Tuesday, September 25, 2012

Do They Know It's Christmas Time At All?

20122005


Aku, sejak waktu Bayou masih kerja di sini lagih, memang perasan sangat yang Richard dengan bini dia nih, relationship diaorang nih pelik sikit. Dah lah jarang sangat bersama, sebab Richard, kalau tak di Texas, dia di Florida, for a few months. Balik sini pun just for a few days, seminggu paling lama. Dan kalau Richard ada di sini, bini dia disuruh balik ke New York City, ada ajelah kerja yang disuruh. Cuma kali ini aje agak lama Richard di sini, dah dekat sebulan dah. Mungkin sebab musim cuti nih agak sibuk jugak di sini, itu yang dia terpaksa lama tuh. 

So itulah, memang sedari dulu aku perasan yang Richard dengan bini dia nih macam kawin tuh buat syarat jer. Iyalah, Richard kan ker anak sulung? Pressure kalau dia tak kawin-kawin. 

Beberapa minggu lepas, masa aku off, aku lepak ajelah kat rumah, aku tahu yang bini Pak Tua ada, yang lainnya semua di restoran. Then bila dah dekat Maghrib, aku dengar bunyi macam orang bertekak. Mulanya aku buat tak tahu aje pasal aku ingatkan selisih faham biasa aje. Tapi makin lama makin kuat bunyi tengkingan Richard, bunyi benda-benda jatuh lagih. Then aku dengar Richard macam menangis jer sambil menjerit-jerit tuh. Sah lah bergaduh, cuma yang peliknya, tak ada suara lain. Takkan bergaduh di talipun kot? 

Then aku terfikir, Richard tuh umurnya a few years jer tua dari aku, walaupun dia Boss aku, tapi perangainya kalau tak teruk dari aku pun, sama level dengan perangai aku lah. So aku taklah surprised sangat sebab surenya ada masalah keluarga semasa. 

Tapi bila aku dengar bunyi macam orang menampar, followed by suara bini Pak Tua menjerit, baru lah aku tahu yang masalah diaorang tuh serious. Aku terus buat pura-pura tidur di bilik aku, aku tak bangun-bangun sampailah semua diaorang balik kerja. 

Iwan (dia duduk sebilik dengan aku) bila aku tanya siapa yang ada di restoran malam tuh, dia katalah yang Richard bergaduh dengan bini dia. Bini dia macam merajuk ker apa gituh, keluar dari restoran dan tak balik-balik. Richard pun keluar cari bini dia. Itu yang lepas tuh dia balik ke rumah, dan itu yang gaduh tuh. 

"Ada masalah keluarga Pak Tua ni kayaknya", kata Iwan. "Udah mahu Natalan gini, seharusnya semua senang-senang (happy) aja, tapi mereka nggak, asyik bertengkar melulu", kata Iwan. 

Besoknya Nadi off so aku dengan bini Richard ajelah yang kerja di bahagian depan. Richard ada jugak kerja tapi dia kerja di dapur. Aku tengok Richard macam malu-malu gituh, mungkin sebab dia sedar yang aku tahu semalamnya dia kelahi dengan Mak dia. Macamana pun, walaupun hati aku membuak-buak nak tahu apa cerita sebenar, aku buat tak tahu ajelah. Aku lebih banyak diam dari buat lawak macam selalu. 

Until bini Richard cerita kat aku apa sebenarnya berlaku semalamnya tuh.