Tuesday, September 25, 2012

Room In Your Heart

29052005


Ahad lepas, aku tertunggu-tunggu jugak Angela, pasal nak kasi birthday present dia. Tapi sebab hari tuh sibuk sangat, tak adalah aku beria-ia tunggu, dan aku pun fikir yang dia sure nya cuti. Americans, diaorang particular sangat pasal birthday nih, sure tak kerjanya lah. 

So sebab Monday aku cuti, aku tinggalkan ajelah birthday present dia yang aku beli tuh, aku taruk dalam beg Nike, saja nak mengonfusekan orang. Aku ada pesan dengan Nadi kalau Angela ada datang Monday tuh, kasikan ajelah. Semalam Nadi ada cerita kat aku yang Angela ada datang Monday tuh, dia jenguk-jenguk cari aku, Nadi ternampak dia, so Nadi beritahu yang aku cuti. Nadi kasi ajelah hadiah tuh. Angela pulak cuti Selasa, tapi dia kata dia nak datang jugak nak ucapkan terima kasih, walaupun dia cuti. 

Selasa pulak, semalam, hujan lebat tak henti-henti, Angela tak dapat datang. Tadi, tengah aku menyusun minuman, dia datang. Dia suruh aku keluar dari restoran tuh, aku kata aku tak boleh keluar. 

"What? How am I going to hug ma man?", dia bergurau. 

"Seriously I can't", aku kata gitu. 

Boleh kalau aku nak tapi masa tuh Nadi dok senyum jer, Richard pun sama. Hector terus ke depan. "Just ignore him", aku kata sama Angela, sambil tunjukkan arah Hector. "Just pretend that he doesn't exist", aku kata lagi. 

"Dang y'all, how am I going to kiss ma man?", kata Angela. 

Aku sembang ajelah dengan dia, macam terketar-ketar gitu, macam berkemaluan kucing gituh. Dia perasan agaknya aku tak berapa comfortable, dia lagilah menyakat aku. Semua ayat dia ended up with the words, "ma man". Dia tanya aku, bila aku off, dia nak ajak keluar makan etc, "we figure out something to do", kata dia. Ish, lagilah takut aku dibuatnya.

The door is open wide 
Is anybody there? 
I know this must be the room in your heart 

I really don't know why 
But it's so easy to breathe
I know this must be the room in your heart 

[Room In Your Heart - Living In A Box] 

Bini Richard sama Hector bukan main lagilah mengenakan aku, diorang ingat aku serious, diaorang ingat aku ada apa-apa dengan Angela. Nadi jer yang faham, yang tahu, bahawasanya aku tidak mempunyai hubungan dengan Angela. Sebab dia memang perasan yang aku sama Angela selalu gurau-gurau, we even call each other, "Darling". Darling yang tak ada erti. 

Bini Richard memanglah kepoh orangnya, dia tanya aku macam-macam, apa pasal aku belikan Angela hadiah, aku tak beritahu pun apa yang aku belikan, kalau aku cakap aku beli perfume gift set yang berharga $65-00 tuh sure dia tercengang. Sebab dia nih memang kedekut, teramatlah kedekutnya. Dia selalu sangat kata aku nih "too generous", bila tengok aku kasi rokok dengan budak-budak Nike, bila aku kalau beli teh ais limau , tak pernah aku ambil duit balance. Kalau ada customer, budak-budak yang kebetulan tak cukup duit sesepuluhsen dua, aku korek poket aku, aku bayarkan. Benda-benda kecil gituh, yang bagi aku, apalah sangatnya, tak kaya pun kalau aku tak buat begitu. 

Patutlah Richard macam selalu sangat melarikan diri dari bini dia tuh, even Richard pernah sekali kata kat aku, "don't listen to her". Aku rasa aku dah kenal sesikit bini Richard nih, aku kalau dah bosan sangat tuh dengan kepelitan dia, aku selalu kata, "what is so wrong? Be nice to people, people will be nice to you". 

"Nobody's being nice to me", itu ajelah jawapan dia. 

Memanglah, aku sebenarnya tak ada hajat langsung nak mengorat Angela tuh, dia hitam, aku tak suka, aku tak ada nafsu langsung kat orang hitam.Kalau dia tuh orang putih, ada harapan aku nak menggatal, bukan menggatal apa, menggatal untuk masa depan. Ajak kawin, dapat green card, dapat jadi citizen. Lupakan Malaysia. 

Tapi itulah, dia orang hitam, walaupun dah dia ceritakan kat aku semuanya, dia single, nak cari boyfriend/husband orang Asia, benda-benda gitu tuh. Kalaulah dia tuh boleh jadi macam Michael Jackson yang oleh bersalin kulit, aku on kan aje. 

Kat sini, memang selalu sangat kitaorang nampak orang Asia yang bersuamikan/berboyfriendkan Mat Salleh. Orang Filipina kebanyakannya, tak kurang jugak orang-orang bangsa Cina. Aku dengan Nadi selalu pelik, selalu tertanya-tanya, macamana diaorang boleh dapat berpasangan dengan Mat Salleh nih. Sebab memasing tuh, muka tak sudah jer kebanyakannya. Macam yang kat Malaysia tu lah, sebijik gaya ituh. Tapi bila difikir balik, iyalah, diaorang perempuan, memang perempuan nih senang sikit nak cari. Yang diaorang dapat pun kebanyakannya muka tak sudah jugak, yang aku rasa muka kampung sangat. 

Nak cari lelaki Asia yang bergirfriend/beristerikan yang payahnya. Sesekali dua aje terserempak tengok balak Asia yang keluar dengan dengan Minah Salleh. Kalau yang dah berumur tuh, kitaorang taklah pelik sangat, dulu mungkin diaorang tuh "mail-in bride", sebab English diaorang entah apa-apa, cara diaorang pun masih kekampungan. Tapi kalau yang muda-muda tuh, tu yang kitaorang selalu tertanya-tanya jugak tuh. 

"Sialan, pacaran sama Bule (orang putih) cewek tu", aku selalu kata kata Nadi.

"Itu, bule tu, pasti kontolnya panjang", Nadi punya assumption tuh kadang masuk akal jugak.

Tapi bila difikir-fikir balik, susah jugak orang macam aku nih, orang macam kitaorang nak cari girlfriend Minah Salleh. Iyalah kan, kitaorang Bangla, orang gelap. Sure diaorang takut. Atas sebab itulah aku rasa aku kena kadar diri aku, aku tahu aku ni siapa. Itu yang buat aku cuba untuk menahan kegatalan aku. Sebab aku sedar, aku nih, mengukur baju di badan sendiri pun tak reti. Besar.

Aku sedar, kalau kote kail panjang sejengkal, jangan lautan hendak diduga.