Friday, September 28, 2012

Cerita Di Tempat Baru


Nasib baiklah aku dapat tidur nyenyak jugak malam hari Ahad tuh, so tak ada masalah pun nak bangun pagi esoknya untuk pergi kerja ke tempat baru. Aku naik bas pukul 7 itulah, nganm-ngam sampai ke tempat tuh pukul 9 pagi. Sempat mengopi dulu baru lah aku talipun Sue. Tak lama lepas tuh dia datang jemput aku dan terus bawak aku ke restoran. Berkenal-kenal lah dengan suami dia yang tak pandai Inggeris tuh, takat perkataan-perkataan senang tuh dia bolehlah sesikit.

Lepas tuh Mary, yang aku rasa macam Manager restoran tuh, ajar aku, tunjukkan aku apa yang harus dibuat. Mulanya bersih dan lap kan meja, kerusi, apa-apa lah yang patut. Then bersih tandas. Adalah dalam sejam aku buat semua kerja tuh. Then menyusun, mengatur pinggan mangkuk, menyediakan minuman, apa-apa yang patutlah. Aku tengok, banyak jugak jenis makanan yang dijual di restoran tuh, harganya pun tak lah mahal sangat. Mula-mula tuh macam kekok jugak aku dibuatnya, iyalah, di setiap restoran lain caranya. Sebanyak mana makanan nak dikasi, susunan sayur dan lauk pauk pun lain caranya. 

Mary tunjukkan aku, Wei-Wei tunjukkan aku jugak caranya. Oklah, cuma aku tak berapa berkenan dengan cara diaorang bercakap dengan aku. Diaorang tuh Cina, kebanyakan Cina nih, cara diaorang cakap tuh memang kasar, siap bertempik-tempik lagi. Kaget jugak aku dibuatnya. Tapi bila difikir balik yang diaorang punya English memang berterabur ke sana sini, ditambah pulak diaorang Cina, aku senyapkan ajelah walaupun ada a few times aku macam bengang aje bila diaorang sounded a little sarcastic. Mungkin bukan maksud diaorang nak cakap kasar gitu tuh, dah semulajadi diaorang agaknya. 

Macamana pun aku lebih banyak kerja di bahagian kaunter aje, jaga cash register sambil menyediakan minuman. Mungkin sebab aku tak berapa retti cara nak serve, lagipun aku tak tahu nak order makanan yang dah habis (yang harus dimasak lagi) sebab bahasa perantaraan yang digunakan di situ bahasa Cina. Orang dapur semuanya tak reti English so kalau nak order apa-apa makanan, semuanya dalam bahasa Cina. Masa aku kerja di restoran Pak Tua dulu gitu jugak, tapi kat situ tuh tak banyak jenis makanan, memang senang nak dihafal. Walaupun ada a few jenis makanan yang sama, tapi lain pulak sebutannya. Aku perhatikan, itu ajelah masalah aku sebenarnya, nak bercommunicate dengan orang dapur. 

Sebab hari pertama tuh Monday, tak adalah sibuk sangat kerjanya walaupun dibandingkan dengan restoran Pak Tua dulu tuh, di tempat baru nih lebih sibuk. Customers memanjang adanya, sebab di mall tuh tak ada banyak restoran lain, ada satu aje, itupun jual salad aje. Dan aku tengok, more than half dari customers tuh semuanya Spanish-looking, orang-orang Latin. Puerto Ricans kebanyakannya. Mexicans tak ramai, aku boleh kenal Puerto Ricans dengan Mexicans, atau yang lain-lain dari South America. Mexicans nih kecik-kecik orangnya, muka pun berkarat memasing tuh, walaupun aku tak nafikan ada jugak yang lawa-lawa. Puerto Ricans, kulit diaorang lebih cerah, dan sebab Puerto Rico di bawahnya jajahan America jadi diaorang tuh macam Americans lain lah, confident aje gayanya. Tak macam Mexicans atau orang-orang lain yang macam kadar ke diri tuh hidup menumpang di Amerika, so buat something tuh, even gaya berjalan pun, macam takut-takut aje. 

Di sebelah malam masa restoran dah nak tutup, aku sorang ajelah yang bersihkan semuanya, aku yang sapu sampah, aku yang mop lantai. Wei-Wei nak buat aku tak kasi pun sebab malu lah aku nak suruh perempuan mop lantai, kan? Pukul 9-30 malam barulah kitaorang balik. 

Sampai di rumah, tak lama lepas mandi, aku terus tidur ajelah pasal masa aku on kan laptop, tak ada pun signal. Tak ada connection. Pelik jugak aku sebab Mary beritahu aku, kat situ ada router, dia sama tukang masak yang sorang tuh ada laptop. Tak apalah, senang-senang nanti aku tanya Mary macamana. Ini kan hari pertama aku di situ, memanglah di hari-hari pertama di tempat baru, agak susah nak menyesuaikan diri. 

-------------------------------------

Aku mulanya rasa ok jugak sebab aku tengok keadaannya, kat tempat baru tuh tak boleh merokok. Tak ada peluang nak merokok. Kat rumah tak ada gaya orang merokok pun. Kat tempat kerja lagilah. So ok lah tuh, tak dapat hisap rokok aku tak ada lah terkulat-kulat macam sesetengah orang tuh. Aku selamba aje. 

Tapi, besok paginya, masa aku nak pergi kerja, aku tengok Cina sebilik aku tuh hisap rokok, kat luar rumah, sementara tunggu suami Sue yang nak drive kan kitaorang ke tempat kerja. Kebetulan aku pun ada rokok kat dalam pocket, so aku join jugaklah dia hisap rokok. Oklah, dapat sebatang dua sehari dah kira ok dah tuh. 

One of the cooks tuh cuti so hari tuh satu orang tukang masak ajelah, berdua jadinya dengan suami Sue. Aku perhatikan, suami Sue nih, mungkin sebab English dia tak bagus, dia kerja di bahagian dapur aje. Tak control langsung di bahagian depan. Semuanya diserahkan pada Sue agaknya, dan Sue pun serahkan semuanya kat Mary yang handle. Mary nih dengar ceritanya akan keluar dari restoran dalam masa dua tiga minggu lagi, nak sambung belajar ker apa, aku pun kurang pasti. Dia memang macam tokey pun, asyik duduk baca paper jer kerjanya, atau menalipun. Kalau ada apa yang tak kena, dia tegur aku. Terjerit-jerit, walaupun masa orang ramai. Buat malu aku aje. Dan Sue pun jarang sangat ada di restoran, so kitaorang bertiga ajelah di bahagian depan tuh. 

Wei-Wei sama Mary tuh, asyik dok bercakap jer kerjanya, kalau Mary tak sibuk baca papers, atau menalipun. Pot pet pot pet diaorang berdua. Segala macam benda diaorang bercerita. Aku, walaupun tak faham bahasa diaorang, tapi aku boleh agak apa yang diaorang ceritakan, kadang-kadang tuh. Kadang cerita pasal nasi (aku tahu sebab aku boleh agak, diaorang sambil tunjuk-tunjukkan nasi, sambil senduk-sendukkan nasi). 

Kadang cerita pasal lalat, sebab aku ternampak Wei-Wei juihkan mulut dia arah lalat terbang. Lama ceritanya. Lepas tuh sambung cerita lain pulak. Petangnya, sambung balik cerita pasal lalat. Sampai aku terkata-kata dalam hati, laaa...tak habis lagih cerita pasal lalat, diaorang nih? Yang buat nampak kampungnya, kadang tuh sorang di hujung sini, sorang di hujung sana, sambil buat kerja, sambil lap itu ini, masih berpot-pet jugak. Tak peduli langsung orang ramai yang tengah makan. Aku perhatikan aje, selalu orang jeling-jeling aje kat diaorang, lepas tuh senyum-senyum. Pelik aku, apa pasal diaorang tak perasan benda-benda gitu tuh? 

So itulah, bab yang aku tak berapa berkenannya tuh, pasal diaorang asyik berborak memanjang. Ker perempuan memang semua macam tuh kot, banyak bercakap. Macam banyak mulut aje, kan? Eh, perempuan memang banyak "mulut" kan? Aku memang tak biasa kerja dengan perempuan, memang lah agak kekok jugak nak menyesuaikan diri. Seingat aku, masa aku kerja di Restoran Pak Tua dulu tuh, kitaorang tak lah sembang banyak mana pun. Kitaorang semuanya lelaki, memang kitaorang banyak diam aje. Masing-masing, kalau tak ada kerja pun, rela melangut, fikirkan benda-benda lain. Tak adalah berborak aje kerjanya. 

Yang keduanya aku tak berapa suka, diaorang pasang lagu kuat sangat. Aku tahu, tanda-tanda orang tuh tua, bila dia cannot stand loud music. Bukan aku tak suka loud music, pasanglah sekuat mana pun, aku boleh tahan. Tapi kalau pasang lagu-lagu yang tak sesuai dengan jiwa aku, music yang perlahan tuh aku rasa loud sangat bunyinya. Korang nak tahu lagu apa yang Wei-Wei selalu pasang? Yep, memang lagu Cina. Ok lagi lah kalau lagu Cina, tak ada salahnya. Tapi kan, lagu Cina yang diaorang pasang tuh, lagu Cina yang lama-lama, lagu saduran dari lagu Inggeris lama. Macam lagu-lagu One Way Ticket, More Than I Can Say, Heartache By Number (ala yang lagu, Heartache Number One, ek ek ek ek ek, Heartache Number Two, ek ek ek ek ek tuh), semua lagu-lagu gitu tuh. Lagu-lagu zaman 70an kot. Diaorang tak percaya bila aku kata aku tahu irama dan rentak lagu-lagu tuh, then bila aku kata semuanya tuh lagu Inggeris yang disadurkan (?) ke bahasa Cina, diaorang tak percaya. "Maybe they copy Chinese songs", kata Wei-Wei, kononnya lagu-lagu Cina tuh disadurkan ke bahasa Inggeris. "So you like?", Wei-Wei tanya aku. Ish, susahlah kalau macam nih.

Hari Rabu, aku tengok Sue sibuk jer pepagi tuh, aku nampak dia kemas barang masuk dalam kereta. Aku intai ajelah dari bilik air kat lantai 3 tuh. Aku memang bangun pagi setiap hari, lepak-lepak kat katil sambil online sesikit. Connectinnya ada tapi slow sangat kekadang tuh. Macamana pun aku bersyukur sebab at least aku dapat jugak online walaupun kadang tuh sejam lebih barulah ada signal baik. Kadang tuh habis masa gitu ajelah, refresh page memanjang, tapi tak ada signal. 

Lepas suami Sue hantar kitaorang pergi kerja, terus dia blah. Aku dapat tahu dari Mary yang Sue sekeluarga nak bercuti ke Cina selama seseminggu dua. The whole family, dia sama suami dan 3 orang anak dia, jugak one old lady yang aku rasa emaknya suami dia tuh. So tinggal kitaorang berlima ajelah kerja, tiga di bahagian depan dan dua oran tukang masak. 

Ada a few times aku bengang kat Mary, kat Wei-Wei sebab aku tak suka cara diaorang cakap dengan aku. Yang bagi aku, agak kasar bunyinya. Apa pun, aku diamkan ajelah sebab semalamnya kalau tak salah aku ada dua kali aku kata kat Mary, "you don't have to be rude to me". 

Malam tuh kitaorang balik kerja naik teksi, sampai 4 orang kat seat belakang, sabar aje lah. Dan seperti biasa, dah jadi routine, aku dengan roomate aku, sebelum masuk rumah, hisap rokok dulu kat luar. How I wish aku boleh berkomunikasi dengan dia. 

Lepas 3 hari kerja, aku disuruh off hari esoknya so I was in two minds samada nak lepak di New Jersey aje atau nak balik ke Philadelphia. Bas dah tak ada dah kalau memalam gitu tuh, pukul 10. Kalau aku nak ke Philadelphia malam tu jugak, aku harus pergi ke Atlantic City dan ambil bas dari sana ke Philadelphia. Bila aku tengok signal macam tak bagus jer, aku tak dapat online, lepas mandi, terus ajelah aku kemas barang sesikit, aku buat keputusan nak balik ke Philadelphia. Tak apalah sampai kat sana nanti tuh pukul 3 pagi. Aku memang biasa berjalan malam.