Monday, October 8, 2012

Nights Are So Long


05092007

Aku mula rasa tak sedap hati aje dengar cerita Abdoul pasal kawan dia tuh. Tapi aku diam kan aje lah. Dari pukul 2 pagi tuh tak ada sangat customers, jarang-jarang sekali ada lah satu dua orang yang datang. Nak mampos lah bosannya aku masa tuh. Tapi aku sikit pun tak mengantuk, my mind pun fully occupied masa tuh. Banyak benda yang nak difikir. 

Dan masa tuh jugaklah aku rasa macam sayu aje, macam sedih aje. Sebab masa tu lah, waktu itu lah, ramai member-member aku kat Malaysia yang tengah online. Sure orang tengah rancak berchatting kat tagboard, kata aku dalam hati. Dan aku macam terbayang aje yang diaorang, sambil mengalir airmata, merenung screen komputer diaorang, menunggu nama aku muncul. Tapi aku tetap tak muncul-muncul. 

The only means of communication masa tuh, thru' YM Mobile aku, so aku on kan aje lah YM cellphone aku. Macam orang bercinta lah kan, tak dapat jumpa awek/pak we masing-masing, dapat tengok bumbung rumah pun dah terubat rindu jugak kan? Begitu jugak lah dengan aku, dapat tengok YM member-member aku menyala pun aku rasa happy sangat dah. Pathetic bunyinya kan, tapi itu lah hakikatnya. 

Kerja aku cuma jaga cash register so basically tak ada lah kena mengangkat barang, menyapu atau mengemop lantai. Tak ada kerja-kerja begitu tuh. Itu semua kerja Abdoul. So, semalaman lah berdiri aje kerjanya. Tempatnya sempit, tak ada ruang kalau nak ditaruk kerusi. Memang tak ada kerusi pun. Itu yang aku fikir, mampos lah kalau 12 jam aku kena berdiri gitu tuh. Harus luruh telor aku yang dah sedia labuh tuh kalau berdiri aje kerjanya selama 12 jam, setiap malam, 7 nights a week pulak tuh. Bila tak ada customers, aku curi-curi duduk, bertenggek, berteleku, dapatlah mengendurkan urat-urat kaki barang seseminit dua.

Si Abdoul, aku tengok, rileks aje. Dia lebih kepada kerja Jaga, duduk sambil tersengguk-sengguk tidur kat ceruk sana tuh. Kadang-kadang aje, bila dah lama lepak-lepak, baru lah dia buat apa-apa yang patut, memenuhkan stock barang. Agaknya sebab dia kesian tengok aku, terus dia ambik satu crate kosong kasi kat aku suruh buat tempat duduk. Baru lah lega rasanya. 

Lepas pukul 6 pagi baru lah ada kerja lain sikit yang kena dibuat, masa tuh ada a few suppliers yang datang hantar barang, so aku lah yang kena susun, kira barang dan bayar suppliers semuanya tuh. Dan masa tu jugak dah mula sibuk sebab orang dah mula ramai, singgah nak beli papers, kopi, donuts. So tak lah rasa mengantuk dah aku masa tuh walaupun aku tengok jam macam tak bergerak aje jarumnya. 

Pukul 8, amigos dua orang yang kerja shift siang, datang gantikan kitaorang berdua. Memang hebat diaorang tuh, si Rafael yang jaga cash register tuh. Dia dah dekat 20 tahun kerja di kedai Lee Tua tuh. Orlando, dah kerja 8 tahun lebih. Itu yang aku peliknya, buat apa kerja lama-lama sangat sampai puluhan tahun kat situ tuh? Takkan tak kaya-kaya lagi? Takkan masih tak cukup duit nak buat business kat Mexico, kampung laman diaorang? Sedangkan ituhari Lee Tua ada cakap kat aku yang gaji Rafael tuh tinggi sebab dia dah lama kerja. 

Tak sampai 20 minits, aku dah sampai kat rumah. Macam tak ada semangat aje nak online, apa lagi nak chat. Sebab aku rasa macam mengantuk sesangat. Sebabnya, dalam pukul 7 lebih tuh aku dah telan 2 bijik TylenolPM, nak mudah kan tidur. Sebab aku takut jadi macam dulu tuh masa kerja malam, aku tak boleh nak tidur di sebelah siang hari. So aku terus tidur aje lah lepas sembang-sembang for a few minutes. Walaupun baru sehari jadual kehidupan aku berubah, aku dah terasa macam dah mula renggang aje dengan member-member online. Aku tak suka gitu tuh. 

Sepatutnya aku boleh tidur lewat sikit, say dalam pukul 11 pagi gitu kan, sebab, compared to masa aku kerja sama Daniel dulu, sekarang nih aku ada extra sejam setengah dalam sehari tuh. Dulu, aku tidur dalam 6 jam sehari, ok aje. Apa pasal sekarang aku nak tidur sampai 8 jam pulak sehari? Tapi itu lah, tidur siang, lena tak lena gitu lah. Kejap-kejap terjaga, kejap-kejap terjaga. Dah terjaga tuh, kuis-kuis lah laptop yang sentiasa on, kat sebelah aku tuh kan? 

-----------------------

Malam kedua kerja, aku keluar lewat sikit, dalam 7-15 pm gitu. Itu pun aku sampai awal jugak. So aku pusing-pusing dulu kat area-area situ, untuk buang masa. 

Lee Tua rupanya asyik dok perhati aku melalui cctv aje sebab setiap kali ada customer, kalau aku macam gelabah either sebab tak tahu harga barang atau ada hal lain, dia akan call aku. Macamana pun, dia tak lah nampak macam cerewet sangat macam yang Abdoul cerita tuh sebab dia selalu kata, "Try your best". 

Dan bila ada beberapa kali aku tercollect points dengan tak sengaja, dia akan datang kat aku, sambil kata, "Good, good, very good", sambil senyum. Sambil angguk-angguk kepala. Macamana pun aku tahu yang the first hour tuh memang dia menengok aku melalui cctv tu aje lah kerjanya. Iyalah, takkan dia senang-senang nak percaya kat aku kan? Aku jaga cash register pulak kan? Buatnya aku tipu diaorang? Buatnya aku tersalah kira duit? Buatnya aku lari dengan duit yang kat cash register yang beribu dollars tuh? 

So memanglah payah nak control ayu, nak control macho, nak control selamba. Waktu-waktu lain tuh (bila Lee Tua dah balik), walaupun pergerakan kitaorang dirakam, aku tak ada lah kekok sangat sebab tak ada live audience gitu. Kalau diaorang nak tengok, diaorang kena rewind kan tape tuh kan besoknya? Ada 10 camera semuanya kat kedai tuh, 7 daripadanya mengadap ke arah aku. Sampaikan aku nak pandang atas pun tersipu-sipu kemaluan. Itu yang kalau nak garu telor, nak ejas parking, kena buat pura-pura seluk pocket aje. 

"Take! Take! Take! Take everything", kata Abdoul kat aku. Aku tak percaya yang kitaorang boleh ambil makanan/minuman kat kedai tuh sesuka hati. 

"But there are cameras everywhere, they are all on", aku kata kat dia.

"No, you can take take everything you want. You smoke? Take cigarette! Take soda!", kata Abdoul sambil ambil 1 can besar Red Bull.

"Are you sure?", aku tanya Abdoul, sebab aku macam tak percaya yang Boss benarkan kitaorang ambil apa-apa, kecuali kopi. Dah lah diaorang sediakan dinner, kan? Takkan baik sangat diaorang nih, kata aku dalam hati. Kalau baik pun, apa pasal Abdoul selalu sangat memother-fucker kan diaorang? Macamana pun aku terambillah jugak sebotol carrot juice yang mahal tuh, dan walaupun aku cuba tak nak ambil rokok (sebab aku hisap dua batang jer setiap malam) tapi aku terambil jugak sekotak. Iyalah, kat New York nih sekotak rokok harganya sampai 8 dollars. Kat States lain, kat Delaware for example, sekotak rokok harganya dalam 2 dollars lebih aje. 

"Ish, mewah hidup aku kalau gini nih. Dah lah dinner free, minum carrot juice pulak tuh hari-hari", kata aku dalam hati. 

Untuk mengisi masa lapang masa tak ada customers tuh, aku tak buat apa lah kecuali cuba-cuba tulis blog entries. Tulis kat kertas aje, kertas pembungkus roti yang aku lipat-lipat jadikan macam note book. Nanti kat rumah, taipkan aje lah, habis cerita, kan? Itupun kalau aku rajin, kalau tak ada member nak diajak chatting. Kalaupun aku terbangun awal, dalam pukul 5 pm gitu. Waktu balik kerja, jangan harap lah aku nak buat updates.

So basically aku tak ada masalah sangat masa kerja. Abdoul aje lah kalau yang nak buat palat nya pun. Biasalah kan, orang Arab. Diaorang nih kasar orangnya, ingat diaorang aje yang betulnya. Tapi aku tak kisah sangat dengan Abdoul nih, orang dah berumur dia tuh, memang lain sikit perangainya. Lagipun, dia jadi teman satu kerja pun aku dah bersyukur sesangat. Sama-sama Islam. Buatnya dia tuh Spanish yang tak reti cakap English sepatah haram, itu lagi lah payahnya kan?

Dan seperti biasa jugak, aku ada lah berbaik-baik dengan a few regular customers. Aku nih kan ker peramah orangnya? Yang jenis mulut manis, yang jenis buat-buat manis mulut? Masa mulut jahat tuh, aku lah jugak orangnya. Walaupun masih baru tapi ada lah jugak customers yang tahu sedikit sebanyak pasal aku, pasal Malaysia. Ada yang even cuba-cuba belajar some simple Malay words dari aku. Aku pun rasanya pandai lah jugak bawak diri, aku berani tegur-tegur orang, aku berani initiate conversation, dan yang paling kelas nya, aku punya jokes (yang spontan biasanya) selalu buat orang gelak. 

Dengan lain perkataan, keterreran aku, walaupun aku cuba bendung, agak mudah terserlah. Terserlah dengan sendirinya. Memancar-mancar. Begemerlapan gitu. 

Satu lagi yang aku nak cerita nih, aku baik dengan polis-polis yang buat rondaan kat kawasan kedai aku kerja nih. Macam tak sangka aje dapat jadi kamceng dengan diaorang. Dulu, hari pertama tuh, bila tengok polis masuk kedai, atau berlegar-legar kat luar kedai, kecut gak aku dibuatnya. Tapi sekarang nih aku dah baik dengan diaorang. Aku baik dengan polis New York. Woohoo!!!!! NYPD! Tak sia-sia aku banyak beli t-shirts NYPD dulu tuh kot? Officer John sama Officer McConley yang dua tiga kali buat rondaan kat kawasan neighborhood aku kerja nih. Kawan aku tuh!

Kaedahnya, polis-polis nih diaorang selalu buat rondaan di sekitaran jalan di sini. Dan diaorang selalulah jugak singgah kat kedai untuk beli air, jajan, rokok, etc. Abdoul beritahu aku, kalau polis yang datang, kasi diskaun aje. So, apa lagi lah aku kan? Kan ker cash register di tangan aku? Aku kasi diskaun, gila-gila punya diskaun. Biasanya diaorang berempat (dua kereta ronda) beli yang harganya tiga empat dollars sebotol, sekotak. Masing-masing beli dua tiga kotak. Berapa yang aku charge semuanya tuh? Sedollar aje!

Ala, bukannya kedai bapak aku kan? 

Only in New York, kids! Only in New York!