Friday, September 28, 2012

Back On My Feet Again Agaknya Lah


25072006

So hari Khamis tuh aku keluarlah, pergi library aje for a few hours. Balik ke rumah pun dah pukul 3 lebih, tak nak aku ke mana-mana sangat pasal senang nak sembahyang bang kalau di rumah. Aku tengok jugaklah kalau-kalau ada kerja di persekitaran Philadelphia, aku cari kat papers Indo, aku cari kat craigslist.com. 

Tapi tak ada kerja yang sesuai, kalau ada pun, nak kan IDs, ataupun kerja tuh dah ada orang ambil. Ataupun kerja tuh jauh. Atau nak kan perempuan. Aku rileks aje pasal aku ada good feelings pasal interview yang kat 7-Eleven tuh. So pukul 6 tuh aku talipun Mr Kim. Pundek betul, dia suruh aku talipun besoknya pulak. Ini sure dia nak interview orang lain lagi agaknya. Terus aku punya kekonfidentnan pasal nak dapat kerja tuh hilang. Tak apalah, esoknya aku akan talipun lagi, ataupun aku mula cari kerja lain. 

Friday aku keluar awal sikit sebab aku nak pergi library, nak pergi Sembahyang Jumaat lagi. Aku ke satu masjid di Northeast Philadelphia, di kawasan yang agak sibuk, kawasan orang hitam. Sebab aku sampai agak awal, masjid belum bukak, so aku jalan ajelah di sekitaran kawasan tuh sambil-sambil tengok kiri kanan kalau-kalau ada ditampal kat mana-mana kedai (yang tokeynya orang Asia) yang hendakkan pekerja. Ada a few iklans tapi semuanya yang aku tak layak, kerja di kedai yang tuan punya nya orang America, yang pastinya hendakkan IDs, nak kan Social Security Number, working permit, segalanyalah. 

Aku masuk kat this one kedai pakaian yang tuan punyanya orang Bangladesh. Kedai jual pakaian Islam, peralatan untuk orang Islam. Aku nak cari sejadah, kain pelikat. Ramah sangat tuan punya kedai tuh, perempuan Bangla. Macam-macam dia tanya aku, dia pernah datang Malaysia dua tahun lepas. 

"Malaysia is such a beautiful country", kata dia. Aku sengih kan ajelah. 

Then dia tanya pasal aku, pasal family, aku jawab pun macam nak tak nak aje. Aku beli lah sejadah, tasbih dan ketayap. Dalam hati aku fikir, dalam pada aku tak berduit pun aku masih nak beli barang jugak. Tak apalah sebab aku beli tuh barang-barang keperluan. Lagipun, walaupun duit tuh duit aku pinjam dari Yanti, at least dia akan dapat jugak rewardsnya nanti. InsyaAllah. Mungkin ini caranya aku nak balas jasa Yanti yang tolong aku di waktu aku kepepetan uang. 

"Do you sell sarongs by any chance?", aku tanya perempuan tuh. Dia tak faham so aku katalah, macam pakaian yang lelaki Bangladesh pakai tuh. "Oh, lunggi!", kata dia. "What do you call that, lunggi?", aku tanya dia balik. "Lunggi", kata dia. Nak tergelak pulak aku, how could I forget my own language? So dia tunjukkanlah kat aku kat mana bahagian kain pelikat. Tak banyak choices, ada a few aje, nipis-nipis pulak tuh. Aku tak beli akhirnya. 

Masa aku nak bayar tuh perempuan nih masih asyik cerita itu cerita ini kat aku. Tanya itu, tanya ini. "You'll be rich one day, have a good family, everything will be alright. That's called rizk", dia kata gitu sebelum aku blah. Aku senyum kan aje lah. 

Masa kat masjid, aku, sambil lepak-lepak, sambil bersandar kat dinding, bila ada aje orang masuk, aku jeling-jeling jugak. Manalah tahu kot-kot Indon yang datang nak sembahyang. Tak ada pun. Semuanya orang hitam yang aku tengok pun, muka baik-baik aje. Orang Arab adalah sebatang dua. Orang Pakistan, Bangladesh pun adalah dua tiga batang. 

Tapi yang buat aku hiba sangatnya, masa Imam baca khutbah. Right from the very beginning, Imam tuh ceritakan pasal ujian Tuhan, macamana mencari jalan keluar dari dugaan Tuhan. Dan yang buat aku sebak sangat tuh, dia baca Ayat Seribu Dinar. Dia kupas ayat tuh satu persatu. Dan setiap butir perkataan yang keluar dari mulut Imam yang mukanya jernih sesangat tuh, semuanya seolah-olah ditujukan buat aku seorang. Airmata aku jangan ceritalah, tak henti-henti keluarnya. Tiap kali habis satu sentence keluar dari mulut Imam tuh, aku, macam automatik aje, anggukkan-anggukkan kepala. Masuk sangat kat kepala aku apa yang Imam tuh cakap. Orang lain tak nampak airmata aku keluar tapi aku tahu Imam tuh nampak jelas sebab aku duduk pun kat saf pertama, kat tiang, aku selalu tertengok yang Imam tuh ada pandang-pandang aku. Aku selalu terbertentang mata dengan Imam tuh. 

Semakin kuat Imam tuh kasi khutbah, semakin laju airmata aku keluar. Dan semakin laju jugak aku angguk-anggukkan kepala. Bagi aku masa tuh, di situ hanyalah ada aku sama Imam tuh. Imam tuh macam tukul kepala aku betul-betul. Tapi, dalam dia menukul-nukul aku, kepala aku tetap aku anguk-anggukkan. Macam orang degil aje, kan? 

Lepas sembahyang, Imam tuh buat pengumuman. Adalah a few. Pertamanya pasal kutipan derma besar-besar yang diaorang nak buat untuk kumpul duit untuk buat pembesaran masjid yang kalau kat Malaysia tuh, macam surau aje besarnya. Memang kecik masjid tuh sebab itu macam shop house jer. Memanglah ada a few biliks kat tingkat dua masjid tuh tapi kalau dijadikan satu lantai aje, boleh menampung ramai jemaah. Bila Imam tuh kata yang pihak masjid nak buat kutipan derma untuk projek pembesaran masjid tuh akhir tahun depan, terus aku terfikir yang aku kena buat something. Aku sedar walaupun sekarang aku tak ada duit tapi aku tetap menanam niat yang suatu masa nanti, bila aku dah back on my feet again, aku nak buat derma sikit. 

Sebab masa aku mula masuk masjid tuh, memang ada aku nampak satu tong derma yang teramatlah besarnya, ditaruk betul-betul kat depan pintu masjid. Tapi, masa aku nak taruk duit, sebab aku taruk coins aje, aku boleh tahu yang tong itu macam kosong aje. Tak ada derma sangat pun.So aku jadi macam bersemangat aje bila ingatkan yang aku kena buat sesuatu nanti, aku nak kasi sedekah. Aku terus teringat yang aku ada Projek Tabung Ayam, dan aku, InsyaAllah akan manafaatkan Projek Tabung Ayam itu nanti.

[Aku rasa lah kan, tak ada salahnya kalau kita pasang niat untuk buat baik. True, memanglah keadaan aku sekarang tak mengizinkan tapi that does not stop aku dari memikirkan benda-benda baik yang lain. Takkan lah, disebabkan ada masalah sikit, langsung tak nak fikir benda-benda lain, kan? Lagi satu, tak ada salahnya orang miskin macam aku, kalau nak pasang niat, kan? Sedangkan ada sesetengah orang kaya ada pasang niat nak buat jahat, what's so wrong with sesetengah orang miskin yang berniat nak buat baik? ]

Pengumuman lain, Imam tuh ada kata yang kalau ada sesiapa yang nak kawin, bolehlah kasi nama kat dia sebab dia ada list sisters yang bersedia untuk kawin. Kalaulah aku nih legal, kalaulah aku nih sempurna, dah aku kasi nama aku kat Imam tuh. Macamana pun, ada aku terfikir, who knows suatu masa nanti aku akan mintak nasihat (pasal kawin) dari Imam tu kan? 

Lepas pada tuh bila semua orang dah keluar dan bila aku tengok Imam tuh lepak aje sambil bersandar di dinding, terus aku pergi dekat dia sebab aku pun dah nak blah. Aku bersalam dengan Imam tuh. Aku peluk dia, sambil tuh aku kata, "Thanks, that was such an inspiring sermon". 

Aku sampai rumah Yanti right before hujan guruh gemuruh. Sesehari dua nih memang selalu hujan, kilat sambar menyambar. Pukul 6 lebih baru aku talipun Mr Kim. "I'm not going to employ you", dia kata gitu. Aku tanya dia apa pasal? Then dia kata lah yang dia nak pakai orang cuma akhir bulan depan sebab one of the staff (Mat Salleh) akan masuk university. Geram jugak aku memikirnya, buat buang masa aku aje ituhari pergi interview. Apa pasal dia tak beritahu aku awal-awal? Tapi aku ada terfikir, mungkin itu alasan dia aje. Mungkin SiKontol kasi bad review pasal aku kot? Mungkin Mr Kim ambil orang Indo aje kot? Apa-apa pun I was a little disappointed to say the least. 

Sabtu dan Ahad biasa aje, aku keluar di sebelah tengahari. Dah Zohor nak habis baru aku balik. Teruk aku nih, mengumpul sembahyang. Sabtu tuh, masa keluar dari subway, aku ada ternampak kawan aku yang dulu kerja kat restoran Kelvin di Florida dulu tuh. Rahmat. Dia hampir tak ingat aku. Lama dia tenung aku. "Koq aku kira kamu udah ka Indonesia", dia tanya aku. "Nggaklah, gak punya uang sih", aku kata gitu. Dulu memang aku ada cerita dengan dia yang aku nak ke Indonesia aje, sebelum passport aku mati. Entahlah, aku pun dah lupa apa reason aku nak ke sana dulu tuh. Rahmat pun tak kerja, tengah ke sana ke sini nak cari kerja. Dia, selama ini, dah merata-rata perginya, ke Alabama, Arkansas, Indiana. Dia tak takut apa sangat sebab dia ada legal papers, ada SS, ada ID, ada account kat American banks lagi. Dia dah lama kat Amerika, dia buat semua benda tuh masa baru tiba, waktu tu memang senang.

"Hudi lagi balik kerja sama Kelvin, udah setahun lebih. Udah bagus dia", kata Rahmat. Jadi macam jeles aku sekejap. Dan aku terfikir, orang Indo, diaorang tak malu, dah berhenti kerja, datang balik semula kalau tak dapat kerja yang lain. Walaupun berhentinya cara kurang baik. Aku? Walaupun berhenti cara baik (masa di restoran Pak Tua for example), mampos aku nak kerja balik di situ. 

Malam minggu aku sembang dengan Pak Yus aje pasal hari esoknya dia tak kerja, dia malas. "Waduh, koq billnya sampe begitu banyak sekali", dia kata kat aku. Rupanya masa dia memasak kat dapur, dia ada belek-belek bills yang dah dibuka, yang ditaruk atas meja. Aku, petang tuh ada jugak belek-belek gitu tapi taklah aku tengok betul-betul. 

"Bil telpon 4 ratusan, bil ha-pay 3 ratusan, bil lestrik lagi, bil gas, ansuransi mobil sampe dua, ribuan. Gimana mau bayar?, dia tanya aku. 

Dan aku pun apa lagi, kan? Aku buatlah "accupuncture" sesikit. "Kamu awas, suatu masa nanti pasti diminta uang dari kamu", sajalah aku menakutkan Pak Yus. 

"Aku ngelihatnya jadi pusing, di mana mereka mau cari uang? Kerjanya berapa jam aja?", dia tanya aku.

"Mereka punya uang sih, Yanti baru dapat uang dari pemerintah. Bills semuanya udah dijelasin, dalam ribuan", aku kata gitu. 

"Iya, tapi gimana bisa jadi sedemikian?, dia tanya aku. Then aku ceritakanlah yang memang Yanti sekeluarga jenis gitu, selalu lambat-lambatkan bayar bills. Pernah a few times talipun dipotong (aku nih tak sedar diri, cellphone aku pun dah lama kena potong), pernah rumah diaorang bergelap pasal tak bayar bil letrik. Pernah, di musim winter, tak ada gas. Masa tu lah dulu tuh, diaorang, Yanti akan talipun aku, nak pinjam duit. Takkan aku nak biarkan diaorang dalam kegelapan, kan? Itu yang aku kasi pinjam tuh. 

"Kamu lihat suaminya, punya uang, langsung ambil off sampe dua minggu. Minum melulu, sehari sampe 3 botol. Botol gedek itu satunya tiga dollars setengah sih", aku kata kat Pak Yus. Aku tahu harga Budweiser tuh pasal kat sebelah kedai Michael dulu memang ada kedai arak, itu yang aku tahu tuh. 

"Koq aku ni udah masuk perangkap", kata Pak Yus.

"Tenang aja, nanti kalo mereka mahu pinjam uang, bilang aja kamu udah kirim Indo. Pasti nanti kamu yang mereka dekatin", aku sajalah kasi warning kat pak Yus. 

Aku online ajelah sepanjang malam, entah apa yang aku buat pun aku tak tahu, sedar-sedar dah Subuh. Hari Isnin aku dah buat keputusan yang aku akan mula cari kerja dengan lebih giat. Aku nak talipun semua tokeys yang ada pasang iklan. Aku nak keluar ke kawasan yang ramai orang Indo, mana tahu ada terjumpa sesiapa yang boleh kasi aku info pasal kerja kosong. 

"Udah penuh, udah ada seratus lebih yang daftarin", kata this one guy yang macam Kepala cari orang kerja.

"We have already employed a few guys", kata another tokey. 

"We need girls to work here", kata another tokey. 

Aku jadi risau. Dah tak ada harapan lain dah gayanya nih. Kalau boleh memang aku nak kerja di Philadelphia aje, berulang alik dari rumah Yanti. Ada internet, kawasannya agak aman. Jauh dari kawasan yang ramai orang Indo. Lagipun aku nak uruskan pasal akaun bank aku tuh.Aku nak ke New York nak jumpa MakCik Jenny pun aku was-was pasal duit kat poket aku berapa ajelah yang tinggalnya. Takat nak buat tambang, nak bayar dia. Buatnya tak ada kerja yang dekat-dekat? Mampos aku nanti. Macamana pun, bila dah tak ada pilihan lain, aku buat keputusan untuk turun ke New York jugaklah. Aku dah fikir, aku akan ambil ajelah kerja apa sekali pun, yang tak berapa jauh dari sini, dari New York. Even kerja basuh pinggan pun tak apa. Kerja laundry pun tak apa. Dan aku terpaksa lupakan dulu masalah akaun aku yang disuspended tuh. Aku nak buat macamana? 

So selasa, July 25th, aku turun ke New York. Aku beritahu Yanti yang aku mungkin tak balik malamnya, tengok keadaanlah. Aku bawak satu beg, aku bawak dua tiga helai pakaian, bawaklah apa-apa yang patut. Aku fikir, kalau ada kerja nanti, aku nak terus terima aje. Aku nak terus aje ke tempat tuh, so aku tak payah balik semula ke Philadelphia. Dapatlah save duit sikit, kan?. Aku ambil bas pukul 9, sampai di New York pukul 10 lebih, office MakCik Jenny baru bukak. 

"Lu mana kerja? Masih sama Michael", siol betullah MakCik Jenny, dia ingat semuanya.

"Taraklah MakCik, saya kerja kilang, ini turun mau cari kerja. Ada kerja tak?", aku tanya dia sambil terus tengok-tengok iklan kerja yang digantung di cermin. 

"Apa kerja lu mahu?", dia tanya aku. 

"Apa-apa kerja ajalah MakCik", aku kata lagi.

"Eh you cali kawan, duduk New York, sini sinang mau cali kilija", dia kata lagi.

"Tarak wang lah MakCik", aku kata gitu. Then aku ada tengok a few iklan pasal bilik sewa, semuanya dalam lingkungan 400 sebulan. Kalau aku ada duit, dah aku talipun dah. Rasanya macam nak slow talk jer dengan MakCik Jenny, nak pinjam duit dia so that aku boleh cari kerja di New York yang tak menyediakan tempat tinggal free. Then bayar bulan-bulan. 

Ada satu kerja di Washington DC, sebagai helper kat OneDollar Store. Terus aku suruh MakCik jenny talipun tokey tuh. Mulanya dah ok, dah setuju gaji, tapi dia tanya macam-macam pulak. Merokok ker tidak (aku kata aku dah quit), ugama Islam ker, then dia kata dia nak tengok passport aku, dia suruh aku bawak passport dan a week after that dia akan kasi passport aku semula. Apa ke jadahnya nak pegang passport aku yang dah mati tuh sampai seminggu? Banyak cekadaknya lah tokey tuh so aku kata kat MakCik Jenny yang aku tak nak lah kerja di situ. Bila MakCik Jenny macam sangsi sebab aku tak nak tunjukkan passport aku, aku katalah yang aku simpan passport aku tu kat safe deposit box kat Philadelphia, dan aku tak bercadang nak balik ke sana malam tuh. Pandai aku kan? 

Then MakCik Jenny ada lah talipun another restaurant kat Albany (state capital of New York ), tak ada orang yang jawab. "Sana bagus, ada satu Malaysian, dia sudah lama kerja", kata MakCik Jenny. Lama jugaklah aku tunggu, masih tak ada orang yang jawap panggilan tuh. Then aku ke tempat Mei-Mei, ramai orang kat office tuh. Aku rasa kesian dengan MakCik Jenny sebab sepanjang aku ada di situ, tak ada pun yang datang cari kerja di tempat dia. Adalah dua tiga orang budak Indo, tapi takat tanya-tanya gitu aje lah. Kat tempat Mei-Mei, beratur orang yang mintak kerja. So aku balik semula ke tempat MakCik Jenny. 

"Ini di mana MakCik, di Pennsylvania tapi di mana?", aku tanya dia bila aku tengok ada satu iklan yang guna kod Pennsylvania. 

"Itu talak bagus punya tempat. Lu mau kerja cuci piring ka? Ayyooooo!!!",kata MakCik Jenny. Aku masa tuh dak tak peduli apa dah, jadi dishwasher pun lantaklah. 

"Lu tunggu, pirigi jalan-jalan dulu, nanti saya talipun itu tokey balek", kata MakCik Jenny. The moment aku nak keluar, ada satu panggilan talipun. Dari tokey restoran. Nak cari counter person/cashier. 

"I have one guy here", kata MakCik Jenny, terus dia panggil aku. 

"Lu mau piligi itu sana Pittsburgh? Lu cakap ini sama olang Indo", dia kata kat aku sambil hulurkan gagang talipun. So aku cakaplah dengan Ari, yang kerja di restoran tuh. Apa yang aku jawab, semuanya ditranslatekan ke bahasa Cina, aku tahu yang tokey tuh tak reti English dan dia suruh Ari yang cakap dengan aku sebab Ari orang Indo. Macam-macamlah Ari tanya aku, aku jawab pun gitu-gitu aje. Terus MakCik Jenny ambil talipun dari aku, dia kata sama Ari yang aku setuju kerja di situ dan aku akan datang esok. 

"Ayoooo, tarak jauh, berapa jam aja dari Philly", kata MakCik Jenny. Adalah dalam enam tujuh jam kot. MakCik Jenny suruh aku naik bas Cina sebab lebih cepat sampai tapi aku kata aku kena balik ke Philadelphia pasal aku nak ambil kasut aku, kasut yang aku pakai tuh tak sesuai untuk buat kerja-kerja di restoran. Bukan anti-resistant. 

"Tarak apa MakCik, saya pergi dari Philly", aku kata gitu. Bila dah setuju semuanya, aku pun bayarlah $35 kat MakCik Jenny. Sambil tuh aku fikir, cukup ker duit untuk aku buat tambang ke sana nanti? What if aku tak jumpa restoran tuh (MakCik Jenny hanya kasi nama restoran, dan nombor talipun restoran, jugak nombor cellphone Ari. Aku pulak tak ada cellphone dah nih), what if aku ada masalah lain dan aku kena balik ke Philly? Cukup ker duit untuk return trip? Then, aku patut ada sedikit duit poket sementara dapat gaji. Banyaklah yang aku fikir. 

Tak apalah, aku akan cuba pinjam Yanti barang sesepuluh dua dollars, itupun kalau dia ada duit. Aku tak nak fikir banyak lah. Aku dah dapat kerja, itu yang pentingnya. Syukur Alhamdulillah. 

Aku terus aje ke tempat tunggu bas untuk balik semula ke Phiadelphia. Tak kuasa aku nak ke mana-mana, bukan masanya aku ke mana-mana. Aku tak singgah pun untuk makan kat Malaysian restaurant yang ada dua tiga bijik di kawasan tu tuh. Aku beli iced-tea aje. Walaupun aku lapar yang amat sangat sebab sejak pagi langsung tak makan apa, tapi aku terus balik ke Philadephia aje.