Tuesday, October 30, 2012

Jumaat-Ahad11-13092009


Aku terlajak tidur sampai dah dekat pukul 1 harinih, nasib baik sempat berkejar ke Masjid Turki untuk Sembahyang Jumaat. Ngam-ngam sampai, sembahyang pun mula. Lepas Sembahyang, aku nak bayar Zakat, so aku tanya Mamat Arab tuh berapa harga Zakat tahun ini, dan bila dia kata $10, aku keluarkan $20,.Bila dia nak pulangkan baki, aku kata masukkan kat Tabung Derma aje. Then aku terus aje lah pakai kasut kat luar Masjid. Aku tak perasan rupanya dia panggil aku, terjerit-jerit, sambil cakap kuat-kuat aje, kasi syarahan yang aku kena ambil resit bayaran, kalau tidak Zakat aku tuh tak sah. Ayoo, masa aku student kat UK dulu, masa bayar Zakat, takat campak aje coins kat dalam box.

Sebelum-sebelum ini pun kalau bayar Zakat, tak ada pun ambik resit bayaran, masukkan kan aje dalam kotak yang diaorang sediakan, with niat bayar Zakat lah of course. Tapi, bila aku tengok resit tuh, tak ada pun tulis Zakat, korang tengok sendiri kat bawah nih, ini resit derma biasa aje kan? Orang Arab nih gitu lah, suka membuli orang yang bukan Arab.



David balik lambat harinih so aku sama King Mongkut aje kat apartment, punya lah bosan sebab kitaorang tak bercakap apa pun, diam membisu seribu bahasa aje. Aku nih bias sangat, kalau King Mongkut nak bersembang, aku bukannya nak layan. Sebab apa? Sebab dia nih bukannya reti sembang, lagi pun kalau dia sembang, macam skema gitu, aku suka sembang rakus-rakus. Kalau sama David, aku sembang ok aje, sambil gelak-gelak, tak ada pun skema-skema nya.

Sabtu kitaorang tak ke mana-mana sebab cuaca pun tak berapa elok, mendung aje. Ok jugak memerap kat apartment aje, daripada pergi Mall kan? Petang, kitaorang tengok DVD filem Korea, tak pernah aku stay sampai habis pun biasanya tapi tersedap pulak jalan cerita filem tuh, sampai pukul 6 lebih baru lah aku blah. Itupun sebab aku kesian dengan King Mongkut yang penasaran sangat nak tengok film tuh sampai terkemut-kemut dia pegang kote menahan kencing, nak buat catherter lepas filem tuh habis.

Aku terus balik aje lepas kerja, singgah Chinatown sekejap beli ikan, sempat aku memasak nanti sebelum pergi Tarawikh kat Masjid BayRidge.

Ahad aku masuk kerja pukul 11, aku sampai aje tengok-tengok diaorang dah bersiap sedia nak keluar. Kalau aku tahu diaorang nak keluar awal, sure aku masuk kerja pukul 10 tapi David kata dia kesian kat aku, itu yang dia suruh aku masuk lewat sikit kalau Ahad. Macamlah aku nih party animal kan, nak melepak sampai tengah malam kalau Saturday night.

Tak nak cakap banyak lah, kitaorang ke Roosevelt Field Mall lagi. Tuhan aje yang tahu macamana bosannya aku rasa. Tapi nasib baik lah tak sempat lama sebab King Mongkut nak terberak. "Padan muka", kata aku dalam hati. Aku rasa, kalau dia terberak dalam seluar pun aku tak kisah, biar dapat pengajaran sikit. Jangan nak ke Mall selalu sangat.

Habis kerja aku turn kat Jackson Heights, Sembahyang Asar. Lepas tuh aku tak tahu nak ke mana dah, nak melepak kat internet cafe sementara tunggu berbuka, malas pulak rasanya. So aku ambik F train, aku turun kat 47th Street./Rockerfeler Center. Cadangnya nak ke Chelsea, nak jalan aje. Tapi banyak jalan ditutup, aku tak tahu pun yang malam nih ada MTV Music Award Show kat Radio City Music Hall tuh. So terralit lah aku sekejap kat situ, tak nampak sorang artis pun, takat dengar nama diaorang aje, "Welcome to the carpet, Tracy Morgan", "Welcome to the carpet, Beyonce Knowles", then riuh rendah orang menjerit-jerit.

Aku berbuka kat Room Service, saja aje lah, bosan jugak berbuka sorang-sorang kat rumah, kan?