Tuesday, September 25, 2012

Apa DiHarap Padi Di Seberang


27112005

Walaupun letih tapi aku rasa happy jer sebab aku tak ada pun buat something yang menyepoilkan my day. Biasanya kalau dah sibuk-sibuk gituh, sure ada yang marah, tengking sana sini, things like that. We laughed all the way. Keluarga Pak Tua, they laughed all the way to the bank. Aku sama Nadi, sama tukang masak Cina tuh? Pi mai pi mai tang tu jugak. 

Nasib baiklah kitaorang disuruh balik pukul sembilan lebih, walaupun restoran akan hanya tutup jam sebelas. Dah tak sibuk dah, buat apanya ramai-ramai kan? Hanya Richard sama Hector yang tinggal, yang lain tuh semuanya disuruh balik. 

Sampai rumah, terus aku longgokkan aje barang-barang yang aku beli tuh, aku terkam laptop dulu. Si tukang masak Cina tuh, kurang asam punya orang, dibukak satu persatu beg aku, dikeluarkan, dibelek-belek barang yang aku beli. Geram aku, aku dok merungut dalam bahasa Melayu. Dia gelak kat aku, dia kata dalam bahasa Cina yang aku boleh tangkap maksud dia sesikit. Dia kata, kat Chinatown, jauh lebih murah barang-barang tuh, beg tuh especially. 

Berasap lah aku kan? Terus aku tunjukkan dia label, aku tunjukkan dia tulisan Polo, tulisan Calvin Klein, tulisan Perry Ellis, tulisan Nike tuh. Mana dia faham, bangsa Cina daratan yang bangang tu kan? Aku biarkan ajelah dia belek-belek barang-barang aku. 

Lepas mandi, sembahyang semuanya, aku terus angkut semua beg-beg tuh masuk bilik, aku tak ada tengok atau cuba nak pakai pun, sebab aku malu kat Nadi. Dia, hari tuh jer sampai dua kali, aku rasa, sindir aku. Dia kata, dia tak nak belanja apa-apa, tak nak beli barang apa-apa sebab tak nak orang tahu (keluarga Pak Tua). Malu, katanya. Kiranya aku nih muka tak ada kemaluanlah? Kiranya aku nih nak menunjuk-nunjuklah? 

Aku masih fikir yang dia cakap gitu sebab dia "tak nak kalah dengan aku kononnya", aku masih fikir yang dia tuh kedekut. Tapi itulah, aku tak pernah cakap apa-apa pun pasal dia, walaupun aku tahu yang dia tuh memang pelit orangnya, memang berkira sangat. Tak payah nak berdalih-dalihlah, the more dia berdalih, the more aku tahu pasal dia. Aku tak ada pun cerita kat orang aku belanja sakan, diaorang tahu sebab diaorang nampak barang aku beli, beg-beg yang aku taruk di kereta diaorang tuh. Diaorang tak ada pun tanya benda-benda lain, Nadi jer pandai buat assumption sendiri. 

Kalau aku nak menunjuk pun, aku menunjuk kat blog akuh, itu aje.

Masa nak tidur tuh baru aku terfikir, apa ke jadahnya aku beli barang, aku beli pakaian sebanyak itu tuh? Bila masanya aku nak pakai? Aku kan ker cuti seminggu sekali jer, nak buat apa baju mahal-mahal gitu tuh? Well, it's not the things yang aku beli tuh, mungkin aku nak melepaskan dendam, melepaskan geram kot. Iyalah, selama aku di Amerika nih, aku asyik dok pakai baju kodi jer, t-shirts yang 10 dollars dapat 3 helai, adik-beradik t-shirts Fruits Of The Loom tuh. Nak lah aku merasa balik pakai baju-baju branded gitu tuh, macam di zaman-zaman kegemilangan aku dulu tuh. 

Untuk menyedapkan hati aku sendiri, malam tuh, aku tidur pakai t-shirt lengan panjang Calvin Klein, aku pakai track bottom Nike. Lena tidurnya aku malam tu tuh. Itu belum lagi aku tidur pakai spenda Calvin Klein tuh, sambil menyelepang beg laptop. 

Besoknya aku terlambat bangun, Nadi kata pergi kerja pukul 7-30 am tapi aku pelik jugak apa pasal cepat sangat sedangkan semalamnya Nadi masuk kerja macam hari-hari biasa. Rupanya Nadi salah dengar (tak faham kot) cakap Richard. Richard kata diaorang akan bertolak pukul 7-30, kalau Nadi nak ikut, dan nak pergi shopping, bolehlah ikut diaorang. Sebab kitaorang dah bersiap, kitaorang ikut ajelah, dah rugi 2 jam, sebab sepatutnya masuk pukul 9-30. Apalah bangang punya Nadi. 

Aku tak pergi mana-mana pun, lepak jer kat restoran, sambil menyiapkan apa yang harus disediakan. Nadi sama Cina tukang masak tu jer pergi shopping. Bila dah bosan melangut sorang-sorang, baru aku keluar, aku pergi Nike. Sembanglah kejap dengan budak-budak Nike. Diaorang buat sales sampai USD 120,000 semalamnya, record baru sebab selama ini, paling banyak pun dapatlah dalam 80,000 dollars jer. 

Entah macamana aku terpergi ke Calvin Klein sekali lagih, memang aku tak ada niat nak menyopping dah. Tapi, dah termasuk situ tuh, biasalah kan? Aku terbelilah something. Aku beli benda-benda kecik jer, winter accessories gituh. Sarung tangan, sarung kepala, sarung telur. Pun begitu, dekat seratus jugak habisnya. Iyalah kan, sarung telur emas. 

Macam semalamnya jugak, sibuk teramat. Sempat jugaklah sembang-sembang dengan Richard, bini dia, Hector. Semuanya gelak kat aku pasal sakan menyopping. Hector jer yang kata, "it's ok, sometimes you need to relase that feelings inside of you...blah blah blah". Terkejut aku bila dia kata gitu tuh. Betul jugak kata dia tuh. So aku tolak bahu dia. Terkejut dia. Aku pun terkejut sebab aku dah terpegang dia, memang selama ini aku janji, bergurau macamana pun, aku tak akan sentuh dia. Sebab dia Boss aku. Tapi aku tertolak, tak apalah. 

Tapi biasalah kan, dengan aku, dalam gurau-gurau pun, kalau aku terasa, aku smash balik. Itulah, bini Ricahrd kata aku nih gila sebab belanja sampai dekat seribu just beli pakaian. "You don't need branded shirts, you only need this", kata dia sambil pegang t-shirt restoran yang aku pakai tuh. "True but what makes you so sure I'll be here next week, next month?", aku tanya dia balik. Senyap memasing.

"Smart", kata Richard. Aku tak tahulah apa maksud dia tapi aku fed up jugak bila diaorang asyik dok bercerita pasal aku. Diaorang macam mengomparekan aku dengan Nadi. Nadi tak beli apa pun. Cina tuh, kan ker aku dah cakap dia tuh bangang? Dia terbeli barang perbuatan Cina (sebab murah), lepas tuh mintak Hector tukarkan balik sebab dia tak nak pakai barang-barang perbuatan Cina. 

Tengahari tuh ada rombongan budak U datang makan. Aku tengok, dari Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio. Diaorang tengah dalam perjalanan ke Washington DC. Terus aku teringat yang kalau tak salah aku, ada dua orang Melayu yang baca blog aku nih, study kat Uni tuh. Panik jugak sekejap, so aku tenung-tenung, aku carilah kalau ada muka-muka Melayu. Nasib baik tak ada pun, Mat Salleh semuanya.

Petang tuh, tengah aku memenuhkan refrigerator dengan botol-botol minuman, aku ternampak ada satu awek nih tengah beratur memesan makanan. Budak muda, pakai tudung macam orang Malaysia, muka Melayu. Sahlah Melayu. Comel budaknya. Terus aku fikir, aku nak tanya dia, aku kena tinggalkan kerja yang aku tengah buat tuh. Aku kena layan dia.

Rupa-rupanya Minah Indo, student kat UPenn. Dia tak beli lauk pun, cuma makan nasi sama sayur, terus aku tanya dia, dan bila dia jawab, aku pun kata, "Pertama kali saya ketemu orang indo islam yang gak makan daging tak sembelih"


"Saya ngerti...", dia jawab gitu. Memanglah, orang Indo, macam Arab jugak, diaorang pakai sebat aje apa-apa pun.