Sunday, October 7, 2012

Killing Two Birds With One Stone


Bangun pagi hari Rabu tuh aku rasa macam bersemangatlah sikit. Bersemangat nak cari kerja kononnya. Ada lah dua kerja nih kat Phila yang aku rasa kalau aku cuba, mungkin ok jugak. So aku naik subway pergi ke South Street. Tapi awal sangat kot, both kedais tuh belum bukak. 

Sementara tuh aku pergi breakfast kat satu cafe nih yang aku tengok kat dalamnya, ramai orang tua-tua yang semuanya macam tulis notes aje masing-masing tuh. Ooooo, tempat penulis melepak rupanya. Aku tak adalah menulis, instead aku bukak laptop, aku online sesambil makan omelett, roti, dan minum kopi. 

Pukul 11, kedai-kedai tuh belum jugak bukak, so terus ajelah aku menapak ke tempat bas Cina tuh. Aku jadi macam berdebar-debar aje bila aku fikir, macamana kalau tak ada kerja untuk aku nanti? Kalau aku duduk di New York tuh lain cerita, banyak pilihan kerja. 

Terus terlintas kat kepala aku, apa kata kalau aku duduk New York aje? Cari bilik sewa kat New York. Memang itu yang aku idam-idamkan selama ini kan? Masalahnya, berani ker aku mencuba nasib hidup di New York? Duit yang aku ada pun hanya tinggal segumpal. Boleh cukup ker? Ah, gamble aje lah, kata aku dalam hati. Alang-alang membawak diri, baik aku betul-betul membawak diri, kan? Baik aku sibukkan diri aku dengan fikir benda-benda lain. Memang sedari dulu aku punya ultimate plan nak duduk di New York, tak tahu pulak tercepat jadinya plan aku. Selama ini aku macam takut, macam tak bersedia. Kali ini aku pun masih belum bersedia, tapi keadaan yang membuatkan aku terpaksa berani. 

So dalam bas tu lah aku ambil keputusan untuk cari kerja dan cari bilik sewa kat New York. Aku nak cuba, kalau tak boleh jugak nanti, aku akan balik ke Phila semula lah. Tak apalah aku akan kerja kilang dengan orang tua-tua Indo yang semuanya bagai Mak Lampir tuh. Tak apa. At least aku dah try, kan?

Bersemangat, terus aku on kan laptop, cari iklan kat craigslists.com. Iklan bilik sewa dengan iklan kerja. Aku tahu, sebab aku tak ada legal papers memanglah tak ada kerja yang boleh aku apply. Even nak cari bilik pun kena ada IDs semuanya. Tapi sekurang-kurangnya aku tahu berapa sewa bilik, berapa gaji yang aku boleh expect kalau aku kerja di New York nanti. 

Sampai aje di Chinatown, terus aku pergi Skyway Restaurant tuh, makan roti canai dua keping. Then aku ke tempat ajen kerja, Tina, another Malaysian. Punyalah ramai orang kat situ, sekarang nih ramai sangat dah orang-orang Spanish. Diaorang dah tahu lobang rupanya, itu yang bergembut Mexicans yang cari kerja restoran dengan ajen kat Chinatown tuh. Mexicans nih tak cerewet, diaorang kerja apa pun diaorang bantai aje. Kebanyakannya kerja sebagai dishwasher, sebab itu kerja paling kelas bawahan. 

Ada dalam setengah jam aku tengok-tengok, aku tunggu-tunggu, tapi tak ada kerja yang bagus. Kerja kedai beer di Maryland adalah satu. Satu tuh kerja restoran, kat Delaware, tapi tokay tuh hendakkan orang yang kerja di bahagian dapur sedangkan aku tak ada experience. Kerja restoran yang lain, sebagai waiter, tukang masak, itu berlambak-lambak tapi aku tak ada experience. Gajinya pun bagus-bagus. Semuanya dua ribu lebih. Bagus bagi kitaorang yang gelap ni lah kan? 

Tak ada kerja yang sesuai, aku blah aje lah. Then aku ke tempat MakCik Jenny. Aku tak expectlah ada kerja sebab semalamnya masa aku talipun, MakCik Jenny kata tak ada kerja lain. Kecuali kat New York, Pittsburgh (kalau tak silap aku, restoran yang aku kerja dulu tuh) dan Springfield, Massachusets. Hampir aku terambil kerja kat Springfield tuh tapi bila fikir yang tempat tuh dalam lima enam jam dari New York, aku terpaksa fikir balik. 

"MakCik, you tau mana mau sewa bilik di New york? Saya mau duduk sini lah MakCik, sudah bosan duduk Phila. Mau cari kerja sini", aku tanya MakCik Jenny. 

"Ayooo, mahal lor mau sewa bilik, lu pirgi sana Long Island, itu kirija londri. Ada satu itu Malaysian, dia sudah 8 tahun kirija itu londri. Lapan tahun ooo", kata MakCik Jenny.

"Ayoo MakCik, gaji kici lah MakCik", aku kata gitu. 

"Sama tips lu boleh dapat satu anam", kata dia.

"Satu anam kici lah MakCik, saya dulu dapat dua ribu", aku jawab gitu.

"Itupasal saya mau cari bilik sewa, New York senang mau cari kerja lah MakCik", aku kata lagi.

"You duduk sana itu Sun Hotel ka, Grand Hotel ka, boleh sewa long term. Sana banyak orang Indonesia wooo", kata MakCik Jenny. "You pirigi tanya, nanti saya kasi lu kirija londri di Manhattan. Dengar perkataan Manhattan, terbersemangat aku jadinya.

Ya ampuuuun, tak nak lah aku duduk kat hotel tuh, aku dah pernah sekali bermalam kat Sun Hotel tuh, mengalahkan tempat orang pelarian lagi. Jauh lebih teruk dari kongsi orang Indo yang kat construction sites kat Malaysia tuh. $ 15 satu malam. Grand Hotel tuh aku belum tahu sangat, so aku mintak MakCik Jenny tunjukkan jalan sebab aku nak ke sana. Aku dah nekad yang aku nak cari kerja kat New York jugak. Berpandukan map yang MakCik Jenny kasi, aku terus pergi cari Grand Hotel yang aku rasa aku pernah pergi, suatu masa dulu. 

"No more rooms", kata budak Indonesia yang jaga counter tuh bila aku tanya berapa harga untuk satu malam. Aku tahu dia tipu sebab dulu pun gitu jugak jawapan dia. Diaorang nih memilih sangat, diaorang tak akan sewakan untuk orang yang bukan Cina, atau Indonesian. Sure dia ingatkan aku Spanish, dan aku pun tanya tuh in English. 

Patah semangat aku jadinya. 

On the way ke tempat MakCik Jenny, aku ada terfikir yang aku nak rembat aje lah apa-apa kerja di New York, malam-malam aku tidur dalam train aje. Bukannya aku tak pernah rasa tidur dalam train kan? Sampai begitu sekali aku terfikir, sebab aku pun macam dah desperate aje. Rasa macam malas aje pergi ke Massachusets, atau even ke Maryland. So sambil jalan tuh, itu ajelah aku fikirkan. Dan aku terfikir jugak yang seharian aku asyik berfikir aje. Aku berfikir dan terus buat keputusan. Aku suka cara aku tuh, tak ada jalan ini, aku cari jalan lain. Nak buat macamana kan, aku kena face it lah apa-apa yang berdepan dengan aku.

Masa kat tempat MakCik Jenny tuh aku sembanglah dengan a few Indons yang tengah melepak. Rasa macam kelakar pulak tengok ragam diaorang yang ada iras-iras ragam aku. Masing-masing macam desperate aje, tapi tetap selamba.

"Ambil aja kerja apa sekalipun, kerja cuci piring ka, aku benar-bener kepepetan uang ni sih. Sialan, gara-gara kalah jadi di ArSay (A C - Atlantic City)", kata this one guy.

"Jangan kerja di sono, juragannya bawel, aku dulu ga nyampei seminggu disuruh keluar, dasar anjing!", kata this one guy bila ada satu orang tuh berminat untuk jadi kitchen helper kat satu Japanese restaurant di New Jersey.

"Mas, tahu gak, di sini, di mana banyak orang Indo? Di mana bisa cari kamar sewa?", aku tanya one of the guys yang tengah lepak-lepak tuh. 

"Oooo, kalo mau cari rumah sewa kamu ke sono, ke Elmhurst, Jackson Heights, dari 82 sampe 90 Streets. Banyak orang Indo di sono", kata one of the girls.

"Kamu ke sono aja, pasti ada kamar yang mahu disewain. Kamu pergi londri, iklan sewa sering ditempelin di londry", kata Mamat tuh pulak. Aku cadang nak terus pergi aje sebab masa tuh dah agak petang, nanti kalau lambat-lambat, rush hour pulak kan? 

Tiba-tiba aku terpandang ada satu iklan rumah sewa yang ditampal kat dinding tempat MakCik Jenny tuh. Walaupun sewa rumah, tapi aku cuba-cuba talipun, manalah tahu kalau tuan rumah tuh tahu kat mana aku boleh cari bilik untuk disewa. "Ooo, saya punya kamar mahu disewain", kata perempuan yang jawab panggilan talipun aku tuh.

"Berapa sewanya per kepala?", aku tanya gitu sebab biasanya orang Indo nih disewakan bilik per orang. 

"$400", kata perempuan tuh. 

"Saya mahu deh", aku kata gitu walaupun dalam hati aku kata yang harga tuh mahal. Tapi aku rasa berpatutanlah, sebab sewa kat New York kan? 

"Berapa orang satu kamar?", aku tanya lagi. 

"Oh nggak, kamarnya sendiri", kata perempuan tuh. 

"Kamar nya sendiri? Waduh, saya mahu deh. Gimana mahu bayer? Berapa harus saya bayer?", aku jadi excited gitu. So perempuan tuh beritahu aku yang esoknya dia off, so kalau aku nak pindah esoknya pun ok jugak. So kaedahnya, confirmed lah yang aku akan menyewa satu bilik di rumah tuh yang katanya kat bahagian Lower Manhattan, ke arah Battery Park, station terakhir kalau nak ke Statue Of Liberty sana tuh.

So habis satu masalah. 

"MakCik, saya sudah dapat bilik sewa", aku terus beritahu MakCik Jenny. 

"Ayoooo, apa pasat sewa kamar, pirigi live-in lagi baik wooo", kata dia. Memang dasar cibai sangat, kata aku dalam hati. Masa aku tak ada tempat tinggal di New York, dia kata baik cari bilik sewa. Ini aku dah dapat bilik sewa, dia kata gitu pulak. Geram aku jadinya. Aku dah terfikir dah yang aku nih macam bodoh aje sebab kerja belum sure kat mana, aku dah sibuk-sibuk cari bilik sewa. Tak apa lah, sure adanya lah kerja, sure ok nya lah nanti tuh. Aku percaya yang everything's always ok in the end. If it's not ok, then it's not the end. 

"Ok MakCik, you kata ada kerja laundry di Manhattan, check that one out for me", aku suruh dia talipun tokay kedai laundry tuh. Dua tiga kali dia talipun, tak ada yang jawab. Dan bila ada yang jawab kemudiannya, tokay kedai tuh tak ada pulak tuh. So MakCik Jenny cari a few more laundromats yang mungkin hendakkan pekerja. Macam tak ada aje, sebab lepas satu, satu, semuanya tak nak kan pekerja. Then aku terfikir, baik aku ke tempat Tina semula sebab tadinya aku tengok ada a few iklans yang bagus-bagus, yang gajinya dua ribu lebih.

"Tak apalah MakCik, I'll be back tomorrow, saya mahu balik Phila lah sekarang, I'm a lil tired lah", aku kasi excuse kat dia. Memang pun aku letih, dan lapar, dan kepala aku pun dah pening-pening lalat.

"Ok, saya reserve one job untuk you besok, I'll call you", kata MakCik Jenny. So aku pun terus ke tempat Tina. Ada dua tiga kerja yang aku suruh one of the amois cuba tanyakan untuk aku, satu pun tak nak dicubanya. Ada aje excuse dia, aku tak ada experience lah, aku tak tahulah, sedangkan dia tak tanya aku pun apa experience aku selama ini. So aku terus ajelah suruh Tina sendiri yang carikan satu kerja untuk aku. After a few calls, dia passkan talipun tuh kat aku, suruh aku bercakap dengan tokay satu grocery store di Manhattan, yang kebetulan tak lah berapa jauh sangat dari tempat aku akan menyewa tuh. 

Tokay tuh suruh aku datang ke kedai dia secepat mungkin sebab dia nak "tengok" dan interview aku. Aku setuju aje lah cuma masalahnya, dia tak beritahu berapa gaji sedangkan kerja-kerja lain, semuanya ada disebut berapa gaji.Aku serba salah jugak nak bayar Tina, dia mintak aku bayar $50, just in case aku tak setuju dengan gaji yang tokay tuh akan kasi, ataupun katalah tokay tuh tak nak ambil aku sebagai pekerja dia, Tina akan carikan aku kerja yang lain. Sedangkan aku nak bayar $35 saja, yang kalaulah aku tak jadi kerja dengan tokay kedai tuh, aku terpaksa bayar bayar another $35 kalau aku nak kerja yang lain nantinya. Aku gamble ajelah, so aku bayar $35 aje. 

Aku terus aje lah ke alamat yang Tina kasi tuh, taklah jauh dari Chinatown, just 5 subway stations away. Ke arah-arah Financial District gitu, tak jauh dari Wall Street. Tapi di Brooklyn sebenarnya. (Manhattan, Brooklyn, Queens, Bronx dan Staten Island adalah 5 daerah di NYC. manhattanlah yang paling famous, kat situ center of NYC) Ini dah bagus nih kalau aku dapat kerja nih, kata aku dalam hati, dalam sepanjang perjalanan ke kedai Lee tuh. Keluar aje dari station, terus aku nampak kedai tuh, kat corner. Aku tanya amigo yang jaga counter tuh so dia tunjukkan aku mana satu Lee. Muda sangat budaknya, anak tokay kedai gayanya dia tuh. Aku agak dia orang Tibet, atau Korea, atau Monggolia, based on rupa dan bahasa dia. 

Macam-macam lah dia tanya aku, sambil dia tulis kat kertas. Rasa macam dia nak ambik aku kerja di situ aje bila dia kata dia akan talipun aku besoknya, bila dia beritahu berapa gaji dan berapa hari dia nak aku kerja dalam seminggu. Dalam perjalanan balik ke Phila, aku rasa macam tak percaya yang aku boleh settlekan dua masalah dalam masa sehari. Masalah kerja dan masalah tempat tinggal. Bersyukur sangat-sangat aku dibuatnya. Dan aku pun, sebab gaji akan dibayar per hour, dan sebab Lee pun tanya aku kalau aku boleh kerja 7 hari seminggu, 12 jam sehari, mulalah aku buat calculations sesikit. 

"Ish.....banyak gak aku boleh dapat nih, dalam USD 2500 boleh dapat nih", kata aku dalam hati.