Tuesday, September 25, 2012

As Annoyig As It Gets


20112005

You always have something to say.

Selalu Hector kata gitu kat aku. Sebabnya aku selalu sangat mengomen, bergurau, sindir, perli dia. Taklah serious gurauan aku, biasa-biasa aje tapi kadang tuh selalu buat kitaorang terbahak-bahak ketawa. Eleh, kalau aku tak mulakan, dia pun akan cari idea jer nak mengutuk aku. Might as well aku kutuk dia dulu. Then dia pun akan berusaha cari idea, nak kutuk aku pedas-pedas. 

Kalau masa-masa bosan kerja, gelak-gelak sambil kutuk mengutuk tuh ok jugak sebenarnya, kalau tidak tuh, moyok aje kerjanya. Hector pun sekarang nih dah berani dah gurau-gurau sampai sepak bontot aku. Bukan sepak marah, sepak gurau-gurau aje, biasanya kalau dia kena kutuk pedas-pedas dan dia tak ada idea nak balas balik. 

Kadang tuh aku kesian jugak tengok Hector ni nih, macam kitaorang jugak, macam tak ada kehidupan jer gayanya. Dia macam kitaorang jugak, kerja 6 hari seminggu, mula dari restoran bukak, sampailah tutup. Memanglah dia anak Boss, tapi kerjanya sama macam kitaorang. Tak ada masa dia bersosial langsung pun. Tak tahulah kalau bulan-bulan depan, masa winter, sebab ituhari Richard ada kata yang Hector, kalau winter, tiap tahun dia balik ke Hong Kong for a month or so. So mungkin dia kerja keras sekarang nih sebab nanti dia akan balik ke Hong Kong tuh. 

Macamana pun, memang aku kadang tuh kesian dengan dia, walaupun dia pakai BMW model baru, tapi bagi aku, tak ada bezanya kehidupan dia dengan kehidupan akuh. Lebih baik jadi aku kot, selamba jer. 

Tapi bila dia kata, "You always have something to say" tuh, aku teringat kat apa yang Kelvin, boss restoran yang masa aku kerja jadi waiter kat Florida dulu tuh. Dia pun ada pernah dan selalu cakap yang lebih kurang sama bunyinya. Dia kata aku suka menjawab, ada aje alasan aku, ada aja jawapan aku. Tapi dengan dia, aku jawab, aku sambung ayat dia, pasal aku marah. Dengan Hector, aku jawap untuk buat lawak jer. 

Nadi tak masuk campur dalam gurauan aku dengan Hector, mungkin sebab dia tak faham, keduanya dia tak reti buat jokes. Dia senyap jer. Kadang tuh dia salah faham, orang buat lawak, dia ingatkan orang serious. Aku, macam jugak Hector, kadang tuh selalu jugak buat lawak dengan orang yang datang makan. Nak nampak macam ramah gituh, walaupun kat belakang, kalau ada benda nak dikutuk, kitaorang kutuk jugak. Itulah, kadang tuh aku sampai terfikir yang aku nih kadang tuh annoying sangat. 

Ada jer yang aku kenenkan, aku sindirkan, aku kutukkan. Takut jugak dia akan terasa hati, walaupun selama ini dia pernah jugak kutuk aku yang berat-berat. Tapi ituhari, dia beria-ia tunjukkan aku coupons yang dia dapat, coupons untuk Officemax, untuk CircuitCity, ada offer sampai 20% untuk barang-barang elektronik dan komputer. Aku buat selamba jer mulanya. "You are so cheap! You use coupons?", aku gelakkan kat dia. Saja jer lah. So sekarang nih, apa-apa hal dia akan kata, "I'm cheap, I use coupons". Aku rasa dia terasa. Macamana pun, aku masih gelakkan dia.

Bini Richard kadang tuh pelik jugak, selalu dia tanya aku apapasal Hector selalu kutuk aku. Aku dengan Hector macam anjing dengan kucing, kata dia. Tapi, yang peliknya, lepas bercakar, asyik dok gelak jer. Sampai keluar-keluar airmata memasing tuh. 

Ada sekali tuh aku pun macam tak percaya jer bila aku rasa aku dah jadi macam berpaling tadah, jadi traitor. Aku kenyit mata kat Pak Tua, masa nak mengutuk Hector sekali tuh. Tak terfikir pulak akan sampai ke situ, kenyit mata kat Pak Tua. Apalah aku nih, sure diaorang ingat aku suka sangat kerja kat situ tuh. Sure diaorang ingat aku akan kerja di situ sampai pencen.