Tuesday, October 30, 2012

Sabtu05092009


Belum sempat apa-apa, King Mongkut suruh aku ke Walgreens beli gloves sebab bekalan gloves dah tinggal sikit, cuma cukup untuk dua hari aje. David yang masa tuh nak ke gym, bising aje pasal macamana boleh terlupa nak check. Benda kecik gitu pun riuh rendah diaorang nih, macamlah gloves tuh susah benar nak didapatkan. King Mongkut tu pun satu hal, biasanya order kat online so itu yang aku tak peratikan sangat bekalan gloves dia tuh.

Sementara tunggu David balik, sementara King Mongkut beradu di katil, aku siapkan semua kerja yang patut aku buat bila weekend. Then menyiapkan King Mongkut sebab diaorang nak ke Millionaire's Row, Americana Manhasset, nak lunch kat Toku Restaurant tempat nak buat anniversary lunch mak diaorang bulan 11 nanti. Diaorang nak check menu, nak tengok apa jenis makanan yang nak diserve nanti.Tak mudah lah masing-masing, bergaya sakan, seluar, baju, kaler, semuanya kena match. Tak faham aku dibuatnya. Tapi tak apa lah,when  King Mongkut's underwear matches his outfit it makes him feel like he really has his life together agaknya.

Kitaorang meround dulu sekeliling kedai-kedai kat situ, "the place where rich and famous people shops", kata David. Aku macam tercengang-cengang aje tengok deretan kereta, Lamboghini, Ferrari, kereta-kereta yang macam dalam Knight Riders. Kebetulan pulak harinih panas, banyak convertible jugak. Tengok masing-masing shopping, terasa macam kat Rodeo Drive kat Beverly Hills aje. Yang membezakannya di sini, diaorang tuh bukan orang terkenal. Well at least aku tak kenal, sebab diaorang bukannya artis.

Aku kata kat David yang dioarang tuh, orang kaya-kaya yang shopping tuh, diaorang nih jenis yang tak guna hidup. Jenis yang hidupnya tak menarik. Iyalah, apa lah menariknya hidup diaorang kan sebab apa yang diaorang nak, semuanya dapat. Tak ada challenge langsung. Baik mati aje, biarlah dunia nih penuh dengan orang-orang yang macam aku nih, yang hidupnya terkial-kial.

Nampak sangat kampungnya aku nih bila masuk aje Toku tuh, aku perati sekeliling, such a grand restaurant. Asian-themed restaurant tapi tokay dia Mat Salleh. Pekerja dia semuanya dibawak khas dari Jepun. Waiters sama waitresses dia semuanya Mat Salleh, meja kitaorang dikhaskan dua orang head waiters, yang mengexplain satu-persatu masakan yang tertulis kat menu tuh.

Macam bengang aje David bila aku kata aku tak nak makan (sebab aku Puasa), dia lupa yang aku Puasa. Diaorang nih kena aku peringatkan setiap hari, kalau tak tuh diaorang tak tahu, lupa. Adalah dekat dua jam kitaorang di situ, aku tengok, masakannya macam pelik-pelik aje. Maskaan biasa aje tapi cara diaorang decorate, present, itu yang lain sikit tuh.

Sampai Forest Hills just before 4 pm, tak dapat aku balik awal sebab nak buat catherter kat King Mongkut lagi. Aku kata esok aku nak masuk kerja pukul 11 sebab aku cadang nak melepak sikit malam nih, nak berbuka dan Tarawikh kat 96th Street kat Upper East Side, kat New York Islamic Center.

Tapi, bila sampai Lexington Avenue, nak tunggu train punyalah lama, so aku decided nak balik aje lah. So aku tapau makanan yang aku beli kat cart tepi jalan (kat New York nih banyak style tuh, jualan kat cart yang kebanyakan owners nya Arab), berbuka kat rumah. Tarawikh aku buat kat Masjid Bay Ridge kat kawasan ramai Arab tuh. Masjid orang Arab nih bagus, besar-besar, selesa sikit, kalau dibandingkan dengan masjid orang Paki/Bangla kat Jackson Heights tuh, yang dah lah sempit, bau nya tengit.

Masa online malam nih, aku terserempak dengan Lan, suaminya perempuan yang aku jumpa ituhari (nak tanya apa nama wife dia pun aku lupa). Semalam dah dia ada tinggalkan mesej suruh aku kontek dia tapi aku ingatkan dia tak serious, itu yang aku buat tak tahu jer tuh. Ok jer aku sembang dengan dia kat tagboard, so bila dia kata nak jumpa esok, lepas aku habis kerja pukul 5 tuh, aku ok kan aje.