Friday, September 28, 2012

This Is No Laughing Matter

14072006


Diam tak diam dah dua minggu aku kerja di New Jersey, dan dalam masa dua minggu tuh sepatutnya aku dah dapat menyesuaikan diri dengan keadaan kerja, dengan staff kat situ. Kerjanya memanglah aku boleh handle, tapi bab komunikasi dengan staff di situ yang buat payahnya. Itu yang aku rasa macam handicapped jer, ada kekurangannya aku nih. 

Sue pun dah balik dari China, walaupun dia masih di New York tapi suami dia dah balik ke New Jersey. Bertambah kekok aku dibuatnya sebab suami dia tak reti English, dan aku tengok pun, dengan Wei-Wei bukan main lagih dia bersembang. Mary dah pergi ke New York, so aku sama Wei-Wei ajelah yang handle kerja di bahagian depan. Tiap kali suami Sue ada, aku jadi macam serba salah, aku tak tahu apa yang dia fikir tentang aku. Samada dia suka kerja aku atau tidak, atau dia fikir yang aku nih buat menyemak jer.

Pernah sekali tuh masa suami Sue tak ada di restoran, cash register yang aku guna tuh buat hal. Entah apa-apalah yang rosaknya. SiWei-Wei apa lagi, dia perli aku ajelah, dia kata kan ker Mary dah ajar aku guna machine tuh? Memang pun, memang Mary ada ajar, tapi ajar masa mesin tuh ok. Tak ada pun tunjukkan aku macamana nak baiki mesin tuh kalau rosak. Ndak jer aku kasi penampar kat Wei-Wei sebab bila aku nak talipun Mary yang di New York, dia pulak sibuk-sibuk kata dia akan talipun. Orang yang datang makan semakin ramai, cash register tak boleh pakai. Ada lagi satu cash register yang lain, bila aku mintak kunci kat Wei-Wei, dia kata dia akan talipun Mary. Sebenarnya, Wei-Wei tak reti guna cash register tuh jugak, dia tak tahu caranya pun. Dalam hati aku kata, cibai punya amoi sekor nih, dia dah bertahun kerja di sini pun tak tahu nak handle, nak marah kat aku pulak yang baru dua minggu kerja. Nasib baiklah suami Sue ada datang a few minutes later, dia yang repairkan cash register tuh, dia tunjukkan aku macamana nak pasang alat-alat semuanya tuh. In Chinese! Aku angguk-angguk gitu ajelah. 

Hari Isnin malam, diaorang dapat gaji. Aku buat tak tahu ajelah, then Wei-Wei beritahu aku yang gaji dibayar sebulan sekali tapi sebab aku dah dua minggu kerja, bos ada tanya kalau-kalau aku nak pakai duit, dia boleh kasi sesikit. Aku katalah aku nak, so suami Sue kasi aku seratus. Pundek, seratus dollars aje dia kasi rupanya. Lebih baik tak payah kasi, apa yang aku boleh buat dengan duit sebanyak itu tuh? Nak bayar bill talipun pun tak dapat. Macamana pun aku ambil ajelah.

Balik kerja malam hari Selasa tuh, suami Sue (melalui Wei-Wei) suruh aku off hari Rabu. Geram aku dibuatnya sebab kalau dai cakap dari awal kan ker senang, aku surenya akan rasa seronok aje sewaktu kerja hari tuh, knowing yang esoknya aku akan off. Ini tidak, baru malam itulah dikasi tahu. Lepas mandi, bila aku on kan laptop, bila aku tengok tak ada signal (router ditaruk Mary kat bilik tukang masak sorang tuh, sejak itu tak pernah ada connection, sejak Friday minggu lepasnya lagi dah), aku pun terus buat keputusan nak balik ke Philadelphia ajelah. Nak buat laundry, nak pergi bank, nak rileks-rileks kat rumah Yanti. So aku terus pack barang apa yang patut, aku menapak ke stesyen bas. Kat situ sempatlah aku online barang sesetengah jam sebelum bas ke Atlantic City tiba. Kat dalam bas tuh aku asyik dok baca tag archive yang sempat aku download. Gelak sorang-sorang aku dibuatnya bila baca apa yang orang sembangkan. Kalaulah aku ada masa tuh, sure lebih seronok. 

Bas tuh agak terlambat sampai ke Atlantic City so aku terpaksa naik bas pukul 3-30 pagi ke Philadelphia. Sabar ajelah selama dua jam aku menunggu di stesyen bas tuh. Nak pergi ke mana-mana malas rasanya sebab beg aku tuh berat jugak, sendat dengan pakaian. Dah nak habis Subuh baru aku sampai ke Philadelphia, kebetulan Yanti dah bangun tidur, so sembang-sembang dengan dia ajelah sampai 7 lebih. Lepas tuh baru lah aku tidur.

Lepas buat laundry semuanya baru aku keluar ke Chinatown. Aku nak ke bank. Nak keluarkan duit. Nak bayar bill cellphone. Aku tak lah rasa janggal sangat masa aku isi form, masa aku kasik form tuh kat counter, sebab kali ini aku ada nombor account aku. Aku pun ada bawak ID yang aku buat kat New York dulu tuh. Aku pun ada bawak passport, yang walaupun dah expired tapi visa nya masih valid.

"Your account has been suspended pending investigations bla bla blah......act bla bla bla", kata kerani tuh. Tak faham aku, so aku tanya dia balik, apa maksud dia. Dia tanya nombor Social Security. Aku kata aku tak ada, aku bukak account dulu tuh masa tak perlukan Social Security Number pun, belum berkuat kuasa lagi masa tuh. 

"When did you last make a withdrawal?", dia tanya aku lagi. "I don't know, more than a year ago I guess", aku jawab gitu. Seingat aku, kali terakhir aku keluarkan duit, setahun lebih dah, memang aku jarang keluarkan duit, aku masukkan duit adalah. Macamana pun aku masih tak faham, so aku tanyalah kerani tuh, akhirnya dia suruh aku jumpa Manager bank. Manager tuh terangkan kat aku yang account aku digantung sementara pending siasatan, ataupun arahan Federal, pasal akkaun aku tuh macam tak real aje. Tak ada SS Number. 

Bila Manager tuh mintak IDs aku, bila aku kasi kan ID yang aku ada, dia terus beritahu aku yang dia tahu ID aku tuh bukannya ID yang valid yang dikeluarkan oleh Government. Aduh!!! Aku tunjukkan passport. "Get your passport renewed then show it to me", kata Manager tuh. "Ok, this is not about IDs, right?, aku tanya dia. "Your account has been suspended, there's nothing I can do about it. You come back tomorrow", kata manager tuh. 

Aku macam tak percaya jer, aku rasa blank gitu aje. Apa pasal aku tak boleh keluarkan duit dari akaun aku? Bukannya aku tak ada duit dalam akaun tuh? Itu duit aku. Itu hak aku. 

Terus aku balik ke rumah Yanti. Kebetulan Yanti sama suami dia ada di rumah. So aku ceritakan lah pada diaorang. "Temen aku sama, nggak bisa ngeluarin uang, 10 000. Minggu lalu dia telpon aku ceritain dia nggak bisa ngambil uangnya di rekening. Koq kenapa sih?", Yanti tanya aku. 

"How much do you have in your account?", suami Yanti tanya aku. "About twelve, twelve thousands something". "Are you a Muslim?", dia tanya aku. Aku rasa nak marah bila dia tanya aku gituh. Lupa ker Will tuh yang aku lah yang bawak dia pergi masjid masa dia nak masuk Islam dulu tuh. Lupa ker dia yang aku lah yang jadi wali (eh, betul ker wali?, saksi kot) masa dia kawin sama yanti dulu tuh. Tanya aku samada aku Islam ker tidak. Mabuk ker? Macamana pun aku jawab selamba ajelah, "Yes, I'm a Muslim, I have a Muslim name", aku kata gitu. 

Lepas tuh barulah Will kata kat aku yang dia ada terbaca satu article pasal perbankan yang mengatakan, sesiapa yang ada duit di bank in excess of 10,000, bank kena buat lapuran kat Federal Governmet. Or something like that. "Remember 9-11? You have more than 10 grands in the bank and you are a Muslim. That makes sense", kata Will. Makes sense to him tapi bagi aku semuanya tuh bullshit. 

Berserabut kepala aku jadinya. Aku tak tahu apa nak buat. Dalam poket aku ada a few dollars aje. Manager tuh suruh aku datang esoknya, sedangkan aku kena balik ke New Jersey, aku kerja. Aku macam dah tak boleh nak fikir apa-apa, so aku terus masuk ke bilik. Aku tidur. 

Kadang-kadang aku rasa my life nih macam one big fat joke aje. Sad thing is, apa pasal it's not even funny?