Tuesday, September 25, 2012

Selamat Hari Kesyukuran


24112005

Hari nih aku cuti, cuti Thanksgiving Day. Teruk punya Pak Tua, teruk punya Hector sebab kitaorang bertiga, aku, Nadi, sama tukang masak tuh, disuruh cuti sebab memang mall tuh tutup. Sepatutnya kitaorang dapat cuti free, tapi diaorang pandai, semuanya disuruh cuti serentak . Tak apalah, asalkan cuti. Minggu depan onwards aku balik cuti Isnin balik kot.

Tak buat aa pun harini nih pasal semua mall tutup, semuanya tutup. Kecuali WalMart. Panggung wayang pun tutup jugak rasanya. Nak keluar pun malas pasal semalam snow turun for the very first time this winter. Taklah lebat, takat snow shower gitu jer. 

Richard ada balik dari Texas semalam, untuk tolong kerja di sini sempena Thanksgiving weekend nih kot. Memang sibuk gila dengar ceritanya kalau musim-musim gini. Ngeri jugak aku tengok persediaan yang diaorang buat. Beli minuman sampai tak ada tempat dah nak ditaruk kat restoran tuh sampaikan terpaksa disimpan kat rumah. Kat garage tuh dah jadi macam kedai minum pulak, bertong-tong, berderet-deret air botol. Persediaan lain semuanya dah dibuat, esok restoran akan dibuka pukul 6 pagi. Sampai pukul 11 malam. Just imagine, berapa jam tuh. 

Tapi aku dah beritahu Hector yang aku nak join Big Sales Event tuh, kat sini the day after Thanksgiving memang ada Black Friday, banyak mall dan stores yang jual barang murah-murah. Macam kat UK, the day after Christmas diaorang ada buat jualan murah. On Boxing Day kan? 

Tak tahulah macamana nanti tapi kalau dengar cerita Bayou dulu, kalau dengar cerita orang-orang yang kerja di sini (security guard, tukang sapu), memang sibuk, sampai tak boleh bergerak, sebab ramai orang. Sure ada masuk local TV nanti nih pasal sejak semalam dah ada terpacak dua van studio TV yang nak buat rakaman Black Friday. Jangan ada yang mati berebut dah lah, think of it, rasa nak gelak pulak. Berebut-rebut pasal ada 10 %, 20 % offer. Itulah mati tak berbaloi namanya. Kalau berebut pasal benda free tuh kira ok jugak. 

Hector dah kasi aku greenlight untuk pergi shopping, sebelum pukul 6 pagi. Nadi tak nak pergi kot, tapi dia yang beria-ia tanya itu ini, plan nak beli itu ininya. Memang dia selalu gitu, dia suka tahu kat mana ada offer, kat mana ada barang yang bagus. Aku dah set nak masuk Polo, Calvin Klein, Ecko Unlimited, Nike and a few others. Itu aje. Ala, aku kalau pergi shopping memang tak lama. Pakai sembat jer, terus pergi bayar. 

Tapi apa yang aku bimbang kan nih, boleh ker aku kerja selama 17 jam nanti tuh? Dari 6 pagi sampai 11 malam. Orang sure tak putus-putusnya datang. Puaslah aku berdiri nanti, sampai bersisiklah agaknya kaki akuh berdiri lelama nanti. Akan luruh kah telur aku kena berdiri lelama nanti tuh? 

Semenjak dua menjak nih (weekends especially) Hector suruh aku jaga cash register, sekali dengan bahagian minuman. Dia kata aku cepat, macam lipas kudung, kalau buat kerja tuh. Biasanya aku dengan bini Richard yang handle bahagian tuh, sebab ada dua cash registers. Nak patah rasanya kaki sebab terpaksa lari ke sana-sini, ambik minuman, tukar-tukar cash register. Memang effisyen kitaorang, memang laju, sebab ambik turn gituh, taklah satu orang jaga satu cash register. Itu yang kadang tuh kena jerit-jerit. Kalau masa sibuk memang kitaorang semua macam dirasuk setan. Aku tak ada masa langsung nak even tengok jam.

Aku perasan, kalau kat restoran-restoran lain, line macamana panjang sekali pun, yang jaga cash register tuh selamba jer. Tak macam kitaorang. Diaorang buat tak kisah aje. Iyalah, diaorang kerja makan gaji aje. Tapi, aku pun makan gaji jugak, apa pasal pulak aku beria-ia benar? Itulah, kerja restoran Cina nih, perlu fikir macam restoran tuh kita yang punya, kena kerja mati-matian. Kena korbankan segala jiwa raga. Dei kebahgiaan Pak Tua. 

Pttuuiiiihhhhhhhh!!!!

Yang seronoknya tak seronoknya, tempat tuh dah lah sempit, bini Richard ni pulak kepoh sangat orangnya. Tak percaya orang pun satu. Apa yang aku dah buat, nak buat jugak. Nak check jugak kononnya. Dengan kata lain, kaki menyibuk lah dia nih. Aku kalau dah kerja sibuk tuh, kaki tangan siap buat kerja, lari sana sini, tekan sana, picit sini, unjuk sana, tanya sini. Tak peduli orang sekeliling. Tu yang selalu sangat tersentuh/terkena tetek dia tuh. Bukannya takat pelan-pelan. Ini, jenis yang kena berdebuk tuh. Aku biasanya buat tak tahu jer, sebab nak cepat. Kalau pasal berlaga bontot, memang kerap sangat, masa aku nak ke sana dia pun nak ke sana. Aku nak ke sini dia pun nak ke sini. 

Bini Richard nih hot tempered punya orang kadang tuh, pernah ditengking kat orang yang datang makan. Aku pun pernah dia tengking. Tapi aku tengking dia balik. Payah amat. 

So apa aku buat di hari Thanksgiving ni nih? Bakar Ayam Belanda? Tak lah. Aku tak buat apa pun sangat. Lepas subuh aku tidur, bangun pagi pun dah dekat pukul sembilan, itupun sebab lapar. Bising pulak tuh. Tukang masak Cina tuh riuh masak nasik untuk dia makan for breakfast. Nadi pulka, riuh kat talipun, dia call bini dia kat Indo sana. I'm not surprised sebab dulu dia ada kata kalau dia call bini dia, sure towards the end tuh dia cerita benda yang jorok-jorok (kotor), dia macam buat phone sex gituh. 

Kebetulan masa aku nak buat kopi, aku dengarlah inti perbualan dia dengan bini dia tuh. "Lu senang yang gimana? Gue senang kalo lu di atas.....blah blah blah". Cepat-cepat aku masuk bilik semula sebab aku tak nak dia terperasan yang aku dengar dia sembang tuh. Aku tak nak potong stim dia. 

Lepas tuh aku tengok tv ajelah, tengok live Thanksgiving Parade. Itulah kalau duduk kat kampung gini nih, terlupa pulak aku yang kat bandar-bandar besar, ada buat parade. Yang kat New York City tuh, parade paling besar, kalau aku di Philadelphia, sure aku turun New York punyalah.

Lapar, tak ada apa kat fridge yang boleh di makan. Nasib baik Pak Tua kasi kitaorang makanan. Nak tahu apa? Dia kasi sweet potato rebus. Macam keledek rebus lah. Makan ajelah, memang aku tengah lapar. Macamana pun, aku makan sikit jer, takat alas perut jer. Lepas tuh aku sambung balik tidur, sedap tidur di musim sejuk gini nih. Berkerekot jer.

Bangun aje terus aku sembahyang Zohor, masa mandi tuh aku fikir-fikir jugak kat mana nak cari makan sebab sebelum tuh aku ada talipun restoran Itali yang dekat sini nih tuh, kalau-kalau diaorang bukak. Tak ada jawapan pun, sure restoran tutup pasal cuti Thanksgiving. Tak ada pilihan lain, aku talipun teksi ajelah, aku nak ke WalMart, the only place yang bukak. Snow shower masih turun masa aku keluar tuh, kepala aku dah macam nak pening jer pasal masuk angin kot. Kalau bukan sebab tak ada makanan untuk dimakan, memang aku tak akan keluar ke mana-mana pun, buang duit aje. 

Tapi itulah, cadangnya nak beli sesikit benda jer. Sekali round dah boleh siap beli barang. So aku round lagi sekali. Entah apa-apa lah yang aku beli dalam dekat sejam setengah aku kat WalMart tuh. Dekat seratus dollars jugak habisnya, campur tambang teksi semuanya, adalah seratus lebih duit aku belanjakan. Sabar jer lah aku nih. 

Sampai rumah terus aku makan salad, sembahyang Asar, online kejap, sembahyang Maghrib. Tak sempat apa-apa pun Hector suruh kemas-kemas sebab nak buat makan-makan sikit. 

Aku tengah kenyang, baru lepas makan, disuruh pulak makan. Manalah larat aku. Nasib baik tak ada ketam macam ituhari, seafood lain banyaklah. Kitaorang bertiga jer, aku, Nadi dan tukang masak Cina tuh. Keluarga Pak Tua makannya kat dapur diaorang kot. Richard kasi aku cili padi, banyak jer, sebab dia tahu aku suka makan pedas. Macamana pun, aku tak makan semuanya, aku simpan sikit sebab esok sibuk, tak nak lah nanti takut kalau makan pedas-pedas, dibuatnya sakit perut, dibuatnya cirit. Tak ker haru? 

Lepas makan semuanya, aku sama Nadi bercukur, bukan bercukur kesyukuran, memang lama dah plannya nak bercukur. Nadi botakkan kepala aku dulu baru aku pulak botakkan kepala dia. 

Then lepak gitu ajelah sambil tengok tv. Rasanya malam ini kena tidur awal pasal besok kena bangun pukul 4 lebih sebab nak ikut Hector. Dia akan ke restoran pukul 5 lebih, aku nak gi shopping. Esok kan ker ada big sales? Aku nak ke Polo, nak ke Calvin Klein. Aku dah ada idea nak tulis my next entry.