Monday, October 8, 2012

Concord New Hampshire - The First 2 Days


Masuk aje apartment tuh, aku tengok ada 3 orang amigos tengah makan. Besar-besar badan diaorang, semua yang jenis besar, teguh dan tak peramah. Buat tak layan jer aku, patutnya bersalam-salaman lah kan? Aku pun terus taruk beg, dan cousin boss aku tuh suruh aku ambik port di katil tingkat atas. 

Kat ruang tamu tuh ada satu katil double-decker dan dua katil single. Padat gayanya apartment tuh dengan perabut-perabut, macam baru pindah aje gayanya. Kalau tak salah aku, ada dua bilik lain, satu tuh Boss sama wife dan anak dia yang duduk, dan satu lagi dua orang amigos tuh lepak. Katil di bawah aku, ada satu amigo, dan cousin Boss aku di katil sebelah. Dia tuh aku tengok, tekun aje dengan laptop dia. 

Tak lama tuh Boss aku sembang-sembang kejap dengan aku, muda lagi orang nya. Nampak macam baik aje, macam jenis yang tak cerewet. First thing yang aku buat, aku check internet connection aku, memang aku panik jugak sebab kat New Hampshire dan belah-belah kampung nih, Sprints tak lah banyak sangat coveragenya. Kalaulah tak ada coverage, harus aku tak akan lama kerja di sini, kata aku dalam hati. Harus aku balik semula ke New York. Iyalah, takkan aku boleh hidup di kampung yang tak ada signal cellphone dan internet kan?Nasib baiklah ada signal, walaupun ada satu bar setengah aje. Terkemput-kemput jugak kadang tuh connection aku, tapi tak apa lah, daripada tak ada langsung. 

Aku online macam biasalah, sampai 12 lebih. Dan esoknya aku dapatlah online for another 2 hours. Orang lain masih berdengkur, diaorang tuh, lima minit sebelum pergi kerja baru lah bangun masing-masing tuh, dan terus sarung seluar.Aku memang jenis yang bagun pagi. Pukul 9-30 pagi aku dah tunggu kat luar apartment. Tak lah jauh mall tempat restoran tuh, kalau jalan kaki adalah dalam 20 minit gitu kot. Besar dan lawa gila mall tuh, grand sesangat. Terkagum aku sekejap. 

Sampai aje kat restoran, terus aku check menu makanan yang dijual, iyalah mana tahu kalau-kalau ada jual daging vavi kan? Restoran tuh, walaupun Japanese foods, tapi tak ada lah gaya macam restoran Jepun sangat pun. More pada restoran Cina yang lain, semua masakannya yang aku tahu. Except teriyaki dan sukiyaki. Yang itu aje aku tak tahu. Yang lain tuh semuanya sama aje, so tak ada lah masalah sangat aku nak hafal nama-nama masakan. Cuma aku kena hafal harga dan "serving style" aje. Not a big problem pun. 

Monday tuh one of the amigos tuh off so kat dapur cuma satu amigo (Santiago nama dia) dan cousin Sonny (Boss aku) yang kerja. Di bahagian depan, aku, amigo lagi sorang, Sonny dan wife dia yang tak reti English sepatah haram tuh yang kerja. Sesambil kerja tuh, aku perhatikan kalau ada apa-apa "potential hazard" yang boleh membuatkan aku tak suka kerja di situ. Tak ada apa pun sangat, semuanya macam ok aje. Aku cuba-cuba tegur amigos tuh tapi sebab English diaorang very limited (so is my Spanish), takat sembang gitu-gitu aje lah. Cousin Sonny tu aje yang nampak macam kasarnya. Chinese punya style lah kan? Wife Sonny pulak, typical bini boss punya style jugak. Suruh buat itu ini, dengan isyarat tangan. Nasib baiklah dia tak reti English, kalau tidak harus aku dah sentapz. 

Sampaikan Sonny marah kat dia sebab aku belum habis buat satu kerja, dia dah siapkan satu baldi air sabun, suruh aku nersihkan dinding. Walaupun aku tak faham apa yang diaorang cakap tapi aku dapat perasan yang Sonny tak kasi aku terus buat semuanya, dia nak aku familiarkan satu-satu kerja dulu. Aku disuruh serve makanan aje dulu, then barulah nanti belajar sediakan teriyaki/sukiyaki, then baru lah man the counter/cash register. 

Monday tuh tak lah sibuk so banyaklah masa berdiri aje, banyaklah masa aku termenung aje. Yang amigo kerja di bahagian depan sama aku tuh, dia baru dua minggu kerja dan dia di bahagian sediakan teriyaki sebab dia tak bersuara langsung kalau ada customers yang datang. Aku aje yang terus buat macam dah biasa aje kerja di situ. Banyak points yang aku dapat collect rasanya. 

Punyalah lama aku rasa berdiri kat depan tuh, nasib baik lah tak ada jam, kalau tak haruslah aku perhatikan jam aje kerjanya. Bosan nak mampos aku dibuatnya. Aku terfikir, kalau aku online tuh, kejap aje masa berlalu, tapi kalau masa kerja punyalah masa lambat begerak. 

Then aku mula termenyesal dengan tindakan aku selama ini, bermula dengan masa aku berhenti kerja di kedai laundry Daniel dulu tuh. Masa kerja di Philadelphia dulu tuh, walaupun kerjanya 13 jam sehari tapi aku tak rasa bosan sangat sebab aku boleh online the whole day. Then masa aku kerja di kedai Lee Tua, walaupun kerja malam tapi aku boleh online for like 7 hours setiap malam. Sekarang? Dua belas jam aku tak dapat online, itu yang buat aku rasa macam sebak aje tuh. 

Tapi tak apa lah, mudah-mudahan aku dapat melupakan internet sedikit demi sedikit. Aku tak nak lah terlalu bergantung kepada internet sangat. Semuanya tuh menyiksakan jiwa raga aku aje. Aku kena kasi priority kat offline life aku, aku kena happy kan my life kat luar sana tuh. 

Rasa tegang urat kaki aku, rasa labuh telur aku, sebab lama sangat berdiri. Keseluruhannya, dalam 12 jam bekerja tuh, adalah dalam 15 minit aje aku duduk, masa sembahyang, masa lunch dan dinner yang walaupun baru sehari kerja, aku rasa muak dengan makanan yang aku makan. Pagi, tengahari, malam, makan benda yang sama, mee dengan udang. 

Besoknya the 2 amigos pulak yang off so aku banyak jugak kena tolong-tolong kerja di dapur. Aku tak kisah langsung yang aku terpaksa jadi dishwasher setiap pagi sebab kalau nak harapkan kerja serve makanan aje, pagi-pagi manalah ada customers sangat pun. Tengahari tuh Sonny ajar aku macam-macam, sebab wife dia cuma kerja sampai pukul 4 aje, lepas tuh dia kena hantar bini dia balik ke rumah sebab anak diaorang habis nursery dalam pukul 4-30 gitu. 

"You can do it", kata Sonny bila aku kata yang I need a few days nak tahu semuanya. 

"I have to let him go, the guy who works here", kata Sonny. Dia maksudkan amigo yang kerja di bahagian depan, yang bahagian teriyaki tuh. 

"But why?", aku tanya dia. 

"He's not good, he doesn't speak English. Besides, you are here, I don't need many people to work upfront", kata Sonny. Alamak, aku rasa tak sedap hati aje sebab amigo tuh akan diberhentikan kerja. Just because aku dah mula kerja di situ. So aku yang tersangatlah sensitif dan peka dengan alam sekeliling nih, aku beritahu Sonny yang aku rasa tak sedap hati tuh. 

Then Sonny explain kata yang dia sebenarnya suka kan orang Asia yang kerja di bahagian depan sebab orang Asia nih cara fikir dia lain dari cara orang Spanish fikir. Dia kata yang aku, walaupun baru sehari kerja, macam dah bertahun kerja di restoran tuh. Amigo tuh, dia langsung tak kisah, tak pernah tanya customers, takat berdiri aje kat depan tuh sepanjang hari. Dia beritahu jugak yang dia terpaksa ambil Spanish tuh sebab dia taruk iklan kat tempat MakCik Jenny dah lama tapi tak ada orang pun yang ambik kerja tuh. So untuk sementara dia terpaksa employ Mamat Spanish tuh, sejak budak Indo yang kerja sebelumnya tuh berhenti, about a month ago. 

Aku tanya dia samada Spanish tuh dah tahu atau tidak yang dia akan diberhentikan kerja, Sonny kata dia akan beritahu malamnya nanti, dan dia expect Mamat tuh akan pergi the next morning. 

Balik kerja tuh, aku tengok Mamat tuh dah kemas-kemas baju, aku tak tegur pun dia sebab aku rasa kesian. Dan aku fikir, aku kena bersedia, kena jaga-jaga jugak. Mana tahu nanti aku pun disuruh berhenti kerja on the spot gitu jugak, kan?