Friday, September 28, 2012

One Of Us Is Crying


Dalam tengah ada problem tu pun aku masih dapat tidur lena, selamba aje aku tidur, macamlah tak ada apa-apa masalah. Bila terjaga baru aku dok terfikir pasal masalah aku tuh. Alangkah seronoknya kalau aku sentasa tidur, tak payah nak fikir kan apa-apa masalah, kan? 

Aku pun tak tahu, what is this endless series of meaningless experiences trying to teach me? Bosan dah aku dibuatnya, letih dah aku, sebijik demi sebijik masalah yang datang. Tapi itulah, aku nak buat macamana, nak tak nak aku kena hadapi jugak. Menangislah keluar air mata darah sekalipun, tak akan habisnya masalah tuh kalau tak diusaha cari jalan penyelesaiannya.

With that in mind, aku turun balik semula kat ruang tamu, Yanti tengah kemas-kemas, Will dah pergi kerja. So aku bercerita lagi lah kat Yanti. Sebelum tuh memang aku pun dah fikir yang dengan Yanti ajelah harapan aku, tempat aku mintak tolong. Walaupun aku tahu yang dia tak boleh tolong aku, dia pun kais pagi makan pagi jugak, tapi aku dah tak ada orang lain dah nak buat tempat mengadu.

"Habis aku Tie, habis aku!", aku kata gitu. 

"Tenang aja", kata dia. 

"Aku nggak punya uang sama sekali. Rencana aku, aku turun Phila kerna mahu ngeluarin uang. Udahlah ha-pay aku diputusin, aku mahu pulang ka New Jersey pun nggak bisa. Lagi, uang aku nggak bisa dikeluarin, sampe kapan aku nggak tahu", aku kata gitu. 

"Kamu cari Lawyer aja, biar Lawyer yang urusin", kata Yanti.

"Nggak bisa, aku nggak punya uang sama sekali, gimana mahu bayarin Lawyer sih?", aku jadi geram jugak. 

"Aku punya uang", kata Yanti. Aku buat dengar tak dengar aje kata dia sebab selama aku kenal dia, belum pernah aku dengar dia kata dia ada duit. Duit dari mana? Duit gaji? Nak bayar bill pun tak cukup, biasanya. Datang dari mana duit tuh? "Aku bisa bantuin kamu, aku punya uang", kata Yanti sekali lagi. 

"Selama ini aku nggak pernah hutang sama kamu kerna aku tahu kamu nggak punya uang tapi kali ini kamu harus bantuin aku", aku kata gitu. "Kamu tahu nggak, dua minggu lalu aku pinjam uang sama Nani Pastel, gara-gara aku nggak bisa ngeluarin uang rekening", aku kata kat Yanti. 

"Gini, aku punya uang. Aku ada dapat uang dari pemerintah, untuk grant sekolahan aku, tiga ribu tujuh ratus. Aku bisa pinjamin kamu", kata Yanti.Rasa macam tak percaya aje bila Yanti cakap gitu tuh. Bukanlah aku nak memperkecilkan dia tapi selama ini dia memang tak ada duit. Setakat cukup makan aje. Dulu pun ada dia dapat grant tapi habis semua duit tuh. So bila dia kata dia ada duit tuh, terdiam lah sekejap aku.

"Nggak apa-apa, dulu aku sering pinjamin uang dari kamu, ini kebetulan aku punyai uang, aku bisa pinjamin kamu", kata Yanti bila dia tengok aku senyap jer. 

"Anih ya. Aku rasa takut Tie", aku kata gitu. 

"Koq kenapa?", tanya Yantie.

"Iya, ini Tuhan punya kuasa tapi aku rasa anih kerna selama ini memang kamu nggak punya uang, kenapa tiba-tiba kamu punya uang diwaktu aku memerlukan?", aku kata kat dia. 

"Iya sih, gimana sih, aku nggak pernah solat", kata Yanti sambil gelak-gelak. Gelak kelat.

"Kamu coba-coba solat, aku yang kerja restoran Cina, tinggal sama Cina, lagi bisa solat. Masa kamu nggak bisa sih", aku kata kat Yanti. "Itu suami kamu, aku percaya dia nggak bisa baca Bismillah, minum arak melulu", lama dah aku nak cakap benda gitu tuh.

"Iya sih, kamu sering-sering doain moga aku bisa solat sih", kata Yanti.Lepas tuh Yanti ceritakanlah yang dia akan dapat duit this coming Friday, by Monday duit tuh dapat di keluarkan dari bank. Dia dapat grant, dia kata yang dia tak nak suami dia tahu yang dia dapat duit tuh sebab kalau suami dia tahu, ada aje lah barang lain yang nak dibeli. Dia nak guna duit tuh untuk bayar bill yang dah banyak tak berbayar. Kebetulan pulak bill internet diaorang dah diputuskan semalamnya. Lepas pada tuh aku rasa lega jugaklah, sekurang-kurangnya aku akan dapat bernafas semula. Cuma aku tak tahu berapa banyak yang Yanti akan kasi aku hutang. Kalau aku dapat pinjam sebulan gaji, ok jugak.

Lepas tuh aku cuba-cuba talipun Sue sebab aku nak mintak cuti besoknya, aku kena pergi ke bank. Yang jawab talipun tuh Mary, bermacamlah dia tanya aku. Bila aku kata yang aku tak dapat datang kerja Khamis tuh, terus dia kata, "You don't have to come back, we'll find someone else to replace you". Habis aku! "What about my stuff?", aku tanya dia. Barang aku masih banyak kat sana. "That I don't know", kata Mary. Terus aje dia matikan talipun.

"Tie, aku dipecat. Juragan aku udah nggak mahu aku di sono mungkin", aku kata kat Yanti. "Nggak apa-apa, kalau kamu masih kerja di sono, nggak bisa selesai masalah kamu. Kamu cari kerja di sini aja", betul jugak cakap Yanti. "Udah, jangan dipikirin pasal itu, yang pentingnya seleseikan masalah uang kamu dulu", kata dia.Shit! Lepas satu, satu. 

"Udahlah, aku mahu keluar benter, mahu kasik ilang stress, kepala aku udah pusing nih", aku kata kat Yanti. Then aku keluar. Aku tak ada tempat lain nak dituju kecuali ke library. So aku lepak kat library aje lah. Dah lah duit tak dapat keluar, ini aku dibuang kerja pulak. Pundek ayam betul.

Aku pun terus fikir macamana aku nak ambil barang-barang aku yang di New Jersey, takkan aku nak biar gitu aje. Adalah seluar baju dua tiga helai. Beg laptop Calvin Klein aku! Topi Polo aku! Toilettries aku yang mahal-mahal tuh! Buku Spanish aku! Contact lense aku yang banyak tuh! Surah Yassin aku! Kalau aku tinggalkan aje, sure diaorang akan humbankan semuanya tuh. Berdosa ker aku nanti kalau diaorang humbankan aje Surah Yassin tuh? Diaorang mana tahu kan? Tapi, kalau aku nak ke sana pun, by the time aku sampai, sure barang-barang aku dah tak ada. Serba salah aku jadinya. Surah Yassin itulah yang aku bawak ke mana-mana sejak setahun lepas, sejak Bayou kasi kat aku dulu tuh.

Walaupun dah koyak rabak tapi masih boleh dibaca. Aku rasa nak ke kedai aje nak beli Surah Yassin yang baru then baru aku teringat yang aku masih ada satu lagi Quran terjemahan yang Bayou kasi dulu tuh. Then bila kat library, masa aku check blog aku, dan aku terbaca ada satu hamba Allah nih punya komen yang ada berkaitan dengan Surah Yassin (kat bawah nih), terus bergugus-gugus airmata aku keluar. Airmata aku jatuh ke perut lagi. Aku logged off ajelah dan terus balik semula ke rumah Yanti. 

--------------------------------
Subject:Fw : Bacalah Yaasin...(Penjelasan daripada Ustz. Abd Razak) 

BACALAH YAASIN RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud: "Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:

1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang. 

2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian. 

3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.

4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut. 

5. Jika terpenjara akan dibebaskan.

6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yangdilihatnya. 

7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.

8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allahmeringankan siksanya. 

9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya. 

10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripadapenyakitnya. 

11. Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyaihati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin, nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali. 

12. Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turutmenyembahyangkan jenazahnya". 

13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketikanyawanya diambil. 

14. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasindan rakaat kedua Tabaroka, Allah jadikan setiap huruf cahaya dihadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.