Tuesday, October 30, 2012

Ahad27092009


Kalau aku tau yang how kelam kabutnya pagi nih,sure aku masuk kerja pukul 11 tadi at least. Diaorang jugak yang suruh masuk pukul 12. King Mongkut nak ke rumah kakak dia pasal nak jumpa laki kakak dia, nak ucap takziah pasal bapak laki dia mati minggu lepas. Dah dikebumi pun dah, diaorang tak datang pun masa pengkebumian sebab dibuat weekday.

Itu yang kelam kabut, mana nak menyiapkan King Mongkut, mana nak buat cathreter, semua tuh. Dah siap semuanya, kena tunggu David pulak, dia sibuk nak menyiapkan invitation cards majlis anniversary perkahwinan mak dia nanti tuh.

Aku tengok, punyalah buruk handwriting dia, kesian aku jadinya. Sebab dia bangga sangat, dia kata punyalah class nya cards dia tuh, sedangkan kalaulah aku, sure aku malu nak kasi orang tengok. I mean, buruk gila, macam cakar ayam tulisan dia. Dulu dia ada tanya aku kalau tulisan aku lawa sebab dia nak suruh aku tulis, tapi aku kata lah tulisan aku buruk, yang kalaulah dicomparekan dengan tulisan aku memang tak tercomparenya lah sebab buruk sangat handwriting dia tuh.

Pukul 1 kitaorang bertolak ke Jericho di Long Island, kawasan orang kaya-kaya rumah tuh, di Long Island nih memang kawasan orang kaya, kebanyakannya Jews. Ribut jugak David marah kat King Mongkut pasal rumah kakak sendiri pun tak tahu. Sampaikan David nak drive balik aje, tambah pulak hujan turun renyai-renyai.

Kakak King Mongkut (kakak tiri David) tak ada, masa kitaorang sampai, dia keluar shopping untuk dinner sebab harinih Yom Kippur. Memang sengaja dia keluar sebab dia tahu kitaorang nak datang rumah dia, macam-macam keluarga diaorang nih. Kisah masa wedding anak dia dulu tuh belum settle lagi, tambah-tambah mak King Mongkut yang mulut murai tuh selalu tanya apa pasal tak ada pun gambar David/King Mongkut diambil.

Adalah dalam sejam kitaorang di situ, tak minum/makan pun sebab cadangnya nak sekejap aje. Balik ke Forest Hills pun tergesa-gesa, sampai aje terus angkut King Mongkut ke bilikair sebab dia nak berak. Tak aman dia berak sebab masa tuh dah pukul 4 sedangkan aku habis kerja pukul 5 dan dia nak makan, nak buat catherter lagi. Aku selamba aje tapi dia lah yang kalutnya, so aku suapkan dia lunch sesambil dia berak tuh. Aku pulak tak makan, mana aku ada selera nak makan lepas cucuk enema ke jubur dia tuh kan? Lagipun aku dah nak balik, aku nak terus makan malam aje nanti.

Pukul 5 setengah baru lah siap semuanya, gaji aku sama aje walaupun Khamis lepas aku ponteng kerja. Kerja sampai malam semalam tuh dapat cover hours yang aku kurang tuh.

Aku turun kat Jackson Heights, Sembahyang Asar, makan beriyani kat kedai Paki tuh, dan sempat masuk internet cafe seround, nak kemas-kini kan games yang aku main sebab aku nak balik lewat malam nanti tuh.

Aku turun kat 63rd Street, rasa nak patah lutut berjalan all the way ke Angelika Fim center kat East Houston. Ada dekat 80 blocks aku jalan, itu pun berhenti-henti kat Times Square, kat Chelsea, kat West4th Street. Lama dah tak jalan jauh-jauh macam tuh, itu yang rasa lenguh sangat tuh. Kebetulan pulak film yang aku nak tengok, The Boys Are Back tuh mainnya pukul 8 lebih, so kira ngam-ngam aku sampai, terus masuk panggung. Best jugak film tuh, heart-wrenching, kisah single father anak dua.