Friday, September 28, 2012

A Different Color


22072006

The next day tuh, aku tak ada apa-apa aktiviti sangat pun tapi aku keluar jugaklah. Pasal apa? Pasal, aku fikir, kalau aku tak keluar, kalau aku nak memerap kat rumah aje, apa aku nak tulis kat blog nanti, kan? Tak ada aktiviti. So aku kena keluar jugak, aku kena ada kan aktiviti. So that aku akan ada idea untuk tulis kat blog ini. Kesian orang nak baca cerita aku, kan? Isn't that neat? Niat aku sokmonya baik, kan? Sokmonya kesian kan orang, kan? 

Banyak jugak aku berfikir the last few days nih, macam-macam yang ada kat otak aku. Dan aku rasa, masa gini-gini lah seronok kalau aku nak merapu. 

Besar kuasa Tuhan, kalau minggu lepas, about this time aku tengah kerja melayan orang makan, jaga cash register. Tapi sekarang lain pulak ceritanya, aku dah kena buang kerja. Nasib baiklah aku kena buang kerja tuh bukan atas sebab aku ada buat salah. Kalaulah aku kena buang kerja tuh sebab aku ada bikin palat, sure lebih haru rasanya. 

Besar kuasa Tuhan, kalau dulu biasanya Yanti pinjam duit aku, tapi kali ini dia macam penyelamat pulak, meminjamkan aku duit di waktu aku betul-betul hilang punca. Walaupun tak banyak tapi InsyaAllah dapatlah aku meneruskan hidup untuk beberapa minggu. 

Besar kuasa Tuhan, bertali arus orang yang nak tolong aku. Sampai aku tak berani sangat nak muncul kat Yahoo, sebab aku tak sampai hati nak baca messages orang yang bunyinya bermacam-macam. "Ko ok ker Joe?", "alau ko nak aku tolong cakap aje ler, aku bantu mana yang sanggup" "Kalau ko nak duit, sound aje lah" "Bak mai alamat". Ayat-ayat macam tuh. Dan ada jugak komplot nak bayar handphone aku. Orang kata aku keteghaq pun keteghaq lah tapi bagi aku, diaorang ikhlas nak tolong aku tuh dah lebih dari cukup. Itu pun satu bentuk pertolongan tuh. 

Maha besar kuasa Tuhan sebab dalam keadaan-keadaan begini pun, aku masih maintain keselambaan aku. Aku cool aje. Aku rileks aje. Mungkin sebab aku fikir, aku nak buat macamana. Nak kelam kabut? Nak menjerit? Nak berhenti tulis blog? Nak memencilkan diri? Tak ada guna semuanya tuh. Baik aku buat cool aje, mudah-mudahan Tuhan akan tolong aku. Dan Tuhan, kalau tak salah aku, akan hanya tolong orang yang cool aje, kan?. 

Walaupun aku ada jugak terfikir, what's wrong with me? Dalam keadaan genting macam ini, dalam keadaan hidup terumbang ambing gini, aku masih selamba kodok jugak lagi. Macam tak ada apa-apa pun. Macam biasa aje. Ker aku nih memang jenis orang yang tak nak berusaha? Macam orang putus asa aje. Macam orang yang kata, "Lantaklah, apa nak jadi, jadilah, aku dah hilang akal dah nih" Atau memang semuanya tuh typical bagi orang-orang yang tak ada dan tak fikir masa depan, macam aku nih? Macam peminta-peminta sedekah, yang homeless tuh, diaorang tak fikir apa-apa sangat. Dapat rokok sebatang, dah happy gila. Habis rokok, mintak lagih kat orang. Orang macam tuh ker aku nih? Aku tak sedar yang aku nih lemah sangat orangnya. Tak berdaya. Tak berkuasa. Fragile sesangat. 

On and on the rain will fall
Like tears from a star, like tears from a star
On and on the rain will say
How fragile we are, how fragile we are
How fragile we are, how fragile we are 

[Fragile - Sting]

Tapi, dalam pada aku rasa aku orang yang lemah, orang yang tak berdaya, orang yang tak berupaya, aku rasa aku nih sensible jugak. Aku masih mampu berfikir, aku masih sanggup mencari jalan, aku masih terpaksa berusaha. Dan aku masih mampu bergelak-ketawa. Aku masih berani buat lawak. Walaupun lawak yang kelat kadang tuh. 

Mungkin jugak sifat aku begini. Aku tahu yang dengan berbuat lawak tuh aku dapat menghilangkan rasa sedih aku, aku dapat menyembunyikan kesengsaraan aku. Orang tak akan percaya yang jokers do cry. Aku masih ingat lagi yang dulu ada orang yang kata gini pasal aku. "He has this amusing way of looking at things". Aku setuju sangat dengan statement tuh. Kalau dah susah, nak buat macamana kan? Gelakkan ajelah. Itu yang aku, kalau ada apa-apa, dalam situasi macamana pun, aku akan gelakkan aje. I even gelakkan hidup aku sendiri. Memang seronok mengelakkan hidup sendiri nih. Akan hilang tension. 

Itu yang kalau orang baca entries aku, orang macam akan confused, dalam sedih-sedih pun aku masih boleh buat jokes in between ayats. Walaupun aku tak nafikan itu memang bakat semulajadi aku, tapi sebenarnya kan, aku tulis blog nih pasal benda-benda yang dah berlaku. 

Dan walaupun aku mentertawakan apa pasallah sampai ke sini jauhnya aku merapu nih? diri aku sendiri tapi di sebalik itu semua, aku learn a lot about diri aku sendiri. Menulis kat blog ini, menceritakan apa yang terjadi kat aku, macam mencerminkan diri aku sendiri. Aku sedar di mana kelemahan-kelemahan aku. Aku dapat tahu kekuatan aku melalui tulisan-tulisan aku. Walaupun kelemahan mengatasi kekuatan tapi itulah aku. I no longer have the energy to worry about what anyone else thinks of me - I know myself and that's a good thing. 

Here I go out to sea again
The sunshine fills my hair
And dreams hang in the air

Gulls in the sky and in my blue hazel eyes
You know it feels unfair
There's magic everywhere

Look at me standing
Here on my own again
Up straight in the sunshine

No need to laugh and cry
It's a wonderful wonderful life
No need to laugh and cry
It's a wonderful wonderful life

The sun's in your eyes
The heat is in your hair
They seem to hate you
Because you're there

And I need a friend
Oh I need a friend to make me happy
Not stand here on my own

Look at me standing
Here on my own again
Up straight in the sunshine

No need to laugh and cry
It's a wonderful wonderful life
No need to laugh and cry
It's a wonderful wonderful life

I need a friend
Oh I need a friend
To make me happy
Not so alone

Look at me here
Here on my own again
Up straight in the sunshine

No need to laugh and cry
It's a wonderful wonderful life
No need to laugh and cry
It's a wonderful wonderful life

No need to laugh and cry
It's a wonderful wonderful life
No need to laugh and cry

It's a wonderful wonderful life
Wonderful life
Wonderful life 

[Black- Wonderful Life]



Macamana pun, above all, besarnya kuasa Tuhan sebab dalam keadaan aku yang bagaikan telur di hujung tanduk, fikiran aku tetap tenang. Aku tetap tak gelisah. Aku cool. Selamba. Nak tahu apa rahsianya? *Sambil-sambil membetulkan serban* Ini aku nak kasi peringatan sikit, buat diri aku dan buat semua yang baca. Takkan nak mencarut jer memanjangkan, kali nih aku nak bedakwah lah sesikit. 

Ingat Tuhan. Mintak pada Tuhan biar hati tenang. Jangan jadikan masalah tuh penyebab hilang punca. Dan percaya yang rezeki tuh di tangan Tuhan. Dan tetap berusaha, jangan asyik berdoa aje sampai tak ada masa nak berusaha. 

Itu ajelah syarahan aku kali ini. Tak boleh banyak-banyak nanti orang tertidur pulak. Nanti bila janggut aku tumbuh panjang, aku bersyarah lagih, ok?

Apa-apa pun aku bersyukur dengan Tuhan yang menjadikan aku begini, masih mampu cool di saat-saat genting. Aku akan jadikan pengalaman aku nih sebagai bukti yang hidup aku nih taklah sesusah hidup orang lain. Berlambak-lambak lagi orang yang susah dari aku. Aku punya masalah nih dead pale in comparison dengan masalah orang lain. Aku nak jadikan segala ceritera kisah hidup aku nih sebagai pewarna kehidupan. Hidup aku is so colorful. Penuh dengan warna-warni. 

Dan semuanya ini buat aku lebih ingat pada Tuhan. Yang hidup ini berbalik-balik. Masa kecik-kecik dulu, bila orang tanya aku, apa warna kegemaran aku, what's my favourite colour, aku, yang memang kaki lawak, yang lain dari orang lain, aku jawab apa? Bila orang tanya aku, apa warna kegemaran aku, aku pun jawab, warna kegemaran aku bukan hitam, bukan merah, warna kegemaran aku, warna-warni. Sampai tua gini pun warna kegemaran aku masih tetap warna-warni. Dan hidup aku pun akan tetap penuh dengan warna-warni. InsyaAllah.