Monday, October 8, 2012

All I Need Is A Miracle


Besoknya, masa kitaorang dah nak pergi kerja, amigo yang disuruh berhenti tuh pun blah. Sonny yang talipun teksi suruh datang jemput. Dengar ceritanya amigo tuh akan ke New York, dia nak ke Boston dulu untuk cari kerja di Chinatown. Aku memanglah rasa tak sedap hati aje tapi sebab aku baru dua tiga hari kerja dan aku tak tahu keadaan di situ, so aku perhatikan aje lah macamana. Dan aku tetap fikir yang aku harus bersedia menerima segala kemungkinan. 

So hari tuh aku jadi sibuk jugaklah sebab dah kurang seorang yang kerja di bahagian depan untuk serve makanan, dan Sonny pulak mula ajar aku menyediakan teriyaki dan sukiyaki. Aku tak suka sangat kerja di bahagian tuh sebab panas, kalau berterus-terusan kerja di bahagian tuh, haruslah berminyak-minyak muka dibuatnya. Itupun, walaupun hanya tiga empat kali aku sediakan teriyaki, aku rasa muka aku dah berlekit-lekit. Macam bersakar, kata orang dulu-dulu tuh. Itu belum kira melecoh tangan lagi tuh sebab ada a few times aku tersentuh, terpegang, besi panas tempat membakar daging tuh. 

Macamana pun aku tak ada lah tak suka sangat kerja di bahagian menyediakan teriyaki tuh, lama kelamaan sure aku akan jadi expertnya lah. Cuma yang tak berapa seronoknya, buat benda-benda tuh, customers tengok. Aku nih kan ker pemalu? Aku jadi kaku, serba serbinya jadi tak kena kalau ada orang yang tengok aku buat kerja.

So begitulah seterusnya kerja aku sehari-hari, hanya bertiga aje di bahagian depan. Kadang-kadang berdua, aku sama bini Sonny aje. Masa tu sibuklah jadinya sebab bini Sonny tuh dia kerja di bahagian cash register aje. Dan aku pun kena selalu pasang telinga sebab dia tuh bukannya reti English. Kalau orang tanya benda-benda lain, mana dia tahu, dia buat bodoh aje. Kadang tuh aku nak tergelak aje, contohnya, orang mintak tap water, dia susah-susah lah pergi bancuh green tea. Biasanya kalau benda-benda gitu, aku buat-buat tak perasan aje (dalam hati aku kata, padan muka ko), bila dia dah betul-betul tak tahu, tak faham, dia akan either panggil aku atau bila aku tengok customers bengang, baru lah aku masuk campur. So kiranya aku nih penyelamat keadaan jugaklah benarnya, kalau masa-masa hanya aku sama bini Sonny aje yang kerja di bahagian depan tuh.

Cuma yang aku rasa tak sanggupnya, terpaksa berdiri sepanjang masa. Dan yang lebih mengsyahdukannya, aku tak ada kawan nak buat sembang. Itu yang paling melemahkan aku, especially masa tak ada customers. Biasanya kalau kerja di food counter nih, sure ada budak-budak Indo, macam di restoran yang aku pernah kerja dulu-dulu tuh. At least ada satu dua Indo. Masa kerja di restoran Pak Tua di Hagerstown, Maryland dulu tuh ada Bayou, ada Nadi. Masa di restoran di Pittsburgh, Pennsylvania dulu ada Basuki, ada Ari. Di sini tak ada kawan, mati kutu habis aku dibuatnya. Bini Sonny tak reti English, Sonny pulak aku tengok serious aje (sebab aku pun serious), dia sembang dengan aku pun benda-benda serious aje. Amigos yang kerja di bahagian dapur tuh adalah kadang-kadang aku sembang tapi diaorang sekejap-sekejap gitu aje ke bahagian depan. Dan aku tengok, Sonny sama diaorang pun ada lah sembang, buat lawak bodoh. Aku nak join jugak lawak bodoh diaorang tuh tapi aku mudah bosan.

So akhirnya aku diam aje lah, berdirilah aku sorang-sorang kat depan tuh, badan aje ada di situ tapi kepala otak aku tah ke mana perginya. Merata-rata. Boleh ker aku terus-terusan macam ni nih, tanya aku kat diri aku sendiri. Mamposlah aku kalau begini keadaannya setiap hari, terasa lama sangat masa kerja tuh, macamana aku nak sanggupkan diri aku kerja kalau gini keadannya nih? 

Daylight, I must wait for the sunrise
I must think of a new life
And I mustn't give in
When the dawn comes
Tonight will be a memory too
And a new day will begin 



[Kat tempat orang makan tuh ada carousel kat tengah-tengahnya, aku selalu terralit tengok budak-budak naik carousel tuh]

Dan bila aku terus melayan perasaan aku tuh, bermacam-macam pulaklah persoalan yang bermain di kepala aku. Apa yang aku nak nya? Apa yang aku cari nya? Apa yang buat aku macam tak happy aje nih? Macamana aku nak buat biar hati aku tenang? Hati aku tak tenang nih. Aku resah aje. Aku asyik berfikir aje. Aku asyik rasa sedih aje nih. Airmata aku asyik keluar aje nih (itu pasal aku tak pernah rasa mengantuk walaupun aku cuma tidur dalam enam jam sehari). Semakin hari hati aku semakin goyang, semakin hari aku rasa macam tertekan aje. What's eating me sebenarnya? Itu lah, ikut sangat hati aku dulu tuh. 

Aku mula menyalahkan diri aku sendiri. 

Dan lama kelamaan, sedikit demi sedikit aku rasa aku dapat jawapannya yang apa membuatkan aku rasa macam tak tenteram, gundah gulana setiap waktu. Aku teringat pasal entry aku Running On Empty dulu tuh, exactly itu lah keadaan diri aku sekarang. Aku lari dari satu keadaan ke keadaan yang lain, aku membawak diri dari satu tempat ke tempat yang lain. Dengan niat nak move on, dengan harapan untuk menghappykan diri aku. Kononnya. Tapi, the more aku lari, semakin jauh aku pergi, the more aku plan itu ini, semakin banyak "bagasi ekstra" yang aku bawak. Sampaikan aku sedar yang aku nih dah boleh diklasifikasikan sebagai "parah" dah keadaannya. Parah dari segala segi, yang kalaulah Oprah Winfrey dipaksa kasi kaunseling kat aku, harus dia melutut sebab tak mampu nak "menyembuhkan" aku. 

Separah itu aku rasa.

Aku kesunyian sebenarnya. Kerinduan. Aku nak kan kawan. Real kawan. Offline punya kawan. Kawan yang boleh aku jadikan teman persembangan. I miss all that. Dah berapa lama aku sorang-sorang ke sana sini, dah letih dah aku nih. Kalau lah aku ada kawan yang sekepala dengan aku, aku rasa hidup aku nih tak ada lah bangsat sangat kan?

Dan aku tak akan buat benda-benda bodoh macam apa yang aku selalu buat tuh. Yang buat aku jadi makin sedih bila aku mengenangkan yang aku sekarang nih semakin jauh dari New York City, aku sekarang nih berada di ceruk kampung yang tak ada apa-apanya. True yang kawasan aku duduk nih aman dan tenteram, tapi aku rindukan hiruk pikuk New York. Aku ada bilik sewa kat New York tuh. Aku beralamat di New York City, for God sake! 

Dan bila Syed talipun aku dan ajak aku turun ke New York, semakin bergegar lah hati aku dibuatnya. Dalam minggu tuh ada dua kali Syed talipun aku, kali pertama tuh dia kata, "Aku bagus dah Joe". Aku tak faham maksud dia apa sebab according to him, dia masih duduk di hostel di Harlem tuh, dan dia masih tengah cari kerja. A few days later dia called, dia kata dia dah kerja tapi nampak gayanya kena cari second job sebab kerja yang dia buat tuh cuma on a part-time basis, gajinya kecik aje. 

"Kau balik New York lah Joe, boleh kita keluar sama-sama, sini bukan nya tak ada kerja untuk kau",kata Syed.