Thursday, October 18, 2012

Isnin-Khamis24-27112008


Hari Isnin aku bangun awal jugak sebab nak buat laundry, dah 3 minggu tak cuci pakaian nih, itu yang terpaksa jugak ke laundry tuh. Semua aku cuci hari nih, sarung bantal, cadar, semuanya lah. Pakaian yang lama tak dipakai pun aku masukkan sekali, itu yang sampai 3 rounds aku ke laundry tuh. Nasib baik aku ke laundromat baru yang besar sikit, banyak washers kat situ so tak kisahlah kalau nak guna sampai 4, lima washers pun.

Biasanya sementara tunggu pakaian bersih, aku pergi potong rambut, kan? Tapi kali nih tak, sebab Sabtu malam aku dah potong rambut. So aku kemas-kemas bilik aje lah. Tengah kemas-kemas, tengah kira-kira duit (sebab semalam dapat gaji), aku terperasan yang duit aku macam sikit, tak sebanyak yang aku jangka kan.

Puas aku cuba ingatkan, apa yang aku dah belanjakan. Semalam, tengok wayang sama dinner, habis dalam $50 aje, so mana lagi duit aku? Then baru aku teringat yang semalam tuh, sebab aku ada "banyak" duit, dan sebab aku keluar jalan-jalan sampai tengah malam, aku simpan duit tuh kat merata-rata poket. Kat poket nih aku taruk sikit, kat poket lain aku taruk sikit, dan kat poket jeans tempat taruk coins (ker tempat taruk condom? ekekkee), aku pun ada simpan jugak dua tiga keping duit $50.

Then baru aku teringat yang aku tak check pun poket kecik jeans aku, sebelum masukkan ke dalam washer. Terus aku bergegas ke laundromat, memang betul pun, ada 4 keping duit $50 kat dalam poket tuh. Tapi dua keping dah hancur lebur, dua keping aje yang dapat aku selamatkan. Geram aku, jadi bodoh sekejap. $100 banyak tuh, boleh dapat jacket sehelai, tak pun, tambah sikit lagi, dapat tengok Broadway show, kat orchestra seat.

Minggu nih aku plan nak balik kerja 8-30 malam lah, tak nak jadi macam minggu lepas, pukul 8 aku dah mintak balik. Dan balik kerja pulak, aku tak nak terus balik ke rumah sewa. Instead aku nak merempit dulu kat mana-mana. Musim-musim dekat Thanksgiving, Christmas, New Year nih kan, sure seronok jalan malam-malam tengok orang semuanya happy-happy. Walaupun sejuk, tapi tak kisahlah, aku kan ker pakai overcoat, scarf sekali. Lagipun, sejuk-sejuk tu lah best, barulah memorable sikit kan? So aku turun kat 57th Street, merayap ajelah sepanjang 5th Avenue, sampailah ke Times Square. Dalam sejam setengah macam tuh, baru aku blah.

Selasa, aku tak keluar jugak di sebelah pagi. Seronok pulak berkelubung bila sejuk-sejuk gini nih, sampaikan nak breakfast pun aku malas. Sanggup tahan lapar sebab tak nak bangun siapkan, atau cari breakfast.

Lunch pun makan tuna sandwich aje, then ke library sekejap, sementara tunggu masa nak ke apartment David/Hal. Kawan diaorang ada datang for dinner so masa rasa cepat sikit sebab sibuk nak menyiapkan Hal etc. Orang kaya nih gini lah gayanya, member nak datang rumah pun, diaorang bersiap macam nak rak lagi. What a big pile of shit kan?

Lepas kerja, aku melepak kat Rockerfeller Center, tengok orang main ice-skating. Tengah lepak-lepak sambil fikir kat mana nak makan, Jay sms-ed aku, ajak tengok wayang malam esok. Aku ok aje, suruh dia contact esok.

Rabu, baru lah aku keluar awal, dalam pukul 12 gitu. Mulanya nak ke kedai cermin mata, nak order contacts sebab contacts aku dah nak habis. Yang kanan dah tinggal satu aje nih, yang mata kiri masih ada 3. Tapi kedai tu tutup pulak, so terus aje lah aku ke 34th Street. Aku nak ke kedai yang ada buat "Out-Of-Business Sale" tuh, terselamatlah duit aku sebab tengah pilih-pilih jacket aku rasa macam nak ke Pinang Restaurant kat Forest Hills. Kalau lambat, nanti tak sempat, sebab biasanya aku kalau ke restoran tuh, aku lepak lama, sembang-sembang sama tokey dan bini tokey restoran tuh. Jugak dengan waiters Cina Malaysia sama budak Indon sorang nih.

Sesambil makan, sesambil bersms dengan Jay, discuss pasal kat mana nak tengok wayang. Dengar khabarnya tikets untuk filem Australia tuh sold out, yang kat panggung kat Lincoln Plaza, so Jay kasi suggestion, tengok kat Chelsea aje lah. Dia nak tengok show pukul 8-45 pm tapi aku tak sure boleh sampai ke Chelsea awal, walaupun aku boleh mintak blah pukul 8 malam. So aku kata aku nak tengok show pukul 10 lebih, aku suruh dia beli tikets, dan dia pun setuju.

Tapi, sms aku tak dibalas-balas, macam tak confirm gitu. Aku mintak balik awal, alasannya itulah, nak tengok wayang. Aku beritahu David/Hal, yang aku dah ada movie buddy, diaorang yang happy nya sebab aku dah ada kawan sekepala. David suruh aku datang kerja pukul 2-30 pm esok sebab caregiver yang pagi tuh ada hal, dia nak blah awal. Aku yes kan aje.

Sebelum naik subway, aku sms-ed Jay, beritahu dia yang aku nak terus aje ke Chelsea. Sampai kat sana pun tak ada jawap dari Jay, bengang aku jadinya. Entah-entah dia tengok sorang-sorang, show pukul 8-45 pm tuh agaknya. Aku tak ada lah bengang sangat sebab aku tunggu Jay tuh kat apartment MamatGQ, yang kat belakang panggung tu aje. Sementara tunggu tuh, aku kemas-kemas kan apa yang patut kat apartment MamatGQ, dia masih kat Iowa.

Pukul 10 lebih, pun masih tak ada jawapan dari Jay, so aku buat keputusan blah ajelah. Aku dah sampai rumah pun, masih tak ada apa-apa berita dari Jay. Sentapzlah aku dapat kawan gini.

Khamis, hari nih Thanksgiving Day, memang plan aku nak pergi tengok Parade, the biggest parade in the world kata nya. Memang cita-cita dari dulu lagi nak tengok dengan mata kepala sendiri, Parade tuh. Aku tahu kalau nak dapat good spot, kena pergi pagi-pagi, dalam pukul 6 gitu, walaupun Parade mula pukul 9. Aku keluar pun dah dekat pukul 9, aku buat tak kisah aje kat sms yang Jay hantar, " R U at the parade?". Dia nak join aku lah tuh, tapi aku malas lah nak layan.

Ramainya lah orang, aku tak dapat tengok pun Parade tuh, so dari 57th Street aku ke Columbus Circle. Pun sama, tak nampak apa sangat pun, nak ambik gambar pun susah sebab orang bertolak-tolak. Sejuk pulak tuh so berselindung kat tengah orang ramai aje lah akhirnya. Dari Columbus Cicle, aku terus menyusur ke 42nd Street, dan since semua jalan ditutup, lega lah rasanya boleh jalan di tengah-tengah jalan. Orang punya lah ramainya.



Since aku lapar sangat dan tak ada tempat nak makan (sebab semuanya penuh dengan orang), aku terus naik subway. Cadangnya nak singgah kat Jackson Heights, nak makan beriyani sebab dah dua hari tak makan nasi. Tapi, aku terlelap pulak, sedar-sedar dah sampai kat Forest Hills. Tutup pulak restoran Thai yang aku nak pergi tuh, banyak kedai makan yang tutup hari nih sebab Thanksgiving, ramai yang makan kat rumah, Thanksgiving dinner. Last-last ke McDonald's aje lah, makan fish burger.

Sampai aje kat apartment David/Hal, terus aku siapkan Hal, buat catherter, urut, dan pakaikan dia pakaian, yang serba-serbi kena match tuh. Then mak diaorang datang, sama dengan kembar David sekeluarga. Bosannya aku mendengar sembangan diaorang tuh, itu yang buat aku rasa berat hati nak pergi dinner tuh. Masa aku nak salin pakaian, nak bersiap untuk pergi dinner, aku sempat check cellphone aku. Ada mesej, dari MamatGQ. Tergelak aku sorang-sorang baca mesej dia, sebab macam dia tahu aje keadaan aku masa tuh.

"Hey buddy, just wanted to wish you a happy thanksgiving and let you know I think you are the best. Hang in there with all those assholes today" - Carter

Tak lah seramai mana yang datang dinner tuh, compared dengan dinner masa Yom Kippur ituhari. Tapi, tak ramai pun, sama aje perangai masing-masing. Banyak cakap, semuanya cakap best-best pulak tuh, buat aku meluat aje. Aku blah sama Hal aje pukul 7-30 pm, diaorang tengah dinner lagi. David sampai pun masa aku dah nak blah.

Aku melepak kat Bryant Park tengok orang skating, dalam setengah jam kat situ aku jalan lagi sampai ke Chelsea, dan naik subway dari situ. Seronok pulak jalan malam-malam gini nih.