Sunday, October 28, 2012

SabtuAhad2526072009


Sabtu

Aku tak tidur lena semalam sebab jiran sebelah rumah, orang Puerto Rico, diaorang ada party. Biasalah diaorang nih, sampai ke pagi berdansa nya, pasang music kuat-kuat. Ada dalam 4 jam jer aku dapat tidur semuanya malam tadi, itu yang aku mengantuk gila masa pergi kerja tadi.

Walaupun diaorang nak pergi Source Mall harinih tapi David ke gym dulu. Sementara King Mongkut tidur, aku siapkan kerja apa-apa yang patut. Mencuci pinggan mangkuk diaorang tuh senang aje sebab orang kaya nih, makannya bukan macam kita kat Malaysia. Pinggan diaorang tak kotor pun,itu yang aku lalu kan dengan air aje.

Yang buat lawaknya, masa cuci botol air King Mongkut (dia minum guna botol, macam botol susu), buih sabun nya tak berapa hilang. Aku manalah perasan sangat pun. Masa nak kasi King Mongkut minum, sementara menunggu David balik dari gym, baru aku terperasan yang macam ada buih aje kat dalam botol air minum dia tuh. Cepat-cepat aku kata aku nampak macam ada habuk dalam botol tuh, aku kata yang aku nak ganti dengan air lain. Kalau tak, sure kembung King Mongkut sebab minum air sabun ekekekeke. Patutnya aku biarkan aje dia minum air sabun tuh, boleh kasi cuci sikit cekadak dia tuh kan?

Masa kat mall, lepas ke kedai frame gambar, aku sama King Mongkut merayau-rayau sekejap kat Nordstrom, sebab David ke kedai lain, nak beli gift untuk kawan dia. Diaorang ada dinner malam nanti kat apartment kawan dia di Kew Gardens. King Mongkut ambik 2 helai seluar, best jugak aku yang jadi tukang menyain resit card credit dia.

Then kitaorang lunch, kat Saladworks lagi. Best salad kat situ, banyak intipatinya, salad dressings dia pun best-best. 

Sampai Forest Hills ngam-ngam pukul 4, sementara David ke kedai beli kek (orang kaya punya style gitu lah, nak pergi jalan rumah kawan pun kena bawak kek, gift bagai), aku buat catherter untuk King Mongkut, dan menyiapkan dia. Pukul 6 baru aku blah, keluar pun sama diaorang.

Tak ada mood nak jalan-jalan petang nih walaupun cuaca macam best aje. Aku mengantuk sangat sebenarnya, itu yang lepas melepak kat Jackson Heights (dinner), terus ajelah aku balik.

Ahad

Train lambat gila pagi tadi, itupun aku keluar awal. Masuk kerja pukul 11 tapi pukul 8 lebih sikit aku dah keluar. Cadangnya nak breakfast best punya kat satu cafe Greek nih tapi tak sempat.

David ke gym lagi sebab tak ada rancangan nak keluar ke mana-mana dah kitaorang harinih. King Mongkut pulak, dekat 3 jam kat bilikair, puas taruk air suam, enema, tak keluar-keluar taik dia. Dia tak ada tenaga nak teran kasi taik keluar, aku perasan yang ada segerombolan taik yang tersipu-sipu malu nak keluar dari jubur dia tuh masa aku taruk enema tuh. Itu yang aku saspen aje masa menyucuk botol tuh, takut-takut deruan ombak taik kena ke tangan aku.

Mulanya cadang nak tengok dvd lepas lunch tapi diaorang terralit online mengesearch kawan-kawan dan sedara-mara diaorang kat Facebook. Diaorang nih tak tahu langsung pasal Facebook, so aku yang ajar macamana nak search kawan diaorang. "I can't think of any names, Joe. We don't have that many friends",kata David. Aku perasan yang diaorang nih tak ada kawan sangat, yang baik dengan diaorang pun tak sampai 10 orang, itu aje.

Balik kerja terus aku ke Daffy's, sebab nak beli pakaian untuk ke wedding anak sedara diaorang Sabtu nanti. Aku disuruh pakai serba hitam. Aku adalah seluar baju hitam tapi aku rasa aku kena beli yang baru lah, yang kelas sikit. Lagipun dah lama aku tak shopping pakaian. Aku suka ke Daffy's sebab semua pakaian perbuatan Italy, tak ada pun pakaian perbuatan Cina, India ataupun Mexico.

Nak ambik kasut sepasang tapi tak jadi, kat Macy's ada banyak pilihan kot? The moment aku nak bayar harga seluar sama baju, baru aku terperasan yang baju tuh macam ada tak kena nya. Baju untuk dipakai sama tuxedo aje gayanya, colar dia macam colar untuk pasang bow-tie. Lantaklah, baju tuh lawa, mahal pulak harganya ($229) walaupun cuma dijual dengan harga $59. (KingMongkut punya seluar-seluar semalam tuh pun cuma $60, itupun diaorang nak return sehelai seluar tuh sebab seluar tuh tak dikasi diskaun masa dia beli)

Mencurah-curah hujan turun masa aku nak ke Macy's, so melepak ajelah kat lobby Daffy's tuh sekejap. Tak ada pulak kasut yang aku berkenan kat Macy's tuh. Well, ada sebenarnya tapi semuanya dalam $150, tak nak lah aku beli kasut yang lebih dari seratus harganya. Sebab aku bukan nak pakai hari-hari. Nak ke Daffy's semula aku dah malas sebab aku nak ke Quad Cinema, nak tengok wayang.

Dah lama tak ke Quad, hampir aku telupa jalan, puas pusing sana pusing sini barulah jumpa. Aku tengok filem Colombia, Paraiso Travel, kisah illegal immigrants dari Latin America. Macam kesinambungan filem Sin Nombre aje sebab filem nih kisahkan pasal this young couple yang berjaya masuk US, dan cerita seterusnya macamana diaorang memulakan hidup baru di New York City. Insaf aku menengoknya, ingatkan orang-orang Indo yang datang ke Malaysia tuh dah susah sangatlah naik tongkang, diaorang nih lagi susah, especially Colombians, Guatemalans, semua yang dari negara-negara kat South America. Sebab diaorang kena merentas a few negaras, sebelum masuk Mexico, untuk menyelinap masuk ke US nih.

Ada a few times airmata aku laju aje keluar, especially masa Marlon Cruz dah tiba di New York City. Masa dia lapar, lepas tuh ada orang kasi dia makan, ketar-ketar kepala dia makan sambil airmata keluar.

Shooting film tuh dibuat di Queens, di Jackson Heights, di kawasan yang penduduknya almost 100% South Americans, so itu yang macam berkesan sangat kat hati aku tuh.

Ini sinopsis filem tuh yang aku copy paste aje:-


A young seductive woman named Reina, living in Medellin, Colombia, becomes infatuated with finding fortune in New York City. A young man named Marlon desperately falls in love with this rebellious teen. Entangled in her web of fantasies, Marlon has no other choice but to blindly follow her imposing lead. Driven by their will to reach their dreamland, the two embark on the brutal exodus of the Latin-American immigrants who cross illegally through Mexico. This adventure in narrated by Marlon on his voyage to find his love, his heroine, his Reina. The couple got separated upon arrival in New York and Marlon fueled only by the power of love has been through hell and back trying to find her. This is his story.