Friday, September 28, 2012

Let That Be The Reason


Nak kata sekejap tuh tak jugak tapi pejam celik pejam celik, dah dua bulan aku kerja di deli Michael tuh rupanya. Pertama kali masa aku tengok deli tuh, masa mula-mula kerja dulu tuh, aku suka. Masa tuh aku rasa aku boleh bertahan lama jugak kerja di deli tuh. Tak lah selama yang aku kerja di restoran Pak Tua, tapi memang aku boleh agak yang aku akan bertahan agak lama. 

Mula-mula kerja pun aku tak ada sangat songehnya. Aku sedar aku nih siapa, so aku buat ajelah apa yang patut. Aku terima ajelah keadaannya yang agak kurang menyenangkan. Waktu kerjanya yang terlalu panjang. Tak ada internet. Di kawasan bahaya pulak tuh. Customersnya orang hitam yang tak berpelajaran, yang biadab. 

Then semakin lama aku semakin tak tahan. Aku rasa tertekan sangat. Aku rasa rugi aje kerja di situ. Semuanya tak menyenangkan aku. Aku fikir yang aku harus mencari jalan keluar. Tapi aku masih tak boleh keluar, aku masih belum ready. Susah jadinya nanti kalau aku keluar dari situ dengan tak ada persediaan secukupnya. Lagipun, buat apa cepat mengalah, pastinya ada alternatif lain. Itu yang buat aku sambung lagi sebulan kerja di situ walaupun bulan pertama aku kerja, Tuhan ajelah yang tahu betapa peritnya aku menanggung. On second thought, tak ada lah perit mana sangat pun. Memang aku nih malas, manja dan suka mengeluh. Banyak songeh. Ada jer benda yang tak kena nya. Ha, itu baru betul.

Untuk menenangkan hati aku supaya aku suka kerja di deli tuh, supaya aku dapat terima kenyataan yang aku dah ditakdirkan bekerja dalam keadaan yang serba tak kena tuh, aku buat baik yang teramat baik dengan keluarga Michael. Apa diaorang suruh aku buat, aku selamba aje buat. Suruhlah kerja dari 10 pagi sampai 1 pagi besoknya, aku kerja kan aje. Aku buat apa yang patut. Tak ada pun aku nampakkan yang aku marah dan tak suka kat diaorang. Walaupun bini Michael tuh (biasalah perempuan kan?) macam cerewet jer, aku diamkan aje. 

Sebab most of the time aku akan kerja dengan dia, tak pernah ada masa aku boleh rileks berdiri tunggu customers datang. Ada aje benda yang disuruh aku kerjakan. Aku buat jer, dengan muka manis. Tapi dalam hati aku menyumpah, what a bitch! Sesekali dua aje aku takat geleng-geleng kepala sebab bengang. Selebihnya aku selalu cakap dalam hati jer, "Jaga ko, aku blah aje nanti biar ko tahu". 

Kalau kerja di waktu malam, sama Michael, aku tak rasa stress sangat sebab walaupun Michael dia banyak tengok tv sambil baca paper aje, tapi dia tak pedulikan sangat aku nak buat apa. Tak ada pun suruh aku buat itu buat ini. Aku memang pantang disuruh, aku tahu buat apa yang patut tanpa perlu diremind. Tak ker bengang, lepas letih bersihkan tandas semuanya, ada ker dia tanya things like, "Did you switch off the light?" Banyaklah benda-benda remeh yang lain yang selalu buat aku bengang. 

Dengan anak-anak diaorang aku bukan main lagi rapatnya sampaikan Bryan, bangun pagi aje dah cari aku. Nak pergi sekolah pun cari aku, malam pun sebelum dia pergi tidur, akan cari aku. Sampaikan Michael selalu kata, "My son like(s) you, he don't play with me and my wife anymore. Apa tak nya, balik sekolah, aku dulu yang diterkamnya. Mula-mula tuh memang suka lah aku melayannya, tapi lama-lama muak jugak aku dibuatnya. Nak didukunglah,nak dipiggy back kan lah. Macam-macamlah. 

Yang siHelen pulak, suruh aku ajar menyanyi lah, tanya itu tanya ini. For her school graduation baru nih, aku yang suruh dan ajar dia sikit-sikit, nyanyikan lagu Spice Girls tuh, lagu Mama. Itu yang nak tergelak tuh sebab aku selalu fikir, ditakdirkan suatu hari nanti aku ada anak, lagu apa lah dia akan nyanyikan pasal aku? Silap-silap lagu Papa Was A Rolling Stone.