Tuesday, September 25, 2012

Bawang Putih Bawang Merah


30112005

Aku memang dah lupa berapa ramai tukang masak yang sering silih berganti kerja kat sini nih. Masuk kerja seminggu dua, sesebulan, kalau tak berhenti sendiri, kena buang kerja. Biasanya kena buang kerja. Pak Tua yang handle bahagian dapur, kalau dia tak suka, dia buang aje, dia suruh balik ke New York City. 

Yang Cina muda yang ada laptop ituhari, dah berhenti dah. Sedih jugak aku pasal dialah satu-satunya Cina yang baik dengan aku, yang aku boleh buat kawan. Memanglah masa mula-mula dulu, aku tengok dia pun takut jer, muka mafia jer. Tapi lama-lama, jadi baik pulak dengan aku, pernah keluar makan sama-sama, bergurau pun boleh tahan jugak, walaupun dia tak reti English. Kalau orang tengok, tentu diaorang ingat aku sama dia tuh bisu, sebab kitaorang guna sign language jer. 

So dia dah berhenti ituhari, a few days before Thanksgiving. Puncanya, pasal gaji. Dia kata Pak Tua ada janji dengan dia yang selepas sebulan kerja, gaji dia akan dinaikkan seratus dollars. Lepas sebulan, dia tanyalah Pak Tua, tak ada pun kenaikan gaji. So dia berhenti ajelah. Aku sama Nadi boleh agak yang dia gajinya tak lah besar sebab dia masih muda, jadi itu yang dia harapkan sangat kenaikan seratus dollars tuh. 

Kitaorang dok fikir, kitaorang tak pernah pun mintak gaji dinaikkan, diaorang yang akan naikkan sendiri. Diaorang tuh, puas nak mintak dinaikkan gaji, tak dinaikkan gaji, diaorang berhenti kerja. 

Puas jugaklah Hector memujuk mamat tuh suruh kerja at least sampai lepas Thanksgiving sebab masa Thanksgiving, sibuk gila. Hector memang baik dengan mamat tuh, umur dekat sebaya, selalu dia lepak kat bilik mamat tuh, sambil tengok dvd Cina. Tapi mamat tuh jenis keras hati, dia kata dia tetap nak berhenti. SiHector pun sama, tak ada nak counter-offer ker, apa ker. Nadi kata kat aku, kalau dia jadi mamat Cina tuh, kalau dia dicounter-offer, dia akan stay terus kerja di situ. Dia tanya aku pulak, aku macamana? Aku katalah, kalau aku dah kata aku nak berhenti, aku akan tetap berhenti. Aku ada harga diri. So berhentilah mamat Cina tuh. 

Besoknya Hector macam rasa bersalah jer, bergurau pun muka macam termemek-memek gituh. Memang gitu, diaorang nih kalau the night before ada orang yang diberhentikan kerja, besoknya diaorang macam rasa bersalah jer, diaorang rasa macam lain jer bila tengok kitaorang. Dulu, masa Agung berhenti kerja, masa Bayou masih ada di sini, Richard selalu kata, "why are you guys ignoring us?" bila dia tengok aku sama Bayou macam tak nak sembang jer dengan diaorang. Tak ada apa pun sebenarnya, biasanya kitaorang akan sembang pasal orang yang kena berhenti tuh, itu aje. 

Dalam seminggu tak ada tukang masak, payah jugaklah kitaorang. Sorang tukang masak tuh baru sebulan lebih, nampak gayanya boleh bertahan lama dia tuh, pandai membodek Pak Tua. Aku tak ada apa komen sangatlah pasal dia nih, except that aku tak suka kalau kat rumah. Sebab dia nih, the moment sampai rumah, dia akan terus masuk bilik dia, then keluar ke ruang di tempat aku selalu lepak untuk berinternet, dia ke sana sini in his underwear. Jenis Cina yang gitu tuh, yang pakai underwear jer. Nadi pun pelik menengoknya. Aku pun kadang-kadang adalah jengok-jengok tengok, iyalah, nak tahu gak kan, baby corn ker apa ker. 

So bila dah tinggal sorang jer tukang masak tuh, susah jugaklah jadinya. Terpaksalah Pak Tua, Hector, semuanya turun ke dapur, turut sama memasak. Yang buat tak seronoknya kadang-kadang tuh kitaorang disuruh jugak tolong buat kerja-kerja dapur, kalau masa tak sibuk tuh. Kadang-kadang dishwashing, kadang-kadang tolong potong-potong sayur. Takat sikit-sikit tuh oklah, tapi kalau dah berguni-guni, berkotak-kotak, jadi bosan jugak dibuatnya. 

Biasanya kalau di sebelah petang, bila orang tak ramai sangat, kitaorang disuruh tolong kupas bawang. Kalau bawang merah, bawang besar tuh oklah, tapi kalau mengupas bawang putih tuh, sabar aje lah. Buat kerja pun sambil berdiri, buat kat counter makan pulak tuh, sebab senang kalau ada orang datang nak makan, senang untuk dilayan. Ada aku beritahu Hector cara cepat untuk mengupas bawang putih yang banyak, aku belajar tu dulu pun masa kerja di Florida dulu tuh. Rendam bawang tuh semalaman, besoknya senang aje nak kopek kulit bawang tuh, tapi Hector tak percaya dia kata aku loyar buruk. So terpaksalah aku sama Nadi tolong diaorang mengupas bawang putih, bawang merah, yang berguni-gunti tuh. Tak guna pisau pun, guna kuku aje. 

Sebab sibuk masa Thanksgiving weekend ituhari, tak adalah tukang masak baru. Isnin malam aje baru ada orang baru, datangnya dari New York. Terkejut jugak kitaorang menengoknya sebab tukang masak tuh dah tua. Benar-benar tua, dalam lingkungan 70an, atau lewat 60an kot. Bini Richard kata, agent yang hantar tukang masak tuh tipu diaorang, kata dia tuh umurnya 50 tahun. Tapi, tengok pun tahu yang dia dah dalam 70an.Aku dengan Nadi terus kata yang orang tua tu tak akan lama kerjanya di situ, sure akan dipecat oleh Pak Tua. 

Kitaorang tengok ajelah orang tua tuh kerja. Yaaaa....kesiannya aku. Kerjanya lambat, perlahan-lahan, nak angkat itu ini pun tak larat. Dan tiap kali aku tengok dia, aku insaf gituh. Sebab tiap masa aku terbayang, yang "silap haribulan" I will end up jadi macam dia. Umur 70an pun masih membanting tulang kerja di restoran Cina. Ya Allah, tolonglah jangan aku jadi begitu nanti. 

Kalau masa aku kerja di dapur, aku selalu tengok dia, jeling-jeling dia, kadang tuh rasa nak tolog dia angkat benda yang berat-berat, sebab aku tengok dia terkemput-kemput buat kerja. Tapi itulah, kalau nak tolong dia, takut Pak Tua nampak pulak, sure orang tua tuh disuruh berhenti kerja aje. 

---------------------------------

Memang betul pun tekaan kitaorang sebab aku tengok Pak Tua macam tak pedulikan aje Cina tua tuh. Hari ketiga dia kerja, aku tengok Pak Tua macam menyorok-nyorok aje menalipun. "Pak Tua lagi nelepon agen pastinya, kerna dia menelepon di depan", kata Nadi. 

Memang, diaorang kalau ada rahsia, benda-benda yang tak nak orang dapur (tukang masak Cina dua orang tuh) dengar, dia akan ke depan, dia menalipun dari situ, di tempat kitaorang kerja. 

Then tengah aku membersihkan itu ini, ada panggilan talipun dari agent kerja di New York, dari Makcik Jenny agaknya pasal aku ada terdengar Pak Tua sebut nama Jenny masa dia pass kan telephone tu kat Richard. "You Indonesian? Have you worked in the kitchen before?", aku terdengar Richard tanya caller tuh. Terus aku cerita kat Nadi, kemungkinan ada orang baru nak masuk, orang Indo pulak tuh. 

Tak tahulah masa bila Pak Tua beritahu tukang masak tua tuh yang dia diberhentikan kerja, tapi siang tuh aku tengok situa tuh masam jer, kerja pun macam malas jer. Memang sah dia diberhentikan. Richard ada beritahu aku yang dia terpaksa cari orang baru sebab sekarang musim cuti Krismas, ramai orang yang datang makan, kena kerja cepat. Situa tuh kerjanya lambat. Dia katalah kemungkinan orang Indo yang akan gantikan orang tua tu tuh. 

Aku, malam tuh, masa dah nak habis kerja, sembanglah jugak dengan orang tua tuh. Boleh jugak dia faham some English, ayat yang simple-simple. Dia dah berada di Amerika sejak tahun 78 lagih, sebatang kara. Ada anak bini di China tapi dah lama tak dihubungi. Dia kata biarlah hidup mati dia di Amerika ajelah. Kesian betul aku mendengarnya. Dia tahu jugak pasal Malaysia, dia kata Malaysia bagus sebab ramai Cina. Dia tahu Chilumpo (Kuala Lumpur) , dia tahu Ipoh, dia tahu Guntinm (Genting). 

Aku sama Nadi asyik dok bergossip ajelah, menengokkan gelagat keluarga Pak Tua. Memang ramai betul dah yang dibuang kerja, yang berhenti kerja, especially sejak SiKecil dan SiRakus berhenti dulu tuh. Kalau dulu, asyik orang bahagian depan aje yang berhenti dan diberhentikan (Willy, Agung, Sherink), tapi sejak Bayou balik Indo, dah tak ada orang depan yang berhenti. 

Aku sama Nadi tetap utuh mengibarkan bendera negara masing-masing. 

Sejak Richard balik dari Texas, kitaorang macam dibelai habis. Nadi mintak dibelikan tv (guna duit dia) sebab dia nak pindah ke bilik kecil yang dulunya tukang masak muda duduk dulu tuh. Malam tu jugak Richard pergi belikan dia tv. Dan malam tu jugaklah dia pindah bilik, dan malam tuh buat pertama kalinya, aku duduk sorang-sorang di bilik aku. Seronok pulak rasanya dapat duduk satu bilik satu orang pasal aku rasa bebas. 

Kalau dulu, waktu duduk dengan Nadi, taklah bebas sangat. Mula-mula oklah, tapi makin lama, dia buat tak kisah aje. Kalau aku nak sembahyang, dia selamba jer dengar lagu, pasang tv. Dah lah aku kalau sembahyang tuh boleh pusing dunia. Mulanya dulu dia kecilkan volume, tapi lama-kelmaan dia buat selamba jer. 

Malam pulak, kalau masa tidur, dia pasang cd. Aku tak kisah, memang aku suka jugak tidur dibuai dengan lagu. Cuma aku tak suka selection lagu dia tuh. Lagu-lagu lama, lagu-lagu Lobo, lagu-lagu zaman John Denver. Lagu yang kalau zaman aku kecik-kecik dulu, bila dengar lagu-lagu gituh, aku selalu berangan nak ke Amerika. Lagu yang agak baru pun, lagu-lagu hits Glen Madeiros, Rick Ashley (betul ker eja nama dia nih?). Glen Madeiros? Sabar jer lah. 

Aku sama Nadi asyik dok sembang ajelah, Nadi beritahu aku yang dia, sebab dah beli tv baru, dia akan cuba stay sampai at least setahun lagi pasal rasa rugi pulak nanti. Iyalah, kalau dia pindah kerja, sure tv akan ditinggalkan. Aku pulak, aku beritahu dia yang aku tak kisah langsung pasal tv ker, pasal dvd aku ker, pasal barang-barang aku. Kalau tak kena gayanya, aku berhenti gitu aje, aku tinggalkan ajelah barang-barang aku, yang aku bawak pun hanyalah pakaian dan laptop, mungkin jugak printer. 

Yang lain tuh akan aku tinggalkan aje. Tapi sebelum aku blah, aku rosakkanlah tv tuh, aku siram air ker, aku tebuk screen tv tu ker. Tak nak lah aku tinggalkan gitu aje, Pak Tua sekeluarga sure dah berkira-kira yang diaorang dah ada 2 extra tvs sekarang, sebab suatu masa nanti sure aku sama Nadi akan berhenti kerja jugak. 

Kitaorang fikir jugak, tentu keluarga Pak Tua ingatkan yang kitaorang akan lama kerja di sini. Memanglah, gayanya kitaorang akan lama, memasing dah macam "kumpul harta" kat sini, kerja pun ok, aman damai dan tenang. Memang tak ada apanya lah yang akan buat kitaorang berhenti kerja, di masa terdekat nih. Tapi itulah, kita tak tahu apa akan terjadi next, kita hanya boleh merancang. orang lain pun merancang jugak, kan?

Mungkin Pak Tua sekeluarga fikir yang for the next few years, diaorang tak akan ada masalah dah untuk cari orang, sebab aku dengan Nadi akan kerja di sini sampai pencen. Dan sebab itulah diaorang bukan saja sibuk mengipas bontot kitaorang sekarang nih, siap pasang aircond lagih. 

Diaorang selalu cakap, buat macam Bayou, kalau boleh, buat lebih baik dari Bayou, kerja situ for a few years, then baru balik negara masing-masing. Tengoklah macamana nanti. Nak mendapatkan setahun pun terkemput-kemput aku dibuatnya, inikan pulak nak kerja for a few more years. 

Richard ada sembang dengan aku, infact dia tanya aku kalau ada dua orang kawan rapat yang nak ikut kerja di one of their restaurants di Florida. Di Panama City (memang ada bandar nama macam tu kat Florida. Bukannya Panama City kat Panama tuh) Aku sama Nadi kata ok jer kalau diaorang nak suruh aku ke Florida. Dah dekat Georgia, dekat Alabama. Dekat Gulf Coast. Ish, takut hurricane lah. 

Aku beritahu Richard, apa pasal dia tak cari a few more guys yang dia percaya (macam aku lah, tapi aku tak ada lah kata direct kat dia, dia faham kot), rotatekan kerja, hantar aku sama Nadi (atau aku sorang) ke Panama City (or even Tampa), cari orang baru untuk kerja di Maryland nih. Pasal orang baru, biasanya diaorang tak nak pergi kerja jauh-jauh sampai ke sana tuh, unless orang yang dah memang sedia ada di Florida atau States lain yang berdekatan. Nak turun dari New York City memang tak ramai orang yang nak, lainlah kalau gaji besar. Kerja kat food counter, manalah gaji nya besar kan? 

"Are you serious?", dia tanya aku. Dia kata yang dia akan cuba plan macam yang aku suggestkan tuh , cari a few orang yang dia percaya, then hantarlah mana-mana restoran diaorang, di Texas, di Florida. Macam nak berkorban jiwa raga jer aku untuk keluarga Pak Tua nih. 

Jadi, sebab itulah agaknya diaorang terima orang Indo jadi tukang masak baru untuk gantikan Cina tua tuh. Mungkin nanti semuanya bisa betah kerna nanti udah jadi ada 3 orang Indo, bisa bikin temen. 

Then esoknya tukang masak baru, Iwan namanya, datang.