Sunday, October 28, 2012

SabtuAhad0102082009


Sabtu

Dah terbiasa kalau weekend tuh pergi kerja awal, pukul 8 aku dah keluar walaupun harinih kerja pukul 11. Lama lah melepak sambil mengopi, baca paper, sebelum masuk kerja tuh. Malu jugak rasanya sebab aku pakai siap-siap, all black, spenda sama stokin pun kaler hitam. 

Diaorang decided tak nak ke mana-mana harinih sebab takut ada masalah lain, jalan jem ker, apa-apa lah, sebab wedding mula pukul 7-30 petang. David ke gym dan aku buatlah apa yang patut sementara King Mongkut kat throne, aku paksa dia berak puas-puas takut nanti buat hal pulak masa kat wedding. Bukan boleh kira dia tuh, jenis jubur tak reti bahasa, ekekekeke. 

Lepas buat catherter, dalam pukul 12-30, King Mongkut dah siap suruh aku pakaikan dia pakaian untuk ke wedding, nak tergelak pun iya, nak marah pun iya aku dibuatnya. Iyalah, awal sangat lagi, lagipun dalam pukul 4 nanti nya nak dibuat catherter. What if dia terberak? Itu lah King Mongkut tuh, kadang-kadang fikiran dia nih tak berapa betul. 

Lepas lunch, David pergi gunting rambut, dan lepas mengurut King Mongkut, lepas buat catherter, baru lah pakaikan dia. Itupun baru pukul 5, sejam dia melepak atas scooter, nasib baiklah diaorang tak nak guna wheel-chair, so tak payahlah aku jadi tukang tolak. 

Pukul 6 kitaorang bertolak, kat Manhasset wedding tuh, kat temple. Besar gila tempatnya, memang kat area tuh semua mansion-mansion aje. Kaya-kaya Jews nih. Since awal sangat kitaorang sampai, kitaorang merayau dulu. Best aje cuaca tak panas sangat, mendung gitu aje. 

Pukul 7-15 kitaorang masuk dewan bila tengok dah ramai orang yang datang. Menjalar kereta masing-masing. Kecik jer aku rasa diri aku, aku sorang jer yang tak pakai full suit, aku sorang jer yang kulit kaler lain.  Dan yang lelaki, aku sorang jer yang tak pakai ketayap cotek yang orang Jews pakai tuh. Ada aku nampak dua orang muka Asia tapi diaorang dua-duanya kawan pengantin lelaki kot. Lawa-lawa dan hensem-hensem yang datang tuh, most of them kawan-kawan Mark sama Liz, pengantin. Liz nih anak sedara King Mongkut, anak sedara tiri David.

Yang aku perasan, King Mongkut sama David, walaupun keluarga terdekat pengantin perempuan, tapi macam tak dilayan langsung. Kakak King Mongkut langsung tak tegur diaorang, yang tegur pun cuma laki kakak King Mongkut. Yang selalu datang bersembang pun cuma anak sedara diaorang yang lagi sorang tuh, sama boyfriend dia. Even mak King Mongkut (mak tiri David) pun tak ada tanya apa-apa sangat, dia sibuk sembang dengan sedara-mara dia yang lain. Lepas cocktail reception (yang aku ingatkan itulah wedding dinner nya sebab makanannya melimpah meja-meja, segala jenis macam makanan ada) barulah ceremony bermula. First time aku tengok Jews punya wedding ceremony, in real life lah kan? Dalam 20 minit gitu, dibuat kat dalam dewan lain. 

Aku bersyukur jugak sebab so far aku dah tengok pengkebumian Jews, sekarang tengok wedding pulak. Next year pulak Bar Mitzvah anak sedara david pulak. 

Then semuanya beransur ke dining hall. Sekali lagi macam buntang mata aku menengoknya. David beritahu aku yang jumlah perbelanjaan semuanya dalam $300,000, memang grand habis. Kitaorang kat meja paling tepi, sama mak King Mongkut, dan mak-mak sedara dia yang lain. Upacara nya sama aje macam yang kat tv, film tuh, menari-nari sambil usung pengantin atas kerusi. Lepas tuh acara joget lambak, semua orang menari, mak King Mongkut yang pakai walker tuh pun terhenggot-henggot menari. Macam kat kelab malam dangdut aje gayanya sebab yang tua-tua tuh menari nya takat goyang-goyang bontot aje.

Bila yang perempuan-perempuan ajak aku menari, aku terus pegang gelas, kononnya nak kasi King Mongkut minum lah. Tak kuasalah aku nak join, walaupun ada aku terfikir nak cuba-cuba menari. Bila lagi aku dapat join wedding macam tuh kan? Aku peratikan sorang-sorang, ini lah rupanya orang-orang seangkatan Bernie Madoff tuh. Memang pun, kat meja tuh semuanya cerita pasal investment diaorang sama Bernie Madoff tuh.

Pukul 11 baru dinner mula, kitaorang dah resah dah. Diaorang tak ingat dunia menari nya. Habis aje main course, dalam pukul 12, terus kitaorang mintak diri nak balik. Kitaorang yang paling awal blah, kalau diikut gayanya, pukul 2 pagi tak akan selesai lagi majlis tuh. 

Pukul 1 kitaorang sampai Forest Hills, cepat-cepat aku siapkan King Mongkut, buat catherter etc sebab David dah talipun teksi suruh datang pukul 1-30 pagi. Aku ambik jer duit $45 yang David kasi, tambangnya $39, selebihnya tip. Malaslah aku nak naik train sebab dah jauh malam, weekend pulak tuh, sure tiga empat jam nak menunggunya. Aku kasi taxi driver mamat Guatemala tuh $50, baik orangnya, tanya aku itu ini. 

"Come visit me in Guatemala, primo (cousin- panggilan lain selain amigo)", kata dia bila aku kata yang aku teringin dan nak sangat pergi, suatu masa nanti aku akan ke South America.

Ahad

Pukul 8 aku dah bangun tapi aku sambung balik tidur sebab semalam lepas Subuh baru aku tidur. Sedar-sedar dah 10 lebih, kelam kabut aku bersiap, nasib baiklah pagi semalam dah mandi. Dan nasib baik jugak David suruh masuk kerja pukul 12 tengahari. So, breakfast kat dalam train aje lah, buat mengalas perut. 

Lepas lunch David ke apartment nenek dia, melawat nenek dia yang patah tangan tu lah. Adik dia sekeluarga (Beth, yang sekeluarga minat Survivor sama The Amazing Race, macam aku tuh) pun ada turun dari upstate New York. 

Punyalah lama nya nak menunggu habis kerja pukul 5, masa mengurut King Mongkut, sampai nak patah leher aku sebab selalu tersengguk-sengguk. Jam macam tak bergerak-gerak, tak pernah lah aku mengantuk dan letih macam tadi tuh. 

Balik kerja, aku lapar sangat, so aku turun kat Jackson Height, makan beriyani gulai kambing. Lepas tuh sempat ke internet cafe sekejap.

Aku sampai rumah, tengah buat kerja sikit, banyak pop-up windows yang kata laptop aku infected, virus itu virus ini, sampaikan aku tak boleh nak buka apa-apa program. Laptop tu pun even off dengan sendiri.

Terus aku berlari ke internet cafe, adalah dalam 2 jam kot aku melepak kat situ, buatlah apa-apa yang patut. Esok, first thing in the morning, aku kena pergi hantar laptop aku untuk direpair.

Hmmm, boleh ke aku tidur malam nih?