Monday, October 8, 2012

Musafir Di Aidilfitri (3)


Mulanya aku rasa macam excited nak pakai Baju Melayu (yang "diaorang" kirim tuh) untuk pergi Sembahyang Raya tapi lama-kelamaan aku rasa macam bodoh jer nak beria-ia sangat nak berbaju Melayu bagai. Cuma aku rasa kalau aku berani naik train dalam keadaan berbaju Melayu tuh, itu dah kira satu pencapaian yang memberangsangkan. Berani buat benda-benda bodoh di New York City. 

Kalau ramai-ramai mungkin aku tak akan rasa malu sangat kot tapi aku sorang-sorang berbaju Melayu, itu yang buat macam kecut perut jer nak ke masjid tuh. Lagipun lama dah aku tak berbaju Melayu lengkap, seingat aku last aku pakai pun, masa duduk hostel dulu. Masa sekolah. Masa kat (U)iTM tak ada pakai kot. Masa kat UK dulu? Itu lagilah tak adanya sebab aku tak bawak Baju Melayu pun dulu tuh. So memang lah tak ada aku buat benda-benda lawak macam bergambar sambil pakai Baju Melayu, waktu snow macam yang ramai sangat Melayu lain buat tuh kan, for example.

So aku beranikan diri ke Masjid Al Hikmah yang terletak di Astoria, Queens tuh dengan sepasang Baju Melayu lengkap. Siap bersamping bagai. Dengan lembing sebatang aku tu lah. Cuma yang pengelat sikit, aku pakai jacket kat luarnya, dan jacket tuh aku zip kan habis (so taklah nampak sangat Baju Melayu tuh). Bukan apa, kat luar cuaca dah sejuk jugak dah. Lagipun, kat Times Square aku kena tukar train, dan stesyen train tuh jauh kat dalam area tuh so aku kena banyak berjalan. Potong kote lah kalau aku berani nak jalan, merayau kat stesyen tuh dengan berbaju Melayu. Aku kena jaga kemaluan aku, kan?

Ngam-ngam aku sampai, Sembahyang pun mula. Ramai orang rupanya, separuh dari jemaah tuh orang Indo. Aku tak dapat Sembahyang kat dalam sebab penuh, cuma masa khutbah jer aku masuk sebab masa tuh ramai jemaah yang dah keluar. Aku memang cadang nak lepak dulu lepas Sembahyang tuh, nak sembang-sembang dengan sapa-sapa lah yang ada kat situ. Tapi sebab aku tak ada masa, itu yang aku terus aje balik ke rumah nak tukar pakaian. 

Berlari-lari aku nak kejar masa, dalam pukul 11 baru lah aku sampai kat depan hostel tempat Syed menginap. "Eh, pasal tak talipun aku tadi, kan dah janji nak talipun? Aku dah depan hostel nih, keluar lah, aku tunggu kat depan", aku kata gitu masa talipun Syed.

"Aku dah checked out, aku sekarang kat 63rd Street, East Side of Manhattan", kata Syed.

Fuck! So aku mengomel aje lah, aku marah Syed sebab janji dia semalam tuh tah ke mana perginya. Aku bengang tuh sebab aku dah tak percaya kat dia, lagipun aku tak ada masa sangat dah sebab in a few hours aku dah nak berambus ke New Hampshire. Masa tu lah aku rasa macam nak tinggalkan aje Syed tuh dengan masalah dia. Aku jadi kesian kat aku sendiri sebab beria-ia sangat kononnya nak tolong dia tapi dia macam hampas. 

Mungkin orang akan gelak kat aku kononnya nak tolong orang. Patutnya tolong diri sendiri dah lah kan? Tapi itu lah, aku tak ada kawan, aku sunyi. Aku nak ada kawan, itu yang aku sabarkan diri aku tuh dengan perangai Syed yang macam tak bertanggung jawab tuh. 

"Ok, now, where do we meet then?", aku tanya Syed. Since aku lebih tahu pasal subway kat New York, aku suruh dia tunggu aje aku, biar aku yang pergi cari dia. Ya ampuuun, dia tersalah kasi direction, aku ke Upper West Side sedangkan dia di East Side. Dan yang memisahkan kitaorang, Central Park yang besar tuh, so aku suruh dia merentas park tuh. 

"Banyak aku jalan Joe", dia merungut bila ternampak aku tengah tunggu kat bench kat park tuh. 

"I don't understand you Syed, kan semalam dah elok-elok janji. What kind of person lah ko nih", aku sambung mengomel. 

"Sorry, sorry, sorry", itu aje lah yang dia jawab. Sambil gelak-gelak. Syed beritahu yang dia tak nak menyewa di tempat PakCik kenalan bapak tiri dia tuh sebab mahal sewanya. Aku dah agak dah, even semalamnya aku ada beritahu Syed yang sure sewanya mahal. Tapi dia tak percaya. 

"Kalau aku duduk bilik kau, berapa aku kena bayar?", Syed tanya aku. Semalamnya aku ada terfikir nak suruh dia duduk bilik aku ajelah, tak payah bayar apa-apa since bilik tuh akan kosong nanti. Tapi bila menengokkan kelaku Syed tuh terus aku jadi cuak, itu yang aku kata kat dia yang dia kena bayar 400, sebulan sewa. 

"I don't have much on me now", dia kata gitu.

"Kalau ko sanggup nak bayar sewa hostel, sure ko ada duit nak bayar that 400 kan?", aku ingat dia cuba nak menipu aku. Aku dah berapa kali terkena, tolong orang, rupanya diaorang jenis tak nak guna duit sendiri, jenis kemut. So aku tak nak tolong apa-apa dulu pasal duit, kecuali untuk bayar makan.

"Aku guna credit cards", kata Syed. Laaaa........rupanya dia nih tak ada banyak cash, dia cuma ada cards aje. Patut pun. 

"You are just wasting my time. I wasted a few hours last night. Why don't you just tell me the truth?", aku kata kat Syed masa dalam train. Aku tak fikir dia akan terasa hati dengan statement aku tuh.

"The truth about what? About cats and dogs?", kata Syed. Orang banyak cekadak memang gitu lah jawapan dia, kan? Tapi, aku suka pulak dengar jawapan dia tuh. Mungkin sebab aku pun banyak cekadak jugak kot? lagipun, orang yang tahu pasal "the truth about cats and dogs" tuh dah dikira seangkatan dengan aku. Orang kelas gitu.

Kitaorang pergi breakfast dulu sebab aku lapar sangat, last aku makan semalamnya tu lah, masa sama Syed tuh. Kitaorang masuk this one bakery, aku order sekeping kek sama teh ais dan Syed order dua bijik sandwich dan sebijik kuih apa tah. Sama teh ais jugak. 

"Kau aje yang bayar nih Joe, kau ada duit ker? Tak apa biar aku bayar jugak", kata Syed. Dia hulur aku duit sedollar. Sedollar?, kata aku dalam hati. Nak tergelak rasanya. Aku tak ambik pun duit dia tuh tapi aku tahu lah orang macamana Syed nih lebihkurang. 

Tak lama kitaorang di tempat agen kerja MeiMei tuh sebab masa tuh agak awal jugak lagi dan walaupun ada kerja, tapi aku tengok Syed macam tak ready aje. Macam blur aje. Ada satu kerja waiter nih, Syed dah suruh aku ambilkan kerja tuh untuk dia tapi aku senyapkan aje sebab tempat tuh jauh, kat hujung Queens, kat Flushing. 

Tempat MakCik Jenny belum bukak so kitaorang terus ajelah merayau-rayau kat Chinatown tuh. Sebenarnya Syed ada "barang" yang boleh dijual untuk dibuat duit. Sejak semalamnya lagi dia ada beritahu aku yang dia ada "barang", dan kalau dia dapat sewa satu spot kat Chinatown, dan jual benda tuh,memang boleh buat duit punya lah. "No, it's not drug. I'll show it to you, I promise", kata Syed. Nak sangat aku tahu apa yang dia maksud kan tuh tapi sebab dia nih macam on drug aje gayanya, aku tak ada lah percaya sangat cakap dia. 

"Kau gamble lah Joe, kau tak payah pergi (ke New Hampshire). Kau cari kerja kat New York sudah lah", kata Syed. Dia cuba pujuk aku dari pergi ke New Hampshire. 

"Jumpa ko nih pun dah gamble sebenarnya", aku kata gitu. Aku ulang sekali lagi sebab dia tak dengar apa aku cakap tuh. Lantaklah, nak terasa hati ker apa ker sebab aku dah bosan dengan cara Syed tuh sebenarnya. Dia nih jenis yang tak mudah nak percaya cakap orang. Letih aku cerita, letih aku explain, last-last dia tanya, "Betul ker Joe?". Selalu pulak dia buat gitu tuh, itu yang aku hangat hati tuh.

[Semalamnya dia buat gitu jugak. Dia tanya aku then bila aku jawab, dia tanya balik, "Betul ker?" Aku cukup tak berkenan orang yang macam tu tuh. Jangan tanya kalau tak nak percaya jawapan aku, kan? Semalamnya tuh dia tanya aku, "Betul ker kau dulu kerja KLIA?", "Betul ker kau memang tak ada plan nak duduk Amerika?". Semuanya tuh lepas aku ceritakan dengan details kisah hidup aku]

"That's it, I'm not telling more", aku jawab gitu aje. Sambil muncung kan bibir. Masam kan muka. Macam bapok merajuk Wakakakakakak

Tapi bila dia mintak maaf, aku terasa kesian pulak sebab aku tahu dia rasa macam terkilan aje sebab buat aku bengang. Tapi itulah, cakapnya tuh ikut sedap hati aje. 

"I have to go now, I only have like 2 hours aje nih" aku kata kat Syed. Masa tuh macam tak ada penyelesaiannya masalah Syed tuh. Aku pun masih blur apa yang dia nak buat seterusnya. Then aku terfikir, takkan aku nak tinggalkan dia sorang-sorang? Dia tak ada tempat tinggal, dia tak kerja, dan dia tak ada duit. Kesian pulak aku kat dia nih. Tapi itu lah, dia nampak macam bodoh sombong aje orangnya. 

Syed akhirnya kata nak ikut aku balik ke rumah, aku ok kan aje. Sepanjang dalam train tuh aku dah berat ke arah nak kanselkan aje rancangan aku nak ke New Hampshire. Aku jadi macam malas pulak. Syok jugak kalau aku duduk New York, ada kawan. 

"Kalau aku bayar kau on a daily basis boleh tak? Like 15 dollars a day?", Syed tanya aku.

"Tak boleh, sebab aku nanti tak ada di sini. How would I know ko akan duduk di bilik aku berapa lama nanti? Lagipun, aku tak nak nanti ada masalah dengan landlord aku pulak", aku jawab gitu."Aku rasa, lebih baik ko duduk kat hostel tu aje lah", aku kasi pendapat aku. Malas dah aku beria-ia sangat nak offer dia duduk bilik aku tuh. 

"Ok jugak bilik kau ni, aku duduk sini ok tak? Aku bayar 200, kau bayar 200. Ok tak?", Syed tanya aku lagi.

"Nope, sorry, ko kena bayar 400. Ok, kalau ko duduk sini for a month, nanti aku kasi ko 200, aku refund ko. Tapi untuk mula-mula nih ko kena bayar 400. Sebab aku tak percaya ko", aku kata gitu. Serious aje. 

"Boleh bawak awek tak nanti?", Syed tanya aku. 

"Don't", keras aje aku jawab. Satu lagi yang aku tak berapa berkenan dengan Syed nih, dia nih pantang nampak perempuan, cakaplah apa pun dengan dia, tak dilayannya. Mata dia akan bulat aje menengok awek. Memang aku perasan sangat tuh. "Lawa-lawa aweks Spanish ni, tak tahan aku", kata Syed semalamnya tuh masa kitaorang kat subway station di Times Square. 

"Aku tak boleh ikut style kau lah, I'll be god-fearing man, man" kata Syed. "Nanti every Sunday kena pergi church, isn't that boring?", kata dia lagi. Aku tak tahu dia nih ugama apa, kalau tak salah aku dia ada beritahu yang dia tak pernah sembahyang. Tapi, semalamnya masa aku tak dapat contact dia tuh, adik dia yang on the phone dengan Bob tuh ada beritahu yang mungkin masa tuh Syed tengah sembahyang, itu pasal calls kitaorang tak dijawab. I doubt it dia nih orang yang sembahyang, sebab rantai kat leher sampai 3 jenis. Entah, Tuhan aje yang tahu, I don't. 

Sementara Syed lepak-lepak guna laptop aku (untuk check emails, cari kerja), aku terus talipun Mr Wong, Boss aku nanti tuh yang kat Concord, New Hampshire.Aku tipu dia, aku kata yang bas Cina tak ada untuk hari tuh so aku tak dapat berangkat petang tuh. Bas Cina nih, ada sekali saja sehari, bukan setiap hari pulak tuh. So kena check betul-betul schedule dia. Mr Wong suruh aku datang besoknya, Sunday. So dapatlah aku lepak kat New York for one more day. 

Bila dah tahu free, aku lepak ajelah, baring-baring. Macam dah tak ada apa nak disembangkan dengan Syed. Lama tuh dia keluarkan "barang" yang dia maksudkan tuh. Sebungkus precious stones, tah aku pun tak tahu, dia kata sapphire, jade. Original gayanya, sebab Syed nih pernah duduk kat Nigeria selama setahun. Dia kata dia banyak batu-batu permata tuh kat Seattle. Memang boleh buat duit kata dia sebab those precious stone tuh kalau dijual satu-satu, boleh dapat dalam a few thousand dollars.

"If I were you, aku jual aje kat Chinatown, jual kat kedai emas. At least ada duit", aku kata gitu. 

"Kalau terdesak memang aku nak jual, walaupun separuh harga", kata Syed. So aku tahu lah Syed nih sebenarnya bukanlah desperate for cash sangat orangnya, cuma dia nih kemut kot orangnya. 

"Kau tak payah pergi New Hampshire lah, kita duduk berdua, you and me. I'm sure we can pull it off. Aku American, kau boleh guna my name, my documents", kata Syed lagi.

"One of us kena kerja lah Syed, kalau aku kat sini tak kerja, dan ko pun tak kerja, susah nanti", aku cakap gitu. "I have to go, at least kat sana aku dah confirm akan kerja", aku sambung lagi. 

"Kau cari lah kerja kat sini, aku senang aje nak dapat kerja bagus sebab aku citizen. Nanti kalau aku dah back on my feet, aku kasi kau duit sementara kau cari kerja", kata Syed. 

"Ok, how much do you have right now?", aku tanya dia, aku nak tahu berapa duit yang dia ada dan dengan duit yang aku ada, aku boleh agak-agak berapa lama kitaorang boleh bertahan kalau dua-duanya tak kerja. Sebenarnya aku boleh bertahan for a few months, aku adalah a few thousands kat pocket, tapi duit tuh kalau boleh aku tak nak guna pun. Itu untuk kegunaan di masa-masa kecemasan. 

"Kau nih sebijik macam member aku lah", kata Syed. Tapi dia tetap tak kasi tahu aku how much money yang dia ada. So aku senyapkan aje lah, dan aku fikir lebih baik aku tinggalkan dia dengan his precious stone tuh. After all dia ada family kat America nih kan? Aku? Aku tak ada sesiapa, duduk pun secara haram. Lebih baik lah aku jadi selfish sikit. 

Aku tertidur for a few hours, Syed sibuk online. Ada jugak aku terdengar dia sembang dengan adik-adik dia kat Seattle, kadang cakap Melayu, kadang in English. 

"Eh aku lapar lah, jom makan kat Restoran Malaysia", aku cadang nak belanja dia sempena Hari Raya. So kitaorang jalan kaki aje ke restoran yang tak lah jauh sangat dari rumah sewa aku tuh, dalam 20 minit jalan kaki. 

"Aku bayar lah kali ini, kau nak makan apa?", Syed tanya aku. Aku order roti canai sama mee kari. Sama cendol. Syed order shark fin soup. Alamak, mahal tuh, dekat 15 dollars satu bowl. Aku punya tuh tak sampai 10 dollars pun semuanya. Aku senyapkan aje lah, aku nak tengok aje macamana gayanya. 

Tak lama tuh Bob talipun, masa tuh dia tengah kat Hari Raya Gathering untuk Malaysians di sekitaran Delaware, Maryland, Pennsylvania. Kat Philadelphia. 

"Ko tinggalkan aje lah Syed tuh, Joe", kata Bob. Exactly macam apa yang aku tengah fikir masa tuh. Bob kata yang dia boleh agak yang Syed nih memang banyak cekadak punya orang, itu yang aku rasa macam nak tergelak aje tuh. Sedangkan dia yang hanya kenal Syed melalui phone conversation boleh cakap gitu, ini kan pulak aku yang dah deal dengan Syed tuh kan? 

"Eh, restoran nih tak accept credit cards ker?", Syed tanya aku.

"Ha ah, tuh ada tulis kat pintu tuh. Then aku teringat yang masa di Chinatown dia ada keluarkan duit kat ATM. Takkan keluarkan 20 dollars aje kot? So kaedahnya aku jugaklah yang bayar harga makanan tuh. 

Balik rumah, aku mengantuk lagi, then aku terus tidur, Syed terus aje lah online. Tah pukul berapa tah, dia kejutkan aku, dia ajak aku ke SoHo sebab semalamnya dia ada terjumpa satu restoran Indo-Malay dan dia kata dia nak apply kerja kat situ. Aku jadi macam tak ada mood dah nak keluar ke mana-mana, sejuk pulak tuh kat luar so aku suruh dia pergi sorang-sorang. Then aku sambung tidur. Sedar-sedar, Syed dah pack barang dia dan terus blah. Tak cakap pun nak ke mana. Tak bersalam pun dengan aku. 

"Ko nak balik ke hostel tu ker?", aku tengah mamai lagi masa tanya tuh. 

"Belum tahu lagi. Most probably kot", kata Syed. "Ko marah aku ker?", aku sempat tanya Syed sebelum aku menutup pintu bilik. 

"Tak lah, keep in touch Joe. Kalau kau turun New York nanti, just give me a call, kita boleh pergi tengok MammaMia! sama-sama", kata Syed.

Sedih jadinya aku, bengang pun satu hal jugak. Ada ker patut dia blah gitu aje without even bersalam pun. Memang dasar pundeks sangat. Tak apalah, esok aku dah akan berangkat ke Concord, New Hampshire.