Monday, October 8, 2012

Any Dream Will Do


Aku macam tak tahu nak kata apa the moment aku nampak passport aku tuh, rasa sedih, terkejut, bersyukur, happy, semuanya lah. Tapi ada satu perasaan nih yang aku rasa mengatasi segalanya. Aku macam tertanya-tanya, yang ada kah ini signal dari Tuhan supaya aku berbuat sesuatu? Berfikir sesuatu?

Kalau difikir secara saintifik nya kan, hehehe, tak ada apa sangat pun. Aku careless, aku clumsy. Aku dah terjumpa balik passport tuh, that's it lah kan. Tak ada apa-apanya pun, kebetulan aje passport tuh hempap kepala aku. Dan kalau pun aku nak ambik ikhtibar bodoh, passport tuh jatuh atas kepala aku sebab nak menyedarkan aku yang betapa bebal aku selama ini. 

Tapi kalau difikir secara logik nya pulak, kalau difikir dalam-dalam, dianalisa secara ilmiah, itu semua macam satu petunjuk, satu petanda dari Tuhan. Walaupun dalam masa split second aje aku terfikir pasal petanda tuh (tak lah sepanjang macam apa yang aku cuba nak explain nih) tapi "kejadian" tuh macam menyentapzkan aku. 

So aku ambik passport tuh, aku bukak, dah berkerabat, dah melekat pages dia satu-satu sebab memang dah bertahun aku tak bukak pun. "Aku nak balik Malaysia, aku kena balik Malaysia gayanya nih. Aku kena cepat-cepat balik" Itu semua yang aku terfikir masa tuh. Dah dah dah, aku nak balik. Tak boleh jadi aku hidup merempat kat tempat orang macam ni nih, makin lama hati aku makin sayu.Aku kena berusaha supaya aku dapat balik. Macamana?

Ha.....dan aku pun mula menyusun strategi, mula fikir macamana caranya biar aku dapat balik. 

Orait, dulu mungkin ada aku kata yang berpatah arang lah aku nak ke Embassy, nak ke Malaysian Consulate, untuk tanya bab-bab nak renew passport, kan? Aku ada kata gitu kan? Bukan sekali dua rasanya, tapi berkali-kali. Statement tuh dah tak valid lagi dah, aku nak abaikan aje statement aku tuh. Entah, tapi aku sekarang nih rasa macam aku dah tak kisah, aku dah sanggup untuk pergi redah aje Malaysian Embassy kat Washington DC tuh. Bila tiba waktunya nanti. Bila aku dah bersedia untuk balik. Bila aku dah tak tahan lagi untuk terus menerus hidup merempat gini nih. Bila sampai masanya aku nak tinggalkan Amerika. Aku dah berani dah rasanya lah.Lantaklah diaorang nak kata apa, lantaklah aku kena swallow my pride nanti. Ala, takat Bangla aje, apa sangatlah nak dipride-pridenya kan?

Based on cerita-cerita orang ( a few Malaysian Chinese yang aku pernah sembang with, pernah jumpa selama ini, pekerja di restoran Malaysia ituhari for example), aku rasa aku boleh renew passport aku tuh. InsyaAllah boleh. Tapi, kalaulah tak boleh, itu cerita lain. Akan jadi macam PakCik Arthur lah aku nanti kot? Tak apa, itu cerita lain, aku kena cuba dulu.

So begitulah, tiba-tiba semangat aku untuk balik/keluar dari Amerika nih membuak-buak. Ada jugak aku terfikir yang apa pasal selama ini aku tak beria-ia sangat nak fikir untuk balik? Aku macam selamba aje kan? Entahlah, mungkin sebab dulu tuh aku macam putus harap aje, aku macam tak berapa sedar dan tahu yang sebenarnya passport aku boleh direnewed. Apa yang aku fikir masa dulu-dulu tuh, lantaklah passport aku mati, aku pun tak ada duit nih, apa nak jadi, jadi lah. Tapi sekarang nih aku dah kena buat decision, aku dah tak sanggup nak hidup cara yang aku lalui sekarang. I don't fit in here, I don't belong here, I don't even exist kat US ni pun kan? 

Dan aku bersyukur sebab aku macam dah berani untuk buat keputusan untuk balik, walaupun to some, mungkin agak lambat. What takes so long nak berusha ke arah nak balik, kan? Tapi itu lah, dulu kan aku ada aku cakap, yang a fool wasted 10 years before he came to his senses. 

Memang tak jadi kerja aku petang tuh, sambil termenung pegang passport tuh, aku dok fikir plan selanjutnya. Iyalah kan. for years aku ada fikir yang aku, sebelum bercadang untuk balik, aku kena lah ada duit barang sesedikit, untuk buat modal nanti. Tak kan lah dah tua bangka nih nak menyusahkan keluarga aku lagi kan? Aku tak sanggup. Baik lah aku menyusahkan diri aku sendiri di sini, mana orang tahu, kan? Sebanyak mana pulak modal, duit yang aku nak ada so that hidup aku tak lah merempat nanti? Tak apa, benda-benda semuanya tuh, aku akan fikir kemudian. Macamana nak cari duit, sebanyak mana nak cari duit, selama mana nak caru duit, benda-benda gitu semuanya tuh. Yang penting sekarang, aku nak balik, aku nak balik, aku nak baliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkkkkkkk!!!!!!!!!! 

==================================

Masuk minggu kedua aku kerja, rasa bosan tuh mula timbul. Hari-hari benda yang sama aku buat, mana lah tak bosannya. Kadang sampai aku terfikir, apa sangat yang aku buat dalam 12 jam aku kerja tuh? Berdiri, terlari ke sana sini sikit. Dan melangut. Itu aje lah kerja nya. So minggu tuh otak aku packed sikitlah sebab memikirkan pasal plan aku nak balik tuh. Kadang tuh tengah sedap berangan, nampak pulak orang lalu lalang sambil jinjing kotak Apple laptop.New hampshire nih tax-free state, so barang-barang gitu murah gila.

Terberalih lah lamunan aku. Terbayanglah pulak yang kalaulah aku yang bawak kotak laptop tuh, sure lawa. Sebab aku selalu pakai t-shirt, sweater hitam kan? Memang padan sangat lah tuh dengan kotak hitam laptop yang kiut miut tuh. So terberangan lah pulak yang aku beli Mac sebijik. 

Aku perasan, ramai orang yang selalu lepak kat food court tuh, semuanya pakai Mac. Aku nak jadi macam diaorang, I want to be like them, I want to look like them, itu yang aku selalu kata kat diri aku sendiri. Tapi, nasib baiklah aku cepat sedar. Ala, ingat aku nih lemah sangat ker imannya sampai nak beli laptop yang nipis lagi lawa designnya tuh? Ingat aku lemah sangat ker? Lain lah kalau laptop aku nih rosak, itu harus aku berlari-lari kat tingkat bawah, kat Apple Store tuh. Itu lain cerita lah kan? 

So gitu lah, ada aje benda yang bermain kat kepala otak aku, sepanjang aku kerja tuh, sepanjang aku berdiri sorang-sorang kat depan food counter tuh. 

I closed my eyes 
Drew back the curtain 
To see for certain 
What I thought I knew 
Far far away 
Someone was weeping 
But the world was sleeping 
Any dream will do 

I wore my coat 
With golden lining 
Bright colours shining 
Wonderful and new 
And in the east 
The dawn was breaking 
The world was waking 
Any dream will do 

A crash of drums, a flash of light 
My golden cloak flew out of sight 
The colours faded into darkness 
I was left alone 

May I return 
To the beginning 
The light is dimming 
And the dream is too 
The world and I 
We are still waiting 
Still hesitating 
Any dream will do 

A crash of drums, a flash of light 
My golden cloak flew out of sight 
The colours faded into darkness 
I was left alone 

May I return 
To the beginning 
The light is dimming 
And the dream is too 
The world and I 
We are still waiting 
Still hesitating 
Any dream will do 

Any dream will do 
Any dream will do 

[Jason Donovan - Any Dream Will Do]