fuck! Gila Monday nih, tak macam Monday-Monday lain.

Ok, habis bab tuh.

---------------------------------

Tiba-tiba suasana bertukar jadi macam senyap aje, yang cuci pakaian balik, dan tak ada yang lain datang dah. Macam ada break gitu. Dan aku jadi terbosan sengsorang. Kat online pun tak ada siapa. Aku jadi macam terbengang gitu, aku jadi macam tersayu gitu. Aku fikir, here I am, sorang-sorang, tak tahu apa nak buat, tersorok terjelepuk kat bilik kecik nih. Apa aku tak nak berusaha untuk keluar dari kepompong ini ker? Apa aku akan sanggup untuk tunggu for another month (at least) baru aku nak keluar? Apa aku nak buat? 

True, aku lepak gitu pun dapat duit kan? Tapi, mana life aku? Tak boleh ker aku cari duit and at the same time enjoy life aku yang tak seberapa nih? Apa pasal aku jadi macam penakut sangat nih sampaikan tak berani nak buat keputusan untuk berhenti kerja, kononnya aku dah selesa di tempat Daniel nih? Tak malu ker aku nih yang orang tahu, yang selesa maksud aku tuh, aku boleh online for a few hours a day? Tak malu ker aku nih yang kalau orang tahu tujuan aku online tuh sekadar untuk meraih simpati orang supaya berkawan dengan aku ini yang selamanya berada di dalam ketandusan kasih sayang? Tak sedar ker aku nih yang itu menyundal namanya? 

Apa tak boleh ker aku buktikan pada diri aku sendiri yang hidup aku boleh diceriakan tanpa internet? Yang hidup aku boleh mempunyai makna, tanpa adanya terlalu bergantung kepada internet? 

Itulah cabaran masa kini namanya. 

With that in mind, aku rasa macam jadi bersemangat sikit, tak tahu lah apa pasal. Mungkin sebab aku rasa aku tak dapat apa sangat pun dari internet nih, sekadar sedikit hiburan untuk memenuhkan masa lapang. Not more than that. Kawan? Aku dapat ramai kawan, yang aku rasa rapat. Cuma aku nak kan kawan yang betul-betul rapat, macam adik-abang, adik-kakak gitu. Kalau dapat, Alhamdulillah, kalau tak dapat, aku tak nak kata apa lah.

Ok, dah lah bab tuh. Bosan aku.

------------------------------------------

Dalam ramai-ramai ex-musuh aku yang jadi customers tuh, ada lah this one perempuan (aku namakan Gagak-X) yang walaupun sekarang dah baik dengan aku, tapi aku masih takut-takut jugak kat dia. Gagak-X nih memanglah sombong sangat orangnya, bukan aje dengan aku, tapi dengan orang lain. Tambah-tambah kalau hari dia datang basuh pakaian tuh, dia pakai melawa, seksi. Itu lagi lah sombongnya. 

Tak payahlah aku cerita detail macamana aku jadi macam baik dengan dia tapi, aku buat baik tuh sebab aku tak tahan kena marah dengan dia. Aku takut dengan dia yang dalam seminggu tuh sampai 3 kali dia datang cuci pakaian. So kaedahnya dia jadi ok lah dengan aku, itupun sebab aku selalu tolong dia. Aku yang masukkan pakaian dia dalam dryers, so that dia tak payah nak tunggu pakaian tuh siap dicuci then masukkan dalam dryers. Dia bolehlah pergi ke mana-mana dulu sementara tunggu pakaian kering. Dia cuma sediakan duit, dan tulis nombor-nombor mesin yang dia pakai, the rest tuh aku yang uruskan. Memang itu bukanlah kerja aku sebenarnya, aku tolong pun sekadar nak berbaik dengan dia, so that dia tak marah aku. Bunyi macam pengecut aje kan, tapi itu lah hakikatnya. A man got to do what a man got to do. Walaupun terpaksa menjilat bontot gagak betina. 

So Monday tuh Gagak-X nih datang bawak pakaian yang banyak, pakaiannya ya ampun lah punyalah seksinya. Siap dengan high heels yang tali sampai ke lutut. Memang gagak kampung nih, dressing diaorang gitulah, tak mengikut norma-norma pengdressingan semasa. Nampak macam bad mood aje Gagak-X tuh so aku takat layan gitu-gitu ajelah, tak ada pun buat lawak. Ada lah a few times dia marah-marah, tapi bila dia sedar yang aku bengang, dia katalah, "Oh, I was just kidding", sedangkan aku tahu, dia memang marah. 

Al-kisahnya, lepas masukkan semua pakaian tuh, dia mintak pen and paper dari aku sebab nak tulis nombor-nombor machines yang dia guna, dia nak suruh aku masukkan pakaian tuh ke dalam dryers bila dah siap dicuci nantinya tuh. Aku ok kan aje. 

"Write them down, just give me the money for the dryers", aku kata gitu. Memang macam gitulah caranya. 

"What????????", dia jerit kat aku. Aku tak faham apa pasal dia jerit so aku ulang semula apa yang aku cakap tadinya tuh. 

"Why do I have to pay now, why can't you use your money first?", dia tengking aku. Terkejutlah aku sebab selama ini pun, dia yang kasi aku duit, tak pernah pun guna duit dari cash register kitaorang. Lagipun, memang tak masuk akal lah kalau nak guna duit sendiri nak tolong dia kan? Sure kalau Daniel tahu, dia akan marah. Dan aku pun memang tak ada niat nak tolong pun kalau Gagak-X tuh nak suruh guna duit kedai tuh dulu. 

"It's always like that, you give me some coins for the dryers and I'll do the rest", aku kata gitu.

"You're being rude to me again, why can't you use your own money first", Gagak-X jerit lagi. 

"I can't do that, that's not my money", aku kata gitu sambil tunjuk arah cash register. 

"Why are you not helping me?", kata Gagak-X lagi. 

"I can't. That's the policy", aku kata gitu. 

"Fuck you! Why are you so rude?", kata Gagak-X.

"I'm not being rude! Fuck you bitch!", dia fuck aku, aku fuck lah dia balik, kan? Lepas pada tuh berfuck-fuck lah kitaorang. Adalah a few customers yang baik dengan aku, aku tengok, geleng-geleng kepala aje.

"I refuse to help you this time around, you do it yourself", aku kata gitu sambil hulurkan balik kertas yang dia dah tulis nombor-nombor mesin yang dia guna. Gagak-X rampas kertas tuh, dikeronyok-keronyok, dia baling kat aku. Dia ambik pen, dia baling kat aku, aku sempat mengelak.