Tuesday, September 25, 2012

Bangla Yang Berbranded

25112005


Lepas tengok Survivor malam Khamis lepas, aku terus tidur. Tak pernah-pernah pun aku tidur pukul 9 malam tapi sebab besoknya kena bangun pagi, terpaksalah aku masuk beradu lebih awal. Itu yang terbangun awal jugak tuh.

Lepas tuh terus berangkat kerja. Pukul 5 setengah. Punyalah sejuknya, 16 degree Fahrenheit (-9 degree Celsius), dah lah aku semalamnya menggondolkan kepala. Nadi tak ikut kitaorang, Cina tukang masak tu jer yang ikut aku sama Richard. Hector pun tak ada. 

Sampai di restoran, terus Richard suruh aku pergi shopping sebab dia tak nak buat persediaan apa untuk jualan, orang gila aje yang datang makan pepagi buta gitu tuh. Ramai dah orang yang datang nak shopping sempena Black Friday Big Sale. Pelik aku, sebab ada offer 10, 20 percent, sanggup orang bangun pagi-pagi. 

Bagi aku, bukanlah sangat pasal offer tuh, tapi saja jer nak join the crowd. Nanti orang kata aku anti-sosial pulak kan? Orang berebut shopping pepagi buta, aku nak jugak lah merasa. Entah-entah dapat peluang nak meraba orang. Raba Minah Salleh lagi tuh. 

First aku masuk Polo Ralph Lauren. Bertolak-tolak orang masuk store tuh. Nama jer murah, tapi mahal nak mampus barangnya. Lagi pulak, barangnya semua barang perbuatan luar. Yang paling murah, semua barang perbuatan China, Bangladesh, Taiwan, perbuatan negara-nefara di Asia. Aku tak beli apa pun barang perbuatan orang Asia tuh, instead aku cari barang perbuatan orang Amerika Latin, yang harganya mahal sikit dari barang perbuatan orang Asia. Aku ambil barang yang ada tulis "Made In Honduras Of USA Fabric". Tak ada pun barang perbuatan Amerika, kalau ada pun semuanya benda-benda yang tak kena mengena dengan aku, duvet, barang-barang hiasan rumah gituh. Aku nak beli pakaian jer, so terpaksalah beli mana yang ada. 

Macamana pun, aku rembatlah 2 helai t-shirt, 2 sweater, 2 helai t-shirt lengan panjang dan satu topi. Hampir terrembat satu jacket tuh yang harganya seratus lebih, tapi nasib baik aku sempat berfikir. Kitaorang dikasi kard discount, kalau belanja more than 200 dollars, dapat diskaun 25 % lagih, on top of semua diskaun-diskaun yang ditawarkan. 

Sambil ambil baju-baju tuh aku dok kiralah, dah sampai 200 ker belum nih. Dah sampai 200 ker belum nih? Iyalah, kadang tuh confuse jugak sebab aku ada terrembat barang yang tak ada dikaun, dan aku pun tak tahu yang harga yang dilabel tuh dah didiskaunkan ker belum. Buatnya tak sampai 200 aku belanja, rugi jer, tak dapat potongan 25 % tuh. 

Ada jugak aku belek-belek wallet, lawa-lawa, rasa nak ambik sebijik tapi bila aku tengok, banyak sangat kompartments untuk isi kad, aku tak jadi belilah. Iyalah, aku mana ada credit card, ATM card pun tak ada. Yang aku ada hanyalah kad library dan 2 kad lain. Aku ada Western Union punya gold card, eleh, bukannya apa. Aku selalu guna Western Union punya service, so aku applylah card diaorang tuh, setiap kali aku guna kad tuh, akan dapat "points", kalau tak salah aku points tuh dapat ditukar dengan unit panggilan talipun seluruh Amerika. Itu ajelah. Aku simpan kad tuh sebab kad tu ajelah yang ada nama aku. Aku rasa bangga jugaklah ada kad yang ada terpapar nama aku. 

Kad kedua, kad ahli Republican. Entah macamana aku dapat kad tu tuh tapi a few years ago, masa aku di Boston, aku tengok dalam mail, ada kad tu tuh. Sure ada orang jual mail address ni nih. Bukan apa, aku dapat kad tuh yang membuktikan aku sokong Parti Republican. Seriously, I know nothing, aku tak ambik peduli pun pasal politik-politik nih, politik Amerika pulakkan? Walaupun kad tu means nothing, it means something jugak to me. Aku rasa bangga ada kad yang ada nama aku. 

Iyalah, keadaan aku yang Bangla di sini nih, mana ada harapan untuk buat dan kumpul segala macam jenis kad. Kalaulah aku ada legal papers, kalaulah aku bukan penduduk haram, dah berkotak-kotak segalam macam jenis kad yang aku simpan, yang aku pungut. So aku tak belilah wallet tu tuh. Ngam-ngam 250 dollars aku belnjakan di Polo, so dapatlah 25% dicount tuh. 

Aku suruh diaorang taruk dalam satu beg besar jer barang-barang aku tuh sebab niat aku nak merayap ke tempat lain pulak. Sebelum ke Calvin Klein, aku jenguk sekejap rstoran tuh, tak ada orang pun. Kat restoran lain ada jugak orang datang beli breakfast. 

Tak lah lama sangat aku kat Calvin Klein tuh pasal tak ramai sangat orang. Aku ambil 2 helai t-shirts lengan pendek, 2 helai t-shirts lengan pendek jugak tapi yang mahal sikit dari yang dua tuh. Aku rembat satu beg laptop yang aku rasa tersangatlah cunnya. Memang ada aku terfikir yang aku nak buat apa sampai dua beg laptop, tapi beg tuh memang lawa. Aku nak buat macamana? 

Yang peliknya, di bahagian jualan baju-baju, aku tak tengok pun harga barang sesangat, aku pakai ambik jer. Dalam lingkungan itulah, 49 to 89 dollars, semuanya barang-barang kat situ. Cadang nak ambil jeans sepasang dua tapi aku tengok dah banyak barang aku ambil, so aku terus pergi bayar ajelah. Hangus another 250 dollars. 

Aku pusing-pusinglah sekitar mall, nak masuk Banana Republic ker? Nak masuk Izod ker? Nak masuk GAP ker? Nak masuk Adidas ker? Argh, tensen akuh, so aku terus ajelah jalan. Then aku teringat kat Angela, ada awek hitam nih yang selalu datang makan kat restoran kitaorang kerja tuh. Dia selalu sembang dengan aku, selalu jugaklah aku sakat (sebab dah kenal baik, lagipun dia suka disakat dan menyakat aku). Biasanya, yang kerja kat sini nih tak pernah kasi tips pun, iyalah, harga makanan dah lah mahal. Lagipun, kalau dah datang selalu sangat, takkan tiap kali nak kasi tips kan? So ada satu hari tuh, lama dah, Angela nih tanya aku, "Why do you guys look so bored? Do something!". "This is part of our job, standing here like a fool, even if there's nobody out here", aku jawab gituh. Lepas pada tuh, tiap kali dia datang beli makanan, dia sure taruk duit kat tabung tips, dan tiap kali dia taruk duit, dia akan kata, "Look, look here!". Kalau dia kasi more than a dollar, aku ambik balik, aku kasi dia balik. 

Ituhari Angela ada datang tempat aku suruh aku belikan dia hadiah harijadi dia this coming Sunday. Aku memang janji to get her something. Sementelah aku berdiri di depan kedai Perfumania, aku masuk ajelah. Kejap jer, ranap 150 dollars. Tak rugged lah aku beli "for her" jer kan? Itu yang aku terambil "for him" sekali tuh. Untuk aku pakai. Ataupun untuk aku kasi orang nanti kot, pasal aku masih ada penyembur ketiak yang aku beli kat Dollar Store dulu tuh. 

Sure aku akan segan nak pakai cologne mahal-mahal, pertamanya, semua orang lain yang di restoran tuh, bau kambing jer semuanya, kalau aku pakai wangi, sure akan terserlah kebaukambingan diaorang kan? Keduanya, aku sayang nak pakai nanti kot. Aku tak suka membazir, sure aku kena habiskan apa yang aku dah ada tu tuh dulu, baru aku pakai yang baru dibeli tuh. 

Penuh dah 3 beg barang yang aku beli, so keinginan untuk membeli tuh dah berkurangan, walaupun aku masih buat calculation kat kepala aku, how much money yang masih ada di pocket aku. Di pocket kiri, di pocket kanan. Dalam wallet. Dalam sampul duit gaji yang belum dibukak itupun jugak. 

Aku kenal ramai jugak budak-budak Nike sebab diaorang selalu datang makan kat tempat kitaorang. So aku masuklah Nike sebab aku tengok diaorang semuanya ada, sajalah aku nak menampakkan muka. Cadangnya nak buat macam pergi khenduri ajelah, pergi untuk menampakkan muka aje. Dah masuk Nike tuh, tertengok pulak baju-baju, jacket-jacket yang lawa-lawa. Halus-halus kainnya, licin lagi. Harganya pulak dalam lima enam puluh gitu tuh. Tak lama pun aku belek-belek, tersadai kat bahu aku, satu track bottom, satu t-shirt lengan panjang dan satu jacket. Kedua-dua tangan aku dah penuh dengan beg-beg. Habislah 200 lebih kat situ, jacket tuh aje dah 80 dollars. 

Memang aku tak ada niat nak beli jacket pun sebab aku tau, winter aku boleh pakai baju banyak lapis, tak payah pakai jacket tebal-tebal. Tapi pagi tuh memang ada Richard kata yang aku kena beli jacket tebal satu sebab aku selalu bersin selsema sebab sejuk. Itu yang aku rembat jacket Nike tuh. Alang-alang beli kan, biar berbaloi. Biar rasa puas. 

So habis dalam 950 dollarslah aku shopping semuanya, dalam masa sejam. Lepas tuh terus aku balik semula ke restoran, sebab tak ada ruang nak taruk barang (penuh dengan barang persediaan untuk jualan di Black Friday tuh), Richard terus ambil beg-beg aku tuh, dia nak taruk di kereta. "Oh my God", dia kata sambil senyum bila dia tengok barang-barang yang aku beli tuh. 

Pukul 7 tuh Pak Tua dah sediakan makanan, adalah satu dua orang yang datang beli makanan. Nasib baik ada aku, akulah yang melayan orang makan. Pukul 8 lebih baru Hector datang, pukul 9 setengah baru Pak Tua pergi jemput Nadi sama bini Richard. Aku masa tuh dah kendur telur terlari sana terlari sini nak serve orang makan. Aku pun lapar, so aku pergi lari kejap beli roti. 

Punyalah ramai orang datang makan, sampai geleng-geleng kepala kitaorang pasal terkejar ke sana ke mari menyediakan pinggan mangkuk, masakan, minuman. Sebelah pagi sampai petang, aku di bahagian makanan, sampai tercabut skrew pemegang mee dibuatnya, tak ada pulak penceduk spare, terpaksa aku guna alat yang hampir rosak tuh. Punyalah siksanya, nak cepat. 

Suara aku hampir hilang sebab terjerit-jerit, orang ramai so kena cakap macam jerit-jerit gituh. Nadi terkekeh-kekeh sebab ada beberapa kali suara aku serak. Punyalah sibuknya sampai diaorang tak sempat masak, instead disuruh makan sekeping kek setiap orang, makan sambil kerja. 

Dah agak malam (pukul 4 onwards) aku tak tahu macamana, aku terlepas ke bahagian cash register. Sabar jerlah bini Richard tuh, tak senak-senak tetek dia asyik dok kena tangan aku jer. Terfikir jugak aku, entah-entah tangan aku yang lebih sering sentuh anu dia tu tuh, compared to tangan laki dia, Richard. Iyalah kan, Richard kan ker selalu ke Texas, jumpa bini dia pun sekali jer in like 2 months. Itupun dalam seseminggu jer. 

Aku rasa nak pitam jugak, dah lah lapar, sejuk pulak tuh, ngantuk. Semuanyalah.