Monday, October 8, 2012

Nights Are So Long (2)


Hari ketiga aku pergi kerja, aku tersalah naik train. Ada announcement apa tah, so aku terus tukar naik train lain. Nasib baik lah aku keluar awal so ada banyak masa. Jauh jugaklah aku tersesatnya sampaikan aku dah nak give up, aku keluar dari subway station nak naik yellow cab aje. Then aku patah balik, masuk semula station, then keluar semula sebab nak talipun Rafael, nak beritahu dia yang aku akan terlewat sikit masuk kerja. 

Kerja pun dah jadi macam biasa dah, aku rasa lebih konfiden, dan kadang tuh rasa macam seronok jugak. Cuma satu aje lah. Well, dua sebenarnya. Bosan yang teramat. Dan pasal cerita Mamat Algerian yang kena tangkap tu lah. Since aku tak nak tulis pasal tuh, cukuplah sekadar aku beritahu yang that's one of the things yang aku dok fikirkan setiap hari.

Pasal bosan tuh, faham-faham aje lah kan? Weeknights mana lah ramai orang. After 2 am tuh especially. Yang datang tu pun, yang nak beli, condom. Malam-malam, jualan yang paling laris, rokok, soda, ice cream dan condom. Dulu aku asyik nak tergelak aje kalau ada orang nak beli condom. Sekarang nih tak dah. Infact, aku pulak yang pandai-pandai rekomen brand apa yang bagus. 

Aku perhatikan, orang yang nak beli condom nih, kena berDQ bagai. Kalau yang lelaki tuh, kononnya buat pura-pura tanya, mana yang bagus dan syok dipakai. Then bila direkomen, diaorang katalah diaorang belum pernah cuba brand tuh, so diaorang beli tuh just untuk cuba-cuba, untuk kegunaan di masa depan. Perempuan pulak, diaorang malu kononnya nak beli condom. Kalau dia dengan partner dia, konon-kononnya pura-pura tanya, "Why are you buying that?". "Oooo..it's for so and so", dia sendiri yang jawab. Kononnya lah kan? Macam lah aku nih tak faham. 

Lagi satu, kalau lelaki beli condom, kalau tak ada orang lain in line nak bayar kat aku, diaorang bukak dan-dan tu jugak, packet condom tuh, suruh aku yang buang. Memang pundek sesangat kan, pasal tak suruh aku aje yang sarungkan benda tuh ke kote masing-masing? 

---------------------------------

"You be careful next time. Last night, $50 short, the night before, $40 short", kata Lee Tua kat aku satu malam nih. Terkejut aku dibuatnya sebab aku tahu, walaupun aku baru dan ada a few times aku tersalah key in kat cash register tuh, tapi tak kan lah sebanyak itu duit yang short. Terus aku jadi macam tak seronok aje, dan di sepanjang malam tuh aku kerja pun hati-hati aje. Aku check betul-betul setiap transaction. 

Dah seminggu kerja, ada satu pagi tuh aku tanya Lee kalau-kalau ada duit yang short lagi. Memang aku tak akan sedap hati kalau setiap hari sampai 40, 50 dollars duit yang hilang kan? So sebelum aku balik kerja, aku ada suruh Lee kira jumlah sales malam sebelum tuh. Kalau banyak yang short, aku nak berhenti kerja aje lah. Gitu aku kata kat dia. Tapi kali itu ok pulak, tak ada pun duit yang short. 

Macamana pun, Lee suruh aku tunggu sekejap sebab dia kata dia ada benda nak cakap kat aku. Rupa-rupanya dia nak beritahu aku yang hati-hati sikit dengan Abdoul tuh sebab dia kata yang diaorang ada tengok melalui cctv, yang Abdoul tuh, kalau ada orang beli papers (sebab papers tuh di taruk kat bahagian luar sikit), kadang-kadang duit tuh diambilnya dek Abdoul. Dimasukkan dalam pocket dia. 

So itu yang Lee suruh aku tengok-tengok tuh. Terkejut jugak aku mendengarnya, aku tak lah expect Abdoul nak kebas duit yang berapa sen sangat tuh kan? Kalau nak kebas, kebas lah duit kat cash register tuh, masa aku pergi kencing, masa aku keluar ambil angin. Itu baru berbaloi, kan?

Dan tiba-tiba otak jahat aku terus teringat yang pasal malam-malam sebelum tuh duit selalu hilang dalam 40, 50 dollars tuh. Entah-entah itu Abdoul yang punya kerja, entah-entah dia yang kebas, kot? Patutlah aku selalu terperasan yang Abdoul pandang, tengok aku semacam jer, especially kalau aku nak keluar. Dan kalau aku nak lari kejap ke tandas. Atau masa aku nak Sembahyang Isyak/Subuh.

Dan aku rasa aku macam dapat jawapan aje, aku teringat yang aku terperasan yang kalau aku keluar hisap rokok (dua kali semalam), Abdoul mesti macam menyempil aje kat meja tempat cah register tuh. Ada sekali aku terperasan dia ambik cokelat dan candy yang mahal tuh. Tapi itu aku buat-buat tak nampak jer. 

Bila Lee cakap pasal Abdoul, aku pun tanya lah dia balik, yang betul ker kitaorang boleh ambil apa-apa barang makanan/minuman di kedai tuh, ikut suka hati kitaorang? Boleh ker kitaorang makan dan minum sewenang-wenangnya? Dia pulak yang terkejut bila aku tanya gitu. Aku rasa macam bersalah pulak sebab macam terbocor rahsia. Macamana pun aku rasa memang patut aku beritahu, tanya pun, sebab Abdoul tuh teruk sangat. Pakai rembat aje apa yang dia nak makan/minum. Pulak tuh, dia ramai kawan, so tiap kali kawan dia datang, semuanya ambik free aje. 

Dan aku pun dengan tak sengaja termengaku yang so far aku ada terambil a few botols carrot juice dam mineral water. Dan jugak sekotak rokok. 

[Ada sat malam tuh aku nak ambik rokok sekotak sebab aku tertinggal rokok kat rumah. Tapi aku rasa tak sedap hati aje ambik rokok free so aku panggil Abdoul, aku beritahu dia yang aku nak bayar harga rokok tuh (kalau aku tak beritahu Abdoul, nanti dia buat cerita yang aku ambil rokok tiap-tiap malam, aku jugak yang susahnya kan?). Tapi beria-ia dia kata jangan bayar. "You crazy Habibi! Take! Take! Don't pay!", kata Abdoul. (Abdoul panggil aku Habibi, "kawan" dalam bahasa Arab)

So aku buat pura-pura tak bayar tapi bila Abdoul tak pandang aku, aku lekas-lekas masukkan duit tuh ke dalam cash register]

Dan itu pun aku tercerita kat Lee. Itu yang aku rasa macam jahat jer aku nih, macam mengadu domba gitu. Tapi, nak buat macamana, dog-eat-dog punya dunia, kan?

Yang buat aku rasa lega sikit tuh bila Lee kata yang diaorang dah lama perhatikan Abdoul tuh. Dulu, masa that Algerian (yang kena tangkap tuh) kerja, bukan main bermaharajalela lagi diaorang. Lee banyak kali berterima kasih kat aku, dan aku, walaupun rasa tak berapa sedap hati aje, tapi aku bersyukur jugak sebab aku tahu yang aku nih telus orangnya.

Dan automatically, berguni-guni lah points yang aku dapat collect malam tuh. 

Begitulah malam-malam seterusnya, aku tengok aje kelakunya Abdoul. Dan aku tak cakap apa pun kat dia. Dan aku langsung tak tinggalkan cash register, nak makan pun, aku makan sambil berdiri kat situ. Ada a few times aku hinted kat Abdoul, aku kata kat dia yang tak takut ker pasal banyak camera kat kedai tuh, dan semuanya on? Dia kata yang memang sedari dulu lagi diaorang bebas ambil apa yang diaorang suka. Amigos yang kerja shift pagi tu pun gitu jugak, selalu curi-curi minum beer. 

Abdoul selalu jugak mintak kunci pet store yang di sebelah tuh (kunci tuh ditinggalkan kat aku setiap malam) sebab dia kata dia nak check something. Mulanya aku tak kasi tapi bila dia beria-ia mintak, aku terpaksalah kasi. Rupanya dia pergi check nak tengok kalau-kalau camera di kedai tuh di on kan atau tidak. Sebab camera dicontrol melalui main cctv kat pet store (yang jugak kepunyaan Lee Tua tuh)

----------------------------------

Basically customers yang di area tuh semuanya bagus-bagus belaka. Baik-baik, bersopan santun. Tak ada yang cerewetnya. Mat Salleh ker, amigos ker, gagaks ker, most of them baik-baik. Once in a while tuh ada lah customers yang kurang asam, tapi jarang sangat lah. So aku tak ada lah tensen langsung kalau bab-bab layan customers nih. Infact tak ada langsung benda yang menensenkan aku di waktu kerja. 

Kecuali bosan. Itu memang tensen habis lah tuh. Kalaulah aku boleh online, alangkah indahnya hidup. Tapi, ada jugak aku terfikir yang ada baiknya aku tak boleh online, sebab aku tak nak lah hidup aku nih terlalu bergantung kepada internet kan? Aku lebih terfikir kepada nak baca buku aje kalau masa free, masa tak ada customers tuh. Cuma masalahnya, aku tak tahu apa yang nak dibaca, aku tak ada buku pun yang nak dibaca. Boleh kalau aku beli majalah-majalah hiburan ker, apa-apa majalah lah. Tapi, rasa macam membazir duit aje beli majalah nih sebab aku boleh habiskan baca satu magazine dalam a few minutes aje. Baik aku beli buku yang berfaedah. Tapi itu lah, nak pergi kedai buku, (lepas balik kerja), malas sangat lah pulak. Balik kerja biasanya aku biasanya bergegas nak balik rumah aje, sebab nak online. Hehehe

Kat tempat kerja aku tuh, walaupun selalu polis buat rondaan, tapi aku rasa takut jugak sebenarnya. Sebab kat dalam kedai tuh, langsung tak ada dinding cermin penghadang antara cash register dengan customers yang nak bayar harga barang. Kalau di kedai-kedai di Phila, di kawasan banyak gagak, sampai dua tiga lapis dinding penghadang, tak kan kat kedai di New York nih buat open macam gitu pulak kan? Kedai yang bukak 24 hours pulak tuh. 

Cash registernya within reach aje, kalau orang nak cekau duit, anytime aje. Itu yang aku tak boleh langsung nak tinggalkan cash register. Nak kencing pun, kena cepat-cepat, itu pun pintu bilik air aku bukak sesikit, sambil intai-intai. Pancut pun berterabur jer. Makan, terpaksalah aku makan sambil berdiri kat sebelah cash register tuh. 

The only senjata yang aku ada, hanyalah pisau pemotong roti. Tiap-tiap pagi, lepas potong roti, aku simpan pisau tuh tapi setiap aku masuk kerja, aku tengok pisau tuh ada kat celah cash register tuh. Lee Tua sengaja taruk pisau tuh kat situ. Just in case, kata dia. 

-------------------------

"Why did you give him the keys?", Lee tanya aku satu hari nih bila aku mengaku yang malam sebelumnya aku ada kasi kunci pet store tuh kat Abdoul. Itupun sebab Lee tanya aku, samada Abdoul ada masuk pet store tuh atau tidak. Memanglah aku serba salah nak jawab kan? Kalau aku tipu, nanti aku pulak dituduh bersubahat kalau ada apa-apa barang yang hilang.

Lee tanya aku jugak, apa pasal aku tak tegur pun Abdoul masa dia ambil barang-barang untuk dimakan dan diminum. Aku kata lah yang sebagai orang baru, aku tak boleh lah banyak cakap sangat. Lagipun Abdoul dah bertahun kerja di situ kan? Takkan aku nak lawan tokay. 

"Night shift, you are the Boss", kata Lee. "Why are you scared to tell him off?", Lee tanya aku lagi. 

"I'm new here, who am I to say anything? I better keep my mouth shut", aku kata gitu.

"Ok, you don't don't say anything, just watch him. We've been watching him for a long time", kata Lee. "We'll find someone to replace him", kata Lee lagi. 

Alamak, ini yang aku tak nak nih, kata aku dalam hati. Aku macam rasa bersalah aje yang aku ada tercerita sedikit sebanyak pasal Abdoul, tapi itulah, aku kan ker Boss di shift malam? Hehehe. 

Besoknya aku beritahu Abdoul yang "nampak gayanya" kitaorang berdua akan di fired. "I don't care, he want(s) me to stop, I stop", kata Abdoul. Maksud dia, kalau Lee dan Lee Tua tak suka kat dia, dia boleh berhenti kerja anytime. Aku dengar aje lah Abdoul mengutuk Lee dan Lee Tua. Rupanya Lee tuh anak saudara Lee Tua. Lee Tua cuma ada satu anak perempuan. Dulu Lee Tua sama adik perempuan dia banyak kedai runcit dan pet stores. Tapi semuanya dah ditutup, yang tinggal hanyalah kedai tuh sama pet store yang di sebelahnya tuh. Dan adik perempuan dia pulak ada kedai laundry, a few doors away dari kedai tuh. Macamana pun, keluarga Lee Tua tuh kaya, walaupun simple aje kelihatannya, tapi they own a few buildings kat New York, ada banyak bilik sewa.

Abdoul beritahu aku jugak yang gaji dia dan amigos yang dua orang yang kerja di sebelah pagi tuh, tak ada pun ditahan seminggu sebagai security depost macam gaji aku. Bengang aje aku mendengarnya. Aku tak tahu apa pasal gaji aku ditahan seminggu. Patutnya aku dah dapat gaji dah lepas seminggu kerja, tapi terpaksalah aku tunggu for another week untuk dapat. Tak apa lah, aku nak tengok dulu macamana keadaannya, apa agenda diaorang nih sebenarnya. Aku dah boleh agak, macamana keadaannya sekalipun, gaji seminggu aku tuh akan hangus begitu aje nanti. Dan aku pun tak nak lah buat keputusan terburu-buru, aku nak just wait and see. 

Aku tanya Abdoul apa plan dia seterusnya, dia kata dia nak balik ke Algeria sebelum Puasa. Dia kata dia nak blah gitu aje, lepas dapat gaji. Dia tak nak beritahu sesiapa pun. Aku setuju dengan plan dia tuh, aku lebih suka kalau dia blah gitu aje, daripada disuruh berhenti.