Friday, September 28, 2012

Now, The Question Is....How Many Bottles....?


19072006

I was a bit relieved bila dengar Yanti kata dia akan kasi aku duit, walaupun hanya dua ratus dollars. Tak apalah, sekurang-kurangnya aku boleh survive for another week or two. Or three.

Aku tak nak fikir pasal sewa bilik, Yanti sedia maklum. Aku tak nak fikir pasal nak hidupkan servis handphone aku. Aku memang jarang guna talipun, dalam seseminggu sesekali dua aje talipun aku berbunyi, so talipun bukanlah penting sangat buat aku. 

On the way balik ke rumah Yanti, masa jalan dari subway, aku ikut main road sebab dah malam-malam aku takut nak guna short-cut, ikut belakang rumah-rumah orang. Tapi itulah, kalau kat main road, selalu pulak terserempak dengan gagak yang mintak itu ini. Mintak rokok. Mintak duit. Mintak rokok sebatang masih ok, ini mintak sampai dua tiga batang, kononnya untuk bekalan hari esok. Aku kasi ajelah, memang kebetulan pun aku ada rokok.

Then ada pulak this black lady dengan anak kecik dia tanya aku, kalau-kalau ada 50 cents, nak buat tambah duit tambang bas. Kebetulan aku ada coins so aku kasi lah. But then bila aku jalan aje, perempuan tuh terus jugak jalan, tak ada gaya macam nak tunggu bas pun. Then bila aku singgah di satu Chinese Take-Out sebab nak beli iced-tea sama tembikai, perempuan tuh pun masuk jugak. Dia siap order makanan lagi, dan aku tengok, ada pulak duitnya. Dia buat selamba aje, buat-buat tak kenal jer aku. Rupanya dia duduk di area-area situ aje. 

Sampai di rumah, gayanya semua dah tidur, senyap semuanya. Dah sepuluh lebih. Aku cuba on kan laptop. Yesss!!!! Internet dah ada balik semula, Yanti dah bayar bill rupanya. Makin happy aku sebab itu bererti yang Yanti dah ada duit, dan dia akan kasi aku some money tomorrownya. 

Pagi esoknya Yanti kasi lah aku duit sebanyak dua ratus tuh, aku tak cuba pun mintak lebih. Dah dia kata dia hanya boleh kasi 200 aje, so aku nak buat macamana? Lawa Yanti pagi tuh, make-upnya ya ampun, punyalah cantiknya. Siap pakai anting-anting lagih. Nak pergi kelas ker nak pergi shooting filem? Macam gaya pelakun filem Indo yang kat magazine aje. Yanti beritahu aku yang pagi tuh dia dapat call dari mak saudara dia di Kelapa Gading, Jakarta, yang adik Yanti sakit tenat di Indo. 

Adik dia yang dulunya kerja restoran di Amerika nih, yang dalam masa 5 tahun kerja, hantar duit sampai USD 90,000 kat bini dia yang di Indo. Tapi bini dia berpeleseran dengan abang beca. (Aku dah cerita dah kisah Iman nih dalam entries aku yang lepas-lepas). Sekarang Iman dah macam orang gila, walaupun dah cerai tapi masih duduk serumah dengan bini dia, Iman masih Kristian, kerjanya tah apa-apa, takat dapat dalam 400 ratus ribu Rupiah aje sebulan which is kecil sangatlah. Iman gayanya macam dah tak ada kuasa nak hidup, itu yang pergi kerja jalan kaki sejauh 10 batu sehari. Setiap hari. 

So Yanti ceritalah yang dia terpaksa kirim duit kat Iman, dan dia sedang berusaha nak bawak Iman balik semula ke Amerika. Iman dengar ceritanya akan masuk melalui Paris sebab emak saudara Yanti diplomat kat Paris. Yang aku peliknya, dia ada jugak saudara yang jadi Diplomat kat New York, tapi aku tetap tak faham keluarga diaorang nih. Selalu dia tunjukkan aku gambar bungalow-bungalow saudara dia yang di Jakarta, kat satu tempat di Jakarta yang terkenal tempat orang kaya raya tinggal. Kebun Indah, kalau tak salah aku nama tempat tuh. 

So sepanjang dia bercerita tuh, Yanti buat muka sedih ajelah. Aku cuba tak nak dengar sangat cerita dia sebab aku takut terkesian. Sebab dalam hati aku dah kata, suatu masa nanti, kalau Yanti mintak tolong aku financially, aku dah tak nak tolong dah. Aku dah serik. Tapi aku masih tetap rasa kesian bila dia ceritakan kesemua masalah dia tuh. I have the feeling yang dia tak lah rasa masalah aku nih besar sangat, ataupun mungkin dia fikir, "we all have problems .Mine are just more important than yours". 

Aku keluar awal jugaklah hari tuh, pergi mengopi dulu kat Dunkin' Donuts. Sepanjang perjalanan tuh aku rasa Philadelphia nampak macam bermaya aje, (atau aku yang rasa bermaya?), sebab selama ini aku rasa kota nih macam muram aje. Tak berseri langsung. Itulah kuasanya duit. 

Aku naik train pukul 11-30 pagi, adalah dalam 20 minit perjalanan ke tempat aku nak interview tuh. Di New Jersey. Di suburbs. Jauh sebenarnya store tuh, tokey dia semalam kata kat aku yang aku kena jalan dalam sesepuluh minit aje dari train station tuh. Tapi aku rasa adalah dekat setengah jam aku jalan, baru aku sampai. Lawa-lawa rumah di kawasan tuh, kawasan orang kaya rupanya. Rumah sebijik-sebijik, rasa macam kat Connecticut jer tempatnya. Tempat orang kaya-raya. 

Tokey 7-Eleven tuh, Mr Kim, berbangsa Korea. Dia ada sampaikan pesan kat staff dia yang dia akan lambat sikit tiba so dia suruh aku tunggu. Orang Indo yang jadi cashier tuh, dia suruh aku isi application form. Sampai 4 helai, mak oi, panjangnya soalan-soalan, semua details nak tahu. So I spent like 20 minutes kat ceruk kat store tuh mengisi borang. Kat akhir-akhir form tuh ada pulak a few soalans yang macam mathematical questions lah, nak tergelak aku baca sebab terasa macam baca buku ilmu hisab budak-budak yang sekolah rendah. Soalannya senang-senang belaka, kecuali satu tuh yang aku rasa macam susah jer. Sabar jer lah, soalan ilmu hisab budak sekolah rendah pun aku tak reti. Puas aku memikirnya, apa jawapan tapi aku macam tak konfiden aje, so aku fikir lebih baik aku just leave it blank lah. 

"Gak pa pa lah, aku tunggu di luar ajalah", aku kata kat perempuan Indo tuh bila aku kasi kan kat dia my application form tuh. 

"Koq di luer panes", kata this one guy yang mulanya aku ingatkan Mamat Mexican. 

"Oh, kamu orang Indo", aku senyum kat dia. So aku tunggu kat luar ajelah sambil tengok orang ramai yang keluar masuk keluar masuk store tuh. Sibuk gayanya sampai penuh tempat parking. Orang kaya-kaya semuanya kelihatannya. Ini baru betul-betul kat Amerika nih, kata aku dalam hati. Dah bosan berdiri, aku pun duduk lah, sambil tuh cuba-cuba fikir jugak apa jawapan soalan ilmu hisab yang kat form yang dikembalikan semula kat aku by that Indon. Soalan dia macam nih:

You curretly have 12 bottles of water on your shelf, and want to keep a minimum level of 6 bottles at all time. Your average sales is 2 bottles per day. What is the minimum number you would order for enough bottles for 7 days? 

Soalannya berbunyi macam tuh. Seriously, aku tak berapa faham walaupun aku rasa aku tahu apa jawapannya. 

Tak lama lepas tuh nama aku dipanggil, aku tengok ada this Chinese guy yang pakai shorts jer, muka macam garang aje, ajak aku masuk ke office dia. Englishnya macam American habis. So dia pun start menginterview aku. Bermacam-macam ditanyanya aku, kat mana aku kerja dulu-dulunya (kat form tuh aku tulis nama restoran Pak Tua, dan aku ada mentioned yang aku ada kerja kat one grocery store for a few months. Ditanya bila aku datang Amerika, apa rancangan aku, apa status aku. 

Bila aku kata aku bukan orang Indo, punyalah terkejut dia. Kat form tuh memang ada aku tulis yang aku punya qualification pun sampai high school aje. Tapi high school kat Singapore. Memacamlah aku temberang. Tak cukup dengan tanya itu tanya ini, dia mintak refernce, dia mintak nombor talipun Restoran Pak Tua. Manalah aku tahu, yang aku ada simpan pun nombor talipun Hector yang aku ada store kan kat dalam cellphone aku yang memangnya aku tak bawak. Dia pun mulalah tanya aku macam tak percaya, dia ingatkan aku tipu, aku tak nak kasi nombor takut dia talipun. Then bila dia mintak nombor talipun that grocery store, aku kata aku tak ada, aku even kasi alamat yang aku reka sendiri aje bila dia nak tulis nama kedai Michael dulu tuh, kat application form aku tuh. 

Then aku cakaplah yang aku akan contact dia, kasi dia nombor talipun Hector, kalaulah dia beria-ia sangat nak siasat latar belakang aku. All in all, walaupun interview tuh sejam lebih tapi aku rasa comfortable sesangat. Pasal aku jawab semua yang dia tanya pasal aku, walaupun ada aku belit sesikit. Biaslah kan? Kalau pun aku tak dapat, mungkin sebab dia nak cari orang Indo (sebab ada 3 orang Indo yang kerja di siru setahu aku, mungkin ada yang lain di shift kedua dan ketiga). Atau mungkin dia rasa aku tak sesuai kerja kat situ sebab dia yakin aku pasti tak lama. Iyalah, dia ada kata kat aku yang aku nih look educated, the way I talk pun interesting (apa yang interestingnya aku pun tak tahu). 

Inilah payahnya, aku kelentong sesikit pun dah kata aku lain, diaorang nih ingatkan semua immigrants nih bengap-bengap belaka. Diaorang patut fikir ada jugak orang yang tak bengap tetapi terpaksa buat-buat bengap. Untuk hidup.

Towards the end of the interview session, dia katalah yang dia akan talipun aku dalam masa 3 hari. Then aku kata yang 3 hari tuh lama sangat, mungkin aku dah ada kerja lain nanti. Then aku tanya dia, out of curiosity, apa pasal dia nak tunggu sampai 3 hari? At least kasi a little hints pasal outcome of the interview tuh. Then dia suruh aku talipun dia esoknya pukul 6 petang, sebab that's the best way. Kalau dia cuba talipun aku dan aku tak ada di rumah, payah jugak. With that, aku pun mintak diri.

Nak keluar aje dari 7-Eleven tuh aku nampak 2 guys yang aku rasa macam kenal aje. Orang Indo. "Kamu mahu melamar kerjaan? Aku baru selesei diinterviewin", aku kata gitu. "Ditanya segala macem", sajalah aku nak takutkan diaorang. 

"Waduh, gimana sih, udahlah Inggeris aku nggak mantep. Pulang ajalah, ayoh!", one of the guys kata kat kawan dia. 

"Nggak apa-apa sih, mereka butuhkan orang Indo, pasti kamu diterima. Aku orang Malaysia", aku kata gitu.

"Kamu orang Malaysia? Koq bahasa Indonya bagus sekali", dia kata kat aku. Bila diaorang kata tak payah tunggu diaoranglah, aku pun terus jalan kaki ke arah stesyen keretapi. Aku sampai semula kat Philadelphia dah dekat pukul 4, sabar ajelah Zohor belum sembahyang, tapi aku lapar sangat. So aku ke Banana Leaf Restaurant. Aku masuk aje, tokey tuh terus tanya aku, "Apa macam Bos? Satu orang saja?". 

"Biasalah tokey. Kasi saya roti canai tak mahu kuah sama cendol", terus aku pesan gitu aje. Aku nak cepat, lagipun tak nak makan berat-berat, kat rumah Yanti ada lauk kot sebab paginya dia ada pelawa aku ajak makan. Nak save duit pun sama. Sementara tunggu makanan aku sedia, aku sembanglah dengan tokey tuh.

Lepas pada tuh cepat-cepat aku bekejar ke subway sebab hari tiba-tiba gaya macam nak hujan lebat. On the way ke rumah Yanti aku singgah sekejap kat ValuPlus, tempat jual barang-barang murah. Aku nak beli towel sebab towel aku ituhari semuanya di New Jersey, dah seminggu aku mandi tak bertowel. Lap dengan kain pelikat, dengan selimut aje. Itu yang masam baunya kain pelikat aku tuh jadinya.

So bila sampai rumah Yanti, aku terus lepak ajelah, kebetulan Pak Yus ada. Sembang-sembang dengan dia, then dia kasi aku mee segera Indo, yang aku makan dengan 5 biji cabai hijau.

Dan malamnya aku online sampai Subuh.