Saturday, October 13, 2012

31052008 (ii)


Aku turun kat Times Square station sebab aku masih ada banyak masa, sempatlah merayap-rayap dulu seseround dua sampai kat Radio City. Rasa lega betul aku sebab dapat beberapa hari cuti, aku nak melepak sampai subuh kat Times Square pun tak apa kan pasal esoknya tak kerja.

Aku lapar sebab petang tuh hanya makan sekeping sandwich, tapi, nak makan macam tak berselera. Aku nih, lapar-lapar pun boleh tak ada selera makan. Pukul 7 aku dah menapak ke tempat concert, saja jer nak tengok-tengok keadaan kat luar, nak warm up gitu. Aku tak rasa macam kekok pun pergi sorang-sorang sebab aku tahu aku akan ada kawan, dua orang. June sama kawan dia, aku duduk sama diaorang nanti. Aku beli ticket dulu tuh kat June lah, melalui craigslist.com.





Tujuh setengah aku start masuk dewan, macam stadium aje gayanya sebab bertingkat-tingkat. Rasa macam tak percaya aje mulanya tuh, yang aku dapat masuk ke Madison Square Garden yang selama ini, sejak kecil lagi, hanya takat dengar nama aje. Bangla bukan sebarang Bangla aku nih rupanya. Aku nih Bangla yang tak sedar diri.

Apa-apa recording tak boleh dibuat tapi aku tengok sana sini orang ambik gambar so aku ikut jugaklah ambik gambar sesekeping dua. Then lama tuh June sampai, sembang-sembang dengan dia. Kepoh orangnya June tuh, semua ditanyanya, sampaikan last-last dia kata, "ok, now you ask me questions". Kitaorang sembang-sembang pasal konsert, pasal shows lain, dia kata dia akan cuba dapatkan ticket concert Madonna bulan 10 atau 11 nanti, dia dah ada satu ticket tapi yang murah punya, dalam seratus lebih, aku nak yang arena seating punya ticket.

Pukul 8 lebih barulah start concert tuh, dalam 15 minit delaynya. Diaorang muncul aje, rasa macam bergegar stadium sebab semua orang bersorak. Aku tengok, yang ticket holders kat arena, semuanya berdiri. Tapi, yang ticket holders yang kat belakang-belakang, atas-atas, diaorang macam tak excited sangat, selamba aje. Tau lah ticket murah kan, jangan lah menyerlahkan sangat mentaliti penonton kat tangga kambing kan? Apa salahnya turut serta sama kitaorang yang ticket mahal nih kan? Kalau takat tengok konsert nak duduk diam-diam, baik dengar iPod aje kan?

Ada dua big screens kat kiri kanan stage so nampak dengan jelaslah diaorang tuh, aku selang-seli tengok kat stage sama kat screen. "Oooo, gini rupanya Don Henly yang aku pernah beli CD dia tuh, yang nyanyi lagu The End Of The Innocence tuh. Ooooo, ini rupanya kumpulan Eagles yang masa dulu-dulu, CD diaorang aku selalu dengar tuh", kata aku dalam hati.

"Ishhhh, best nya jadi aku, dapat tengok Eagles. Ada aku terfikir gitu.

Aku sebenarnya kan, tak kenal sangat pun ahli kumpulan Eagles tuh, takat tau nama aje. Iyalah kan, bukan aku punya generasi pun kan? Kecuali Don Henley, pasal dia ada buat solo albums jugak dan aku suka dua tiga bijik lagu solo dia. Yang lain tuh aku tak tahu pun, Glen Frey, Timothy B. Schmidth, Joe Walsh. Tua-tua dah diaorang rupanya, epecially Joe Walsh tuh. Tapi, main gitar terrer gila.

The first few songs lagu-lagu yang aku pernah dengar tapi tak adalah huge hits punya lagu. Lagu Hotel california, lagu keempat diaorang. Alamak, apa pasal awal sangat main lagu tuh? Lepas lagu tuh, tu dia, berderetan lagu-lagu evergreen diaorang, lagu-lagu yang aku tahu nyanyi, lagu-lagu yang aku tau liriknya.

So, sambil berdiri, sambil dua-dua ibu jari taruk/sangkut kat pocket jeans, sambil gerak-gerakkan sikit bontot, aku pun ikutlah diaorang menanyi. Mamat sebelah aku pun sama, menyanyi, menari slow-slow gitu. Meremang aje bulu tengkok bila diaorang nyanyi lagu-lagu macam Peaceful Easy Feeling, Take It To The Limit, Lying Eyes, dan a few others.

Dalam sejam setengah gitu diaorang break for like 15 minutes. Aku keluar jugak, sembahyang Maghrib kejap kat luar, tempat tak ada orang. Masa break tuh June kata dia nak duduk seat lain, ada a few seats kosong kat belah depan tuh. So aku dapat 3 seats all to myself.

Masa Don Henley nyanyi lagu Boys Of Summer, aku punyalah rasa nak menari, itu lagu favorite aku. Tapi, mamat sebelah tuh, dan a few others yang kat depan tu aje yang bangun, yang lain semuanya duduk. Aku nak bangun menari, takut pulak tengah sedap-sedap menari, diaorang duduk. Malu aku nanti kan? So aku macam terkilanlah jugak. Yang lain buat aku terkilan, diaorang tak nyanyi lagu New York Minute. Aku tau itu bukan lagu Eagles, tapi lagu solo Don Henley. Tapi lagu Boys Of Summer pun bukan lagu Eagles kan? Itu lagu solo Don Henley.



[Gambar atas nih, masa break]


[Masa lagu last, Desperado]

[Masa nak keluar dewan konsert]

Ada lah dalam 3 jam concert tuh, tapi sekejap aje rasanya. Aku puas hati, once in a lifetime punya pengalaman kan? Lagu last diaorang, lagu Desperado.

Macam tersengih aje aku bila diaorang ulang-ulang ayat terakhir lirik lagu tuh.

Desperado,
Why don't you come to your senses?
come down from your fences, open the gate
It may be rainin', but there's a rainbow above you
You better let somebody love you
(let sombody love you)
You better let somebody love you...ohhh..hooo

Before it's too..oooo.. late

Goodnight New York!