Monday, October 8, 2012

Serupa Tapi Tak Sama


Terkejut aku mendengarnya Mamat tuh kata gitu. Geng-geng bapok memang suka mencarut marut gitu kan? Tapi biasanya sesama geng diaorang aje kan? Itu yang aku moskel sikit tuh, pasal dia selamba aje mencarut kat aku? Dia ingat aku geng dia ker? Awwww, kosser tau. 

Dan aku geram jugak benarnya sebab nampak sangat Mamat tuh cuba nak tipu aku, mengaku orang Thai konon. Vafok nih ingat aku vodoh sangat ker voleh ditifu-tifu macam tuh? Dasar fundeks sangat kan? 

Lagi satu, aku ternotice yang kedua-dua Melayu yang aku jumpa di New York nih, dua-dua nya guna that pukimak word tuh. Ayoo, sabar aje lah kan, menjatuhkan martabat Melayu aje. 

Pak Cik Arthur dulu tuh, itu memanglah style orang lama, kalau mencarut sure guna perkataan pukimak tuh. Dan Mamat nih pulak? Well, itu memang style diaorang jugak kaedahnya. 

"Betul ker you orang Malaysia? Orang KL? Pelik kan, I tak pernah dengar cerita orang Melayu kerja macam you nih kat Amerika. Kalau Cina memang I selalu dengar. You dah lama ker kat Amerika?", Mamat tuh tanya aku. 

"About five, six years", aku jawab in English, sebab ada a few customers yang datang. Tak nak lah aku diaorang ingat aku ada berskandal pulak dengan Mamat tuh sebab Mamat tuh, walaupun badan dia kelihatannya "sedap" tapi kelembutannya amatlah menyerlahkan. 

"I dulu kerja Broadcaster, kat RTM, kat Angkasapuri", kata Mamat tuh. 

"Ha?", bulat mata aku sebab terkejut. 

"I dulu Broadcaster kat RTM, I pengacara XXXXXX (aku, sebab terkejut sangat, sampaikan tak dengar apa rancangan yang Mamat tuh beritahu. 

Terus aku teringat kat "seseorang". Aku tenung Mamat tuh lama-lama. Takkan "dia" kot?, kata otak jahat aku. Kalau "dia", takkan "dia" tak kenal aku, tak tegur aku? 

(Mamposlah kalau "dia" baca nih, tapi I'm just writing apa yang bermain di kepala aku masa tuh) 

Or at least tanya, "Eh, kau nih Joe ker?". No, ini bukan "dia" yang di kepala aku tuh. Mustahil "dia". Takkan "dia". Takkanlah begini sudahnya jadi kat "dia", kata aku dalam hati. 

"Lama ker you jadi Broadcaster kat RTM dulu tuh?", aku tanya lagi Mamat tuh. Aku dah tak tengok arah tetek dia, instead aku tenung muka dia lama-lama. 

"Lamaaa....dan Mamat tuh terus lah cerita kisah masa dia jadi Broadcaster dulu tuh. Jugak rancangan-rancangan tv yang dia pernah handle. 

Dan walaupun aku pasti yang Mamat tuh bukan lah "dia" yang aku mulanya ingatkan, tapi aku nak kan jugak kepastian. So aku tanya Mamat tuh, "You kenal dak XXX dia kawan baik I. Dia Pengacara kat RTM, rancangan YYY , sekarang dia kat Osaka, buat PhD. Itu kawan baik I tuh", saja lah aku nak beritahu Mamat tuh yang aku ada jugak member kat RTM. (Pembaca blog aku yang jadi kawan baik,hampir setiap hari kitaorang sembang kat phone)

"Oooooooo geng-geng itu kot? I tak kenal", kata Mamat tuh. 

Nak jer aku tanya lebih lanjut tapi customers dah ramai so aku suruh Mamat tuh tunggu sekejap sementara aku melayan customers lain. 

"You dah lama ker duduk New York?". I baru dua bulan pindah sini", kata Mamat tuh. 

"You kerja kat mana?", aku tanya dia walaupun aku boleh agak yang dia kerja samada di restoran atau bar. Sebab kat pinggang dia ada apron yang waiter selalu pakai tuh. 

"I kerja kat bar kat sana tuh", kata Mamat nih sambil tunjuk ke arah luar. Laaa...dekat jer rupanya, sepelaung aje dari kedai aku kerja tuh. 

So kaedahnya Mamat tuh, yang dulunya Broadcaster kat RTM, sekarang nih dia kerja jadi waiter kat bar di New York nih. Mulanya aku macam tak percaya tapi akhirnya aku macam terkesian pulak menengoknya sebab jauh sangat perubahan gaya hidup dia compared to masa dulu-dulu kan? Agaknya lah kan? Sure nya masa dia di RTM dulu, hidupnya penuh dengan keglameran, hidup dipancari cahaya lampu kamera aje kan? Sekarang nih? Sekarang nih jadi waiter! 

Kalau Mamat tuh tak beritahu, sure aku tak akan percaya yang dia dulunya Pengacara kat RTM. Sebab, iyalah kan, takkan dari Pengacara rancangan TV boleh turun darjat jadi waiter? 

Dan aku terfikir jugak yang betapa besarnya kuasa Tuhan, menemukan aku dengan orang yang mungkin hampir sama nasibnya dengan aku, kalau pun tidak lebih teruk. Mungkin lebih dahsyat kisah hidup dia tuh, walaupun aku tak sempat nak tanya how he ends up duduk kat New York. 

Dan walaupun hati jahat aku meronta-tronta nak tanya, "You pindah US sebab ikut boyfriend ker", tapi aku rasa itu rude sangat. Lagipun aku takut jugak, dibuatnya Mamat tuh meroyan? Habis aku, kan? Diaorang nih kalau marah, siap baling-baling kasut lagi tau dak? 

Lagipun Mamat tuh, macam aku jugak, terkejut sangat boleh terberjumpa Melayu yang hampir senasib (kerja kuli), so itu yang kitaorang tak ada sembang betul-betul sangat tuh. Masing-masing macam terpegun gitu so soalan-soalan pun macam ikut dan aje. 

"Tunggulah, I nak sembang lagi", aku kata gitu sambil hentak-hentak kaki bila Mamat tuh kata dia terpaksa pergi sebab dia pun on break aje masa tuh. 

"Nanti senang-senang I datang lagi", kata Mamat tuh. Lepas bersalam terus dia blah. Aku tak tahu pun nama dia, kat bar mana sebenarnya dia kerja. Tapi, kalau boleh, aku nak berkawan dengan dia, tak kisah lah dia macam gitu orangnya, gitu lifestyle dia. Aku nak berkawan jugak. Iyalah, sebab aku pun tak ada bulu nak dipilih, kan? 

Lepas Mamat tuh blah, aku rasa macam happy aje sesikit. Entah pasal apa aku pun tak tahu tapi aku rasa happy knowing yang rupanya ada jugak manusia yang macam aku kat dunia nih. Kat New York City pulak tuh. Kat satu street pulak tuh. 

------------------------ 

Dan malam tuh jugak aku berjumpa dengan one Indonesian yang rupanya kerja di satu street sama aku jugak, kerja di Restoran Jepun. Dua blocks dari kedai tempat aku kerja nih, memang aku dah agak dah ada Indonesians yang kerja di Restoran Jepun tuh. Setiap kali aku keluar dari subway, on the way ke kedai tuh, aku selalu perhatikan kat bahagian dalam restoran tu, tapi tak nampak pun muka-muka Indo. 

Aku yang tegur budak Indo tuh sebenarnya, sebab aku terperasan dia pakai t-shirt yang ada tulis "Indo-NYC" kat belakangnya, masa dia memboingkok memilih mee segera kat kedai nih. Lama jugaklah kitaorang sembang, dan dia kata dia akan ajak dua orang lagi kawan dia yang kerja kat restoran tuh, untuk sembang-sembang dengan aku. 

Sebab dia kata,"enak ngobrol ama eloe deh".