Saturday, October 13, 2012

01062008


Walaupun semalamnya aku tidur lewat, dalam pukul 3 gitu, tapi Sunday morning aku bangun awal. Bersemangat kononnya, iyalah kan, tak kan nak habiskan cuti dengan tidur aje kan? Aku lewat tidur semalam tuh pasal aku meraya-rayau dulu kat Times Square, lepas habis concert. Sama jer, siang malam, orang tetap penuh sesak kat Times Square tuh.

Aku berbelah bagi sebenarnya samada nak melepak di New York aje atau nak keluar ke mana-mana. Rasa rugi pulak tak ada kat NYC hari Ahad sebab kalau dah start kerja nanti, tak akan jumpa dah cuti Sunday kan? Dalam pada tuh jugak, aku nak ke The Bronx, nak jalan-jalan sampai ke Yonkers sebab aku belum pernah tengok Yankee Stadium. More to pada nak survey-survey area dia kat mana, berapa lama naik subway baru sampai ke situ, sebab nanti Bruce Springsteen nak buat concert kat situ, mana lah tahu kalau-kalau aku nak terpergi tengok kan?

Dalam pada tu jugak, aku rasa macam nak pergi tengok wayang filem Mukhsin, kat Museum of Modern Arts. Minggu lepas, aku ada terbaca dalam The New York Post, pasal film tu yang nak ditayang kat NYC nih. Good review, terbangga jer aku jadinya. Masalahnya, film tuh main 5 hari aje, dan satu hari ada satu show aje. Aku rasa baik aku pergi show hari Ahad, pasal show hari Isnin (last show) tuh dalam pukul 6 petang. Dan aku fikir, kalau ada Melayu, sure diaorang pun tengok show hari Ahad kan, sebab Isnin semua orang kerja.

Dalam masa dua tiga hari lepas tuh, aku dapat dalam 5 emails, satu dari orang yang pernah email aku, 4 lagi dari sapa-sapa tah. Biasalah, aku kadang tuh dapat jugak email dari orang yang tak aku kenal, yang semuanya attachkan keratan review pasal film Mukhsin tuh. Aku boleh dapat rasakan yang bangga aje diaorang bila hantar email pasal review film tuh. So, aku tak boleh hampakan diaorang, aku kena pergi tengok film tuh.

Lagipun, itu aje peluang untuk jumpa Melayu, aku sure sangat yang tentu ada Melayu nanti tuh. Iyalah kan, Melayu nih, kalau bab-bab mempromosi Malaysia, bangga sangat diaorang kan? Sampai kat subway pun ke hulu ke hilir bawak beg besar yang ada tulis Tourism Malaysia kan? So aku tak akan terkejut lah kalau ada yang bawak bendera Malaysia nanti tuh.

So gitu lah, aku macam berbelah bagi, samada nak tengok wayang atau nak ke Bronx. Tak sempat kalau nak buat dua-dua dalam masa sehari sebab wayang tuh pukul 2. So aku buat keputusan nak ke Bronx, aku boleh tengok wayang tuh esoknya, Monday.

Aku naik train dan turun di Canal Street sebab nak tukar ke train #4, express train to The Bronx. Tengah sesedap tunggu, aku tengok ada 4 orang budak perempuan Cina yang semuanya pakai t-shirt yang ada tulis Japan Day 2008. Sebab rambut diaorang panjang-panjang semuanya, puas lah aku mengintai apa yang tertulis kat belakang t-shirts diaorang tuh. Ooo, Sunday June 1st, kat north side of Central Park rupanya. Alamak, best jugak kalau aku dapat pergi nih, kata aku dalam hati. Habis tengok tuh nanti, bolehlah terus pergi tengok Mukhsin, fikir aku gitu. Dalam perjalanan dalam train tuh aku dah teragak-agak, nak ke The Bronx ker atau nak ke Central Park? Bila budak-budak tuh turun aje dari train, aku pun laju jer membontoti diaorang, aku terus tukar plan. Oklah, aku nak pergi Japan Day, lepas tuh nak gi tengok wayang.

Turun kat 103 Street, dah dekat ke kawasan Harlem dah, cuma di sebelah Upper East Side. Event tuh kat 99th Street/Fifth Avenue. Dan aku terfikir, jauhnya nanti tuh nak ke Museum tuh, kat 52nd Street sana tuh. 51 blocks aku kena jalan, nak merentas Central Park pulak sebab tempat tuh di West Central Park.

Macamana pun aku teruskan jugaklah, awal pagi so tak ramai orang kat stage, kat area event tuh. Aku keluar dulu untuk breakfast. Pusing-pusinglah belah Upper East Side yang ramai orang kaya tuh. Masuk this one cafe, order tuna sandwich sama kopi, tu dia, sampai $15. Terkejut gila aku sebab mahal nak mampos. Biasanya aku beli sandwich, kalau $5 pun dah kira mahal. Dan kalau aku beli tuna salad, satu pound yang harga $7 boleh makan sampai tiga empat kali. Lepas tuh aku cari bangku, lepak-lepak kat situ sambil makan, sambil baca paper.

Dalam pukul 10 baru mula acara, sebab tak ramai sangat orang lagi, aku lepak kat depan stage. Aku rasa penuh muka aku masuk kat tv Jepun sebab banyak stesyen tv Jepun yang buat liputan, TBS, NHK, KTV, ANB, semuanya ada.Kalau hari-hari biasa, sure nya aku tak tengok pun event macam tu tuh tapi sebab aku dah tak ada benda lain nak buat, dan aku pun ada masa, aku layan aje lah tengok acara-acara kat event tuh.

Ada Sandra Endo (reporter kat CNN), ada Reiko Tosa (athlete Jepun), ada a few dances, benda bodoh-bodoh gitu lah. Bodoh-bodoh pun adalah sejam lebih aku kat situ.









Aku cadangnya nak naik subway aje untuk ke Museum tuh sebab jauh nak jalan, tapi malas pulak rasanya sebab kalau naik subway, sure cepat sampai sedangkan wayang main pukul 2. So aku jalan ajelah, pelan-pelan, ada masa dalam 2 jam untuk sampai. Gila babilah jauhnya aku jalan, 51 blocks gitu. Mulanya nak give up tapi aku terus kan jugak, jalan-jalan sambil makan aiskrim.