Monday, October 8, 2012

Musafir Di Aidilfitri (2)


Sepanjang perjalanan dalam subway tuh aku rasa macam bersemangat, macam happy gitu. Tak sangka, di malam Raya, Tuhan kasi aku bertemu dengan Melayu. Itu yang aku rasa macam tak berapa percaya aje tuh. Tak kisah lah dia di dalam kesusahan, dan tak kisah lah jugak yang aku pun dalam keadaan yang sangatlah tak stabil. Yang pentingnya di malam Raya kali ini aku ada geng untuk pergi makan-makan, untuk buat teman sembang. 

Alamat yang Syed kasi tuh memang familiar sangat, so senang aje lah aku mencarinya. Walaupun aku tersalah turun kat subway station, aku tak ada masalah nak jalan for like 20 blocks ke hostel tuh. Memang kat area tuh ada a few hostels, ada Youth Hostel dan juga hotel murah untuk budget travellers. On the way ke hostel tuh aku talipun Syed, tapi tak ada dijawabnya. Pelik jugak aku, ke mana perginya? 

Berkali-kali aku talipun tapi masih tak ada dijawab, serba salah aku bila masuk ke hostel tuh sebab aku tak tau nak cari siapa sebenarnya. Bila aku terangkan kat kerani yang jaga kaunter tuh, diaorang macam gelakkan kan aku aje so aku terus-terang cakap yang aku memang tak kenal siapa yang aku nak jumpa tuh. Yang aku tau, nama dia Syed, tapi mungkin dia register atas nama lain, mungkin dia ada dua nama, iyalah kan, dia tuh half American. Dan aku yakin dia ada di bilik, mungkin dia tertidur sebab keletihan. "I like you, I'm gonna let you in because you are way too cool", kata Mamat tuh, terus dia buka kan pintu dan suruh aku masuk ke dorm tempat Syed registered-under tuh. Tapi kat dorm tuh tak ada pulak dia, yang ada cuma satu orang Mat Salleh dan one girl. 

Aku keluar, then aku talipun Bob, aku ceritakan kat dia yang aku tak jumpa Syed tuh dan aku rasa macam nak balik aje tapi aku tak sampai hati pulak. At least aku nak jumpa jugak Mamat tuh, nak tengok macamana keadaan dia. Mungkin sebab semangat Hari Raya yang menebal, itu yang buat aku tunggu aje lah kat depan hostel tuh, mana tahu entah-entah Mamat tuh keluar tadinya dan tersesat jalan nak balik ke hostel kan? 

Tengah aku on the phone tuh, aku tengok ada satu Mat Salleh keluar dari hostel tuh, sambil bercakap kat phone. Dia pandang aku dan automatically aku tahu yang dia lah yang aku cari, Syed. Entah, aku macam nak marah aje bila dia gelak, dia kata dia charge phone dia dan sementara tunggu tuh, dia turun ke lobby sesambil bersembang dengan a few guys yang lepak-lepak kat situ. What a fool, kata aku dalam hati. Dah tahu aku nak datang situ, dah tahu yang orang nak contact dia, apa pasal dia tinggalkan phone kat bilik? Memang jenis tak bertanggung jawab sangat kan budaknya? 

Dia kata dia ada nampak aku keluar masuk beberapa kali tapi dia ingatkan aku one of the guests kat hostel tuh. Sabar jer lah. So kitaorang pergi jalan cari kedai makan, sesambil tuh sembanglah, mostly pasal aku. Dia banyak tanya pasal aku so aku ceritakan kisah sejak aku mula duduk di hostel tu dulu tuh. Mamat nih sebijik macam Mat Salleh rupa dia, tak ada rupa Melayu pun. Muka sebijik macam muka pemain skuash negara tuh, Azlan atau Iskandar apa tah. Mak dia American dan arwah bapak dia Melayu. Dia lama duduk KL, dan di Amerika nih duduk di Seattle, until dia kena halau dek mak dia (yang kawin lain) sebab tak kerja dan tak bayar hutang sewa rumah. Tapi dia punya Malay tuh macam Malay aku gak lah, itu yang aku respect sangat tuh. Dia punya English, macam American biasalah, so kitaorang selang seli cakap in English and Malay. 

Kitaorang makan kat satu kedai makan halal nih, aku makan beriyani dan Syed makan capati. Dalam dua jam kitaorang di kedai tuh, bermacam-macamlah yang kitaorang sembangkan. Tapi kali ini banyak pasal dia sebab aku dah macam tak nak cerita sangat pasal aku sebab Syed tuh macam tak percaya aje. Puas aku bercerita, last-last dia tanya soalan-soalan blur jugak. 

"Dah lah, I've been thru a lot, I don't care shit kalau ko tak percaya cerita aku", aku akhirnya kata gitu.

Bila aku dengar cerita dia, aku jadi macam excited jugak sebab aku sebenarnya ada banyak persamaan, kalau tak pun minat, pada benda yang sama. Syed nih minat pasal investing, dia even nak ambil exam Series 7 untuk membolehkan dia jadi Broker. Now, mungkin korang tak tahu apa, tapi bagi aku, kalau orang tuh cakap something pasal "Series 7", bererti dia memang terrer lah bab-bab investing nih. Macam aku lah. Then aku tanya lagi pasal benda-benda financial yang lain, pasal stocks, shares, Options, Forex, benda-benda macam tuh. Dia tahu serba sedikit pasal semua tuh. Ish, ini syok kalau jadi member aku nih, kata aku dalam hati. 

Dah lama tuh baru lah aku tanya dia apa plan dia sebenarnya, apa yang dia nak buat seterusnya. Sebab the first 2 hours tuh kitaorang sembang pasal diri kitaorang aje semuanya. Aku rasa syok sangat sebab dah lama aku tak sembang gitu dengan kawan-kawan. Itu yang aku terus jadi macam comfortable aje sembang dengan Syed tuh walaupun ada a few times aku macam sentapz dengan statements dia. Tapi aku diamkan aje sebab aku tak anggap dia tuh Melayu sepenuhnya, cara dia fikir pun lebih kepada cara Mat Salleh fikir. So apa guna aku mudah sangat nak sentapz kan? Aku jarang sentapz dengan Mat Salleh, dengan Melayu aje aku mudah sentapz nya hehe.

Lepas makan, bila dah nak pukul 12 malam, kitaorang balik semula ke hostel tuh. Kitaorang sembang kat basement yang dijadikan lounge tuh. Tapi kawasan tuh kosong, tak ada orang langsung so kitaorang berdua ajelah sembang. Masa sembang kat situ lah baru aku buat serious, aku tanya Syed apa yang dia nak dari aku, apa yang aku boleh tolong dia. Aku offer tempat/bilik aku kat dia sebab besoknya aku akan berangkat ke New Hampshire dan bilik aku tuh akan kosong aje. Aku rasa that offer tuh memang baik sangat dah sebab sewanya murah compared to kalau Syed tuh terus tinggal di hostel tuh yang sewa sebulan hampir 1000 dollars. Itu takat duduk kat dorm aje. Kalau kat bilik aku, bebas sebebas-bebasnya kan? 

Tapi itulah, bila aku beria-ia sangat offer bilik aku tuh, Syed pulak salah faham. Dia ingatkan aku mintak tolong dia menyewa di situ so that aku tak payah bayar sewa. "Ok, just forget the whole thing, you find your own accomodation. I'm just trying to help", aku kata gitu. Then Syed kata yang besoknya dia akan pergi jumpa this one guy kawan bapak tiri dia. This guy ada bilik untuk disewakan. So Syed nih memang harapkan untuk menyewa di bilik PakCik tu lah. Aku ada beritahu dia yang sure sewanya mahal tapi since Syed kata dia tak ada masalah, aku diam kan aje lah. Lagipun, kalau dia plan untuk duduk at least sebulan di hostel tuh, bererti dia memanglah ada duit, kan? 

"I don't get it. Sepatutnya kalau kau nak tolong aku, hidup kau mesti lebih baik dari hidup aku kan?", kata Syed. Sentapz aku tau! Terdiam aku sekejap. Tapi aku tak marah sebab aku tahu yang he's such a fool. Aku beritahu yang aku memanglah tak dapat tolong dia dari segi wang ringgit tapi aku boleh tolong dia macam tu lah, offer dia bilik, carikan dia kerja kat Chinatown, bawak dia ke sana-sini. Tolong yang macam tu boleh lah aku. So aku beritahu dia yang aku nak tolong dia save duit, daripada dia bayar seribu dollars duduk hostel tuh, jauh lah lebih baik kalau dia duduk di bilik aku yang bakal kosong tuh. Tapi itu lah, manusia nih macam-macam perangainya. 

Dan bila dia kata dia tak ada masalah pasal duit, aku terus ajelah mintak diri sebab aku rasa macam aku yang lebih-lebih gabra sedangkan Syed tuh rileks aje. Selamba aje. Aku pun kurang faham jugak sebenarnya sebab ada masa dia kata yang dia kena cari duit, ada masa dia kata dia tak ada masalah duit. Ada masa dia kata dia kena kerja, ada masa dia kata dia tak ada masalah kalau tak kerja dalam sesebulan dua. 

"Ala, kau memang plan nak duduk America pun kan?", dia tanya aku sedangkan aku dah ceritakan semuanya. 

"Fuck you! Ok lah, I better go now", aku terus aje nak bersalam dengan dia. Mungkin dia sedar yang aku bengang so dia mintak maaf dari aku, dia ajak aku lepak lagi sampai pagi. Memanglah seronok bersembang sesambil berdebat dengan Syed tuh tapi aku harus balik dan tidur sebab esoknya nak Sembahyang Raya, dan petangnya dah nak ke New Hampshire. 

So Syed janji yang dia akan talipun aku first thing tomorrow morningnya, lepas jumpa PakCik yang ada bilik sewa tuh. Kalau mahal, dia nak sewa bilik aku aje lah. Then dia akan tunggu aku di hostel tuh, as soon as aku balik dari Sembahyang Raya. From there kitaorang akan ke Chinatown untuk ke tempat agen kerja.

So dekat pukul 2 pagi lah baru aku keluar dari hostel tuh. Sepanjang dalam train subway, aku asyik terfikir yang betapa kuasa Tuhan nih kan? Di malam-malam Raya, aku ditemu kan dengan orang senegara, orang yang hampir senasib. Dan aku bersyukur sebab aku berjaya membusykan diri aku di waktu-waktu genting gitu. Iyalah kan, kalau duduk di bilik aje, sure aku akan terus menerus dengar lagu Raya kan? 

Time-time Raya gini nih, kutu rock macamana pun sure tangkap sayu punya lah. Ini kan pulak aku.