Monday, October 8, 2012

You Go, I Go


Tak sempat pun habis aku tulis update pasal kerja aku kat kedai Lee Tua tuh, ada pulak insiden yang tak aku jangka-jangka, berlaku. Yang membuatkan semua yang aku nak tulis tuh dah tak valid dah.

Semuanya di luar jangkaan aku, walaupun ada aku terfikir yang kemungkinan akan terjadi perkara yang tak diingini antara aku dan Rafael, mamat Mexican yang kerja di shift pagi tuh. 

Macam nih..........

Rafael nih dah 20 tahun kerja di kedai Lee Tua tuh, orang kepercayaan Lee Tua lah kot. Dalam sehari, aku akan berjumpa dengan dia, dalam beberapa minit aje. Di waktu pagi sebelum aku balik kerja dan di sebelah malam masa aku nak masuk kerja. Walaupun sekejap aje jumpa dia tapi almost everyday ada aje benda yang tak kena di mata dia. Ada saja salah aku. 

Dan dia nih akan mulalah bising-bising, mengata aku, sesama Orlando, satu lagi Mexican yang kerja sama dia tuh. Mulanya aku diamkan aje, benda yang boleh aku diamkan, aku diam kan aje. Pernah beberapa kali aku beritahu Lee tapi Lee buat macam tak kisah aje. 

"Forget about them, don't think too much, they are not important. You are (important)", pernah Lee kata gitu kat aku.

Carlos, sebab dia kerja sama aku, dia macam menyebelahi aku, dia tak berapa suka dengan Rafael sama Orlando yang dia kata suka bawak mulut tuh. 

Selalu sangat kalau kitaorang masuk kerja, Orlando kata yang Lee sama Lee Tua tak suka kitaorang, sebab banyak masalah kat kedai tuh. Macam kitaorang tak buat kerja, banyak barang yang dah expired tapi kitaorang tetap put on display lah, benda-benda gitu. Since Carlos tak reti nak cakap kat Lee so aku lah yang diharapkan untuk beritahu Lee. So selalu jugaklah aku macam mengadu kat Lee, yang lama kelamaan Lee jadi lebih percaya kat aku. 

Yang lama kelamaan, Rafael ingatkan aku nih macam baik sangat dengan Lee. Aku biasa aje sebenarnya, tapi mungkin sebab aku cakap dengan Lee tuh in English, sambil gelak-gelak, memanglah nampak macam aku dengan Lee tuh baik amat. Dengan Lee Tua pun sama, aku tak ada masalah apa-apa. 

Pagi-pagi sebelum aku habis kerja, aku akan clearkan cah register, tinggalkan about USD 150 in one, five and ten dollar bills untuk Rafael ambil alih. Kebetulan pulak pagi tuh sibuk dan sementara tunggu Rafael nak take over, aku lah yang layan customers. Sekejap aje, dah tak ada small change sebab ramai customers yang guna 20 dollar notes. So bila Rafael buka cash register dan bila da tengok semuanya yang tinggal tuh notes dua puluh dollars, dia pun mula mengomel, bising-bising cerita sama Orlando. 

Berangin lah aku jadinya, walaupun aku explain kat dia yang aku ada tinggalkan some small bills mulanya tuh. Tapi manalah dia faham, dia terus aje mengomel. Dan aku pun mengomel jugaklah, masa aku nak ambil beg laptop aku, masa nak balik tuh. Tah apa lah aku cakap, tapi aku ingat, ada perkataan fuck yang keluar dari mulut aku. 

Tiba-tiba masa aku nak keluar dari kedai tuh, Rafael tolak aku ke pintu. "You want to fight?", kata dia gitu. Debuk, dia tumbuk bahu aku. Terkejut jugak aku. Aku pandang Orlando, aku pandang Carlos. Diaorang pun terkejut. Lepas tuh tah apa yang Rafael sembangkan dengan Orlando, gayanya Orlando suruh dia lepaskan tali beg aku yang dia tarik tuh. Dan masa dia lepaskan tali beg aku, bila aku nak pusing, terantuk pulak kepala aku kat shelf bunga. Jatuh glasses aku. Dan masa aku nak tunduk ambik glasses tuh, dalam kekelamkabutan tuh, prakkkkkkkkkk, aku terpijak glasses tuh. Elok sangatlah tuh, aku dah lah tak ada contacts spare. 

Kat luar kedai, sampailah ke subway station, aku sembang dengan Carlos. Dia kata dia nak berhenti kerja aje lah pasal dia tak suka kerja kat kedai Lee tuh. Pasal tak ada off nya, lagipun dia kata Lee selalu tuduh dia (mengikut kata Orlando) yang dia selalu curi-curi minum beer. Memang pun, Lee pun selalu suruh aku perhatikan Carlos tuh sebab dia kata tiap-tiap pagi muka Carlos tuh merah, macam orang baru lepas minum beer. 

Sepanjang perjalanan masa kat dalam subway tuh aku asyik fikir apa yang aku nak buat seterusnya. Aku nak berhenti kerja ker? Kalau aku teruskan kerja, bahaya jugak rasanya sebab sure Rafael berdendam dengan aku. Terus aku teringat pasal masa aku kena belasah masa kerja restoran di New Jersey dulu tuh, masa mula-mula aku kerja restoran dulu tuh, a few years ago. Then pasal member aku kena belasah dengan Jose masa kerja restoran di Pittsburgh dulu tuh. Menyeramkan. 

Rasa berat jugak aku nak buat keputusan nak berhenti sebab kerja dah ok semuanya, gaji pun dah ok sesangat. Tak apa lah, aku nak beritahu Lee malam tuh nantinya, nak tengok macamana pendapat dia. Aku nak terus terang sikitlah kali ini, nak tegas sikit. Aku tahu, selama ini diaorang suka aku sebab aku nih tak banyak cakap sangat, ikut aje kata diaorang. Tapi kali ini aku nak kasi a few syarats. 

Belum pun sempat aku sampai rumah, Lee talipun aku. Dia tanya aku pasal benda lain, pasal payments to suppliers yang aku buat malam tuh. Itu lagi satu hal yang aku tak suka. Selalu sangat Lee talipun aku tanya benda yang sama, dia tanya apa pasal aku bayar kat suppliers tuh sedangkan jumlahnya yang patut dibayar tuh lain. Sebenarnya, apa yang aku bayar kat suppliers tuh, jumlah yang kat invoice, jumlah yang minggu lepasnya. Memang betul pun jumlahnya cuma Lee tuh yang tak reti baca invoice. Dia nih eja "salary" pun "cellery"?]

Lama jugaklah aku explain kat dia tapi dia tetap kata, "Don't listen to them, you listen to me", sampaikan aku naik marah. 

Aku kata, "Listen, if you think I make you lose money, then you can have my "cellery", because I'm not coming to your store anymore". Aku tak rasa dia faham apa aku cakap so dia terus berbalik-balik pasal the same thing tu jugak lah. Macamana pun aku kata aku akan explain kat dia malam tuh nanti. 

--------------------------

Aku rasa tak sedap hati aje nak pergi kerja malam tuh, kebetulan pulak aku terjumpa Carlos kat subway station, dia pun macam berat hati aje nak kerja. So dua-duanya masuk kedai dengan tak ada semangat aje. Masa Rafael kemas-kemas cash register sebelum aku take over, aku expalin lah kat Lee pasal payments yang aku buat kat suppliers tuh. Tak lah susah sangat nak explain kat dia, cuma yang aku tak fahamnya, apa pasal selalu talipun aku pagi-pagi, tanya benda yang sama? 

Then masa Rafael dah nak blah, aku cerita kat Lee apa yang terjadi pagi tuh. Lee terus suruh Rafael tunggu sekejap sebab dia nak settlekan masalah aku sama Rafael tuh. Tapi masa tuh Rafael dah mengomel apa tah in Spanish, macam marah-marah aje. Tak sempat Lee cakap apa-apa, di debuk aku kat bahu.

"See!", aku kata kat Lee. "That's it, I'm leaving", aku kata lagi bila Lee cuma tanya Rafael, "What happened?", aje. 

"I don't think I can ever get along fine with him, he's up to something. I have to go", aku kata gitu. 

Lamalah jugak Lee macam cuba tahan aku dari blah, dan selama itu aku tengok Rafael tetap tak berganjak dari tempat dia berdiri tuh. Aku rasa, kalaulah Lee tak ada di situ malam tuh, harus dah aku teruk kena belasah kot. Dan bila aku tengok Rafael masih tetap mengomel, masih tetap tak puas hati, masih tetap marah-marah, masa Lee barcakap dengan dia, aku tahu yang aku patut mengundur diri. Bahaya kalau aku terus kerja di situ. Terus aku ambil beg laptop aku, dan aku sound Carlos yang aku nak blah. "You go, I go", kata Carlos. [Macam dalam cerita Titanic pulak kan, "You jumpa, I jump"]

So aku sama Carlos blah gitu aje.

Instead of terus balik ke rumah, aku naik train pergi ke Upper Manhattan. Aku turun di Bryant Park, Times Square. Entah apa pasal aku pun tak tahu, tensen sangat kot. Aku lepak aje lah sekejap sambil online kat dalam gelap tuh. 

Mulanya aku nak online aje, kononnya nak mengadu nasib kat member-member. Then aku terfikir, buat malu aje aku beria-ia nak cerita kat orang, nanti sure ada yang gelakkan kat aku. Iyalah, tak sempat dua bulan kerja, dah ada hal. 

Malu pun satu hal jugak sebenarnya. Entahlah, sekarang nih aku dah rasa macam malu kat diri sendiri, malu kat orang, nak tulis banyak-banyak kat blog. Dah tak macam dulu. Dulu, aku pakai hentam aje tulis apa yang aku rasa nak tulis. Dulu aku tak malu dengan kebodohan aku. Sekarang nih aku dah macam tak ada semangat gitu nak menulis, sebab the more aku tulis, the more aku rasa aku nih bodoh. The more aku rasa aku nih lemah dan mudah mengalah.

Nanti ada pulak orang kata yang aku nih otak nya kat kepala lutut. Tak apa lah, as long as otak aku tak kat kepala kote. Itu lagi haru kan? 

With semangat Hari Raya orang lain yang semuanya happy-happy aje, buatkan aku rasa macam aku nak keep low profile sikitlah. Aku sedar yang selama ini aku cuba buat-buat happy, tapi as Hari Raya approaching, biasalah kan, aku jadi macam sayu gitu. So itu yang buat aku rasa aku nak sorang-sorang aje lah, I just want to be alone for a while, sebab soon aku akan bersendiri-sendiri. Dengan dunia bodoh aku. 

So, daripada aku merengek-rengek kat internet, daripada aku jadi macam melukut kat tag, baik aku jadi melukut di Bryant Park. Ada faedahnya jugak kan? 

Dan baru aku terperasan yang cellphone aku tertinggal kat kedai Lee, masa kecoh-kecoh aku nak blah tuh. Ambil esok aje lah, aku fikir gitu. Malaslah aku balik semula ke kedai tuh malam-malam macam tuh, nanti aku terkesian dengan Lee yang sure nya tengah kalut sebab terpaksa jaga kedai malam tuh sorang-sorang. 

So, merayaplah aku malam tuh ke seluruh ceruk rantau Times Square, dari hujung ke hujung. Tak ada pun rasa tenang fikiran cuma aku rasa macam bebas aje, rasa macam lapang aje kepala otak aku sebab aku decide tak nak balik semula kerja di kedai Lee tuh. Kalau pun dia talipun aku, pujuk aku semula, aku rasa aku tak akan balik semula kerja di situ. Selagi Rafael ada. 

Memang seronok merayau malam-malam kat New York nih, itu yang tak sedar aje dah nak pagi rupanya, pukul 3 lebih. Dah letih berjalan tuh, aku masuk satu restoran nih untuk Sahur. Lepas tuh terus aku ke subway, sementara tunggu Subuh, aku melepak kat dalam train aje lah. Aku naik jer mana-mana train, dari hujung ke hujung. Wakakakak Macam homeless pulak rasanya. Macam masa aku mula-mula stranded selama dua minggu di New York dulu tuh. Dari Queens, aku turun ke Brooklyn, naik semula ke Bronx. Pergi Harlem. Sampai ke JFK Airport aku pergi. Dah dekat nak Subuh baru aku pergi ke Masjid Tabligh di Jackson Height. Aku terfikir, kalaulah hari tuh ada Jemaah yang keluar Tabligh, harus aku ikut.

Lepas Subuh, aku lepak naik tingkat atas, mulanya nak lepak-lepak gitu aje. Sedar-sedar dah nak Zohor. Cepat-cepat aku ambik train untuk ke kedai Lee, nak ambik cellphone aku yang tertinggal tuh. Dah weak battery nya tapi aku sempat check, banyak missed calls, ada a few sms, voicemails. Ada jugak orang yang concern pasal aku nih, kata aku dalam hati. Tapi apa yang diaorang boleh buat pun, lagi hati aku berkata-kata.

Aku singgah kejap kedai cermin mata, nak test mata sebab aku kena buat new glasses. Terkejut aku bila diaorang kata penglihatan aku semakin baik, power dia dah jadi kurang, like by 100 di mata kiri dan 75 di mata kanan. Ini sebab aku selalu minum carrot juice kot? Sebab nak tunggu glasses siap dalam masa seminggu, aku ambik lah dulu clear contacts, tak nak dah aku pakai contacts kaler-kaler nih buat sementara waktu. So sekarang nih aku berbalik pakai contact lens. 

Kat rumah, aku lepak aje lah, cuba-cuba jugak pasang plan apa aku nak buat seterusnya. Berdering-dering talipun aku berbunyi, rupanya dari Lee. Tapi aku tak jawab pun. Voicemail dia aku terus erasekan aje. Cuma yang last tuh aje aku dengar, ada dia mintak maaf dengan aku pasal kes semalamnya dan dia kata yang kalau aku nak berhenti, aku kena kasi notice, kalau tidak duit aku tuh burn aje lah. Macamana pun, dia tetap suruh aku balik semula kerja di situ, dan dia kata jangan takut lah kat Rafael tuh. 

Berbelah bagi jugak aku dibuatnya, dah ok dah kerja di situ, ada aje halnya. Kalau aku kerja tempat lain, susah dah nak cari gaji yang se-ok gitu. Itu yang buat aku ralat tuh. Tapi, bila difikirkan yang Rafael masih tetap di situ, terus aku tak ada mood nak balik semula kerja. Mungkin dia akan senyap untuk sementara, tapi who knows kan suatu masa nanti dia buat hal lagi?

So aku ambik keputusan untuk cari kerja lain ajelah, aku nak berihat dulu untuk beberapa hari. Then masa orang sibuk bersuka-suka untuk berhari raya, aku bolehlah menyibukkan diri aku dengan mengatur balik hidup aku nih kan?

At least aku boleh lupakan kesedihan Raya aku.