Monday, October 29, 2012

Jumaat,Sabtu2122082009


Jumaat

Cadangnya nak ke Cervantes Instituto harinih pasal semalam dapat surat dari diaorang, kelas Spanish untuk Fall season dah boleh register. Tim, Cikgu Spanish aku, dia dah dapat kerja lain so dia tak ada masa nak kasi tution lagi dah, itu yang aku rasa kena balik belajar kat Cervantes tuh. Masalahnya aku tak tahu aku Level apa, dah 3 terms aku missed, tak kan aku nak balik semula ke level bawah. Nak sambung level intermediate, aku tak konfiden pulak. Tengoklah macamana nanti.

Tapi, lepas breakfast, aku buat keputusan nak melepak kat rumah ajelah, sebab mood memasak tiba-tiba datang. Aku lari sekejap ke kedai India, beli santan, kentang, etc. Rembat nangka setin, termengidam nak makan nangka lah pulak. So based on resipi yang aku cari kat internet, memasaklah aku, gulai lemak ikan campur rebung. Macam-macam aku taruk, serai, halia, daun kari pun aku taruk.

Sebenarnya aku macam mengantuk aje sebab malam semalam aku tidur tak lena, kejap-kejap bangun. Sebab panas. Tuan rumah aku ke Philadelphia, air-cond pulak rosak, so pakai kipas aje lah aku. Kipasnya kecik aje, kalau kipas satay pun tak besar api. Itu yang aku tak cukup tidur tuh, dan kepala aku pun macam pening jer, dan hajat aku nak sambung tidur lepas memasak. Tapi aku terpergi pulak potong rambut sebab aku tak nak lah potong rambut di bulan Puasa (sebab hairdresser aku tuh perempuan)

Kesuntukan masa, aku terus ajelah pergi kerja. Aku tertidur dalam train, kepala aku pening sangat, sedar-sedar dah sampai Forest Hills. Sepatutnya aku turun kat Jackson Heights, nak Sembahyang Jumaat. Terpaksa patah balik naik train express, nasib baik sempat sembahyang.

The moment aku sampai semula kat Forest Hills, hujan turun. Lebat. So terpaksa beli payung, malaslah aku redah hujan, sure King Mongkut bising kalau aku basah. Kalau masa balik kerja, aku tak kisah redah hujan. And the moment aku bayar harga payung tuh, hujan yang tadinya punyalah lebat, terus berhenti. Rasa nak pulangkan balik payung tuh.

Kitaorang ke apartment jiran diaorang kat Tingkat 6 tuh pukul 6-30 pm, David suka couple nih sebab diaorang classy. Melancung aje kerjanya diaorang tuh. Hampir setiap dua bulan diaorang akan ke Europe.

Kepala aku masih pening masa tuh tapi tak ada lah teruk sangat, dan David pun tanya aku kalau-kalau aku boleh balik lewat sikit dari biasa. Aku agak dah, kalau ke apartment diaorang tuh, sure lama nya lah. Pukul 9-30 aku sama King Mongkut blah, David masih sembang-sembang lagi, memang gitu biasanya, kitaorang balik duluan.

Bila aku tekan butang lift dari Tingkat 6 nak ke Tingkat 7, pintu lift tuh perlahan jer tutupnya, then tak bergerak-gerak. Aku picit semua butang, masih tak bergerak. Alamak, kitaorang terstuck dalam lift. Dalam sesepuluh minit cuba tapi masih tak bergerak-gerak, terus aku alarmkan doorman, dia pulak tak dengar jelas suara kitaorang. So aku guna cellphone aje lah menalipun dia, terus dia kata yang tukang repair lift akan tiba in a few minutes, dan dia akan call aku every now and then.

Terpanik jugak aku sekejap, first time yang pertama aku terstuck kat dalam lif. Tapi bila difikir-fikir, tak adalah gerun sangat sebab building tuh 12 tingkat aje, kalau lift tuh menjunam jatuh, tak adalah impact teruk sangat kan? Terus aku terbayang macam aku dalam film Speed aje, terstuck dalam lift. Apa-apa pun, aku dah bersedia pegang rail kat dinding, aku berdiri jauh sikit dari King Mongkut sebab kalau terjadi apa-apa, aku tak nak tersepit atau kena hempas dengan scooter dia yang berat tuh.

Lama tuh aku buzz kan doorman, suruh dia buzz kan David, beritahu yang kitaorang terstuck dalam lift tuh. David kan, kitaorang cool aje tapi dia lah yang macam orang dirasuk polong, terjerit sana sini marahkan pekerja merepair lift tuh yang terus ke atas bumbung instead of tengok-tengok kitaorang yang dalam lift kat Tingkat 6 tuh. Dekat setengah jam kemudian barulah lift jalan, itupun sekejap turun sekejap naik. Nasib baiklah sampai Tingkat 7, pintu lift terbukak.

So lepas tuh cepat-cepat aku siapkan King Mongkut, buat catherter etc, dan esok aku mintak masuk kerja lewat sejam pasal by the time aku sampai rumah sure dah dekat 12 malam. Lagipun esok diaorang tak ada plan nak ke mana-mana, cuaca tak berapa elok besok.

Sebelum ke subway station, aku beli ubat, aku telan TylenolPM dua bijik, kepala aku memantak-mantak aje dah masa tuh. Apa pasal hah? Tak kan sebab aku makan rebung? Ker sebab makan nangka? Atau aiskrim durian yang aku beli semalam dua hari lepas tuh, yang aku makan sekali dua batang tuh?

Took me forever nak sampai rumah, badan aku menggeletar dah, kepala pening, mengantuk, lapar, semuanya lah. Tercungap-cungap aku jadinya. Masa tu lah takut aje rasanya kalau-kalau tak dan sampai rumah. Tak log on to the internet pun bila sampai rumah, lepas Isyak/Tarawikh, terus aku telan NightQuils, terus aku tidur.

Sedar-sedar dah pukul 8 pagi. Elok sangatlah tuh, hari pertama Puasa, ana dah buat Subuh gajah dan tak Sahur.
Ahad

David dah ke gym masa aku sampai, so teruslah aku siapkan King Mongkut. Sementara dia tidur, masa tu lah aku buat kerja yang patut, cuci pinggan, vacuum lantai etc. Since David akan balik lambat (dia nak keluar makan sama kawan dia), King Mongkut pun bersenang lenanglah kat katil. Sejam lebih aku mengurut dia, ya ampun aku punyalah mengantuknya, tersengguk-sengguk aje aku. Lega bila dia suruh aku pergi beli tuna salad untuk lunch dia, bolehlah aku berexercise sikit.

Aku tak beritahu pun dia yang aku Puasa so lepas kasi King Mongkut makan, aku buat pura-pura makan. Dia mana nampak sebab dia tengah tengok tv, membelakangkan aku. Sementara menunggu David, kitaorang tengok tv aje lah, sempat aku lena sekejap sesambil duduk tuh.

David tanya aku kalau-kalau aku nak balik awal since dia ada di apartment dan kitaorang pun tak ada plan lain dah, dan aku pun mukanya muka bosan aje kata David. So lepas buat catherter, aku blah, pukul 5. 6 jam aje kerja harinih, esok disuruh datang pukul 10 sebab nak ke Target.

Melepek aku hari pertama Puasa, sampai rumah pun dah dekat nak berbuka. Macamanalah agaknya weekdays sebab aku berbuka pun dengan cokelat sebijik dan kalau aku boleh makan pun, lepas habis kerja, after 8-30 malam. Aku berbuka biasa aje, makan kurma dua bijik, terus makan nasik. 


Tarawikh kat Masjid Turki, ramai jugak yang datang. Seramai yang balik.