Saturday, October 13, 2012

31052008


Sabtu, hari yang ditunggu-tunggu pun tiba. Tapi, nak menunggu habis kerja, tertunggu-tunggu jugak lah aku. 

David keluar pergi gym, and to a few other places, so tinggallah aku sama Hal seharian. Tak buat apa sangat pun, buang masa mengemas barang-barang Hal aje lah. Nak pergi holiday cuma 5 hari tapi mengalahkan orang nak keluar tabligh yang 4 bulan tuh pakaian yang nak dibawak. Baju, t-shirt, shorts, seluar, 7 helai setiap satu. Kasut berapa pasang tah, topi, segala macam lah. Susah jadi orang kaya nih rupanya, benda kecik-kecik gitu pun jadi masalah sangat bagi diaorang. Takut pakaian tak match lah, takut pakaian tak cukup lah, benda-benda gitu yang diaorang fikirkan. 

Aku fikir pulak, kalau tak cukup pakaian, kalau pakaian tak match, beli aje lah nanti kat sana, kan ker diaorang orang kaya? Ker diaorang nih orang kaya yang kemut kot? Apa pun, terpaksalah aku melayan kerenah Hal tuh, which to me sungguhlah buang masa. Iyalah, nak kemas pakaian satu beg pun ambik masa setengah hari. 

Dalam sembang-sembang tuh, Hal terlepas cakap, yang Christ, mamat Filipino caregiver yang sorang lagi tuh, dia ikut Davad sama Hal pergi cuti kat Cape Cod tuh rupanya. David macam cuba nak sorok dari aku, entah pasal apa, dia takut aku terjeles kot? Dak lah, kalau diaorang ajak aku pergi, sure aku tak nak. Tapi, bila diaorang sorok-sorok gitu, aku jadi macam tak sedap hati jugaklah, macamana pun aku tak ada lah moncong ker apa ker. Tak. Aku rileks aje, cuma rasa macam tak syok gitu aje. 

Petang tuh David beritahu aku yang Friday nanti diaorang sampai dalam pukul 5 lebih, tiba-tiba Hal suruh aku datang jugak kerja. David mulanya kata tak payah datanglah sebab mungkin diaorang terlambat, takut nanti aku tertunggu-tunggu, tapi Hal pandang aku semacam aje. Aku boleh baca hati dia kata, "ala, kitaorang bayar gaji ko lah, jangan banyak songeh, aku nak ko datang kerja, ko kena datang". So terpaksalah aku anggukkan aje. Ingatkan dapatlah 6 hari cuti, rupanya 5 hari aje. Tak apa lah, itu pun dah bersyukur, dah 3 bulan aku kerja setiap hari, aku nak lah ada cuti, walaupun sehari dua kan? 

David beritahu jugak yang Saturday nya nanti dia mintak tolong aku kerja sampai malam sebab diaorang nak pergi party kawan diaorang kat Brooklyn. Mamposlah aku sebab party tuh party orang kaya, takut nanti aku termenyerlahkan kekampungan aku. Jangan aku dimalukan dah lah, itu aje. 

Diaorang nak panggil chauffer dalam pukul 5, nak stay kat party tuh sampai dalam pukul 12 malam, by the time sampai balik semula kat apartment diaorang, sure dalam pukul 1 lebih kan? Aku nak balik ke rumah sewa aku pulak? Tak ker weekend tuh, mana ada train sangat pepagi buta gitu tuh kan? Dan esoknya aku kerja pagi pulak tuh kan? Tak tidurlah nampaknya aku nanti tuh. Apa kata aku lepak dalam train aje, tidur dalam train, ikut train ke hulu ke hilir, best gak idea tuh kot?

Sebab hari macam nak hujan aje, dan David ingatkan aku kena balik cepat sebab nak bersiap nak pergi concert, so dia suruh aku balik awal sikit. Dalam pukul 5 gitu. Aku iyakan aje walaupun aku tak beritahu dia yang aku nak terus ke Madison Square Garden. Nak bersiap-siap apa nya kan? Aku nih kan ker jenis orang yang sentiasa bersiap sedia? Dia tanya aku jugak, apa pasal aku macam tak excited aje sedangkan dalam masa dua tiga jam lagi aku nak pergi concert Eagles tuh. 

Entah, aku tak rasa macam excited gitu, pasal apa tah. Mungkin jugak pasal dua hal tadinya tu lah (yang diaorang tak beritahu aku Chris akan ikut diaorang, dan Saturday aku kena kerja dari 10 pagi sampai lewat pagi esoknya), tapi, satu sebab lagi, aku ada terbaca dalam The New York Post tentang review concert tuh. Review nya tak bagus. Maksud aku, diaorang kata yang concert tuh tak best. Alamak, aku bayar dua ratus lebih, dah lama aku tunggu, tak kan sesia aje nanti kan? Itu pasal aku rasa macam tak excited jer tuh, rasa macam disappointed aje. Kemain lah aku nih kan, terlebih kematsallehannya sangat kot, belum tengok lagi, takat baca review aje, dah buat keputusan yang konsert tuh tak best. Americanized sangatlah aku nih!

Aku perasan yang David terlupa agaknya yang last Monday aku kerja 8 jam tapi bila dia bayar gaji, tak ada pulak dia bayar lebih. Aku malaslah nak beritahu dia (aku pun dah kat subway station masa tuh, tak kan nak talipun dia pulak kan?), lagipun esoknya aku cuti, dan gaji dibayar termasuk untuk esoknya. So, kira give and take gitu lah kan? Macamana pun, aku macam disappointed jugaklah sebab sebelum nih aku dah terbayang-bayang yang aku akan ada duit extra kan? 

Itulah, banyak benda kecik-kecik yang buat aku macam tak sedap hati aje sepanjang hari tuh. Aku nih sensitif sangat orangnya, benda kecik-kecik gitulah yang aku selalu fikirkan sangat kan? Patutnya happy ajelah kan sebab cuti aku dah bermula dan aku pun sedang mengatur langkah untuk pergi tengok concert. Kat Madison Square Garden pulak tuh kan? Eagles pulak tuh kan? 

Masa aku tengah tunggu train, aku ternampak ada sorang perempuan bertudung, cara dia pakai tudung tuh macam style orang Malaysia. Aku perati betul-betul. Hidung dia penyek! Sah lah ini Melayu, kata aku dalam hati. Laju jalannya perempuan tuh, bawak beg yang bila aku tengok, rupanya beg Tourism Malaysia, beg plastik yang besar tuh. 

"Assalamualaikum Kak, Kak orang Malaysia ker?", aku tanya, sambil kejar dia sebab dia jalan laju aje. Dia tak dengar. 

"Kak, Assalamualaikum Kak, orang Malaysia ker?", aku tanya kuat sikit. Dia toleh belakang, arah aku. 

"Ha, orang Malaysia juga ker?', lebihkurang gitulah dia tanya aku. Aku macam dah rabak mulut sebab senyum pasal happy dapat jumpa Melayu, tapi dia macam tak percaya aje gayanya. Sebab dia macam tak nak sembang, tak nak tahu apa-apa, dia macam nak terus aje jalan. 

"Duduk sini ker?", aku tanya dia sebab dia gaya macam nak blah gitu aje. Tak kan tak percaya aku nih Melayu kot? Kan ker aku cakap Melayu. Tak kan lah tak happy jumpa Melayu? 

"Ha ah, duduk sini, 69th Street", kata dia. Alamak, apartment David/Hal pun kat 69th Street, fikir aku. 

"Pasal selama ini tak pernah jumpa? Ramai Melayu ker kat sini?", aku tanya lagi, tapi aku macam tak puas hati sebab cara dia bercakap tuh macam nak cepat aje, macam tak nak aje sembang dengan aku. Kalau aku tak tanya apa-apa, sure dia dah blah sebab dia sembang tuh sambil menoleh kebelakang jer. Sungguhlah tidak sopannya, ke manakah hilangnya rukunegara seorang perempuan Melayu?

"Ramai jugak Melayu kat sini, tak pernah jumpa sebab diaorang kerja kot?", Saya tak kerja, suami saya kerja "kat" UN", dia jawab gitu. 

"Ramai Melayu?", aku macam tak percaya aje.

"Diaorang semuanya kerja Embassy", kakak tuh jawab gitu.

"Kerja Embassy? Consulate kot?", tak masuk akal pulak orang kerja Embassy (kat Washington, DC) duduk kat New York City kan?Aku rasa, kakak tuh maksudkan Malaysian Consulate lah kot sebab Consulate tuh dekat jugak dengan UN, bearing in mind yang kakak tuh tak kerja, dia ikut husband aje. 

"Kerja sini ker? Kat mana?", giliran dia pulak tanya aku. 

"Ha ah, kerja kat sini. Tapi saya nih illegal", pundeks tul, apa pasal aku tercakap aku illegal, kat talibarut orang Consulate pulak kan? Memang muka tak berkemaluan sungguh aku nih. 

"Oooooooooo.......", kata kakak tuh sambil angguk-angguk.

"Tak apa lah, jumpa lagi nanti", dia kata gitu. 

Terus dia blah pergi tunggu train kat depan sikit. Macam ternganga aku jadinya korang tau tak? Ternganga sebab macam tak percaya gitu. I mean, aku nih Melayu, dia pun Melayu, patutnya sembang-sembanglah kan? Kalau dia nak cepat pun, kasilah ayat penyedap hati kan? Ini tak, blah gitu aje. Hina sangat ker aku nih? Tak kan sebab dia tahu aku illegal, itu yang dia tak nak sembang ngan aku tuh? Tak kan dia tak nampak yang how happynya aku masa tuh terberjumpa Melayu. Kan ker perempuan pandai baca hati lelaki? Perempuan Melayu pulak kan? Tak kan dia tak boleh tahu aku happy dapat jumpa dia kan? 

Sentapz aku tau! Burit lah!

Masa dalam train tuh, sempat aku nampak perempuan tuh tengah tunggu train lain. Tak apa, sure aku akan jumpa dia lagi nanti tuh. Nanti, kalau terberjumpa dia, aku tak nak tegur pun, nak buat tak tahu jer. Kalau dia dengan laki dia, dengan anak-anak dia, pun aku nak buat tak tahu gak. Kalau nanti terberjumpa dia, then dia kasi tahu laki dia, "Bang, tuh budak Melayu", pastuh laki dia tegur aku, tanya aku apa pasal tak tegur diaorang, aku nak pulang paku buah keras aje. Aku nak cakap kat laki dia, sambil juih bibir, "alah, bini Abang, dulu saya tegur tapi dia macam tak nak sembang jer, sebab tu lah saya tak nak tegur". 

Tapi tak tahu lah, entah-entah aku tertegur jugak diaorang nanti, iyalah kan, aku nih pemaaf orangnya. Peramah pulak tuh. 

So jadi bodoh aje lah aku masa dalam train tuh. Tak apa lah, biarlah aku membawak hati bodoh aku ke Madison Square Garden............