Thursday, October 18, 2012

Ahad30112008



Aku terbangun lewat lagi hari nih, lepas Subuh aku cadang nak baring-baring gitu aje, tapi terus terlelap sampai pukul 8. Penangan ubat batuk yang aku telan sebelum tidur semalam tu lah gamaknya. Hujan pulak harinih, lembab jugak aku bila sampai kat apartment David/Hal. 

Since semalam David dah keluar seharian, dan aku sama Hal pun keluar tengok wayang, harinih kitaorang melepak aje lah. Bosan nak mampos, aku tak buat apa pun bila David ada di apartment, sebab Hal asyik melepak kat bilik David aje. Bila David keluar ke kedai, dan ke apartment mak dia (sebab nak jumpa kembar dia sebelum diaorang blah semula ke Las Vegas), baru lah aku menguruskan Hal. Dia nak berak lah, nak buat catherter lah, nak urut lah, semuanya lah. 

Lepas lunch, since tak ada benda lain nak buat, kitaorang tengok video. Cerita The Nanny Diaries. Best jugak filem tuh sebab kisah keluarga kaya-kaya kat Upper East Side tuh, dan banyak lokasi-lokasi yang dalam filem tuh yang familiar sesangat. 

Kelam kabut jugak aku nak buat catherter, nak siapkan Hal, sebelum aku blah sebab filem tuh habisnya pukul 4-30 malam (sekarang nih 4-30 dah malam dah). Masa David bayar gaji, bila dia cuba-cuba ingatkan berapa jam aku kerja (sebab minggu nih aku kerja extra hours), barulah aku perasan yang selama ini, kalau aku balik awal (pukul 8 pm), dia tak potong setengah jam gaji. Aku tak perasan, dan tak tahu, sebab aku tak pernah kira duit yang dia kasi. Dia kasi gaji aje, aku terus masukkan dalam pocket, then bila nak guna duit, aku seluk aje. Dan memang aku ingatkan yang dia potong duit gaji aku tuh. Tapi sebenarnya tak, dia tak potong pun, dia bayar penuh. Termalu aku kat David sekejap, tapi dia rasa macam bangga jugak sebab aku percaya kat dia (hence aku tak kira pun duit yang dia bayar aku). 

Jay ada sms-ed aku, ingatkan aku pasal janji nak tengok wayang. On my way ke subway station, aku sms-ed dia, suruh tunggu aku kat panggung wayang Lincoln Square, dalam pukul 6 gitu, sedangkan aku tahu yang aku akan sampai dalam 5-40 pm.

Dia masih kat Barnes N Noble masa aku sampai tuh, dan dia suruh aku naik masuk ke Starbuck kat kedai buku tuh. Sentapz aku kejap, kurang asam punya budak, ada ker patut suruh aku jumpa dia. Rupanya dia tengah sibuk dengan laptop baru yang dia beli masa Black Friday, so memang lah dia masih dalam penasaran kan?

Terlepas nak tengok show pukul 6 jadinya, show seterusnya pukul 7. So, lepas bincang-bincang, kitaorang nak pergi makan aje lah, kat satu Malaysian restaurant kat Downtown, kat area New York University, tak jauh dari Union Square. Aku tak tahu pun kat situ ada Malaysian restaurant, tapi Jay mati-mati kata dia pernah ke restoran tuh sama this one Malaysian student. So aku ikut aje lah, mulanya naik subway, then sampai 13th Street, dalam hujan gerimis tuh, kitaorang jalan kaki aje ke 2nd Avenue. Betul-betul kat belakang Virgin Records, depan Union Square Park, tak jauh dari Union Square Cinema Stadium. 

Laaa, rupanya bukan restoran Malaysia, tapi Restoran Vietnam. Upscale punya restoran. Aku memang tak suka masuk restoran Vietnam sama restoran Kemboja, aku geli. Seupscale mana pun, memang aku geli, sebab aku selalu terbayang yang diaorang ada masak katak, babi dan ulat-ulat serangga. Itu yang buat aku malas masuk restoran tuh mulanya tapi Jay nak sangat, sebab dia kata kat situ dia selalu jumpa celebrities. Dia pernah terserempak dengan Anderson Cooper (dia nih duduk Chelsea, just a few blocks away), Cher dan America Ferera (Ugly Betty) yang pernah makan kat situ. 

Aku order seafood mee sup aje sebab itu aje yang aku rasa selamatnya. Jay order steak apa tah, aku tengok harganya $25, mamposlah sebab kali ini aku yang bayar. Aku dah kata, aku tak suka pergi restoran Vietnam, bau mee tuh semacam aje, busuk gitu. Bau sup dia agaknya, terus aku tak lalu nak makan, even nak hirup sup tuh. Puas aku fikir macamana cara nak kasi nampak yang aku adalah jugak jamah makanan tuh, kebetulan pulak meja kitaorang betul-betul kat depan cashier. Last-last aku taruk sambal paste, aku taruk banyak-banyak, dan bila aku nak makan, jadi pedas sesangat. So bila Jay tanya, aku kata lah yang aku tertaruk banyak sambal, pedas sangat jadinya sampaikan aku tak lalu makan. 

Macamana pun, masa bayar tuh aku kasi $10 tips, dah keluar tuh baru menyesal, patutnya kasi $5 aje. Jay kasi idea yang akan datang, kalau kitaorang keluar makan lagi, dia nak bawak aku try restoran lain pulak, South American punya foods. Dah lama aku nak cuba makan kat restoran Peru, Cuba, Argentina etc tuh tapi sebab aku sorang-sorang, mana lah aku berani pergi. 

Keluar dari restoran, masa lalu depan panggung wayang, kitaorang tengok, ada show pukul 8-10 malam, so apa lagi, teruslah beli tiket. Sesambil tunggu wayang mula, kitaorang pergi Starbuck sekejap, mengsoylatte. Kelas cara hidup aku sekarang nih kan? Ekekekkekeke

Sold out filem Australia tuh, such an epic movie, nasib baik kitaorang dapat seats. Panjang ceritanya, dua jam 50 minit, sampai resah aku dibuatnya.



Ada gaya-gaya filem Out Of Africa aje cerita Australia nih, itu yang aku ternanti-nanti, nak tengok siapa yang mati akhirnya. (Filem Out Of Africa, hero dia mati)


Sinopsis yang aku copy paste aje:

Australia is an epic and romantic action adventure, set in that country on the explosive brink of World War II. In it, an English aristocrat (Nicole Kidman) travels to the faraway continent, where she meets a rough-hewn local (Hugh Jackman) and reluctantly agrees to join forces with him to save the land she inherited. Together, they embark upon a transforming journey across hundreds of miles of the world's most beautiful yet unforgiving terrain, only to still face the bombing of the city of Darwin by the Japanese forces that attacked Pearl Harbor.

Lepas keluar panggung, sesambil jalan ke subway, Jay tanya aku pasal filem tuh. Dia suka sangat, one of the best films this year kata dia. Dia kata dia menangis jugak tengok filem tuh, awek sebelah dia lagilah teruknya menangis. Aku tanya dia, apa yang sedihnya, apa yang buat dia menangis, sebab aku tak ada pun terasa nak keluar airmata sepanjang tengok wayang tuh.

Then masa aku dalam train subway, puas aku fikir, petang tadi, masa tengok The Nanny Diaries, aku ada dua kali terkeluar airmata. Sedih bab budak tuh menangis rindu, kalau tak silap aku. Aku memang lemah kalau cerita pasal bebudak kecik, aku memang akan tersedihnya lah, aku memang akan terkeluar airmatanya lah.

Tapi, filem Australia tuh, aku tak sedih pun sedangkan kisah budak kecik jugak, lagi sedih sebab mak dia mati. Tapi, tak ada pulak aku terkeluar airmata. So itu yang puas aku fikir tuh, apa pasal aku tak terkeluar airmata pun? Tak terhiris pun hati aku yang lembut nih.

Then baru aku tersedar, baru aku terperasan, baru aku dapat jawapannya. Dalam cerita The Nanny Diaries tuh, watak budak tuh sebagai budak yang lemah, walaupun anak orang kaya. Aku mudah jadi kesian dan sedih dengan orang (in this case, budak) yang lemah, yang tak berdaya.Tapi, dalam filem Australia, watak budak tuh, sebab dia budak orang asli, tapi dia kuat dan cekal. Aku susah nak sedih dengan orang (in this case, budak tuh) dengan orang yang cekal, kuat dan tabah sebab aku tahu dia tahu membawak diri. Kesimpulannya, aku mudah sedih dengan orang yang lemah dan tak berdaya tapi aku akan keras hati dari tersedih dengan orang yang kuat dan cekal.

Ooooooo, gitu pulak aku nih orangnya...........