Tuesday, September 25, 2012

Maka Berjanjilah Aku Pada Bulan Pada Bintang

19122005


Macam yang aku cakap, aku tak suka sangat kalau diaorang keluarga Pak Tua nih buat terlalu baik dengan kitaorang. Nanti suatu masa nanti, kitaorang kalau nak berhenti kerja, dah payah jadinya. Sebab rasa macam terhutang budi gituh. Lagipun, as I said earlier on, Pak Tua tak suka sebenarnya. 

Sedangkan Nadi yang tak peka sangat dengan keadaan persekitaran pun dapat merasakan perubahan layanan yang diberikan kepada kitaorang, inikan pulak aku yang kalau pasal "baca hati orang, tengok pergerakan orang, tengok tingkah laku orang, gaya orang", memang aku lah orangnya. 

Itu yang bila Richard kata dia nak hantar kitaorang pergi main ski kat Pennsylvania masa Krismas nanti (kalau kitaorang nak) pasal nak ubah angin, aku terus terkata "I might not be here next year.....errmm, well, maybe until June, next year". 

"What? You serious? But why?", dia tanya aku. 

Then dia ceritalah pasal diaorang akan bukak satu restoran (partnership dengan orang Vietnam) di satu bandar peranginan di West Virginia, tak jauh dari tempat kitaorang sekarang ni nih. Kitaorang nih di sempadan Maryland, West Virginia dan Pennsylvania sebenarnya, dalam 20 minit aje dah masuk West Virginia. Dulu memang ada dia cerita pasal restoran di West Virginia tuh tapi aku ingatkan dia main-main aje. Rupanya selama ini dia sibuk tuh, pasal menguruskan hal restoran itulah, yang akan dibuka awal tahun depan. Dah buka dah sebenarnya cuma diaorang ada buat major renovation, akan dibuka sekali lagi nanti. Masa tokey Vietnam tu dulu, restoran tuh tak maju sangat, walaupun kedudukannya strategik, tempat ramai pelancung datang.

Entahlah, kalau Pak Tua and the gang menggendalikannya nanti ,boleh maju kot. Richard kata yang kitaorang semua akan mula kerja di sana nanti, for a few months at least, sampai semuanya dah ok. Lepas tuh, barulah diaorang tengok macamana keadaannya, dan terpulang jugak dengan kitaorang, kalau nak terus kerja di sana atau kalau nak balik semula kerja di Maryland nih. 

Aku sebenarnya tak tahu apa pasal aku boleh tercakap begitu dengan Richard, mungkin sebab aku rasa macam kesian jer dengan diaorang, diaorang memang berharap aku akan stay lama, aku akan terus kerja di situ. Aku dengan dia, dengan bini dia, sama Hector, memang rapat, memang selalu buat lawak, gelak-gelak. Bini Richard pun selalu confront in me pasal keluarga Richard tuh, pasal mak dan bapak mertua dia (nanti aku cerita), dia selalu jadikan aku member tempat mencurahkan masalah. Pasal "you do listen, they don't", kata dia. 

Pernah bini Richard kata, "I'm gonna miss you the most when you're gone", terberhenti aku gelak masa tu tuh, sebab baru aku tahu yang ada orang terperasan yang aku nih bagus orangnya. 

Then bila Richard tanya lagi, aku katalah yang aku boleh stay kerja di situ selama mungkin, aku boleh pecahkan rekod Bayou (3 tahun lebih), aku boleh buat tu semua tuh, cuma aku takut jer manalah tahu kalau ada apa-apa nanti terjadi. Lagipun, aku nih, biasanya kalau semuanya ok, kalau semuanya elok, aku akan gatal-gatal sendiri buat benda-benda yang tak dijangka, aku akan gatal-gatal sendiri merosakkan benda yang dah elok. Aku tahu sangat tuh. I won't be surprised kalau tiba-tiba nanti aku berhenti kerja begitu aje, for no reasons whatsoever. Saja-saja. Memang aku begitu orangnya. 

Macamana pun aku berjanji yang aku akan berusaha untuk tidak menjadi seperti aku yang lalu-lalu. Ini aku yang baru, tambah pulak ini dah nak masuk tahun baru, aku kena jadi Bangla yang berresolusi. 

--------------------------------------------
Pundek betul Si Hector tuh. Geram aku. Minggu lepas, beria-ia Richard kata yang minggu nih kitaorang semua cuti on Christmas Day jer. Tapi, semalam Hector suruh aku cuti hari nih macam biasa jugak, then Christmas nanti cuti lagi. Bererti aku akan berhutang cuti sehari untuk gantikan cuti Christmas Day tuh. 

See, kitaorang tak pernahnya ada public holidays, kalau tak salah aku dalam setahun ada dua kali jer bila kebanyakan malls akan tutup, Thanksgiving Day dan Krismas. Sepatutnya kitaorang dapat cuti free, tapi tak. Cuti tuh kena diganti. Kitaorang kena ganti balik cuti tu tuh. So, memang tak ada cuti lah kitaorang, except yang cuti sehari seminggu tuh.

Rupanya on Christmas Day nanti kitaorang akan mula pindah ke West Virginia, the last couple of weeks kitaorang pindah sikit-sikit jer, bawak barang sikit-sikit jer. Tak jauh dari bandar kat Maryland nih, dalam setengah jam perjalanan. Nanti aku ceritalah dengan lanjut, bila dah settle semuanya nanti. 

Aku geram jugak bila Hector kata yang Richard tak ada pun mention pasal cuti on Christmas Day nanti tuh sedangkan ituhari aku dah tanya Richard betul-betul, Nadi sama Iwan yang suruh aku tanya. Sempatlah aku smash kat Hector, aku kata, salah seoarang dari diaorang berdua tuh tipu kitaorang. Dia senyap jer lah. Dengan aku, bergurau pun bergurau jugak, tapi kalau main tuduh-tuduh, main tipu-tipu gituh, aku sound direct jer. Last-last Hector kata, apa pasal aku dengar cakap Richard? Aku perasan yang Hector nih macam sombong sikit, dia nak kitaorang tahu yang dia orang yang paling berkuasa, kononnyalah. Dengan Richard lain pulak, dia selamba jer. 

Memang aku tak ada plan nak ke mana-mana pun, iyalah sebab aku pun tak jangka aku akan of harini nih. Macamana pun aku, semalam tuh, aku dah macam janji a few things dengan diri aku sendiri. Aku cadang tak nak bukak internet pun harini nih. Aku janji aku tak nak keluar ke mana-mana pun, aku nak lepak kat rumah ajelah. Sejuk-sejuk nih, lepak kat katil lebih seronok. Lagipun minggu lepas aku dah keluar, sampai tengok 2 movies lagi kan? Aku janji kali ini aku tak nak keluar duit walaupun satu cent. 

Kalau aku lapar, aku nak makan frosted flake jer. Tengaharinya, kalau tak makan mee segera yang Nadi kasi aku dulu tuh, aku masak nasi ajelah, buat bubur kanji ker. Masak nasi, taruk air banyak, lepas tuh taruk gula untuk kasi manis sikit. Boleh mengenyangkan tuh, aku selalu jugak makan gitu tuh masa aku betul-betul malas (or masa tak ada duit?) dulu tuh. Tak ada hal punyalah. 

Sebab semalamnya aku tidur pun lepas Subuh, memanglah lambat jugak aku bangun, dekat masa diaorang nak pergi kerja dah pun. Tengah sedap-sedap aku chat dengan beberapa orang kat YM, Richard panggil aku ajak tolong dia bersihkan snow di sekeliling rumah. Dah macam ice skating rink jer kat belakang rumah tuh sebab the last few days sejuk, snow jadi keras. Tak cair-cair. Seronok pulak rasanya dapat buat kerja-kerja gituh walaupun sejuk. 

Dan baru aku teringat yang aku ada janji tak nak sentuh laptop pun the whole day. Sebab tuh, lepas aje bersihkan apa yang patut, aku tidur semula, bangun pun dah Zohor. Lepas siap mandi semua tuh, mulalah terkulat-kulat aku tak tahu apa nak buat. Nak tengok tv pun malas, rasa macam orang malas jer kalau tengok tv. Terbaring kat tilam sambil satu tangan pegang remote controller. Ish, aku bukannya jenis yang gituh. So, aku tutup tv. 

Then baru aku teringat yang semalam Hector ada pesan suruh aku ke WalMart. Dia suruh aku belikan dia ubat kudis, macam ubat gatal tuh. Pasal dulu tuh masa aku kena gatal kaki dulu tuh, aku guna sampai 2 botol ubat tuh yang diaorang taruk kat First Aid Box kat restoran tuh. Bila diaorang tanya siapa yang habiskan ubat tuh, aku tak mengaku, aku buat tak tahu jer, aku kata aku guna ubat aku sendiri. 

So aku rasa macam bersalah jer bila aku tengok Hector tercari-cari ubat tuh semalam. Aku tengok dia tergaru-garu jer sepanjang hari. Dan disebabkan rasa guilty pasal menghabiskan ubat tu lah, ditambah pulak Hector suruh aku pergi beli (kalau aku ke Walmart), aku pun decide nak keluar. Bosan jugak memerap di rumah. Dalam hati aku kata, sure Hector suka kat aku pasal aku baik, walaupun ada terlintas di hati aku yang apalah bodohnya aku nak beria-ia sangat ke WalMart, just untuk beli ubat tuh. Hector kan ker ada kereta? Ada BMW lagih, infact, diaorang ada 2 bijik BMWs, satu Mercedes, satu Mitsubishi, dan 2 jeep lain. Takkan tak boleh pergi sendiri kan? Buat apanya aku nak habiskan duit teksi semata-mata untuk pergi beli ubat kurap kan? Kurap orang pulak tuh. Bukan kurap sendiri. 

Tapi itulah, aku lupa dengan janji aku sendiri. Janji aku untuk tidak keluar ke mana-mana, untuk tidak mengeluarkan even one single cent pun harini nih. Tak nak aku cakap banyak lah, tapi aku tercall teksi, aku terkeluar jugak. Aku terpergi WalMart jugak. Walaupun dalam hati aku menyumpah-nyumpah pasal apalah aku lemah sangat semangatnya, janji sendiri pun tak boleh dipegang. 

Aku ke WalMart akhirnya, first round tuh memanglah aku tak beli apa sebab aku nak ke tempat lain dulu. Aku masuk Home Depot, aku masuk OfficeMax, aku masuk CircuitCity. Aku tak beli apa-apa pun walaupun banyak benda yang aku cuba jangkau, walaupun harganya dalam jangkauan aku. Tapi aku bersemangat kental, buat apa perabis duit kan? Aku teruk-teruk memBanglakan diri, nak senang-senang habiskan duit begitu aje, beli benda tak berfaedah. Walaupun ramai sangat orang yang shopping last minute dan walaupun banyak barang yang murah-murah, yang menggiurkan, tapi aku buat tak peduli jer. Dan aku terus aje jalan ke arah Borders. 

Rasa lega jugak dapat masuk Borders, dah lama sangat dah aku tak melepak di situ tuh. Aku buat macam menebeng kat kedai kopi ajelah kat cafe dalam Borders tuh, aku order kopi, sambil baca magazines satu persatu. Syok jugak, tak payah beli pun, dapat jugak baca magazines tuh banyak-banyak. Dari computer mags sampailah majalah-majalah hiburan, aku baca jer. 

Rasa kelas pulak, sambil menghirup kopi, sambil baca magazines. Cara duduk pun aku maintain jer, macam duduk orang-orang yang dalam Oprah Winfrey Show tu jer. Bukan yang duduk kat sofa tuh, tapi yang duduk kat kerusi yang tinggi tuh. Yang taruk kaki kanan atas kaki kiri. Lepas tuh, kaki tuh digoyang-goyangkan sesikit.

Dah lama tuh barulah aku keluarkan buku 555 aku, aku mula menulis apa yang aku rasa nak tulis, benda yang berlaku dua tiga minggu lepas. Lama jugaklah aku menulis tuh, ada dalam 2 jam kot, bukannya menulis sesngat pun, mengelamun jer yang lebihnya. Aku tak sikit pun senyum sorang-sorang walaupun aku ada terfikir yang gaya aku masa tuh entah-entah macam JK Rowlings, penulis siri Harry Porter tu kot. Dia kan suka menulis, masa dia menulis dulu tuh, sebelum dia terkenal, dia menulis sambil melepak kat kedai kopi di Edinburgh, Scotland. Aku rasa, aku sebijik macam dia. Cuma yang bezanya, dia tulis siri cerita popular. Aku? Aku menulis Dendam Perantau. Tak apalah, at least we have something in common, suka menulis sambil mengopi. 

Dah nak Maghrib baru aku balik semula ke WalMart sebab nak tunggu teksi di situ. Masa meround cari ubat luka tuh, aku terround tempat lain pulak. Tersembatlah a few things. Terpaksa ambil bakul lagih. Tak nak cakap banyaklah, tapi dekat seratus dollars terbang duit aku beli benda-benda yang aku rasa kalau aku tak beli pun, tak ada apa nya. 

Balik rumah aku lepak ajelah, sambil fikir, apa nak jadi dengan aku nih. Pandai buat janji tapi tak pandai nak pegang. Nasib baiklah aku mungkir janji dengan diri sendiri aje. Cuma yang bagusnya dengan aku nih, janji dengan orang lain, aku tak pernah lupa.