Friday, September 28, 2012

Dan Sabut Pun Tenggelam


Tak payahlah aku cerita punya siksanya aku menunggu dari Sabtu sampai Monday night tuh. Masa tuh duit ada 4 dollars jer kat pocket, tapi tak sapa pun tahu yang aku masa tuh tengah susah. Not even Yanti. Not even Pak Yus. Aku selamba aje. 

Salah perhitungan aku jugak sebenarnya sebab bila Yanti kata Monday, aku ingatkan Monday morning itu lah. Sedangkan dia, pagi tuh dia ke sekolah. My last dollar habis hari tuh jugaklah, aku beli nasi putih kat kedai Cina sebelah rumah tuh. Balik rumah aku goreng telur aje, tah telur sapa aku ambil kat fridge, ada 3 bungkus semuanya so aku ambil 2 bijik. Tak apalah, diaorang tak akan perasan kot. Lagipun, takkan pasal telur dua bijik pun nak mengamuk jugak nanti, walaupun pernah dulu suami Yanti mengamuk pasal telur yang dia beli hilang sebijik. Itu cerita lama. Cerita yang masa tuh, aku, kalau beli telur, sempat makan dua tiga bijik aje, selebihnya hilang lesap begitu aje. Tapi aku tak pernah pun bising. 

Yanti biasanya balik ke rumah pukul 6 petang tapi hari Isnin tuh, pukul 9 lebih baru aku terdengar bunyi dia balik. Tengah dia lipat kain baju kat ruang tamu, aku pun turun lah, then aku duduk aje kat tangga. 

"Kapan kamu bisa kasik aku uang?", aku tanya dia.

"Aku belum ngecheck di rekening sih, Will nggak bisa check lewat internet kerna internet udah nggak ada", dia kata gitu. 

"Aduh, tapi kamu bilang kamu bisa kasi aku uang hari Senin, hari ini sih, gimana?", aku tanya dia. 

"Hari Jumaat ceknya udah dimasukkin, waduh aku nggak bisa kasi kamu uang sih, bills aku bertompok, bill cable hampir 300 ratus, bill ha-pay hampir 400, bil gas, bils lestrik, hampir dua ribua semuanya. Kamu butuh berapa sih?", dia tanya aku. Waktu tuh aku dah mengeluh, aku geleng-geleng kepala, aku tunduk.

"Kamu bilang kamu bisa kasi aku uang sih, koq kamu begitu sih. Kenapa kamu janji kalo kamu sebenarnya nggak bisa?", aku tanya dia. Sambil gelak-gelak, dia jawablah yang dia tak perasan pun yang bills dia sebanyak itu. Tambah pulak anak dia Ara, waktu nak balik ke Amerika nih dua tiga minggu lepas, ada pinjam duit dari kampung, so duit tuh kena dikembalikan.

"Kamu butuh berapa?", dia tanya lagi. "Uang aku nggak cukup bayar bills sih", kata dia. 

"Kira-kira sebulan gaji, aku perlu siapkan uang buat bayar Lawyer, aku perlu cari kerjaan, aku butuhkan uang untuk belanja seharian sebelum aku dapat gaji", aku kata gitu. 

"Berapa?", dia tanya gitu macam terkejut. 

"Kira-kira dua ribu, kalau aku kerja restoran, benter aja aku bisa lunasin utang itu", aku kata kat dia. Penuh harapan. 

"Koq banyak amat. Nggak bisa sih", dia gelak-gelak. "Bills aku...blah...blah...blah.... aku dah tak dengar dah apa yang dia cakap.  Aku rasa nak menangis tapi aku tahan airmata aku dari keluar. Belum pernah Yanti tengok aku menangis. Sabar jer lah Raja Airmata sekor nih.

"Apa rencana kamu? Mahu cari Lawyer atau mahu tungguin aja?", dia tanya aku. 

"Aku harus cari kerjaan sih", aku jawab ringkas aje. 

"Jadi kamu nggak perlu bayarin Lawyer dulu sih, kalo seratus atau dua ratus aku mungkin bisa pinjamin", dia kata gitu. Lepas tuh aku tak cakap apa lah, aku terus tunduk aje. Entah apa aku fikir pun aku dah lupa, rasa-rasanya aku tak fikir apa-apa. I was just shocked and in total disbelief yang selama ini dia hanya kasi aku false hope. 

Dah lama gitu tuh, bila dua-duanya senyap, dan dia terus aje lipat kain, aku terus naik masuk ke bilik. Aku tak kata apa pun, setakat kata, "Oklah....". Yanti tengok aje aku. Aku rasa aku sembahyang Isyak tuh dalam awang-awangan, lepas tuh aku terus ajelah baring. Nak tidur. Tapi tak dapat aku lelapkan mata. Sampai pukul berapa pun aku tak tahu tapi dalam dua lebih tuh aku masih terpusing ke kanan, pusing ke kiri, tinggikan bantal, meniarap, terlentang, taruk kepala kat dahi. Macam-macam gayalah.

Aku masih tak percaya yang Yanti tak boleh tolong aku. Minggu lepas bukan main lagi dia dengan full of keselembaannya, beritahu aku yang dia ada duit grant tuh, dengan duit tuh lah dia akan pinjamkan aku, untuk aku buat belanja, untuk buat bayar Lawyer. Aku masih tak percaya yang selama ini, sejak aku kenal keluarga dia, dah berpuluh-puluh kali dia pinjam duit dari aku, aku kasi aje. 

Aku ingat lagi yang dulu, dia selalu gunakan anak dia, Ara, suruh pinjam duit dari aku. "Om Joe, Mama mau pinjam uang, di rumah udah nggak ada beras, nggak ada apa mau dimakan". Berpuluh-puluh kali dah dia pinjam duit dari aku, semuanya aku kasi. Sampai aku lost count berapa jumlah yang dia pinjam sebenarnya. Aku masih tak percaya yang Yanti macam tak ada rasa guilty, tak ada rasa terkilan pun yang dia tak dapat nak tolong aku. 

Dan baru lah aku percaya selama ini apa yang bapak saudara dia Anang (yang dulunya duduk sama dia, then lari, merajuk, sekarang dah lama tak contact Yanti walaupun duduk a few blocks away aje) cakap kat aku sedari dulu, "Yanti tuh jelek orangnya, sedari dulu lagi". Dulu aku tak percaya sangat sebab memang keluarga diaorang tuh selalu gitu. "Yanti tuh pinter ngomong", aku ingat lagi bini Anang cakap kat aku dulu tuh. 

Dulu aku gelakkan aje. Mungkin masa itu (masa tengah giat diaorang pinjam duit, especially masa Yanti baru lepas kawin sama Will) aku tengah kemaruk nak tolong orang, kononnya nak balas jasa Hadi yang tolong aku masa aku homeless di New York dulu tuh. Masa tuh, aku lah orangnya, walaupun aku Bangla aje, tapi aku at least dapat tolong keluarga Yanti, ala, kesianlah kat dia, dia tuh dah lah janda (sebelum kawin sama Will), lari ke Amerika bawak dua orang anak, so aku patut tolong diaorang. Itu apa yang aku fikir masa tu tuh. 

Ish, apa pulak aku nih, macam mengungkit-ngungkit aje kan? Marah sebab orang tak nak kasi pinjam duit, sampai terungkit-ungkit kisah lama. Tapi itulah, aku rasa tak patut sesangat yang Yanti tak dapat tolong aku. 

Then aku terfikir pasal ada a few readers blog ini, yang offer nak kasi aku duit, takat seseratus dua. Dulunya aku tak ada pun fikir yang aku nak terima offers diaorang tuh, kalau boleh aku nak usahakan cara aku dulu. Tapi nampak gayanya aku dah putus akal, dah tak ada tempat nak mintak tolong. 

Itu lah, bila aku dah macam tak nampak jalan lain dah yang aku akan dapat duit, baru aku terasa yang aku nak terima ajelah offers dari kawan-kawan yang kat blog nih. Macam yang aku cakap tuh, ada a few yang kata nak kasi aku duit. Ada yang nak buat collection lagih. Memanglah mulanya aku tak nak, aku macam malu gituh, tinggi sangat pride aku kononnya, sampai sanggup makan biskut kering aje daripada terima offers orang yang ikhlas tapi jauh tuh. 

Sebenarnya, bukanlah pasal malu sangat (walaupun aku tak nafikan yang malu lah sebab utama yang sebenarnya). *Tengok tuh, apakah ertinya kalau dua perkataan yang sama *sebenarnya* dijadikan sebagai pembuka dan penutup ayat? Tapi kan, aku rasa aku nih dah macam tak ada kemaluan dah, ataupun kalau korang tengok from another side, dah besar sangat dah kemaluan aku nih. Aku tulis kat blog ini pasal kebodohan aku, pasal perjalanan hidup aku yang entah apa-apa, aku unload kan semua feelings aku kat blog ini, aku tulis semuanya apa yang ada kat kepala aku. Tanpa segan silu. Tanpa kemaluan. 

Macamana pun, aku tetap cuba untuk berusaha cara aku, kalau terdesak sangat barulah aku akan terima offers diaorang. Mungkin kalau aku ada proper IDs, aku dah terima dah offers tuh. Tapi sebenarnya orang tak tahu, diaorang ingat aku bodoh sombong sebab tak nak terima pertolongan orang. Sebenarnya, macamana orang nak tolong? Nak hantar duit kat aku, kena guna check, atau money order, kan? Kan ker bank account aku kena suspend sementara? Bukan ker aku tak ada proper IDs? 

-------------------------------------------

Kalau ikutkan hati, masa Yanti kata dia tak boleh tolong aku, masa tuh jugak aku rasa nak pack barang aku, nak blah. Nak ke rumah Nani, kat situ ada bilik kosong. Tapi bila difikirkan balik, lagipun masa tuh dah tengah malam, aku lupakan aje niat tu tuh. Takkan nak marah orang yang tak nak tolong kita, kan? 

Lagipun, dia bukan tak nak tolong, dia ada kata yang dia boleh kasi aku seseratus dua. Aku masih ada harapan. So besoknya aku, lepas aje dengar bunyi Yanti keluar rumah untuk ke sekolah, teruslah aku bersiap untuk keluar. Bukak fridge kejap, nasi putih yang aku simpan ituhari masih ada so aku kepal-kepalkan nasik tuh, aku makan. Dapatlah dua tiga kepal, cukuplah untuk kasi aku ada energy, untuk kasi aku tahan sampai petang. 

Aku ke library dulu sebab Nani pastinya tengah tidur kalau aku ke rumah dia. Pukul 12-30 baru aku ke rumah Nani. Pacar dia tengah bersiap nak pergi kerja, dia tanya aku apa pasal nampak macam stress jer so aku ceritalah pasal duit aku tuh, pasal kerja aku. "Aku nggak punya uang sama sekali sih", aku goncang-goncangkan pocket jeans aku, sambil gelak-gelak. 

"Waduh, sian sama loe, nanti aku suruh Nani kasi loe uang", kata dia.

"Gak pa pa lah, minggu lalu aku udah pinjam uang Nani, seratus dollars", aku kata lagi. 

"Udahlah, aku udah mahu berangkat kerja ni, udah telat sih. Benter aku kasi kamu uang", dia kata sambil terus naik ke bilik dia. Lepas tuh dia jerit panggil Nani. "Nani, ini Joe ada, kasi dia uang". Sabar jer lah. 

"Ini aku kasi kamu 20 dollars, kelmaren-kelmaren aku pastinya ada pinjam uang dari kamu", dia kata gitu sambil taruk duit atas meja. Seingat aku tak ada aku pinjamkan dia duit tapi kalau takat beli something guna duit aku dulu, rasanya pernah. Masa dia belum kenal Nani dulu tuh. Masa aku duduk satu bilik dengan dia di rumah lain dulu tuh. 

"Kenapa?", Nani macam marah jer bila tengok duit dua puluh dollars tuh. "Dulu aku pernah pinjamin dia uang sih. Koq kamu!", aku kata gitu. Then aku ceritalah pada Nani kisah Yanti yang semalamnya tuh. 

"Anjing! Dasar bajingan! Kerna itu aku benci orang Indonesia sih. Orang Pribumi. Semuanya nggak ada yang elok", Nani kata gitu. Nani nih orang Indo keturunan Cina. Lama jugaklah aku di rumah Nani, dia asyik pot-pet marahkan aku sebab percaya sangat kat Yanti. Then bila dia tanya aku nak makan ker tidak, aku kata lah aku lapar. So aku makanlah sambal tumis ikan kering yang dia masak semalamnya tuh. Enak banget sih.

Lepas tuh aku cuba-cuba talipun a few kedais/stores yang nakkan pekerja, yang ada diadvertise kat dalam paper Indo. Probelmnya, bila diaorang nakkan contact number aku, aku serbasalah nak kasi nombor siapa. Nak kasi nombor Nani, aku tak duduk di situ, nak kasi nombor talipun Yanti, aku jarang ada di rumah. Nak kasi nombor talipun aku, kan ker servis talipun aku dah lama kena potong. So aku kasi lah nombor Nani sebab aku rasa aku nak lepak rumah Nani ajelah sampai malam. 

Tapi sebab Nani macam kisah tak kisah aje pasal aku, dia asyik di dapur aje memasak kuah lontong, aku rasa bosan pulak nak lepak di situ. Panas. "Tapi Yanti ada bilang dia bisa pinjamin aku seratus dua sih", aku kata gitu kat Nani. "Udah, tunggu aja", kata Nani. Betul jugak tuh, itu ajelah harapan aku. Then aku mintak diri nak balik, sambil pesan yang kalau ada sesiapa yang talipun pasal kerja, aku nak Nani tolong talipun aku balik di rumah Yanti. 

So aku menyusur balik ke rumah Yanti. Di petang yang panas bagai nak gila. Duit ada 20 dollars kat pocket. "Aku dah lama tak merokok nih, baik aku beli rokok ajelah", kata aku dalam hati. Cadangnya nak beli rokok paling murah tapi terbeli Marlboro 100. So aku hisap rokoklah sepanjang perjalanan balik tuh. Sebab dah lama tak hisap, itu bila aku hisap tuh rasa pening-pening, rasa berpusing-pusing, rasa macam nak rebah jer. 

"Harus rebah aku nih kang", aku dok teringat satu insiden nih masa aku buat Umrah a few years ago. 3 minggu lebih aku tak merokok, hampir sebulan kalau tak salah aku. Then on the way to airport kat Jeddah masa dah nak balik Malaysia, ada lah kitaorang singgah kat kedai yang ada jual rokok (kat Mekah, Madinah tak ada jual rokok secara terang-terangan) so aku beli lah sekotak. Masa kat luar airport sementara tunggu nak check-in, aku hisaplah rokok tuh sebatang. Masa tuh sebelah tangan aku bertongkat kat pagar dawai. Tiba-tiba aku tumbang, bukan pengsan, tapi aku jatuh gitu aje. Terus aku bangun semula, aku duduk lepas tuh sebab takut terjatuh semula. Itulah rokok punya penangan. 

[Eleh, dulu kawan aku, Ariff, dia ada cerita kat aku masa dia cuba berhenti merokok, masa tengah Sembahyang Jumaat, masa Imam tengah baca Al-Fatihah, dia tertidur. Tidur berdiri. Sedar-sedar orang dah sujud] 

So aku lepaklah sekejap kat this one telephone booth, berpegang kat situ. Takut-takut aku terjatuh. After a few mins baru aku blah. Sampai di rumah Yanti, lepas mandi,sembahyang, aku tengok internet connection masih belum ada so aku rasa nak keluar semulalah, nak ke library. Nak lepak kat library sampai malam cadangnya, rasa dah lama tak chat kat tagboard. Rindu pulak rasanya. 

Tapi sebelum tuh aku ada call this one number yang aku jumpa dalam paper lama, 7-Eleven store somewhere kat New Jersey. Seberang sungai dari Philadelphia. Yang jawab tuh kata dia masih cari pekerja dan bila aku kata aku tak ada papers, dia katalah "I'm still interested in interviewing you". Itu macam tanda bagus jer tuh so aku buat interview appointment untuk esoknya, pukul 12 tengahari.

Lepas tuh aku keluarlah, cadang nak jalan kaki aje ke library tapi panas yang teramat, tak sanggup lah aku jalan yang aku rasa dekat-dekat sejam jugak baru sampai. Takut-takut jer aku nak beli token, takut duit tak cukup sampai esok sebab aku pun tak tahu berapa tambangnya nak ke 7-Eleven store tuh, kena naik subway, lepas tuh naik regional rail. Aku rasa pelik jugak sebenarnya, sebab kalau difikir, aku ada lebihkurang 12 dollars aje kat poket (lepas beli rokok sama tokens). Ada hati nak pergi interview tuh. Kalau dapat nanti macamana? Nak cari kat mana duit tambang? Tapi, aku tetap maintain kecoolan aku, itu urusan hari esok, kata aku dalam hati. Ada lah ideanya nanti tuh. Aku bersyukur sebenarnya sebab walaupun dalam keadaan begitu, aku masih lagi boleh berfikir. Dan aku masih lagi nak merayap ke sana ke sini. Itu yang buat aku respect sangat kat diri aku tuh! Wakakakaka

So lepas Maghrib baru aku keluar dari library. Hujan turun punyalah lebat. Elok betul timingnya. Basah kuyup aku, aku buat selamba aje jalan dalam hujan tuh. Taklah nampak macam gila sangat sebab keadaan agak gelap. So terlepaslah aku nak lepak kat Love Park. Aku mana nak putus asa, kan? Kalau aku dah setkan yang aku nak berinternet jugak malam tuh, aku akan usahakan. So, dalam hujan tuh aku terus jalan pergi Kinko's kat Marriott Hotel. Cisss! Kad Kinko's aku ada balance dua tiga dollars aje, takat sempat online dua tiga minit jer. Aku cuba bukak laptop, kot-kot ada signal yang boleh dicuri. Or dishare. Tak ada. Semuanya encypted. Semuanya nak pakai password. Hampeh!!! 

Aku jenguk-jenguk kat luar, hujan macam dah reda walaupun gerimis masih mengundang. Kat Amerika nih, hujannya kalau lebat tuh, kejap aje. Itu yang aku mengambingkan diri kat Kinko's tuh sekejap sebab aku macam tahu yang hujan tuh tak akan lama. So aku menapak ke Love Park balik semula. Dan dalam rintik-rintik hujan tuh aku on kan laptop, terpaksa aku tutup sikit keyboard, takut terkena air. Itupun basah jugaklah laptop aku, kat screen pun berbintik-bintik aje. Sabar aje lah, dah lah screen laptop aku dah ada banyak dead pixels. Itu semua simptom-simptom yang aku kena fikir pasal laptop baru lah tu kot. So rancaklah aku chatting kat tagboard, sempat jugak aku upload entry yang aku tulis tuh. 

Bila batteri dah kong, baru aku blah, on the way tuh aku talipun Yanti (nak guna coin pun rasa was-was, takut tak cukup duit), aku kata yang boleh tak aku dapat duit dari dia. Sebanyak mana ajelah. Seberapa yang dia boleh kasi aku. Pasal esoknya aku nak interview. "Dua ratus aku bisa kasi", kata dia. Leganya rasa hati aku. So aku balik ke rumah naik subway lah jadinya, singgah kat kedai Cina beli fries sama tembikai. 

Alah, tak apalah, Yanti kan ker nak kasi aku duit?