Sunday, October 7, 2012

Balls To The Wall


"Ha, aku orang Johor, dulu di Singapura. Dah 54 tahun duduk Amerika. Kau Melayu?", macam terkejut aje PakCik tuh tengok aku. Terus aku bersalam dengan dia. 

"Saya orang Malaysia", aku jawab ringkas gitu. "PakCik buat apa kat Amerika nih?", aku tanya lagi. 

"Aku? Aku dah pencen, aku memang duduk sini. Pencen aku dekat 3000 sebulan, mana ada orang Melayu macam aku", kata PakCik tuh sambil gelak-gelak. 

Uish, kelas PakCik nih, kata aku dalam hati. Tapi, aku tengok cara dia berpakaian, pembawakan dia, macam orang tak terurus aje. Macam orang-orang lain yang hidup terbiar, yang banyak kat Chinatown tuh. Aku nak tahu lebih lanjut pasal PakCik tuh so aku ajak dia lepak-lepak sambil minum tapi dia tak nak. So kitaorang sembang sambil berdiri ajelah, kat depan counter kedai tuh. 

"Kau dah lama di Amerika? Buat apa? Kerja apa?", PakCik tuh pulak tanya aku.  

"Dah enam tujuh tahun lebih PakCik, buat kerja-kerja gitu lah, kerja-kerja biasa aje", aku jawab. 

Aku macam tak percaya aje yang PakCik tuh dah 54 tahun di Amerika sebab cakap Melayu dia memang lancar, tak ada slang langsung. Cuma yang lawak sikitnya, cara dia cakap tuh macam gaya cakap orang-orang zaman P Ramlee dulu tuh, yang dalam filem-filem P Ramlee tuh. 

"Mari duduk minum dulu lah, kita cerita-cerita", kata PakCik tuh bila aku kata aku happy dan macam tak percaya aje boleh terjumpa Melayu kat Chinatown tuh. Banyaklah benda yang kitaorang sembangkan, aku pun dah lupa apa turutannya tapi PakCik tuh memang tak henti-henti bercerita. Aku macam ternganga dan terpukau dengar cerita dia semuanya tuh. 

Ok, PakCik tuh dah 54 tahun di Amerika, dah lama jadi citizen, kawin sama American dan ada anak 3 orang, semuanya dah dewasa. Umur PakCik tuh 78 tahun. 

"Aku ada anak 3 tapi semuanya tak menjadi", kata PakCik tuh sambil mencebik mulut. "Yang kecil sekali tuh, pukimak, dia hisap dadah, kau tahu itu drug?", kata PakCik tuh. Aku notice yang PakCik tuh selalu guna the word "pukimak". Sikit-sikit pukimak, sikit-sikit pukimak. 

Dia cerita lah yang dia dulunya kerja kat kapal, masa umur 23 tahun. Masa kapal berlabuh di Brooklyn, dia lari, terjun kapal. Darah muda, kata dia. 

"Masa tu aku ada duit 5 Ringgit aje di pocket", kata dia. PakCik nih guna terma Ringgit, instead of Dollar. "Nak sewa bilik, mahal pulak tuh, 4 Ringgit sebulan. Jadi, aku kerja mengusung air batu di Chinatown ni. Dapat lah aku kumpul duit sesikit", sambung PakCik tuh lagi. 

Terpana aku mendengarnya. 

"When was that PakCik?", aku tanya dia. Dia tak jawab."Tahun berapa tuh PakCik?", aku tanya lagi. 

"Tahun 50an", kata dia. "Masa Perang Vietnam, aku ikut askar Amerika pergi perang. 2 tahun aku di Vietnam. Balik tu, aku terus dapat jadi citizan", PakCik tuh cerita lagi. "Lepas dapat jadi citizen, aku ikut kerja kapal, merata dunia perginya. Sekarang aku dah pencen. Ko tengok, mana ada Melayu macam aku...", kata PakCik tu sambil selak lengan baju dia, ada tattoo gambar anchor. 

Airmata aku dah lama mengalirnya masa tuh, aku biarkan aje. Sebab PakCik tuh tak perasan agaknya, dia tak nampak aku menangis. Aku pakai glasses. Bukan apa, aku termenangis tuh sebab sedih dengar cerita dia and at the very same time aku terbayang yang aku akan jadi exactly macam dia nanti. Ataupun mungkin lebih teruk dari dia. I'll end up jadi macam PakCik nih nantinya, kata aku dalam hati. Itu yang buat aku sedih sangat tuh. 

"Kau umur berapa?", PakCik tuh tanya aku. 

Ya ampun, termemeh-memeh aku cuba nak beritahu umur aku tapi suara aku tak terkeluar. Airmata makin laju turunnya, so aku guna isyarat jari aje lah.

"Muda lagi tu. Kau kerjalah baik-baik, kumpul duit. Kat Amerika ni, susah hidupnya. Kau menangislah keluar airmata darah sekalipun, pukimak, tak ada orang yang akan tolong kau", kata PakCik tuh. 

Terus terbehenti airmata aku mengalir. 

"Saya tak ada papers lah PakCik, saya ni illegal", aku kata gitu. 

"Tak apa, kau kerja lah elok-elok, jangan buat jahat, sudah. Orang gelap nih, kalau kau betul pun, kau tetap salah, sebab kau penduduk haram", kata PakCik tuh. Itu memang aku faham sangat. "Yang pentingnya kau kena jaga kesihatan kau. Itu penting tu. Aku dulu operation jantung, pukimak Doktor tu kata aku ada 6 bulan aje tapi dah enam tahun aku hidup, lepas buat operation tu", sambung PakCik tuh lagi. 

"PakCik tak ada niat nak balik Malaysia, Singapore ker?", aku tanya gitu bila PakCik tuh selalu sangat mengeluh yang hidup di Amerika nih tak seronok. 

"Aku dah tak ada apa dah di sana, yang hidup cuma anak kakak aku sorang, itu aje. Yang lain semua dah mati", kata PakCik tuh. 

Then dia sambung cerita pasal masa dia muda-muda dulu, masa jadi sailor. Yang dia banyak "menabur benih" di pulau-pulau, di Aceh especially. 

"Semuanya mati masa bah (tsunami) baru ni", sambung PakCik tuh. 

"Habis PakCik buat apa hari-hari?", aku cuba tanya aktiviti dia seharian. 

"Goyang kaki gini lah, makan duit pencen. Duduk rumah pun, bini dah nyanyut", kata PakCik tuh. 

"Nyanyuk...", aku membetulkan perkataan PakCik tuh. Dia angguk. "Banyak lah duit PakCik kan, pencen 3000?", aku cuba korek-korek lagi. 

"Duit aku habis beli lotteri, tiap-tiap hari aku habis tiga puluh empat puluh Ringgit beli lotteri. Pukimak, tak pernah kena pun", kata PakCik tuh sambil keluarkan segumpal ticket lottery yang dia beli. "Kau beli nih, kalau nombor kau naik first prize, dapat 147 juta. Ha, masa tu kau balik Malaysia, kau tendang Melayu-Melayu pukimak tu", kata PakCik tuh lagi. "Kau tengok aku, mana ada Melayu beli lottery sampai 40 Ringgit satu hari?', kata PakCik tuh sambil gelak-gelak. Aku pun gelak lah jugak. 

PakCik tuh keluarkan wallet dia, dia tunjukkan ID sailor dia. Nama Melayu dia Ahmad tapi nama yang dia guna sekarang, Arthur Sequira, macam nama Portugese. 

"Masa aku muda-muda dulu, aku lawa. Banyak perempuan kejar aku. Banyaaaaaakkkkkk. Ini aku dah tua tak ada sapa kejar aku, semuanya kejar duit pencen aku aje", kata PakCik tuh lagi. Aku tengok gambar tuh, aku tak nafikan yang PakCik tuh memang dikategorikan sebagai handsome lah, masa muda-muda dulu. Tak sangka pulak bila tua jadi kerepot gitu tuh. 

Sepanjang sembang dengan PakCik tuh, aku teringin sangat nak ambik gambar dia. Mulanya aku nak recordkan suara dia tapi aku lupa macamana nak record guna cellphone aku. Lagipun aku kena buat tuh sembunyi-sembunyi. Sebab masa tuh, sepanjang aku bersembang dengan PakCik tuh, aku asyik teringat kat entry Kak Teh (www.kakteh.blogspot.com) pasal sailors Melayu yang kat UK sana tuh. Aku pernah terjumpa seorang PakCik sailor masa kat South Shields, UK dulu, sekarang nih jumpa pulak satu orang kat US nih. Macamana pun, aku dapatlah jugak snap gambar PakCik tuh. 



"Habis kau ni macamana? Tak nak balik Malaysia ker?", PakCik tu pulak tanya aku. 

"Nak balik. Nak sesangat, tapi itulah, saya ada masalah nak balik nih. Lagipun saya tak ada duit", aku tak adalah cerita details sangat kat PakCik tuh, especially pasal passport aku yang dah lama mati tuh. 

"Kat sini PakCik ramai kawan ker? Selalu jumpa orang Malaysia ker?", aku tanya dia balik. 

"Selalu. Selalu jumpa, orang Malaysia, orang Indonesia, orang Singapura. Orang Cina lah. Orang Melayu, aku sorang jer", kata PakCik tuh. Then dia beritahu aku kat park mana di Chinatown tuh tempat diaorang selalu berkumpul untuk sembang-sembang. 

"Kalau kau mau cari perempuan pun senang, 40 Ringgit sekali main, murah aje. Ada satu itu perempuan Cina Malaysia, kau kasi dia 10 Ringgit pun dia mau isap batang kau", kata PakCik tuh, sambil tersengih. 

[Eh, ini aku nak clarify sikit nih. Ok, aku tulis in details pasal pertemuan aku dengan PakCik tuh, bukan lah apa. Sekadar peringatan buat aku, dan jugak kepada sesiapa yang nak mengambil ikhtibar, buat pengajaran. Bukan langsung niat aku untuk membuka aib orang. Bukan niat aku. 

Ok, dulu-dulu tuh, ada satu orang veteran nih yang sound aku kata yang aku nih suka membuka aib orang. Tak sebenarnya. Semua yang aku tulis, baik dan buruk, semuanya berdasarkan pengamatan dan pengalaman aku. And please remember one thing, this is a blog, a diary gitu. My blog. Kalau ada yang tak suka cara aku tulis, tak payah baca. As simple as that)] 

Aku memang agak yang PakCik tuh macam mencari atau menunggu seseorang. Ada hal lain lah maksudnya. Rupanya dia nak pergi jumpa satu AhSo nih, tapi dia tersalah jalan, tak jumpa akhirnya. Dan aku perhatikan jugak yang PakCik tuh boleh tahan jugak lah gatalnya. Ada aje perempuan lalu, laju aje mata dia mengekornya. Siap kasi komentar lagi tuh. Sabar jer lah. 

"Kalau dapat main dengan amoi ni, mau berjam-jam", kata PakCik tuh bila nampak satu amoi nih berhenti sambil menalipun, berdiri di luar kedai. Mungkin jugak betul jangkaan PakCik tuh, dia kan lebih expert. Dia kata yang semua perempuan di Chinatown tuh, semuanya muka-muka pelacur. 

"Kau tak percaya aku? Aku dah 54 tahun di Amerika, aku tahu lah", kata PakCik tuh bila aku kata yang tak semuanya perempuan di Chinatown tuh begitu. 

"Kalau kau nak main, mari ikut aku, aku tunjukkan mana tempat murah, Kau ada 40 Ringgit?", PakCik tuh tanya aku. 

[Eh, out of curiosity lah kan, lelaki yang berumur 78 tahun, kote diaorang boleh naik lagi ker? Boleh stim lagi ker?] 

"Malaysia sekarang sapa jadi Menteri?", PakCik tuh tukar topik bila dia beria-ia cerita pasal lonteh di Chinatown, tapi tak ada sambutan dari aku. 

"Ahmad Badawi". 

"Bagus?". 

"Entah.....", aku jawab sambil geleng kepala. 

"Melayu pukimak jadi Menteri, semuanya rasuah. Sejak zaman Tunku lagi", kata PakCik tuh. Aku senyum ajelah tapi dalam hati aku kata, boleh tahan jugak PakCik nih orangnya. 

So adalah dalam 2 jam gitu kitaorang sembang. Aku tunggu-tunggu jugak kalau PakCik tuh nak kasi alamat rumah dia, contact number dia ker apa ker tapi dia macam tak berminat nak kasi pun. Cuma bila dia beritahu aku nama jalan dan subway station kat area rumah dia, aku terkejut jugaklah sebab kat station tuh lah tempat aku turun untuk ke kedai Lee tempat aku akan kerja tuh, Bergen Street. 

"Kalau kau nak jumpa aku, aku ada di kawasan ini dalam pukul 2 lebih, tiap-tiap hari", kata PakCik tuh. So aku janji akan datang lagi cari dia nanti. 

Kat luar kedai tuh, aku pun bersalam lah dengan PakCik tuh, aku peluk dia rapat-rapat (busuk nak mampos bau PakCik tuh), sambil tepuk-tepuk belakang dia. Aku ucap terima kasih sebab buat aku happy knowing yang ada Melayu yang lain di New York nih, yang lifestyle nya macam aku jugak, merayau-rayau ke sana sini. 

Keras hati PakCik tuh gayanya, dia buat selamba aje, as if nothing happened. As if dia tak adalah excited apa-apa jumpa another Malay. Aku aje yang beria-ia nya. Mungkin perjalanan dan kesusahan hidup dia yang membuatkan dia jadi keras gitu tuh. Atau mungkin jugak sebab dia anggap yang aku nih just another Melayu pukimak, itu aku tak tahu lah. 

So, that's it lah cerita pasal aku jumpa sailor Melayu tuh. Aku tak nak cerita pasal benda-benda berbaur keugamaan yang ada PakCik tuh cakap, cuma aku berdoa supaya aku tak jadi macam dia. Dari segi lifestyle dan pegangan ugama. 

PakCik tuh ikut aku sampai aku nak turun masuk subway station bila tiba-tiba aku nampak dua orang yang aku kenal sangat, baru nak keluar dari station tuh.  

"Yaaaaaaaaaaa....kamu??????", aku rasa macam happy dan terkejut. Tak sangka langsung yang di sebesar-besar New York nih, aku boleh jumpa orang yang aku kenal.......... 

"Eh, kamu mahu ke mana?", tanya Armi, dia macam terkejut jugak nampak aku. Terus kitaorang bersalam-salaman. Ingat tak sapa Armi? Ala, agent kerja yang bawak aku kerja di KFC Atlantic City dulu tu lah, yang tipu kitaorang, aku sama Heru. Baca entries lama aku kalau nak tahu details, entries bulan puasa tahun lepas. 

"Aku udah pindah New York, baru kelmaren. Udah bosen di Phila sih, mahu coba-coba tinggal di New York. Kalo gak betah di sini, aku pulang Phila aja", aku kata gitu.

"Iya deh, saya pun baru dapat kerjaan di Restoran Penang, baru benter balik dari jumpa Mei-Mei, jadi waiter di Queens", kata Armi. 

"Oooo, bagus tuh, bisa gedek tipsnya", aku cuba menyedapkan hati Armi. Tapi dalam hati aku kata, padan muka ko, dulu waktu ko jadi agent, ko menipu orang aje kerjanya. Sekarang rasa ko, terpaksa jadi kuli semula. Aku cuba tanya dia apa pasal dia terpaksa cari kerja sedangkan dulu macam ok aje jadi agen kerja, masa di Phila dulu tuh. So dia ceritalah yang sekarang dah susah nak buat business. 

Macamana pun, bila bila dengar cerita dia, bila keadaan begitu, aku jadi macam terkesian pulak kat dia. Iyalah, business dia lingkup, dia tak ada duit, dan terpaksa cari kerja di New York. Walaupun Armi nih legal orangnya (dia dapat asylum) tapi dia tetap cari kerja melalui agent di New York, macam orang-orang gelap yang lain. Macam aku. 

"Aku ditawarin kerjaan di Boston, gajinya dua lima (dua ribu lima ratus Dollars) tapi terpaksa aku tolak", kata Armi.

"Kenapa?", aku tanya dia. 

"Gara-gara ga punya uang tambang mahu ke sono", kata Armi. Laaa, makin aku terkesian mendengarnya. Makna nya, memang betul-betul dia tak ada duit lah tuh sebab tambang ke Boston kalau naik bas Cina dari New York pun berapa lah sangat kan? Dalam dua puluh dollars gitu aje. 

Masa aku di Phila dulu, ada lah dua tiga kali aku terserempak dengan Armi dan "bini" dia tuh tapi aku tak tegur sangat pun, takat angguk-angguk kepala aje gitu. Sebab aku masih marah dengan dia yang masih berhutang seminggu gaji aku dulu tuh. Tapi bila jumpa dia kat New York nih, aku rasa macam happy aje, dan bila dia kata dia nak mencuba nasib hidup di New York, semakin lah happy aku mendengarnya. At least aku tahu yang aku tak keseorangan, ada jugak orang yang senasib dengan aku, walaupun aku dan dia kerja di tempat berlainan. 

"Saya masih hutang kamu sih, nanti saya lunasin", ingat jugak dia yang dia ada hutang dengan aku tuh.

"Gapapa, gapapa, aku udah lupain semua tu", aku jawab gitu. 

Tak sangka jugak yang aku nih pemaaf orangnya. Aku rasa mungkin sebab dia jadi susah, itu pasal aku maafkan tuh. Kalau dia semakin menjadi, semakin kaya, harus aku masih marah dengan dia kot. So kitaorang bertukar nombor talipun, Armi beria-ia suruh aku talipun dia sebab dia tak ada kawan lain di New York. Bini dia, untuk sementara ini, akan tetap tinggal di Phila. 

"Bila keuangan udah mantep, baru istri saya menyusul tinggal di New York sama saya", kata Armi. 

-----------------------------

Terus aje lah aku naik subway menghala ke Times Square. Hujan turun renyai-renyai dan aku pun tak ada nak ke mana sangat. Tapi bila mengenangkan yang itulah antara malam-malam terakhir aku dapat melepak, aku teruskanlah jugak merayau-rayau sampai malam. Nanti bila aku dah kerja, dah tak boleh nak buat gitu pasal aku disuruh kerja setiap hari, setiap malam. Dan mula dari malam tuh, aku berjalan pun sambil taruk wallet kat pocket depan jeans aku, dah tak taruk kat pocket belakang dah. Jalan pun sambil seluk pocket jeans aje kerjanya, macam New Yorkers lain. 

Saturday, aku tak ke mana-mana pagi nya, aku hanya keluar di sebelah petang sebab Lee suruh aku datang ke kedai untuk "belajar" cara-cara nak kerja. Nanti malam Ahad nya, aku akan kerja bersendirian, mampos lah kalau nanti buat kerja tak tahu hujung pangkal nya kan?

Kekok jugak aku, gelabah jugak aku, mula-mula tuh, especially bila ramai customers. Iyalah, mana lah aku tahu harga barang semua tuh, tak semua barang yang dijual tuh ada tanda harga. Yang jadi masalah paling besar, aku nih rabun. Contacts aku dah habis bekalan so aku pakai glasses aje sekarang nih. Aku dah tak boleh baca dengan jelas tulisan yang kecik-kecik (tanda harga for example) kalau I have my glasses on. Aku kena tanggalkan glasses baru boleh baca/nampak tulisan tuh. Itu tanda orang rabun, kan? Macam orang tua-tua lah kaedahnya. Last aku pergi periksa mata was more than 2 years ago, masa aku kerja di Maryland, so aku rasa about time lah aku kena pergi check mata nih. Tengoklah nanti, in a few weeks kot, bila semuanya dah settle (hmm, ada jer idea untuk menghabiskan duit kan?).

Aku ingatkan sekejap aje Lee suruh aku tolong dia jaga kedai petang tuh. Lama rupa nya. So aku tipu dia, aku kata aku ada urusan kat Manhattan so dia kasi aku blah awal. Mulanya aku kata aku nak blah dan aku akan datang semula malamnya nanti tapi dia berkeras kata jangan datang waktu malam. Sebab the guy yang akan aku gantikan nanti nya tuh, malam tuh malam terakhir dia kerja di situ. Aku pun tak tahu lah apa pasal dia tak nak sangat aku jumpa dengan budak Korea yang akan berhenti kerja esoknya tuh. 

"You'll be by yourself tommorwo but there's another guy working here to help you out. His name is Arthur and he's an Arab", kata Lee. 

"Arthur? An Arab? Is he old, like 70 something?', aku tanya dia lagi.

"I don't know but he's old", kata Lee. Terus aku teringat kat PakCik Arthur, sailor yang aku jumpa semalamnya tuh. Harus lah dia tuh gamaknya sebab masa aku jumpa dia, dia kata dia duduk di area-area dekat situ jugak. Aku rasa excited, aku rasa happy gitu mengenangkan yang aku akan ada kawan, orang senegara pulak tuh. What a small world, kan?

--------------------------

Aku ambil train ke Queens sebab nak pergi ke Jackson Heights. Di kawasan orang-orang Spanish tuh ada a few kedais yang buat ID, walaupun IDs yang tak official, IDs yang tak rasmi. Setakat ID untuk pengenalan diri aje, ada gambar, nama dan alamat.

So aku buatlah satu ID nih, 35 dollars. Tapi, instead of guna nama aku, aku tambah nama lain kat depan tuh. Nama aku jadi macam nama bapak, last name gitu. Lantak lah. 

Maknanya sekarang aku ada dua IDs yang berlainan alamat (satu alamat di Phila, satu alamat di New York). Yang beralamat di Phila tuh dah nak expire tahun depan, yang aku buat a few years dulu. Kedai yang aku buat ID tuh dah tak ada dah sebenarnya, dah kena roboh, kat Times Square sana tuh. 

Lepas tuh aku jalan aje lah ke arah Little India pulak, di 74 th Street. Aku masuk Shees Mahal, restoran halal India yang memang tempat aku selalu pergi kalau aku nak makan everytime aku turun New York. Aku order nasi beryani lauk kari kambing. Ambik ko, aku makan pakai tangan aje, aku perasan ramai orang yang macam jeling-jeling tengok aku makan. 

Kat Little India tuh, kat dalam restoran tuh, sekarang nih, dah ramai sangat orang-orang dari Tibet, Nepal dan Monggolia. Dulu tak lah ramai sangat tapi sekarang nih, penuh dengan geng-geng diaorang. Apa yang aku tahu, diaorang nih, walaupun muka macam muka Cina (mata sepet, kulit cerah) tapi diaorang lebih rapat dengan orang India. Pasal sejarah kot, Cina memang tak suka orang-orang Tibet, Nepal dan Monggolia nih yang diaorang anggap macam orang tak ada kelas, traitors jugak. 

So tak heran lah kalau kat restoran tuh penuh dengan orang-orang bermata sepet, muka-muka geng Altantunya tuh. Itu yang aku rasa, kalaulah Abul Razak Baginda ada kat situ, sure happy aje dia kan?

Balik dari Little India, aku turun sekejap kat Times Square, tapi aku tak keluar pun dari station. Aku merayau-rayau kat dalam station tuh aje, saja nak kasi familiarkan diri dengan laluan-laluan trains, iyalah kan, aku dah jadi orang New York, aku kena lah tahu semuanya tuh kan?

Dah malam baru aku balik ke rumah, itupun sempat singgah kat kedai-kedai di daerah aku duduk tuh, aku beli lah apa-apa yang patut untuk melengkapkan bilik aku. Shopping macam orang miskin habis aku, belanjan tak sampai 20 dollars pun dapatlah langsir, towel dan a few peralatan lain. 

Lepas kemas-kemas bilik aku cuba tak nak tidur, tapi tak ada sangat orang online yang boleh dibuat teman chat, so aku tidur aje lah. 

Sunday tuh aku tidur. Dan tidur. Dan tidur. Itulah aje kerja aku sepanjang siang, beria-ia sangat kononnya nak bersedia berjaga malamnya nanti tuh. Keadaan bilik aku yang sengaja aku gelapkan tuh yang buat rasa macam nak tidur aje sepanjang hari. Aku labuhkan langsir, aku tak bukak music, aku hanya nyalakan satu lampu kecik, memang sunyi sepi rasanya.

Aku rasa macam berdebar-debar aje nak pergi kerja. ID pun tak aku photocopy, alamat pun tak aku tulis. Lee Tua semalamnya suruh aku buat photokopi ID, then tulis lah apa-apa yang patut, sebab dia nak simpan one copy, just in case of emergency.

Sebab seharian tak makan dan sebab my first day pergi kerja dan takut terlambat, pukul 6 petang aku dah keluar. Laaa, aku turun aje ke subway, dah ada train, tempat station kedua bila nak tukar train pun sama, aku sampai aje, dah ada train. So dalam masa less than 15 minutes, aku dah sampai ke area kedai Lee tuh. Pundeks betul, aku nak buat apa dalam sejam setengah tuh? Kalau ada internet cafe kat area tuh kan ker bagus? Atau, kalau aku bawak laptop, kan ker elok? So aku masuk this one restaurant, aku order shrimp fried rice. Jugak shrimp lo-mein, itu untuk bawak bekal masa kerja nanti.

Nasib baik lah Lee ada temankan aku dalam setengah jam pertama aku kerja tuh. Dia yang tunjukkan aku macamana nak handle semuanya tuh. Dan nasib baiklah tak sibuk sangat Sunday night tuh. Gelabah jugak aku nak mengingat harga-harga barang sebab, kedai tuh walaupun kecil, tapi banyak barang yang dijual. Ada fresh flowers, buah-buahan, sayur-sayuran. Benda-benda kegunaan seharian jangan ceritalah. 

Macamana pun aku rasa, dalam beberapa hari, aku akan dapat handle semuanya tuh sebab aku nih, walaupun dah tua, otak aku pandai jugak. Selain dari memory aku yang masih sharp nih, kalau keadaan terdesak, aku pandai jugak kelentong. Aku akan punch ajelah harga barang tuh, sebab, aku perhatikan, New Yorkers nih diaorang tak cerewet sangat. Kadang tuh aku macam pelik sangat, macam tak percaya aje, sebab walaupun harga barang-barang di kedai tuh mahal, tapi diaorang tak kisah apa pun. Diaorang beli jugak, walaupun di kedai lain harganya jauh lebih murah. 

Dulu, masa aku kerja di kedai Daniel di Phila dulu tuh, harga sebotol minuman $1-25 pun dah menjerit-jerit gagak melalak. Kat New York nih, harga minuman sampai lima atau enam dollars setin/sebotol (bermacam jenis minuman yang ada, yang aku tak pernah tengok pun) pun, orang selamba aje beli. Cokelat, cookies, yang harganya sampai 10 dollars sebungkus kecil (I'm sure kat tempat lain boleh dapat jauh lebih murah) itu pun selamba aje orang beli. Itu yang aku pelik sangat tuh, memang orang New York nih tak kisah sangat pasal duit, kot?

So kaedahnya, pukul 9 tuh Lee pun blah, tinggallah aku sama Abdoul, orang Algeria, yang kerjanya memenuhkan stock barang-barang yang nak dijual. Oh ya, Arthur yang sepatutnya kerja sama aku, dengar ceritanya dibuang kerja pasal dah seminggu tak masuk kerja. So aku tak tahulah samada that Arthur tuh, PakCik Arthur yang aku jumpa kat Chinatown tuh semalamnya.

Nasib baiklah ada Abdoul, dia lah yang tolong aku kalau aku tak tahu harga barang. Berkali-kali aku berterima kasih dengan dia, orang Arab macam Melayu jugak, memang suka dipuji, kan? So kiranya baik lah aku dengan siAbdoul tuh. Dah tua orangnya, dalam 50 lebih umur dia.

Rupanya dinner disediakan, Abdoul akan pergi beli dinner untuk kitaorang berdua, setiap malam. Ok sesangatlah tuh, dapatlah aku save dalam lima enam dollars sehari. Kat rumah nanti, tak payah lah aku nak masak bagai kan? Takat makan cereal, sandwich sudahlah. 

Aku tanya Abdoul, siapa yang kerja sebelum aku dan apa pasal dia berhenti kerja. Abdoul kata yang ada this one Korean guy yang kerja di situ cuma 10 hari, dan dia tak tahu samada that guy berhenti atau kena fired. Abdoul kata yang Lee Tua tuh cerewet sangat orangnya, asyik tengok melalui camera aje kerjanya (camera yang disambung ke pet shop diaorang di sebelah kedai runcit tuh)

"I don't like him, he talk(s) too much. Mother-fucker", kata Abdoul sambil geleng-geleng kepala. 

Then Abdoul cerita yang sebelum tuh ada one Algerian jugak yang kerja di situ, kawan siAbdoul nih. Dia kerja setiap malam, selama 3 tahun, tanpa satu hari pun day off yang dia ambik. Tapi Mamat tuh kena tangkap dek Immigrasi, sekarang nih di penjara di New Jersey, sementara tunggu untuk dideportasi. Terkejut aku mendengarnya, nak tanya lebih detail, Abdoul tak berapa faham English. 

"He has no papers", kata Abdoul.