Thursday, October 18, 2012

Jumaat05122008


Thanks to -, my day started on a cheery mood harinih. Mana tak nya, aku nak keluar pagi tadi, aku tengok ada satu bungkusan. Dari London. Aku ingat siapalah yang hantar. Ada t-shirt London, ada key chain. Ini bungkusan kedua aku terima dari - yang dah nak balik Malaysia akhir bulan nih, semoga semuanya berjalan lancar.

Aku keluar awal sebab cadangnya nak merempit sebelum Sembahyang Jumaat. Dapatlah dua jam aku merayau-rayau pagi nih, ke situ jugaklah, kat area-area 34th sampai 57 Street. Aku ke Jackson Heights untuk Sembahyang Jumaat, dan untuk lunch kat kedai Paki tuh.

Sampai kat Forest Hills, masih ada banyak masa, tapi nak ke library malas, nak ke internet cafe pun malas, so aku lepak aje lah kat Secret Garden, sebab tak ada orang pun. Sejuk gamaknya, itu pasal sunyi sepi jer park tuh. Boleh pulak aku melepak sejuk-sejuk tuh sorang-sorang, pelik jugak aku.








[Kat bawah nih gambar deretan restoran kat Forest Hills, SteakHouse, Bangkok Cuisine (yang selalu aku pergi tuh), Asian Grill, Chinese Restaurant, Japanese restaurant, Mexican Restaurant, Bar, Pizza]



Dah lama aku tak naik angin dengan Hal, ada dalam dua bulan kot aku tak mengamuk. Tapi tadi tuh hampir dah aku mengamuk, aku jadi bengang kat Hal tadi tuh. Aku sampai aje ke apartment, terus dia beritahu aku apa yang nak dibuat, as if aku tak tahu apa yang sepatutnya aku kerjakan. Aku baru nak tukar pakaian, dia dah cakap itu ini, mana lah aku dengar.

Rupanya dia suruh aku pakaikan dia night tshirt sebab baju yang dia pakai tuh dah kotor, kena tumpah kopi. Dan aku tak dengar pun bila dia suruh aku alas wheelchair dia tuh dengan towel. So bila aku tak buat benda yang disuruh tu, mulalah dia buat-buat confused, sedangkan aku tak tahu pun dia suruh aku buat benda tuh dulu. Dia ingat aku tak nampak agaknya yang dia buat muka bengang, sambil geleng-geleng kepala lagi, sedangkan aku nampak dari imej dia kat tv.

Dan bila aku nak usung dia ke atas katil, dari scooter dia, badan dia stiff gitu, so aku biarkan sekejap, kasi badan dia lembik semula. Sebab kalau aku angkat jugak, sure terjatuh nya lah, badan kejung gitu. "What are you waiting for, Joe?", dia tanya aku. Entah, aku rasa nada tanya dia tuh macam nada marah aje. Ker aku yang aje yang perasan gitu kot?

Macamana pun, aku jadi bengang jugaklah sikit. Terus aje lah aku angkat dia ke katil. Memang pun, badan dia tengah kejung, so bila aku angkat tuh, termenggelonsor lah dia ke lantai. Aku selamba aje, tak ada lah aku kalut sangat sebab dulu pernah jadi gitu. Lagipun, aku tahu yang aku sorang yang akan mengerjakan dia tuh so aku rilekas aje lah. Dia aje yang kelam kabut, yang dah panik, bila half of his body kat katil, kaki dia tersepit antara scooter dan birai katil.

Dah settle semuanya, mula lah aku urut badan dia. Since David balik lewat harinih, Hal suruh aku urut dia lama sikit, dia kata harinih dia letih sebab banyak aktiviti dia. Dia lama sangat duduk kat scooter/wheelchair so badan dia kejang gitu, itu yang dia suruh aku urut lama sikit tuh. Aku ok aje, lantaklah.

Kaki kanan Hal tuh dibalut dengan satu alat nih, sebab kaki dia tuh terpeleot. Dalam sehari, adalah 12 jam rasanya kaki dia tuh berbalut, so aku biasanya urut kaki dia tuh lama-lama. Berdengkur aje dia tidur masa aku mengurut kaki dia tuh. Syok agaknya. Mana tak nya, telapak kaki dia aku urut, jari-jari dia aku urut (aku pakai alas masa urut jari kaki dia sebab kuku kaki dia tuh menggelikan sangat, bukan macam kuku kaki orang).

Dah 5-30 malam (dalam sejam aku mengurut dia), aku balikkan badan dia sebab nak buat catherter. Laaa, kote dia stim rupanya. Bukan stim sikit-sikit, stim betul-betul. Tercokeng gitu ekekekekke. Kesian pulak aku menengoknya sebab sure dia malu kat aku kot yang kote dia stim tu tuh. So aku buat tak tahu aje lah, aku kan ker professional orangnya? Ekekeke

Pelik jugak aku apa pasal mencanak sangat stim nya tuh? Ker sebab aku asyik dok uli-uli tapak kaki dia tadi tuh? Itu pasal kot. Aku perasan, kalau aku urut tapak kaki dia lama-lama, dia selalu terstim.Aku suka jugak dia stim sebenarnya sebab senang sikit nak buat catherter tuh kalau kote tengah stim. Well, ada senang, ada susahnya. Senangnya, sebab nak masukkan tube ke dalam kote dia tuh jadi mudah, lurus aje. Kalau kote yang tengah lembik, nak masukkan tube tuh susah sikit, aku kena rodok tube tuh betul-betul (itupun lepas taruk KY gel), itu yang kadang tuh terluka kote dia tuh kot.

Yang susahnya masa buat catherter bila kote tengah stim, itu lah, pancutannya ke atas, lurus tegak. Itu yang kena hati-hati tuh, kena bengkokkan jugak kote dia biar tube tuh masuk ke pee jar.

Masa buat catherter, bila tube tuh dah tercucuk ke bladder dia, tangan aku sepatutnya tekan-tekan perut dia, nak kasi kencing tuh mengalir. Masa nak tekan perut dia tu lah, kencing dia terpancut ke atas (sebab dia masih stim), sedangkan aku dah herotkan dah kote dia tuh masukkan ke dalam pee jar tuh. So basahlah sikit badan dia kena air kencing, basah lah jugak plastic sheet yang alas dia tuh. Dia nih, even setitik air yang kena ke badan dia, dia akan menjerit, apa tah lagi air kencing kan? Dia yang kalut (tapi tak boleh buat apa-apa), tapi aku selamba aje.

So sambil tekan perut dia, sambil satu tangan lagi pedap kote dia (masa buat catherter aku pakai gloves) yang stim tuh, mulut aku pun apa lagi. Aku basuh lah dia, aku kata aku tak faham dia yang worry about everything and anything tuh. Mudah gelabah, benda kecik pun besar sangat masalahnya bagi dia.

"You are such a pain in the ass, Hal. And I'm not talking about your condition. It's about you in general. Think about it", aku kata gitu lastnya. The rest of the day tuh aku macam tak ada mood aje nak gelak-gelak bila David buat lawak.