Friday, September 28, 2012

And Some More Reasons


Basically keluarga Michael tuh memang suka dengan aku, semuanya lah. Cuma diaorang tak tahu yang aku, dalam diam-diam tuh, sebenarnya aku tak suka kerja di situ. Saja aku tahan-tahan kan, saja aku buat-buat macam happy aje di situ. Diaorang tak tahu yang aku membilang hari tunggu hari gaji sebab lepas dapat gaji aku cadang nak blah aje lah dari deli tuh. Tak nak dah lah aku kerja di situ lagi. 

Dah lah letih kerja, bila naik aje ke bilik aku, tak ada pulak internet. Diaorang tak tahu yang internetlah buah hati pengarang jantung aku. Tak ada internet, that's it lah, tak ada maknanya. Kalau dulunya aku keluar sekali dua aje seminggu, aku keluar ke Philadelphia, sebab nak online. Tapi, the last few weeks tuh, setiap hari jadinya aku keluar. Setiap pagi. Aku tak ke Love Park, aku ke Kinko's aje. Senang sikit di situ sebab connection dia laju. Di Love Park tuh, iyalah benda free kan, terkemut-kemut aje connection nya. So setiap hari aku keluar, tak bawak laptop pun, dapatlah dalam sejam sehari aku online. Bini Michael pun heran apa pasal aku keluar setiap hari. Aku tipu dia, aku kata aku saja jer pergi mengopi di Dunkin' Donuts, sambil sembang-sembang dengan bebudak Indo yang kerja di sana tuh. 

Jadinya, tidur aku dah semakin lama semakin kurang. Tak cukup tidur. So memang boring dan mundane sangatlah hidup aku. Habis kerja, terus mandi, buat apa yang patut, then terus tidur. Nak berak lama-lama pun tak boleh. Rugi masa. Tapi apa yang aku sedar setiap kali aku masuk bilik air, bila habis kerja tuh, aku selalu tengok cermin. Biasalah tu kan? Aku selalu terperasan yang misai aku yang memang setiap pagi sebelum aku pergi kerja, aku cukur tuh, dah lebat. Dah harus dicukur lagi. It shows betapa lamanya aku kerja setiap hari, sampaikan ketara kadar pertumbuhan misai aku. Itu belum kira bulu lain lagi tuh. Bulu hidung. Bulu kening. 

Makan minum aku pun tak terurus sangat. Malas pun satu hal jugak sebab aku tengok keluarga Michael tuh macam kedekut aje so aku nak masak beria-ia sangat pun malas. Diaorang selalu makan mee aje, ataupun beli makanan murah kat Chinatown. Aku, takat goreng telur, mackerel, itu aje lah. Makan sekali sehari jer. Selebihnya aku makan ajelah roti, telur, fries, benda-benda gitu tuh. Takat buat alas perut. Itu yang aku semakin hari semakin kurus sampaikan semua seluar yang aku pakai, walaupun aku dah kasi lipat kat bahagian pinggang nya, masih menyelorot jugak. Sokmo lah aku terasa yang kalau aku membongkok ker, aku tunduk ker, sure buttcrack aku akan ternampak/terkeluar. 

Itu semua yang buat aku tak suka kerja di deli Michael tuh. 

Customers yang selalu datang berbelanja di deli tuh pun satu hal jugak. Muka yang sama aje setiap hari. Naik muak aku menengoknya. Bukan muak sebab apa, diaorang tuh semuanya ada perangai tersendiri. Yang kasar, yang biadab, yang menakutkan, yang ganas. Bermacam-macam ragam lah. Ada satu dua aje yang baiknya, yang tegur aku dengan sopan, selebihnya memang jenis hardcore punya lah. 

Ada jugak yang tak oleh dibuat baik, macam satu kawan Bubu tuh. Aku punyalah layan dia, kalau dia datang, memang aku yang masakkan makanan dia, aku taruk ingredientsnya bebanyak, dia selalu kenyit-kenyit mata kat aku pasal dia kata apa yang aku masakkan tuh bagus. Tapi ada satu kali tuh masa aku keluar ke this one Chinese Take-Out sebab nak beli iced-tea, dia ikut aku. Diaorang tuh memang nya berkeliaran di luar kedai, itu aje lah kerja diaorang. 

Dia mintak duit kat aku. Aku tak kasi, aku kata aku tak ada duit. Then dia suruh aku belikan dia rokok. Sebab aku tak ada duit kecik, aku bayar guna duit 20 dollars, so bila dia nampak aku bayar, terus dia mintak aku belikan dia rokok. Bila aku nak ambil aje duit balance, dirampasnya dari tangan aku. Bila aku mintak balik, dia gelak-gelak aje. Bila lama aku pujuk-pujuk dia, dia kasikan aku 5 dollars aje, lebihnya dia ambil, sambil dia ayun-ayunkan badan dia macam orang tengah konkek, sambil kata yang aku patut sneak out aje lah malam tuh nanti for some fun or something. Lepas tuh dia buat-buat jilat bibir. Aku faham sangat dah. So aku blah gitu ajelah. Ada dekat sepuluh dollars yang Minah tuh ambik. 

Masa tengahari tuh, aku ada lah tercerita kat bini Michael pasal Minah tuh ambil duit aku. Aku beritahu dia, jangan dibesar-besarkan cerita, jangan beritahu Michael. Tapi, dasar perempuan kan, tak sempat apa pun dah dia ceritakan kat Michael. Marah sangatlah Michael. Dicarinya Minah tuh, dimaki-makinya Minah tuh, dicarut-carutnya. Sampai aku sendiri naik malu. Minah tu kata aku kasi duit tuh kat dia. Bila Minah tu bengang, mulalah dia buat ragam, diketuk-ketuknya cermin kedai, disepak-sepaknya kerusi meja. Macam-macamlah. 

Start pada hari tuh aku dah tak berani dah nak keluar ke mana-mana, nak pergi buang sampah pun masa betul-betul tak ada orang. Semuanya tuh membuatkan aku jadi lebih tak suka kerja di deli Michael tuh. Dan aku tetap buat keputusan yang aku akan berhenti kerja aje lah dari situ bila dapat gaji nanti.