Sunday, October 7, 2012

Rul, I Quit My Job! Shhhhhh.........


"Go fuck yourself, bitch!", aku jerit kat Gagak-X. Terus Minah tuh blah. Then aku terdiam, terbodoh sekejap. Aku fikir, tak boleh jadi kalau gini nih, sebab Gagak-X tuh dalam seminggu sampai 3 kali datang cuci pakaian, takkan aku nak berdepan dengan dia lagi kan? Sure next time dia datang, dia akan malukan aku di depan customers lain, macam yang dia buat masa mula-mula aku kerja dulu tuh.

Nanti sure lebih teruk aku dikena kan now that we are at war again, kata aku dalam hati. With me, kalau ada ramai orang yang suka dengan aku pun, tapi kalau ada satu yang tak suka aku, aku memang tak sedap hati. Aku nak semua orang suka dengan aku. 

So aku fikir balik, akan parah lah nanti kalau begini jadinya, akan menyepoilkan my days aje nanti tuh. Dan dan masa tuh jugak aku kata, "that's it, I'm quitting" Malas lah aku, one after another masalah yang datang, dah tak tertanggung dah rasanya. Berenti ajelah, itu jalan paling mudah. 

Macamana pun, aku lepak aje lah dulu, aku tak nak buat keputusan dalam keadaan aku marah. Aku terfikir, aku teringat, yang aku baru aje buat entry kat blog yang kata aku nak stay for another month at least, kerja kat kedai Daniel tuh. Orang tak sempat baca pun agaknya, aku dah nak buat keputusan nak berhenti. Nanti kena kutuk dek diaorang aje. Tak malu ker? Ah, pundekkan lah orang nak gelak kat aku, orang nak kutuk aku, bukan ker aku ada taruk disclaimer kat entry aku tuh? Ala, selama ini orang gelakkan kat aku, tak luak apa-apa pun kan? Aku masih maintain, apa?

Bila aku rasa dah tenang aje, baru lah aku talipun Daniel, aku beriathu dia, aku kata, "That's it Daniel, I don't want to work here no more". Dia tanya aku apa pasal tapi aku tak jawab pun, aku tetap kata aku tak nak kerja dah. So dia tanya aku kalau dia yang jadi penyebab aku nak berhenti tuh. Aku kata tak. Mulanya dia macam tak berapa percaya tapi bila aku kata aku serious, dan aku sikit pun tak gelak-gelak macam dulu tuh, barulah dia kata dia akan sampai kat kedai within an hour. Sementara tunggu Daniel sampai, aku off kan laptop, aku kemas-kemas barang aku, memang aku nekad nak berhenti. Tak ada apa yang akan menyetopkan aku kali ini. Nothing will.

Aku keluar ke bahagian mesin-mesin tuh, aku bersihkan apa-apa yang patut, aku sapu sampah, aku kemas-kemas semuanya. Bersemangat aje. Bukan bersemangat sebab marah, tapi bersemangat sebab aku nak berhenti. Aku adalah cerita kat this one guy yang baik dengan aku tuh, dia tak percaya yang aku nak berhenti. "Daniel's coming in a few. You just watch, ok?", aku kata kat dia sambil gelak-gelak. 

Daniel talipun lagi sekali, tanya aku apa pasal nak berhenti. Barulah aku jawab sambil gelak-gelak, tapi aku tak ceritakan apa sangat pun cuma aku kata, hari tu tuh, problem demi problem yang datang, aku tak tahan dah, aku nak berhenti aje. Banyaklah Daniel nasihat aku suruh aku jangan fikir sangat pasal gagak-gagak tuh, dan kalau ada mesin yang rosak, tukar kan aje ke mesin yang lain, things like that. Dan aku tetap suruh dia datang ke kedai secepat mungkin. Sementara tunggu dia datang, aku lepak-lepak ajelah, sambil aku tanamkan semangat yang aku tak nak dan tak akan menyesal dengan keputusan yang aku nak buat tuh. 

Pukul 3 lebih Daniel datang, sambil bawak alat-alat nak repair machines. Aku terkesian jadinya, aku tak tahu macamana nak mulakan ayat, so aku tunggu biar dia bersuara dulu. Terus lah Daniel mintak maaf, dia kata dia tahu yang sejak kebelakangan nih banyak mesin yang rosak. 

Burit lah.

Tu dia, for the very first time ever, aku mencarut dalam bahasa ibunda secara terang-terangan.

Aku jadi geram bila dengar explaination dia tuh. Oooo, sebenarnya dia tahu yang banyak mesin rosak! Dia tak fikir ker yang setiap kali mesin rosak, setiap kali itulah aku terpaksa berdepan dengan gagak. Dia tak tahu ker setiap kali aku bertekak dengan gagak, sedikit demi sedikit hati aku dirobek, dimamah gagak tuh? Selama ini dia sedar yang aku jadi mangsa habuan gagak-gagak tuh rupanya. Tapi dia buat tak tahu aje kan? Sebab dia ingat aku boleh handle, dia ingat aku happy, dia ingat aku suka kerja di situ sebab ramai customers yang selalu tanya pasal aku on my day off (dia yang cerita kat aku).

"That's it Daniel, I'm going. I'm leaving", aku kata gitu sambil hulurkan kunci kedai, terus aku capai beg. Aku tak pandang pun muka dia. 

"Oh c'mon mannnnnnn.....", dia kata gitu sambil gelak-gelak. 

"No, I have to go", aku hulur tangan nak bersalam dengan dia. Dia sembunyikan tangan di belakang bontot. Aku tarik tangan dia, aku bersalam. Very firm hand shake gitu. 

"Are you serious?", Daniel tanya aku. 

"Yes I am", aku jawab sambil tenung dalam mata dia. Then aku blah, tak pandang belakang dah. Kat luar kedai tu aje aku sembang sekejap dengan mamat yang tadinya tuh. 

Aku rasa macam tak percaya aje yang akhirnya aku berhenti kerja di kedai Daniel tuh. 5 bulan lebih aku kerja di situ rupanya. Tak apalah, rezeki ada di mana-mana. 

Masa dalam bas, aku fikir, kerasnya hati aku nih. Sanggup aku tinggalkan Daniel dengan tiba-tiba macam tuh. Tapi itulah, bukan aku tak kasi dia peluang, kan? Dia yang macam took for granted yang aku macam aman damai kerja di situ, baik sama customers, boleh online sesuka hati. Dia tak tahu yang with me, aku kasi peluang dulu dua tiga kali. Tapi, kalau buat tak tahu aje, aku akan blah. Aku akan tinggalkan gitu aje, Bukan aku punya loss. Aku tak suka orang yang tak prihatin pasal aku. **Mamposlah statement lantaran itu, biarlah aku pergi** 

Masa kat dalam train tuh aku terfikir pulak kat customer-customer yang baik dengan aku, yang pastinya akan terkejut bila dapat tahu aku dah berhenti. Itupun kalau Daniel beritahu diaorang aku berhenti. I doubt it lah kalau tokay Cina nih, sure dia akan kasi alasan lain nanti tuh. 

Aku teringat kat Karen, dia kat San Francisco sekarang nih. Dia janji nak belikan aku something. Dia nih yang paling baik dengan aku sebenarnya. Ada sekali aje aku ambil tips dari dia, lepas tuh aku tak ambik dah. Dan dia pun, sebelum dia datang hantar pakaian untuk aku cuci, dia akan talipun dulu, nak make sure aku ada masa dia tiba. Dan sebab aku terbaik dengan dia, aku memanglah kasi harga murah. Minimum charge, sebanyak mana pun pakaian yang dia bawak. So, sebelum dia ke San Francisco ituhari, dia ada singgah sekejap, nak tanya aku, apa hadiah dan ole-ole yang aku nak. At last dia kata dia nak surprisekan aku nanti. Tak lak pulak aku sangka yang dia nya yang akan surprise nanti tuh bila datang bawak hadiah, tengok-tengok aku dah tak ada. 

Then aku teringat kat Edith, this one nenek yang dah bongkok sangat, macam orang rukuk aje keadaan dia. Dia nih kalau datang, aku akan suruh dia duduk aje, aku lah yang akan cuci, kering dan lipatkan pakaian dia. No matter how sibuk aku masa tuh. Pernah sekali, ada this one lady, dia datang dekat aku sambil tanya, "She lets you do that?". Dia kata, dia dah berapa tahun jadi neighbor Edith tuh dan dia tahu, Edith nih memang tak suka dan tak nak orang tolong dia sikit pun. Even nak bukak pintu. Dan bila dia tengok aku yang cucikan pakaian Edith tuh, itu yang dia terkejut sangat sebab dia kata Edith tuh memang terkenal dengan kedegilannya. I know I'm gonna miss her the most tapi nak buat macamana kan?

Then aku teringat kat a few other customers yang baik dngan aku. Rasa macam tak sanggup nak ingatkan sorang-sorang tuh sebab aku macam letting them down aje. Tapi itulah, aku sikit pun tak jangka semuanya akan berlaku dalam sekelip mata gitu tuh. 

Sampai apartment, lepas aje makan lontong sayur yang aku beli kat kedai Indo tuh, terus aje lah aku tidur. Lena siot aku tidur, ada dalam 3 jam gitu. Terbangun itupun sebab ada panggilan talipun, dari nombor yang aku tak kenal. Rupanya Daniel, dia guna phone lain sebab mungkin dia ingat aku tak akan jawab call tuh kalau dia guna nombor yang biasa dia pakai tuh. Daniel tanya aku apa pasal aku nak berhenti, aku tak jawab sangat pun, aku gelak-gelak aje. Dia suruh aku off esoknya, tapi aku cakap yang aku tak datang kerja dah. Lama jugaklah dia kecek aku, aku tetap gelakkan aje. Last-last aku kata yang aku nak tidur so jangan talipun aku dah.

Aku terperasan yang Daniel tak ada pun mention pasal gaji aku yang lima enam hari, gaji bulan Ogos nih. Kalau dia baik hati, kalau dia pandai pancing, sure dia akan suruh datang ambik gaji yang lima nam hari tuh kan? Tak apalah, aku rugi a week punya gaji pun tak apa (itu belum campur duit komisyen aku cuci pakaian lagi tuh). 

Dalam pada itu jugak, aku macam serba salah samada nak beritahu member kat tag/blog atau tidak yang aku dah berhenti kerja. Aku rasa malas nak beritahu, ala, nanti diaorang gelakkan aku, gitu yang aku fikir. So aku nak senyapkan ajelah, nak peram dulu news pasal aku berhenti kerja tuh. Tapi tak boleh, tak kan aku nak tipu member-member aku kan? Aku cadang nak beritahu tahu at least satu orang ajelah, so that tak lah aku rasa guilty sangat menyimpan rahsia dari kawan-kawan yang selama ini menghiburkan aku. 

DXX, kawan rapat, ada online awal malam tuh, tak sempat dia habis tanya khabar lagi, aku tulis, "Rul, I quit my job! Shhhhhh........."